Wymagania funkcjonalne dla systemu teleinformatycznego i interfejsu komunikacyjnego oraz warunki współpracy systemu powiadamiania ratunkowego z Policją, Państwową Strażą Pożarną oraz dysponentami zespołów ratownictwa medycznego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ADMINISTRACJI I CYFRYZACJI 1
z dnia 21 sierpnia 2014 r.
w sprawie wymagań funkcjonalnych dla systemu teleinformatycznego i interfejsu komunikacyjnego oraz warunków współpracy systemu powiadamiania ratunkowego z Policją, Państwową Strażą Pożarną oraz dysponentami zespołów ratownictwa medycznego

Na podstawie art. 13 ust. 3 ustawy z dnia 22 listopada 2013 r. o systemie powiadamiania ratunkowego (Dz. U. poz. 1635) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
wymagania funkcjonalne dla systemu teleinformatycznego;
2)
wymagania funkcjonalne dla interfejsu komunikacyjnego, o którym mowa w art. 13 ust. 2 ustawy z dnia 22 listopada 2013 r. o systemie powiadamiania ratunkowego, zwanego dalej "interfejsem komunikacyjnym";
3)
zakres informacji przekazywanych za pośrednictwem interfejsu komunikacyjnego;
4)
warunki współpracy systemu powiadamiania ratunkowego z Policją, Państwową Strażą Pożarną oraz dysponentami zespołów ratownictwa medycznego, zwanymi dalej "podmiotami ratowniczymi".
§  2.
System teleinformatyczny spełnia następujące wymagania funkcjonalne:
1)
zapewnia obsługę zgłoszeń alarmowych, w tym innych niż zgłoszenia głosowe;
2)
zapewnia rejestrację zgłoszenia alarmowego, w tym nadanie unikatowego identyfikatora zgłoszenia alarmowego;
3)
umożliwia odpowiednie zakwalifikowanie zdarzenia lub zagrożenia oraz wybór właściwych miejscowo i rzeczowo podmiotu ratowniczego lub podmiotów ratowniczych;
4)
umożliwia przekazanie informacji o zgłoszeniu alarmowym do właściwych miejscowo i rzeczowo podmiotu ratowniczego lub podmiotów ratowniczych w celu zadysponowania odpowiednich zasobów ratowniczych;
5)
zapewnia gromadzenie informacji i danych uzyskanych w związku z obsługą zgłoszeń alarmowych, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ustawy z dnia 22 listopada 2013 r. o systemie powiadamiania ratunkowego;
6)
zapewnia, za pomocą wbudowanego narzędzia do generowania raportów, statystyk i analiz na podstawie danych gromadzonych w systemie teleinformatycznym, automatyczne generowanie statystyk w zakresie liczby, rodzaju oraz czasów realizacji zgłoszeń alarmowych;
7)
funkcjonuje w architekturze centralnej z wykorzystaniem podstawowego i zapasowego ośrodka przetwarzania danych;
8)
zapewnia wykonywanie kopii bezpieczeństwa przetwarzanych danych na wypadek awarii;
9)
jest dostępny dla operatorów numerów alarmowych całodobowo 7 dni w tygodniu;
10)
posiada mechanizmy umożliwiające uwierzytelnienie i autoryzację użytkowników;
11)
zapewnia bezpieczeństwo przetwarzanych danych;
12)
posiada środowisko szkoleniowe na potrzeby szkoleń operatorów numerów alarmowych;
13)
posiada stały dostęp z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej do urządzeń telekomunikacyjnych centrów powiadamiania ratunkowego, za pośrednictwem właściwego interfejsu;
14)
na potrzeby wizualizacji graficznej miejsca zgłoszenia alarmowego oraz miejsca wystąpienia zdarzenia lub zagrożenia wykorzystuje dane przestrzenne i związane z nimi usługi, udostępniane w ramach stałego dostępu z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej za pośrednictwem systemu, o którym mowa w art. 40 ust. 3e ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2010 r. Nr 193, poz. 1287, z późn. zm.);
15)
posiada mechanizmy umożliwiające wyszukanie danych niezbędnych do prawidłowego określenia:
a)
miejsca zdarzenia lub zagrożenia,
b)
statusu obsługi zgłoszenia alarmowego,
c)
statusu odmowy przyjęcia zgłoszenia alarmowego,
d)
rodzaju zdarzenia lub zagrożenia według katalogu zdarzeń, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ustawy z dnia 22 listopada 2013 r. o systemie powiadamiania ratunkowego,
e)
właściwego miejscowo i rzeczowo podmiotu ratowniczego;
16)
wykorzystuje, za pośrednictwem centralnego punktu systemu powiadamiania ratunkowego, o którym mowa w art. 78 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. z 2014 r. poz. 243 i 827), informacje dotyczące lokalizacji zakończenia sieci, z którego zostało wykonane połączenie do numeru alarmowego, oraz dane dotyczące abonenta, o których mowa w art. 78 ust. 2 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne, udostępniane w ramach stałego dostępu z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej;
17)
zapewnia wymianę informacji i danych z Systemem Wspomagania Dowodzenia Policji, Systemem Wspomagania Decyzji Państwowej Straży Pożarnej i Systemem Wspomagania Dowodzenia Państwowego Ratownictwa Medycznego, za pośrednictwem interfejsu komunikacyjnego;
18)
zapewnia ewidencjonowanie wszystkich danych dotyczących treści zgłoszeń alarmowych przez 3 lata;
19)
zapewnia wymianę informacji i danych z innymi systemami teleinformatycznymi za pośrednictwem interfejsów zrealizowanych w architekturze otwartej.
§  3.
Interfejs komunikacyjny spełnia następujące wymagania funkcjonalne:
1)
zawiera mechanizmy zapewniające zachowanie ciągłości jego funkcjonowania;
2)
zapewnia bezpieczeństwo przesyłanych danych;
3)
zapewnia dwukierunkową wymianę informacji o zgłoszeniach alarmowych między systemem teleinformatycznym i Systemem Wspomagania Dowodzenia Policji, Systemem Wspomagania Decyzji Państwowej Straży Pożarnej oraz Systemem Wspomagania Dowodzenia Państwowego Ratownictwa Medycznego;
4)
zapewnia wymianę informacji o aktualnym statusie obsługi zgłoszenia alarmowego;
5)
zapewnia przesyłanie informacji o aktualnym stanie połączenia telefonicznego z osobą zgłaszającą oraz o operatorze numerów alarmowych i osobie dysponującej zasobami ratowniczymi podmiotu ratowniczego właściwego miejscowo i rzeczowo do podjęcia działań w związku ze zgłoszeniem alarmowym, zwanej dalej "dyspozytorem";
6)
zapewnia udostępnianie dokumentów elektronicznych zawierających treść oryginalnego zgłoszenia alarmowego odebranego przez operatora numerów alarmowych;
7)
zapewnia udostępnianie dokumentów elektronicznych zawierających treść oryginalnego zgłoszenia alarmowego odebranego przez dyspozytora;
8)
zapewnia automatyczne rejestrowanie w systemie teleinformatycznym zgłoszeń alarmowych utworzonych w Systemie Wspomagania Dowodzenia Policji, Systemie Wspomagania Decyzji Państwowej Straży Pożarnej i Systemie Wspomagania Dowodzenia Państwowego Ratownictwa Medycznego;
9)
zapewnia aktualizację danych dotyczących zgłoszenia alarmowego przekazanego do podmiotu ratowniczego w przypadku uzyskania przez operatora numerów alarmowych dodatkowych informacji związanych z obsługą zgłoszenia alarmowego;
10)
udostępnia Systemowi Wspomagania Dowodzenia Policji, Systemowi Wspomagania Decyzji Państwowej Straży Pożarnej oraz Systemowi Wspomagania Dowodzenia Państwowego Ratownictwa Medycznego dane niezbędne do zapewnienia jednoczesnego przekazania danych dotyczących zgłoszenia alarmowego, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ustawy z dnia 22 listopada 2013 r. o systemie powiadamiania ratunkowego, i połączenia telefonicznego do tego samego stanowiska dyspozytorskiego.
§  4.
Interfejs komunikacyjny umożliwia przekazywanie między systemem teleinformatycznym i Systemem Wspomagania Dowodzenia Policji, Systemem Wspomagania Decyzji Państwowej Straży Pożarnej oraz Systemem Wspomagania Dowodzenia Państwowego Ratownictwa Medycznego:
1)
w zakresie informacji lub danych dotyczących zgłoszenia alarmowego:
a)
unikatowego identyfikatora zgłoszenia alarmowego,
b)
daty i godziny przyjęcia zgłoszenia alarmowego,
c)
identyfikatora operatora numerów alarmowych, który przyjął zgłoszenie alarmowe,
d)
informacji dotyczących lokalizacji zakończenia sieci, z którego zostało wykonane połączenie do numeru alarmowego,
e)
informacji o miejscu zdarzenia lub zagrożenia, w tym:
adresu zdarzenia lub zagrożenia,
współrzędnych geograficznych zdarzenia lub zagrożenia,
nazwy obiektu, w którym ma miejsce zdarzenie lub zagrożenie,
informacji o budynku, w którym ma miejsce zdarzenie lub zagrożenie, w tym informacji o wysokości lub liczbie kondygnacji tego budynku, oraz informacji o kondygnacji, na której ma miejsce zdarzenie lub zagrożenie,
f)
informacji o rodzaju zdarzenia lub zagrożenia określonym według szczegółowego katalogu zdarzeń, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ustawy z dnia 22 listopada 2013 r. o systemie powiadamiania ratunkowego,
g)
informacji o podmiocie ratowniczym lub podmiotach ratowniczych, do których skierowano zgłoszenie alarmowe,
h)
opisu zdarzenia lub zagrożenia, w tym:
liczby osób poszkodowanych lub będących w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego,
innych istotnych dla zgłoszenia alarmowego informacji lub danych,
i)
danych osoby zgłaszającej, w tym:
imienia i nazwiska,
numeru telefonu,
lokalizacji osoby zgłaszającej,
j)
potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia alarmowego przez dyspozytora,
k)
danych kontaktowych operatora numerów alarmowych i dyspozytora,
l)
informacji o statusie obsługi zgłoszenia alarmowego,
m)
informacji o stanie połączenia telefonicznego z osobą zgłaszającą zgłoszenie alarmowe;
2)
w zakresie treści zgłoszenia alarmowego:
a)
identyfikatora nagrania treści zgłoszenia alarmowego,
b)
treści oryginalnego zgłoszenia alarmowego.
§  5.
Warunkami współpracy systemu powiadamiania ratunkowego z podmiotami ratowniczymi są:
1)
dostosowanie przez podmioty ratownicze Systemu Wspomagania Dowodzenia Policji, Systemu Wspomagania Decyzji Państwowej Straży Pożarnej oraz Systemu Wspomagania Dowodzenia Państwowego Ratownictwa Medycznego do współpracy z interfejsem komunikacyjnym zgodnie z uzgodnionym przez administratora systemu teleinformatycznego systemu powiadamiania ratunkowego z administratorami Systemu Wspomagania Dowodzenia Policji, Systemu Wspomagania Decyzji Państwowej Straży Pożarnej oraz Systemu Wspomagania Dowodzenia Państwowego Ratownictwa Medycznego zakresem i terminem wprowadzenia zmian oraz z przekazaną dokumentacją techniczną;
2)
dostosowanie przez podmioty ratownicze Systemu Wspomagania Dowodzenia Policji, Systemu Wspomagania Decyzji Państwowej Straży Pożarnej oraz Systemu Wspomagania Dowodzenia Państwowego Ratownictwa Medycznego do mechanizmów systemu teleinformatycznego systemu powiadamiania ratunkowego, o których mowa w § 2 pkt 15, zgodnie z uzgodnionym przez administratora tego systemu z administratorami Systemu Wspomagania Dowodzenia Policji, Systemu Wspomagania Decyzji Państwowej Straży Pożarnej oraz Systemu Wspomagania Dowodzenia Państwowego Ratownictwa Medycznego zakresem i terminem wprowadzenia zmian oraz z przekazaną dokumentacją techniczną.
§  6.
1.
W celu zapewnienia sprawnej obsługi zgłoszeń alarmowych wojewoda, komendanci wojewódzcy Policji, Komendant Stołeczny Policji, komendanci wojewódzcy Państwowej Straży Pożarnej oraz dysponenci zespołów ratownictwa medycznego dokonują wspólnie co najmniej raz w roku oceny współpracy systemu powiadamiania ratunkowego z Policją, Państwową Strażą Pożarną oraz dysponentami zespołów ratownictwa medycznego na terenie województwa.
2.
Wojewoda przekazuje ocenę, o której mowa w ust. 1, ministrowi właściwemu do spraw administracji publicznej, ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych, ministrowi właściwemu do spraw zdrowia oraz Komendantowi Głównemu Policji i Komendantowi Głównemu Państwowej Straży Pożarnej.
§  7.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem § 2 pkt 17, § 3 pkt 3, 8 i 10, § 4 i § 5 w zakresie odnoszącym się do Systemu Wspomagania Dowodzenia Państwowego Ratownictwa Medycznego oraz § 6, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2015 r.
1 Minister Administracji i Cyfryzacji kieruje działem administracji rządowej - administracja publiczna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Administracji i Cyfryzacji (Dz. U. Nr 248, poz. 1479).

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2014.1159

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Wymagania funkcjonalne dla systemu teleinformatycznego i interfejsu komunikacyjnego oraz warunki współpracy systemu powiadamiania ratunkowego z Policją, Państwową Strażą Pożarną oraz dysponentami zespołów ratownictwa medycznego.
Data aktu: 21/08/2014
Data ogłoszenia: 01/09/2014
Data wejścia w życie: 01/01/2015, 16/09/2014