Wymagania funkcjonalne dla systemu teleinformatycznego i interfejsu komunikacyjnego oraz warunki współpracy systemu powiadamiania ratunkowego z Policją, Państwową Strażą Pożarną oraz dysponentami zespołów ratownictwa medycznego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ADMINISTRACJI I CYFRYZACJI 1
z dnia 21 sierpnia 2014 r.
w sprawie wymagań funkcjonalnych dla systemu teleinformatycznego i interfejsu komunikacyjnego oraz warunków współpracy systemu powiadamiania ratunkowego z Policją, Państwową Strażą Pożarną oraz dysponentami zespołów ratownictwa medycznego

Na podstawie art. 13 ust. 3 ustawy z dnia 22 listopada 2013 r. o systemie powiadamiania ratunkowego (Dz. U. poz. 1635) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
wymagania funkcjonalne dla systemu teleinformatycznego;
2)
wymagania funkcjonalne dla interfejsu komunikacyjnego, o którym mowa w art. 13 ust. 2 ustawy z dnia 22 listopada 2013 r. o systemie powiadamiania ratunkowego, zwanego dalej "interfejsem komunikacyjnym";
3)
zakres informacji przekazywanych za pośrednictwem interfejsu komunikacyjnego;
4)
warunki współpracy systemu powiadamiania ratunkowego z Policją, Państwową Strażą Pożarną oraz dysponentami zespołów ratownictwa medycznego, zwanymi dalej "podmiotami ratowniczymi".
§  2.
System teleinformatyczny spełnia następujące wymagania funkcjonalne:
1)
zapewnia obsługę zgłoszeń alarmowych, w tym innych niż zgłoszenia głosowe;
2)
zapewnia rejestrację zgłoszenia alarmowego, w tym nadanie unikatowego identyfikatora zgłoszenia alarmowego;
3)
umożliwia odpowiednie zakwalifikowanie zdarzenia lub zagrożenia oraz wybór właściwych miejscowo i rzeczowo podmiotu ratowniczego lub podmiotów ratowniczych;
4)
umożliwia przekazanie informacji o zgłoszeniu alarmowym do właściwych miejscowo i rzeczowo podmiotu ratowniczego lub podmiotów ratowniczych w celu zadysponowania odpowiednich zasobów ratowniczych;
5)
zapewnia gromadzenie informacji i danych uzyskanych w związku z obsługą zgłoszeń alarmowych, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ustawy z dnia 22 listopada 2013 r. o systemie powiadamiania ratunkowego;
6)
zapewnia, za pomocą wbudowanego narzędzia do generowania raportów, statystyk i analiz na podstawie danych gromadzonych w systemie teleinformatycznym, automatyczne generowanie statystyk w zakresie liczby, rodzaju oraz czasów realizacji zgłoszeń alarmowych;
7)
funkcjonuje w architekturze centralnej z wykorzystaniem podstawowego i zapasowego ośrodka przetwarzania danych;
8)
zapewnia wykonywanie kopii bezpieczeństwa przetwarzanych danych na wypadek awarii;
9)
jest dostępny dla operatorów numerów alarmowych całodobowo 7 dni w tygodniu;
10)
posiada mechanizmy umożliwiające uwierzytelnienie i autoryzację użytkowników;
11)
zapewnia bezpieczeństwo przetwarzanych danych;
12)
posiada środowisko szkoleniowe na potrzeby szkoleń operatorów numerów alarmowych;
13)
posiada stały dostęp z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej do urządzeń telekomunikacyjnych centrów powiadamiania ratunkowego, za pośrednictwem właściwego interfejsu;
14)
na potrzeby wizualizacji graficznej miejsca zgłoszenia alarmowego oraz miejsca wystąpienia zdarzenia lub zagrożenia wykorzystuje dane przestrzenne i związane z nimi usługi, udostępniane w ramach stałego dostępu z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej za pośrednictwem systemu, o którym mowa w art. 40 ust. 3e ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2010 r. Nr 193, poz. 1287, z późn. zm.);
15)
posiada mechanizmy umożliwiające wyszukanie danych niezbędnych do prawidłowego określenia:
a)
miejsca zdarzenia lub zagrożenia,
b)
statusu obsługi zgłoszenia alarmowego,
c)
statusu odmowy przyjęcia zgłoszenia alarmowego,
d)
rodzaju zdarzenia lub zagrożenia według katalogu zdarzeń, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ustawy z dnia 22 listopada 2013 r. o systemie powiadamiania ratunkowego,
e)
właściwego miejscowo i rzeczowo podmiotu ratowniczego;
16)
wykorzystuje, za pośrednictwem centralnego punktu systemu powiadamiania ratunkowego, o którym mowa w art. 78 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. z 2014 r. poz. 243 i 827), informacje dotyczące lokalizacji zakończenia sieci, z którego zostało wykonane połączenie do numeru alarmowego, oraz dane dotyczące abonenta, o których mowa w art. 78 ust. 2 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne, udostępniane w ramach stałego dostępu z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej;
17)
zapewnia wymianę informacji i danych z Systemem Wspomagania Dowodzenia Policji, Systemem Wspomagania Decyzji Państwowej Straży Pożarnej i Systemem Wspomagania Dowodzenia Państwowego Ratownictwa Medycznego, za pośrednictwem interfejsu komunikacyjnego;
18)
zapewnia ewidencjonowanie wszystkich danych dotyczących treści zgłoszeń alarmowych przez 3 lata;
19)
zapewnia wymianę informacji i danych z innymi systemami teleinformatycznymi za pośrednictwem interfejsów zrealizowanych w architekturze otwartej.
§  3.
Interfejs komunikacyjny spełnia następujące wymagania funkcjonalne:
1)
zawiera mechanizmy zapewniające zachowanie ciągłości jego funkcjonowania;
2)
zapewnia bezpieczeństwo przesyłanych danych;
3)
zapewnia dwukierunkową wymianę informacji o zgłoszeniach alarmowych między systemem teleinformatycznym i Systemem Wspomagania Dowodzenia Policji, Systemem Wspomagania Decyzji Państwowej Straży Pożarnej oraz Systemem Wspomagania Dowodzenia Państwowego Ratownictwa Medycznego;
4)
zapewnia wymianę informacji o aktualnym statusie obsługi zgłoszenia alarmowego;
5)
zapewnia przesyłanie informacji o aktualnym stanie połączenia telefonicznego z osobą zgłaszającą oraz o operatorze numerów alarmowych i osobie dysponującej zasobami ratowniczymi podmiotu ratowniczego właściwego miejscowo i rzeczowo do podjęcia działań w związku ze zgłoszeniem alarmowym, zwanej dalej "dyspozytorem";
6)
zapewnia udostępnianie dokumentów elektronicznych zawierających treść oryginalnego zgłoszenia alarmowego odebranego przez operatora numerów alarmowych;
7)
zapewnia udostępnianie dokumentów elektronicznych zawierających treść oryginalnego zgłoszenia alarmowego odebranego przez dyspozytora;
8)
zapewnia automatyczne rejestrowanie w systemie teleinformatycznym zgłoszeń alarmowych utworzonych w Systemie Wspomagania Dowodzenia Policji, Systemie Wspomagania Decyzji Państwowej Straży Pożarnej i Systemie Wspomagania Dowodzenia Państwowego Ratownictwa Medycznego;
9)
zapewnia aktualizację danych dotyczących zgłoszenia alarmowego przekazanego do podmiotu ratowniczego w przypadku uzyskania przez operatora numerów alarmowych dodatkowych informacji związanych z obsługą zgłoszenia alarmowego;
10)
udostępnia Systemowi Wspomagania Dowodzenia Policji, Systemowi Wspomagania Decyzji Państwowej Straży Pożarnej oraz Systemowi Wspomagania Dowodzenia Państwowego Ratownictwa Medycznego dane niezbędne do zapewnienia jednoczesnego przekazania danych dotyczących zgłoszenia alarmowego, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ustawy z dnia 22 listopada 2013 r. o systemie powiadamiania ratunkowego, i połączenia telefonicznego do tego samego stanowiska dyspozytorskiego.
§  4.
Interfejs komunikacyjny umożliwia przekazywanie między systemem teleinformatycznym i Systemem Wspomagania Dowodzenia Policji, Systemem Wspomagania Decyzji Państwowej Straży Pożarnej oraz Systemem Wspomagania Dowodzenia Państwowego Ratownictwa Medycznego:
1)
w zakresie informacji lub danych dotyczących zgłoszenia alarmowego:
a)
unikatowego identyfikatora zgłoszenia alarmowego,
b)
daty i godziny przyjęcia zgłoszenia alarmowego,
c)
identyfikatora operatora numerów alarmowych, który przyjął zgłoszenie alarmowe,
d)
informacji dotyczących lokalizacji zakończenia sieci, z którego zostało wykonane połączenie do numeru alarmowego,
e)
informacji o miejscu zdarzenia lub zagrożenia, w tym:
adresu zdarzenia lub zagrożenia,
współrzędnych geograficznych zdarzenia lub zagrożenia,
nazwy obiektu, w którym ma miejsce zdarzenie lub zagrożenie,
informacji o budynku, w którym ma miejsce zdarzenie lub zagrożenie, w tym informacji o wysokości lub liczbie kondygnacji tego budynku, oraz informacji o kondygnacji, na której ma miejsce zdarzenie lub zagrożenie,
f)
informacji o rodzaju zdarzenia lub zagrożenia określonym według szczegółowego katalogu zdarzeń, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ustawy z dnia 22 listopada 2013 r. o systemie powiadamiania ratunkowego,
g)
informacji o podmiocie ratowniczym lub podmiotach ratowniczych, do których skierowano zgłoszenie alarmowe,
h)
opisu zdarzenia lub zagrożenia, w tym:
liczby osób poszkodowanych lub będących w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego,
innych istotnych dla zgłoszenia alarmowego informacji lub danych,
i)
danych osoby zgłaszającej, w tym:
imienia i nazwiska,
numeru telefonu,
lokalizacji osoby zgłaszającej,
j)
potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia alarmowego przez dyspozytora,
k)
danych kontaktowych operatora numerów alarmowych i dyspozytora,
l)
informacji o statusie obsługi zgłoszenia alarmowego,
m)
informacji o stanie połączenia telefonicznego z osobą zgłaszającą zgłoszenie alarmowe;
2)
w zakresie treści zgłoszenia alarmowego:
a)
identyfikatora nagrania treści zgłoszenia alarmowego,
b)
treści oryginalnego zgłoszenia alarmowego.
§  5.
Warunkami współpracy systemu powiadamiania ratunkowego z podmiotami ratowniczymi są:
1)
dostosowanie przez podmioty ratownicze Systemu Wspomagania Dowodzenia Policji, Systemu Wspomagania Decyzji Państwowej Straży Pożarnej oraz Systemu Wspomagania Dowodzenia Państwowego Ratownictwa Medycznego do współpracy z interfejsem komunikacyjnym zgodnie z uzgodnionym przez administratora systemu teleinformatycznego systemu powiadamiania ratunkowego z administratorami Systemu Wspomagania Dowodzenia Policji, Systemu Wspomagania Decyzji Państwowej Straży Pożarnej oraz Systemu Wspomagania Dowodzenia Państwowego Ratownictwa Medycznego zakresem i terminem wprowadzenia zmian oraz z przekazaną dokumentacją techniczną;
2)
dostosowanie przez podmioty ratownicze Systemu Wspomagania Dowodzenia Policji, Systemu Wspomagania Decyzji Państwowej Straży Pożarnej oraz Systemu Wspomagania Dowodzenia Państwowego Ratownictwa Medycznego do mechanizmów systemu teleinformatycznego systemu powiadamiania ratunkowego, o których mowa w § 2 pkt 15, zgodnie z uzgodnionym przez administratora tego systemu z administratorami Systemu Wspomagania Dowodzenia Policji, Systemu Wspomagania Decyzji Państwowej Straży Pożarnej oraz Systemu Wspomagania Dowodzenia Państwowego Ratownictwa Medycznego zakresem i terminem wprowadzenia zmian oraz z przekazaną dokumentacją techniczną.
§  6.
1.
W celu zapewnienia sprawnej obsługi zgłoszeń alarmowych wojewoda, komendanci wojewódzcy Policji, Komendant Stołeczny Policji, komendanci wojewódzcy Państwowej Straży Pożarnej oraz dysponenci zespołów ratownictwa medycznego dokonują wspólnie co najmniej raz w roku oceny współpracy systemu powiadamiania ratunkowego z Policją, Państwową Strażą Pożarną oraz dysponentami zespołów ratownictwa medycznego na terenie województwa.
2.
Wojewoda przekazuje ocenę, o której mowa w ust. 1, ministrowi właściwemu do spraw administracji publicznej, ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych, ministrowi właściwemu do spraw zdrowia oraz Komendantowi Głównemu Policji i Komendantowi Głównemu Państwowej Straży Pożarnej.
§  7.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem § 2 pkt 17, § 3 pkt 3, 8 i 10, § 4 i § 5 w zakresie odnoszącym się do Systemu Wspomagania Dowodzenia Państwowego Ratownictwa Medycznego oraz § 6, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2015 r.
1 Minister Administracji i Cyfryzacji kieruje działem administracji rządowej - administracja publiczna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Administracji i Cyfryzacji (Dz. U. Nr 248, poz. 1479).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2014.1159

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Wymagania funkcjonalne dla systemu teleinformatycznego i interfejsu komunikacyjnego oraz warunki współpracy systemu powiadamiania ratunkowego z Policją, Państwową Strażą Pożarną oraz dysponentami zespołów ratownictwa medycznego.
Data aktu: 21/08/2014
Data ogłoszenia: 01/09/2014
Data wejścia w życie: 01/01/2015, 16/09/2014