Rejestr prowadzony przez Główną Komisję Orzekającą w Sprawach o Naruszenie Dyscypliny Finansów Publicznych.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 5 lipca 2005 r.
w sprawie rejestru prowadzonego przez Główną Komisję Orzekającą w Sprawach o Naruszenie Dyscypliny Finansów Publicznych

Na podstawie art. 191 ust. 2 ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 168 oraz z 2012 r. poz. 1529) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
wzór formularza zgłoszenia osoby podlegającej wpisowi do rejestru prowadzonego przez Główną Komisję Orzekającą w Sprawach o Naruszenie Dyscypliny Finansów Publicznych, zwaną dalej "Główną Komisją Orzekającą";
2)
sposób i tryb zasięgania informacji z rejestru prowadzonego przez Główną Komisję Orzekającą;
3)
wzór pisemnego zapytania o informacje z rejestru prowadzonego przez Główną Komisję Orzekającą oraz wzór odpowiedzi na to zapytanie.
§  2. 
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych;
2)
przewodniczącym komisji orzekającej - należy przez to rozumieć przewodniczącego komisji orzekającej w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych, o której mowa w art. 42 ust. 1 ustawy;
3)
Przewodniczącym Głównej Komisji Orzekającej - należy przez to rozumieć Przewodniczącego Głównej Komisji Orzekającej w Sprawach o Naruszenie Dyscypliny Finansów Publicznych, o której mowa w art. 42 ust. 2 ustawy;
4)
rejestrze - należy przez to rozumieć rejestr prowadzony przez Główną Komisję Orzekającą, o którym mowa w art. 188 ustawy.
§  3. 
1. 
Wzór formularza zgłoszenia osoby podlegającej wpisowi do rejestru stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia. Zgłoszenie osoby podlegającej wpisowi do rejestru przekazuje przewodniczący komisji orzekającej wraz z prawomocnym orzeczeniem, o którym mowa w art. 188 ustawy.
2. 
W przypadku wystąpienia niedających się usunąć rozbieżności między treścią orzeczenia a zgłoszeniem osoby podlegającej wpisowi do rejestru Przewodniczący Głównej Komisji Orzekającej zwraca je w celu usunięcia rozbieżności i ponownego przekazania zgłoszenia.
3. 
Orzeczenie o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych oraz formularz zgłoszenia osoby podlegającej wpisowi do rejestru Przewodniczący Głównej Komisji Orzekającej przechowuje do czasu usunięcia wpisu z rejestru.
§  4. 
1. 
Informacje zawarte w rejestrze udostępnia się wyłącznie osobom i podmiotom, wymienionym w art. 191 ust. 1 ustawy, na podstawie pisemnego zapytania.
2. 
Wzór pisemnego zapytania o informacje z rejestru oraz odpowiedzi na to zapytanie stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia.
3. 
Zapytanie składa się w dwóch egzemplarzach.
4. 
Zapytanie przesyła się pocztą jako przesyłkę poleconą albo przekazuje Przewodniczącemu Głównej Komisji Orzekającej przez składającego zapytanie lub osobę przez niego upoważnioną.
§  5. 
1. 
Odpowiedzi na zapytanie kierowane do rejestru udziela się nie później niż w terminie 21 dni od dnia, w którym zapytanie wpłynęło do Przewodniczącego Głównej Komisji Orzekającej, z zastrzeżeniem § 7 ust. 2.
2. 
W przypadku stwierdzenia, że zawarte w zapytaniu dane osoby, której ono dotyczy, są niepełne lub zawierają błąd. Przewodniczący Głównej Komisji Orzekającej zwraca się do składającego zapytanie o jego uzupełnienie. Termin udzielenia odpowiedzi biegnie w takim przypadku od dnia uzupełnienia zapytania.
§  6. 
1. 
Odpowiedź na zapytanie podpisuje Przewodniczący Głównej Komisji Orzekającej lub osoba przez niego upoważniona.
2. 
Przewodniczący Głównej Komisji Orzekającej przechowuje zapytania skierowane do rejestru oraz kopie udzielonych na nie odpowiedzi, przez okres 3 lat, licząc od końca roku, w którym udzielono odpowiedzi, a następnie niszczy je zgodnie z przepisami ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz. U. z 2011 r. Nr 123, poz. 698 i Nr 171, poz. 1016).
§  7. 
1. 
Odpowiedź na zapytanie przesyłana jest pocztą jako przesyłka polecona albo odbierana osobiście przez składającego zapytanie lub osobę przez niego upoważnioną do odbioru, na podstawie dokumentu stwierdzającego tożsamość tych osób.
2. 
Odpowiedź nieodebraną w terminie, o którym mowa w § 5 ust. 1, przesyła się pocztą.
§  8. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

Zgłoszenie osoby podlegającej wpisowi do rejestru prowadzonego przez Główną Komisję Orzekającą na podstawie art. 188 ustawy

z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

Przewodniczący

Głównej Komisji Orzekającej

w Sprawach o Naruszenie

Dyscypliny Finansów Publicznych

ul. Świętokrzyska 12

00-916 Warszawa

1. Nazwisko osoby podlegającej

wpisowi do rejestru:

............................................................................................
2. Imię: ............................................................................................
3. Imiona rodziców: ojciec: ...................................................................................

matka: ..................................................................................

4. Data i miejsce urodzenia: dzień ................ miesiąc ......................... rok ..........................

miejsce urodzenia: ..................................................................

5. Rodzaj i numer dokumentu

stwierdzającego tożsamość:

............................................................................................
6. Numer PESEL: ............................................................................................
7. Adres zamieszkania: miejscowość: .........................................................................

powiat/dzielnica: ....................................................................

nr kodu pocztowego: ...............................................................

ul. ................................................... nr domu .......... m. .........

8. Nazwa komisji orzekającej,

która wydała orzeczenie:

............................................................................................
9. Sygnatura akt orzeczenia: sygn.: ...................................................................................

data wydania orzeczenia: .........................................................

10. Określenie orzeczonej kary lub

informacja o odstąpieniu od

wymierzenia kary:

kara: ....................................................................................

data rozpoczęcia wykonywania kary*: .......................................

data zatarcia ukarania: ............................................................

* W przypadku wydania orzeczenia o odstąpieniu od wymierzenia kary – data uprawomocnienia się tego orzeczenia.

data wypełnienia karty:

...............................................................................................................................

(podpis i pieczęć przewodniczącego komisji orzekającej)

)

ZAŁĄCZNIK Nr  2

Zapytanie o informacje z rejestru prowadzonego przez Główną Komisję Orzekającą na podstawie art. 188 ustawy z dnia 17 grudnia

2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych składane przez podmioty wymienione w art. 191 ust. 1 ustawy

oraz odpowiedź na zapytanie

Przewodniczący

Głównej Komisji Orzekającej

w Sprawach o Naruszenie

Dyscypliny Finansów Publicznych

ul. Świętokrzyska 12

00-916 Warszawa

1. Składający zapytanie:

Imię i nazwisko lub nazwa oraz adres składającego zapytanie, a w przypadku podmiotów określonych w art. 191 ust. 1 pkt 1–5

ustawy dodatkowo imię, nazwisko i funkcja wykonywana przez osobę fizyczną występującą w imieniu składającego zapytanie:

Odpowiedź na zapytanie proszę przekazać mi pocztą.*

Odpowiedź na zapytanie odbiorę osobiście.*

Do osobistego odbioru odpowiedzi na zapytanie upoważniam*:

Imię i nazwisko osoby upoważnionej: Rodzaj i numer dokumentu stwierdzającego tożsamość:

2. Zapytanie o udzielenie informacji, czy w rejestrze prowadzonym przez Główną Komisję Orzekającą figuruje

następująca osoba:

nazwisko

..................................................................................

numer PESEL:

..................................................................................

imię: ..................................................................................
data urodzenia: ............................................................

* Niepotrzebne skreślić.

miejscowość ...................................., data ...................................................................................................................

(podpis i pieczęć składającego zapytanie)

Odpowiedź na zapytanie

(wypełnia obsługa rejestru prowadzonego przez Główną Komisję Orzekającą)

Numer odpowiedzi: ............................................

3. Informuję, że osoba wymieniona w pkt 2 zapytania:

A. nie figuruje w rejestrze.*

B. figuruje w rejestrze.*

Orzeczenie wydała: Sygnatura akt: ......................................................................................................
Data wydania orzeczenia: ....................................................................................
Data rozpoczęcia wykonywania kary**: .............................................................
Data zatarcia ukarania: ........................................................................................
Określenie orzeczonej kary lub informacja

o odstąpieniu od wymierzenia kary

..............................................................................................................................

* Niepotrzebne skreślić.

** W przypadku wydania orzeczenia o odstąpieniu od wymierzenia kary – data uprawomocnienia się tego orzeczenia.

data pieczęć podpis
.................................. ..............................................

)

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2013.933 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rejestr prowadzony przez Główną Komisję Orzekającą w Sprawach o Naruszenie Dyscypliny Finansów Publicznych.
Data aktu: 05/07/2005
Data ogłoszenia: 16/08/2013
Data wejścia w życie: 09/08/2005