Szczegółowe wymagania, jakim powinien odpowiadać lokal podmiotu wykonującego czynności z zakresu zaopatrzenia w wyroby medyczne dostępne na zlecenie.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA 1
z dnia 12 grudnia 2013 r.
w sprawie szczegółowych wymagań, jakim powinien odpowiadać lokal podmiotu wykonującego czynności z zakresu zaopatrzenia w wyroby medyczne dostępne na zlecenie

Na podstawie art. 159 ust. 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1. [Wymagania wobec lokalu podmiotu wykonującego czynności z zakresu zaopatrzenia w wyroby medyczne dostępne na zlecenie]
Lokal podmiotu wykonującego czynności z zakresu zaopatrzenia w wyroby medyczne dostępne na zlecenie, zwanego dalej "podmiotem", musi spełniać następujące wymagania:
1)
stanowić jedną wyodrębnioną całość i być wyposażony w magazyn lub szafy ekspedycyjne;
2)
być wyposażony w przymierzalnię - w odniesieniu do lokalu podmiotu wykonującego wyroby medyczne wykonywane na zamówienie;
3)
być wyposażony w izbę ekspedycyjną - w odniesieniu do lokalu podmiotu innego niż określony w pkt 2;
4)
umożliwiać swobodny dostęp świadczeniobiorcom, w szczególności osobom niepełnosprawnym z dysfunkcją narządu ruchu;
5)
zapewnić miejsce do oczekiwania;
6)
warunki przechowywania wyrobów medycznych powinny być zgodne z zaleceniami wytwórcy, w szczególności powinny zapewniać ochronę przed zmieszaniem z innymi wyrobami, zanieczyszczeniami mechanicznymi, utratą masy, zawilgoceniem oraz obcymi zapachami;
7)
ściany i podłogi powinny być gładkie i łatwo zmywalne;
8)
być wyposażony w wydzielone i przystosowane pomieszczenie do badania słuchu - w odniesieniu do lokalu podmiotu wykonującego czynności z zakresu protetyki słuchu.
§  2. [Wyposażenie izby ekspedycyjnej]
Lokal, o którym mowa w § 1 pkt 3, wyposaża się w:
1)
szafy ekspedycyjne, przeznaczone wyłącznie do przechowywania wyrobów medycznych;
2)
stół ekspedycyjny;
3)
przyrządy do pomiaru temperatury powietrza i wilgotności pomieszczeń.
§  3. [Oznaczenie miejsca świadczenia usług w zakresie zaopatrzenia w wyroby medyczne]
Miejsce świadczenia usług w zakresie zaopatrzenia w wyroby medyczne w lokalu podmiotu oznacza się na zewnątrz, a oznaczenie to zawiera:
1)
nazwę (firmę) podmiotu;
2)
adres i numer telefonu;
3)
informację o godzinach pracy.
§  4. [Wyposażenie lokalu podmiotu wykonującego czynności z zakresu zaopatrzenia w wyroby medyczne dostępne na zlecenie z zakresu protetyki słuchu]
Wykaz sprzętu stanowiącego wyposażenie lokalu podmiotu wykonującego czynności z zakresu zaopatrzenia w wyroby medyczne dostępne na zlecenie z zakresu protetyki słuchu określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§  5. [Wyposażenie lokalu podmiotu wykonującego czynności z zakresu zaopatrzenia w wyroby medyczne dostępne na zlecenie z zakresu optyki okularowej]
Wykaz sprzętu stanowiącego wyposażenie lokalu podmiotu wykonującego czynności z zakresu zaopatrzenia w wyroby medyczne dostępne na zlecenie z zakresu optyki okularowej określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  6. [Wejście w życie]
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2014 r. 2

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WYKAZ SPRZĘTU STANOWIĄCEGO WYPOSAŻENIE LOKALU PODMIOTU WYKONUJĄCEGO CZYNNOŚCI Z ZAKRESU ZAOPATRZENIA W WYROBY MEDYCZNE DOSTĘPNE NA ZLECENIE Z ZAKRESU PROTETYKI SŁUCHU

Lokal podmiotu wykonującego czynności zaopatrzenia w wyroby medyczne dostępne na zlecenie z zakresu protetyki słuchu wyposaża się w:

1) komputer z oprogramowaniem i specjalistycznym oprzyrządowaniem do programowania aparatów słuchowych;

2) audiometr tonalny na przewodnictwo powietrzne i kostne, umożliwiający maskowanie, audiometrię mowy i badanie w wolnym polu;

3) wyposażenie niezbędne do pobierania wycisków usznych:

a) otoskop z kompletem wzierników,

b) sztabka świetlna,

c) strzykawka do pobierania wycisków,

d) pęseta uszna;

4) materiały niezbędne do pobierania wycisków usznych:

a) masy wyciskowe,

b) tampony zabezpieczające z nitką,

c) bagietki do oczyszczania,

d) serwety zabezpieczające ubranie pacjenta;

5) wyposażenie niezbędne do korekty wkładek usznych i wstępnej kontroli aparatów słuchowych:

a) mikromotor,

b) wiertła, frezy, gumki polerskie,

c) materiały (wężyki, lakiery, masy uzupełniające),

d) stetoklip do osłuchiwania aparatów słuchowych zausznych i wewnątrzusznych.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WYKAZ SPRZĘTU STANOWIĄCEGO WYPOSAŻENIE LOKALU PODMIOTU WYKONUJĄCEGO CZYNNOŚCI Z ZAKRESU ZAOPATRZENIA W WYROBY MEDYCZNE DOSTĘPNE NA ZLECENIE Z ZAKRESU OPTYKI OKULAROWEJ

1. Lokal podmiotu wykonującego czynności z zakresu zaopatrzenia w wyroby medyczne dostępne na zlecenie z zakresu optyki okularowej będący gabinetem okulistycznym, w którym wykonuje się aplikację leczniczych soczewek kontaktowych świadczeniobiorcom ze schorzeniem stożka rogówki, wyposaża się w:

1) biomikroskop - lampę szczelinową średniej rozdzielczości;

2) oftalmometr Javala;

3) zestaw do badania refrakcji: linijki do skiaskopii lub refraktometr optyczny;

4) kasetę próbną szkieł okularowych z oprawą próbną;

5) oftalmoskop - wziernik okulistyczny;

6) tablice Snellena do badania ostrości wzroku;

7) zestaw próbny sztywnych gazoprzepuszczalnych soczewek kontaktowych:

a) "stożkowych" o promieniach bazowych BC: od 5,80 mm do 7,00 mm co 0,1 mm,

b) "standardowych" - poszerzonych o promieniach bazowych od 7,10 mm do 8,10 mm co 0,1 mm;

8) tonometr aplanacyjny, impresyjny.

2. Lokal podmiotu wykonującego czynności z zakresu zaopatrzenia w wyroby medyczne dostępne na zlecenie z zakresu optyki okularowej będący gabinetem okulistycznym, w którym wykonuje się aplikację leczniczych soczewek kontaktowych świadczeniobiorcom z dużą anizometropią (łącznie z afakią), wyposaża się w:

1) sprzęt wymieniony w ust. 1;

2) zestaw próbny soczewek kontaktowych;

3) tonometr do pomiaru ciśnienia wewnątrzgałkowego.

3. Lokal podmiotu wykonującego czynności z zakresu zaopatrzenia w wyroby medyczne dostępne na zlecenie z zakresu optyki okularowej będący pracownią optyczną wyposaża się w:

1) szlifierkę soczewek okularowych;

2) centroskop;

3) dioptromierz;

4) polaryskop;

5) podgrzewacz opraw okularowych;

6) zestaw narzędzi ręcznych do montażu i napraw ramek okularowych;

7) kasetę okulistyczną;

8) tablice z optotypami, umożliwiające sprawdzenie wykonanej pracy przy jej wydawaniu;

9) części zamienne, w tym w szczególności zauszniki lub noski, umożliwiające wykonywanie podstawowych napraw;

10) oprawy okularowe i soczewki w podstawowym zakresie mocy, pozwalające na wykonanie okularów oraz pomocy wzrokowych zgodnie ze wskazaniami zawartymi w zleceniu.

1 Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. Nr 248, poz. 1495 i Nr 284, poz. 1672).
2 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 12 października 2004 r. w sprawie szczegółowych wymagań, jakim powinien odpowiadać lokal podmiotu wykonującego czynności z zakresu zaopatrzenia w środki pomocnicze i wyroby medyczne będące przedmiotami ortopedycznymi (Dz. U. Nr 231, poz. 2327), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zgodnie z art. 85 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych (Dz. U. Nr 122, poz. 696, z 2012 r. poz. 95 i 742 oraz z 2013 r. poz. 766 i 1290).

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2013.1570

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowe wymagania, jakim powinien odpowiadać lokal podmiotu wykonującego czynności z zakresu zaopatrzenia w wyroby medyczne dostępne na zlecenie.
Data aktu: 12/12/2013
Data ogłoszenia: 17/12/2013
Data wejścia w życie: 01/01/2014