Wymagania, którym powinny odpowiadać wagi automatyczne przenośnikowe, oraz szczegółowy zakres sprawdzeń wykonywanych podczas prawnej kontroli metrologicznej tych przyrządów pomiarowych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI1)
z dnia 9 czerwca 2009 r.
w sprawie wymagań, którym powinny odpowiadać wagi automatyczne przenośnikowe, oraz szczegółowego zakresu sprawdzeń wykonywanych podczas prawnej kontroli metrologicznej tych przyrządów pomiarowych2)

Na podstawie art. 9a pkt 1 i 2 ustawy z dnia 11 maja 2001 r. - Prawo o miarach (Dz. U. z 2004 r. Nr 243, poz. 2441, z późn. zm.3)) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
wymagania w zakresie wykonania i charakterystyk metrologicznych podlegających sprawdzeniu podczas legalizacji ponownej wag automatycznych przenośnikowych, wprowadzonych do obrotu lub użytkowania w wyniku dokonania oceny zgodności;
2)
szczegółowy zakres sprawdzeń wykonywanych podczas prawnej kontroli metrologicznej wag automatycznych przenośnikowych.
§  2.
Przepisy rozporządzenia stosuje się do wag, o których mowa w § 1, wprowadzonych do obrotu lub użytkowania:
1)
na podstawie decyzji zatwierdzenia typu wydanych przed dniem 7 stycznia 2007 r.;
2)
w wyniku dokonania oceny zgodności.
§  3.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
wadze - należy przez to rozumieć przyrząd pomiarowy służący do wyznaczania masy produktu luzem, umieszczonego na przenośniku taśmowym, bez rozdzielania go i przerywania ruchu taśmy, przez ciągłe sumowanie tej masy;
2)
obciążeniu maksymalnym Max - należy przez to rozumieć największą chwilową wartość masy produktu umieszczonego na pomoście wagi, jaka może być zważona przez zespół wagowy;
3)
wydajności maksymalnej Qmax - należy przez to rozumieć wartość wydajności przenoszenia produktu na taśmie przenośnika, uzyskaną przy obciążeniu maksymalnym i maksymalnej prędkości taśmy;
4)
wydajności minimalnej Qmin - należy przez to rozumieć wartość wydajności przenoszenia produktu na taśmie przenośnika, poniżej której wyniki ważenia mogą być obarczone nadmiernym błędem względnym;
5)
pomoście wagi - należy przez to rozumieć cały przenośnik taśmowy lub jego część przeznaczoną do przyjmowania ważonego produktu;
6)
urządzeniu wskazującym - należy przez to rozumieć część wagi wskazującą zsumowaną masę produktu przenoszonego na przenośniku taśmowym, która może być:
a)
głównym urządzeniem wskazującym sumowanie,
b)
urządzeniem wskazującym sumowanie częściowe,
c)
dodatkowym urządzeniem wskazującym sumowanie;
7)
urządzeniu zerującym - należy przez to rozumieć urządzenie umożliwiające zerowanie wagi po kilku całkowitych obrotach nieobciążonej taśmy przenośnika;
8)
działce sumowania d - należy przez to rozumieć działkę elementarną głównego urządzenia wskazującego sumowanie;
9)
błędzie wskazania - należy przez to rozumieć różnicę pomiędzy wskazaniem wagi a wartością poprawną masy zsumowanego ładunku;
10)
błędach granicznych dopuszczalnych wagi (MPE) - należy przez to rozumieć wartości skrajne błędów wagi dopuszczone przez wymagania;
11)
klasie dokładności - należy przez to rozumieć klasę wag spełniających określone właściwości metrologiczne, których błędy są zawarte w określonych granicach; klasę dokładności wag oznacza się liczbą przyjętą umownie, nazywaną oznaczeniem klasy dokładności;
12)
warunkach znamionowych użytkowania - należy przez to rozumieć wartości wielkości mierzonej oraz wielkości wpływających, stanowiące normalne warunki pracy wagi;
13)
zaburzeniu - należy przez to rozumieć wielkość wpływającą mającą wartość zawartą poza warunkami znamionowymi użytkowania wagi; wielkość wpływająca jest zaburzeniem, jeżeli nie określono dla niej warunków znamionowych użytkowania.

Rozdział  2

Wymagania w zakresie wykonania i charakterystyk metrologicznych wag zgłaszanych do legalizacji ponownej po ocenie zgodności

§  4.
1.
Na wadze, o której mowa w § 2 pkt 2, powinny być umieszczone:
1)
nazwa lub znak producenta;
2)
oznakowanie zgodności, w rozumieniu art. 5 pkt 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności (Dz. U. z 2004 r. Nr 204, poz. 2087, z późn. zm.4)), dodatkowe oznakowanie metrologiczne oraz numer jednostki notyfikowanej;
3)
oznaczenie dokładności, w szczególności poprzez oznaczenie klasy dokładności.
2.
W przypadku gdy waga składa się z zestawu działających wspólnie urządzeń, które nie są podzespołami, oznakowanie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, powinno być umieszczone na głównym urządzeniu wagi.
3.
Na wadze, o ile ma to zastosowanie, mogą być umieszczone dodatkowo:
1)
informacje dotyczące warunków użytkowania;
2)
dane dotyczące zdolności pomiarowej;
3)
zakres pomiarowy;
4)
oznaczenie identyfikacyjne;
5)
numer certyfikatu badania typu WE lub certyfikatu badania projektu WE;
6)
informacje o spełnianiu lub niespełnianiu przez urządzenia dodatkowe, dostarczające dane metrologiczne, zasadniczych wymagań;
7)
nominalna wartość napięcia prądu przemiennego lub granice zakresu zmienności napięcia w przypadku zasilania prądem przemiennym;
8)
nominalna i minimalna wartość napięcia prądu stałego lub graniczne wartości napięcia prądu stałego, w przypadku zasilania prądem stałym;
9)
zakres temperatury użytkowania wagi.
4.
Na wadze mogą być umieszczone inne oznaczenia, pod warunkiem że nie pogarszają widoczności i czytelności oznakowania zgodności oraz dodatkowego oznakowania metrologicznego.
§  5.
1.
Błąd pomiaru wykonanego na wadze w warunkach znamionowych użytkowania, przy niewystępowaniu zaburzeń, nie powinien przekraczać błędów granicznych dopuszczalnych wagi.
2.
Błędy graniczne dopuszczalne wagi określa tabela:
Klasa dokładności Błędy graniczne dopuszczalne zsumowanego ładunku w %
0,5 ± 0,25
1 ± 0,50
2 ± 1,00
3.
Minimalna masa sumowana Σmin powinna być nie mniejsza niż:
1)
800 d - dla wag klasy dokładności 0,5;
2)
400 d - dla wag klasy dokładności 1;
3)
200 d - dla wag klasy dokładności 2.
§  6.
Urządzenie zerujące powinno umożliwiać działanie wagi z dokładnością nieprzekraczającą błędów granicznych dopuszczalnych w normalnych warunkach pracy wagi.
§  7.
Wielokrotne pomiary tej samej masy wykonywane w takich samych warunkach powinny dawać zbliżone do siebie wyniki, przy czym różnice pomiędzy wynikami powinny być małe w stosunku do błędów granicznych dopuszczalnych wagi.
§  8.
Prędkość przesuwu taśmy powinna być określona przez producenta, przy czym dla wag o stałej prędkości przesuwu taśmy i wag o zmiennej prędkości przesuwu taśmy nastawianej ręcznie prędkość ta nie powinna się zmieniać więcej niż o 5 % wartości nominalnej; ładunek nie powinien mieć innej prędkości niż taśma.

Rozdział  3

Szczegółowy zakres sprawdzeń podczas prawnej kontroli metrologicznej

§  9.
Sprawdzenie podczas legalizacji pierwotnej i legalizacji ponownej przeprowadza się w miejscu użytkowania wagi.
§  10.
Podczas legalizacji pierwotnej wag należy sprawdzić:
1)
zgodność z zatwierdzonym typem co do właściwego wykonania, konstrukcji i zastosowania odpowiednich materiałów;
2)
istnienie wymaganych oznaczeń i znaków na wadze oraz, jeżeli ma to zastosowanie, na wyświetlaczu danych;
3)
sposób zainstalowania w miejscu, gdzie waga będzie użytkowana;
4)
kompletność wyposażenia dla każdego rodzaju produktu przeznaczonego do ważenia;
5)
w zakresie charakterystyk metrologicznych wagi, zgodnie z podaną klasą dokładności, przy ważeniu automatycznym:
a)
błędy wskazań,
b)
zakres rozrzutu wskazań,
c)
zmianę wskazania zera przy obrotach nieobciążonej taśmy przenośnika,
d)
próg pobudliwości urządzenia wskazującego zero,
e)
zmianę wskazania urządzenia wskazującego sumowanie przy obrotach nieobciążonej taśmy;
6)
w zakresie wymagań technicznych:
a)
czy waga jest zabezpieczona przed niewłaściwym zastosowaniem lub przypadkowym rozregulowaniem,
b)
czy przy ważeniu automatycznym nie są możliwe: kasowanie wskazań głównego urządzenia wskazującego sumowanie oraz regulacja i kasowanie wskazań innych urządzeń wskazujących,
c)
czy po wyłączeniu wagi nastąpi zatrzymanie przenośnika taśmy lub odpowiednia reakcja,
d)
odnośnie do urządzeń wskazujących i drukujących:
prawidłowość wskazywania i drukowania wyników, w szczególności właściwych działek elementarnych oraz właściwego oznaczenia jednostki miary masy,
wartości działek elementarnych,
minimalny zakres wskazań jednego z urządzeń wskazujących,
ciągłość działania,
różnicę wyników wskazywanych i drukowanych,
e)
odnośnie do urządzeń zerujących:
zakresy ich działania,
funkcjonowanie,
czy istnieje możliwość wyłączenia zerowania automatycznego podczas sprawdzania,
f)
sygnalizację stanu przekroczenia obciążenia maksymalnego Max lub wydajności maksymalnej Qmax lub wydajności minimalnej Qmin,
g)
działanie przetwornika ruchu taśmy,
h)
wzajemne położenie rolek wagowych, rolek nośnych i taśmy przenośnika,
i)
położenie i działanie urządzeń dodatkowych, w szczególności urządzenia podającego i urządzenia czyszczącego taśmę,
j)
zabezpieczenia regulacji zespołu wagowego, w szczególności długości pomostu wagi,
k)
odchylenia prędkości taśmy od wartości nastawionej podczas ważenia,
l)
stan techniczny i naciąg taśmy.
§  11.
1.
Podczas legalizacji ponownej wagi, o której mowa w § 2 pkt 1, sprawdzenie obejmuje:
1)
oględziny wagi w celu stwierdzenia, czy nie jest uszkodzona i czy istnieją wymagane oznaczenia i znaki;
2)
wyznaczenie błędów wskazań wagi przy automatycznym ważeniu ładunku;
3)
wyznaczenie zmiany wskazania zera przy obrotach nieobciążonej taśmy przenośnika;
4)
wyznaczenie zakresu rozrzutu wskazań.
2.
Podczas legalizacji ponownej wagi, o której mowa w § 2 pkt 2, należy sprawdzić, czy spełnia ona wymagania określone w § 4-8.
§  12.
Sprawdzenie wagi podczas legalizacji pierwotnej i ponownej przy ważeniu automatycznym powinno być przeprowadzane w jej normalnych warunkach pracy, przy użyciu rodzaju produktu lub produktów, które będą ważone na wadze.

Rozdział  4

Przepis końcowy

§  13.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.5)
______

1) Minister Gospodarki kieruje działem administracji rządowej - gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki (Dz. U. Nr 216, poz. 1593).

2) Niniejsze rozporządzenie zostało notyfikowane Komisji Europejskiej w dniu 5 września 2007 r., pod numerem 2007/0488/PL, zgodnie z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597), które wdraża dyrektywę 98/34/WE z dnia 22 czerwca 1998 r. ustanawiającą procedurę udzielania informacji w zakresie norm i przepisów technicznych (Dz. Urz. WE L 204 z 21.07.1998, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 13, t. 20, str. 337).

3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 163, poz. 1362 i Nr 180, poz. 1494, z 2006 r. Nr 170, poz. 1217 i Nr 249, poz. 1834, z 2007 r. Nr 176, poz. 1238, z 2008 r. Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 18, poz. 97 i Nr 91, poz. 740.

4) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 64, poz. 565 i Nr 267, poz. 2258, z 2006 r. Nr 170, poz. 1217, Nr 235, poz. 1700 i Nr 249, poz. 1832 i 1834, z 2007 r. Nr 21, poz. 124 i Nr 192, poz. 1381, z 2008 r. Nr 157, poz. 976 i Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 18, poz. 97.

5) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 24 lutego 2004 r. w sprawie wymagań metrologicznych, którym powinny odpowiadać wagi automatyczne przenośnikowe (Dz. U. Nr 43, poz. 394), które utraciło moc z dniem 1 stycznia 2008 r. zgodnie z art. 12 pkt 3 ustawy z dnia 15 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o systemie oceny zgodności oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 249, poz. 1834).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2009.98.820

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Wymagania, którym powinny odpowiadać wagi automatyczne przenośnikowe, oraz szczegółowy zakres sprawdzeń wykonywanych podczas prawnej kontroli metrologicznej tych przyrządów pomiarowych.
Data aktu: 09/06/2009
Data ogłoszenia: 25/06/2009
Data wejścia w życie: 10/07/2009