Obsługa naziemna w portach lotniczych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 25 maja 2009 r.
w sprawie obsługi naziemnej w portach lotniczych2)

Na podstawie art. 182 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2006 r. Nr 100, poz. 696, z późn. zm.3)) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowy wykaz rodzajów usług w poszczególnych kategoriach usług obsługi naziemnej określonych w art. 176 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze;
2)
szczegółowe warunki i tryb udzielania zezwoleń na wykonywanie obsługi naziemnej oraz dokumenty i informacje, jakie powinni przedstawić ubiegający się o zezwolenia, oraz warunki, jakie musi spełniać podmiot ubiegający się o zezwolenie;
3)
szczegółowe warunki stosowane przy wprowadzaniu ograniczeń, o których mowa w art. 179 ust. 1 i art. 181 ust. 2 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze, w szczególności w odniesieniu do poszczególnych kategorii usług obsługi naziemnej oraz ilości obsługiwanych w ciągu roku pasażerów i ładunków oraz dostępnej powierzchni lub przepustowości portu lotniczego;
4)
szczegółowe warunki i sposób organizowania i przeprowadzania konkursu, o którym mowa w art. 179 ust. 2 i art. 181 ust. 3 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze;
5)
szczegółowe warunki udostępniania i korzystania z infrastruktury lotniska oraz ustalania i pobierania opłat za dostęp do urządzeń, instalacji oraz opłat za użytkowanie scentralizowanej infrastruktury;
6)
szczególne wymagania związane z dostępem do rynku obsługi naziemnej.
§  2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ustawie - rozumie się przez to ustawę z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze;
2)
systemie portowym - rozumie się przez to dwa lub więcej porty lotnicze wpisane do rejestru lotnisk cywilnych, razem połączone i obsługujące to samo miasto lub zespół miejski;
3)
zarządzającym portem lotniczym - rozumie się przez to podmiot, którego zadaniem jest administrowanie i zarządzanie infrastrukturą portu lotniczego, a także koordynacja i kontrola działalności różnych podmiotów działających w danym porcie lotniczym lub w danym systemie portowym, wykonywane w zależności od sytuacji oddzielnie lub w powiązaniu z inną działalnością;
4)
agencie obsługi naziemnej - rozumie się przez to przedsiębiorcę, o którym mowa w art. 177 ust. 2 ustawy, wykonującego dla użytkowników portu lotniczego jedną lub więcej kategorii usług, o których mowa w art. 176 ustawy;
5)
własnej obsłudze naziemnej - rozumie się przez to wykonywanie we własnym zakresie przez użytkownika portu lotniczego jednej lub więcej kategorii usług obsługi naziemnej, polegających na obsłudze wyłącznie własnych statków powietrznych, załóg, pasażerów i ładunków bez zawierania z osobą trzecią umowy na wykonywanie takich usług, z tym że użytkownicy portu lotniczego nie są wobec siebie osobami trzecimi, jeżeli jeden posiada większość udziałów w innym lub pojedynczy podmiot posiada większość udziałów w każdym z nich;
6)
Prezesie Urzędu - rozumie się przez to Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego;
7)
użytkowniku portu lotniczego - rozumie się przez to przedsiębiorcę odpowiedzialnego za przewóz pasażerów i ładunków drogą powietrzną do lub z danego portu lotniczego;
8)
państwie trzecim - rozumie się przez to państwo, które nie jest państwem członkowskim Unii Europejskiej, Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym (EOG) lub Konfederacją Szwajcarską;
9)
scentralizowanej infrastrukturze - rozumie się przez to elementy infrastruktury i urządzenia w porcie lotniczym służące do wykonywania obsługi naziemnej, których złożoność, koszt lub wpływ na środowisko nie pozwala na podział lub powielenie;
10)
urządzeniach i instalacjach lotniska - rozumie się przez to wszystkie urządzenia oraz powierzchnie portu lotniczego udostępniane na potrzeby wykonywania obsługi naziemnej, z wyłączeniem scentralizowanej infrastruktury;
11)
kontroli - rozumie się przez to skuteczną kontrolę, o której mowa w art. 2 pkt 9 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1008/2008 z dnia 24 września 2008 r. w sprawie wspólnych zasad wykonywania przewozów lotniczych na terenie Wspólnoty (Dz. Urz. UE L 293 z 31.10.2008, str. 3);
12)
komitecie przewoźników lotniczych - rozumie się przez to komitet przewoźników lotniczych użytkujących port lotniczy, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 67 ust. 6 ustawy.

Rozdział  2

Wniosek o udzielenie zezwolenia na wykonywanie obsługi naziemnej

§  3.
Wniosek o udzielenie zezwolenia na wykonywanie obsługi naziemnej przez agenta obsługi naziemnej powinien zawierać:
1)
oznaczenie przedsiębiorcy, jego siedzibę i adres, a w przypadku osoby fizycznej imię i nazwisko oraz miejsce stałego zamieszkania;
2)
numer z właściwego rejestru przedsiębiorców albo ewidencji działalności gospodarczej, o ile przedsiębiorca podlega obowiązkowi wpisu do tego rejestru albo ewidencji;
3)
określenie kategorii usług obsługi naziemnej lub rodzajów usług w poszczególnych kategoriach usług obsługi naziemnej, na które ma być udzielone zezwolenie;
4)
numer identyfikacji dla celów podatkowych;
5)
miejsce wykonywania działalności (port lotniczy lub porty lotnicze);
6)
określenie okresu, na który ma być udzielone zezwolenie.
§  4.
1.
Do wniosku o udzielenie zezwolenia należy dołączyć:
1)
odpis z właściwego rejestru przedsiębiorców albo zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej - o ile wnioskodawca podlega takiemu wpisowi;
2)
kopię umowy lub statutu osoby prawnej ze wszystkimi zmianami;
3)
kopię dokumentu potwierdzającego tożsamość osoby fizycznej będącej wnioskodawcą, ze wskazaniem stałego miejsca zamieszkania oraz poświadczającego jej obywatelstwo;
4)
w przypadku podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w okresie poprzedzającym złożenie wniosku, w celu potwierdzenia sytuacji ekonomicznej pozwalającej na prowadzenie działalności w zakresie obsługi naziemnej:
a)
sprawozdanie finansowe za poprzedni rok obrotowy wraz z opinią biegłego rewidenta - dla podmiotów zobowiązanych do jego sporządzania i poddania badaniu zgodnie z przepisami o rachunkowości lub innymi przepisami szczególnymi i prowadzących działalność w roku obrotowym poprzedzającym złożenie wniosku,
b)
roczną deklarację podatkową w podatku dochodowym za rok obrotowy poprzedzający złożenie wniosku - dla podmiotów innych niż wymienione w lit. a i prowadzących działalność w roku obrotowym poprzedzającym złożenie wniosku,
c)
aktualny formularz dotyczący informacji finansowych, jaki przedsiębiorca składał do Głównego Urzędu Statystycznego - dla przedsiębiorców zobowiązanych do składania formularzy na podstawie przepisów o statystyce publicznej,
d)
deklaracje podatkowe w podatku dochodowym, składane w roku, którego wniosek dotyczy,
e)
inne dokumenty potwierdzające sytuację ekonomiczną umożliwiającą prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie obsługi naziemnej, jeżeli nie jest ona potwierdzona dokumentami wymienionymi w lit. a-d,
f)
oświadczenia, że:
wobec wnioskodawcy nie jest prowadzone postępowanie egzekucyjne, likwidacyjne lub upadłościowe,
wnioskodawca nie zalega z płatnościami na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne ani płatnościami podatków oraz opłat;
5)
w przypadku podmiotów rozpoczynających działalność oświadczenia, że:
a)
wobec wnioskodawcy nie jest prowadzone postępowanie egzekucyjne, likwidacyjne lub upadłościowe,
b)
wnioskodawca posiada zdolność finansową i gospodarczą pozwalającą na prowadzenie działalności w zakresie obsługi naziemnej w wybranych kategoriach usług przez okres co najmniej 3 miesięcy od dnia rozpoczęcia działalności;
6)
dokument potwierdzający objęcie przedsiębiorstwa ubezpieczeniem odpowiedzialności cywilnej stosownie do zakresu usług objętych wnioskiem o zezwolenie, w przypadku obowiązku objęcia przedsiębiorstwa takim ubezpieczeniem.
2.
Dokumenty, o których mowa w ust. 1, powinny zawierać dane aktualne na dzień złożenia wniosku, przy czym dokument, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, powinien być wydany, a dokumenty, o których mowa w ust. 1 pkt 4 lit. f i pkt 5, sporządzone, nie wcześniej niż 3 miesiące przed dniem złożenia wniosku. Dokumenty sporządzone w języku obcym powinny być dołączone wraz z uwierzytelnionym tłumaczeniem na język polski. W przypadku przedkładania kopii dokumentów, o których mowa w ust. 1, powinny być one poświadczone za zgodność z oryginałem notarialnie lub urzędowo.
§  5.
Wniosek o udzielenie zezwolenia na wykonywanie własnej obsługi naziemnej powinien zawierać informacje określone w § 3 oraz dokumenty określone w § 4 ust. 1 pkt 1-3. Dodatkowo do wniosku dołącza się dokument potwierdzający przez zarządzającego portem lotniczym brak zaległych należności lub zawartą w tej sprawie ugodę. Przepis § 4 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
§  6.
Szczegółowe warunki wykonywania działalności Prezes Urzędu określa w zezwoleniu na wykonywanie obsługi naziemnej:
1)
w poszczególnych kategoriach usług obsługi naziemnej albo
2)
dla każdego rodzaju usług w poszczególnych kategoriach usług obsługi naziemnej.

Rozdział  3

Szczegółowe warunki stosowane przy wprowadzaniu ograniczeń liczby zezwoleń dla agentów obsługi naziemnej oraz sposób i tryb przeprowadzania konkursu

§  7.
1.
Liczba zezwoleń dla agentów obsługi naziemnej nie podlega ograniczeniom, z zastrzeżeniem § 9 ust. 1 pkt 1 i 2.
2.
Liczba zezwoleń dla użytkowników portu lotniczego na wykonywanie własnej obsługi naziemnej nie podlega ograniczeniom, z zastrzeżeniem § 9 ust. 1 pkt 3-5, § 28 i § 29.
3.
W przypadku wprowadzenia ograniczeń, o których mowa w § 9 ust. 1 pkt 1 i 2, w portach lotniczych o ruchu rocznym równym lub większym niż 2 mln pasażerów lub 50 tys. ton ładunków, co najmniej jeden agent obsługi naziemnej posiadający zezwolenie na wykonywanie obsługi naziemnej nie może bezpośrednio lub pośrednio znajdować się pod kontrolą:
1)
zarządzającego portem lotniczym;
2)
użytkownika portu lotniczego, który przewiózł więcej niż 25 % pasażerów lub ładunków odnotowanych w tym porcie lotniczym w roku poprzedzającym rok, w którym dokonano wyboru agentów;
3)
podmiotu kontrolującego lub kontrolowanego bezpośrednio lub pośrednio przez zarządzającego portem lotniczym lub użytkownika portu lotniczego, o którym mowa w pkt 2.
§  8.
Prezes Urzędu przekazuje Komisji Europejskiej do dnia 30 czerwca każdego roku kalendarzowego dane potrzebne do sporządzenia wykazu portów lotniczych, w których ruch roczny jest równy lub większy niż 2 mln pasażerów lub 50 tys. ton ładunków, w celu publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
§  9.
1.
Przy wprowadzaniu ograniczeń liczby zezwoleń ze względu na szczególne przeszkody w zakresie dostępnej powierzchni lub przepustowości portu lotniczego, wynikające w szczególności z zatłoczenia i wskaźnika wykorzystania powierzchni, Prezes Urzędu, biorąc pod uwagę w szczególności analizę przepustowości portu lotniczego przedstawioną przez zarządzającego portem lotniczym oraz stopień wykorzystania powierzchni portu lotniczego, na wniosek zarządzającego portem lotniczym lub z urzędu, może, w drodze decyzji administracyjnej:
1)
ograniczyć liczbę zezwoleń w porcie lotniczym lub jego części do nie mniej niż dwóch, z uwzględnieniem § 7 ust. 3, dla agentów obsługi naziemnej dla każdego z rodzajów usług w poszczególnych kategoriach usług obsługi naziemnej określonych w art. 176 ustawy, w portach lotniczych, w których ruch roczny jest równy lub większy niż 2 mln pasażerów lub 50 tys. ton ładunków;
2)
zastrzec dla jednego agenta obsługi naziemnej jeden lub więcej rodzajów usług w poszczególnych kategoriach usług obsługi naziemnej, o których mowa w art. 176 pkt 3-5 i 7 ustawy, w portach lotniczych, w których ruch roczny jest równy lub większy niż 2 mln pasażerów lub 50 tys. ton ładunków;
3)
ograniczyć liczbę zezwoleń dla użytkowników wykonujących własną obsługę naziemną do nie mniej niż dwóch dla każdego z rodzajów usług w poszczególnych kategoriach usług obsługi naziemnej określonych w art. 176 ustawy, w portach lotniczych, w których ruch roczny jest równy lub większy niż 1 mln pasażerów lub 25 tys. ton ładunków;
4)
zastrzec własną obsługę naziemną dla jednego użytkownika w odniesieniu do każdego z rodzajów usług w poszczególnych kategoriach usług obsługi naziemnej wymienionych w art. 176 pkt 3-5 i 7 ustawy, w portach lotniczych, w których ruch roczny jest równy lub większy niż 1 mln pasażerów lub 25 tys. ton ładunków;
5)
zakazać własnej obsługi naziemnej w odniesieniu do każdego z rodzajów usług w poszczególnych kategoriach usług obsługi naziemnej wymienionych w art. 176 pkt 3-5 i 7 ustawy, w portach lotniczych, w których ruch roczny jest równy lub większy niż 1 mln pasażerów lub 25 tys. ton ładunków.
2.
Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, zarządzający portem lotniczym dołącza propozycję ograniczeń w odniesieniu do każdego wymagającego ograniczeń rodzaju usług w poszczególnych kategoriach usług obsługi naziemnej wraz z uzasadnieniem oraz odpowiednie dokumenty potwierdzające istnienie szczególnych przeszkód w zakresie dostępnej powierzchni lub przepustowości portu lotniczego, w szczególności analizę przepustowości portu lotniczego i plan zastosowania środków przewidzianych dla przezwyciężenia przyczyn wprowadzanych ograniczeń.
3.
Ograniczenie w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 i 3-5, może być wprowadzone na okres do 3 lat, a w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, na okres do 2 lat. Na 6 miesięcy przed upływem okresu, na jaki zostało wprowadzone ograniczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 i 3-5, może być ono przedłużone na kolejny okres do 3 lat. Ograniczenie przewidziane w ust. 1 pkt 2 może być przedłużone jednorazowo na kolejny okres do 2 lat. Do przedłużenia czasu trwania ograniczenia stosuje się odpowiednio przepisy ust. 1, 2 i 4.
4.
Decyzja Prezesa Urzędu o wprowadzeniu ograniczenia liczby zezwoleń na wykonywanie obsługi naziemnej, zastrzeżenia lub o zakazie wykonywania własnej obsługi naziemnej, o której mowa w ust. 1, powinna odpowiednio określać:
1)
kategorię lub kategorie usług obsługi naziemnej lub rodzaje usług w poszczególnych kategoriach usług obsługi naziemnej, dla których wprowadza się ograniczenie, zastrzeżenie lub zakaz;
2)
maksymalną liczbę zezwoleń w kategoriach usług obsługi naziemnej lub rodzajach usług w poszczególnych kategoriach usług obsługi naziemnej podlegających zastrzeżeniu lub zakazowi;
3)
przeszkody w dostępności powierzchni lub przepustowości, plan zastosowania właściwych środków dla przezwyciężania przyczyn tych ograniczeń;
4)
okres obowiązywania ograniczenia, zastrzeżenia lub zakazu.
5.
Prezes Urzędu, nie później niż na 3 miesiące przed dniem wydania decyzji, o której mowa w ust. 4, przesyła Komisji Europejskiej projekt tej decyzji, z zastrzeżeniem ust. 9.
6.
Prezes Urzędu wydaje decyzję, o której mowa w ust. 4, z uwzględnieniem decyzji Komisji Europejskiej wydanej po zbadaniu przez nią projektu decyzji, o którym mowa w ust. 5, z zastrzeżeniem ust. 9.
7.
W przypadkach szczególnych przeszkód, o których mowa w ust. 1, Prezes Urzędu, na wniosek zarządzającego portem lotniczym lub z urzędu, może, w drodze decyzji administracyjnej:
1)
ograniczyć liczbę zezwoleń w porcie lotniczym lub jego części dla agentów obsługi naziemnej dla każdego z rodzajów usług w poszczególnych kategoriach usług obsługi naziemnej określonych w art. 176 ustawy, w portach lotniczych, w których ruch roczny jest mniejszy niż 2 mln pasażerów lub 50 tys. ton ładunków;
2)
zastrzec dla jednego agenta obsługi naziemnej jeden lub więcej rodzajów usług w poszczególnych kategoriach usług obsługi naziemnej określonych w art. 176 pkt 3-5 i 7 ustawy, w portach lotniczych, w których ruch roczny jest mniejszy niż 2 mln pasażerów lub 50 tys. ton ładunków;
3)
ograniczyć liczbę zezwoleń dla użytkowników wykonujących własną obsługę naziemną dla każdego z rodzajów usług w poszczególnych kategoriach usług obsługi naziemnej określonych w art. 176 ustawy, w portach lotniczych, w których ruch roczny jest mniejszy niż 1 mln pasażerów lub 25 tys. ton ładunków;
4)
zastrzec własną obsługę naziemną dla jednego użytkownika w odniesieniu do każdego z rodzajów usług w poszczególnych kategoriach usług obsługi naziemnej określonych w art. 176 pkt 3-5 i 7 ustawy, w portach lotniczych, w których ruch roczny jest mniejszy niż 1 mln pasażerów lub 25 tys. ton ładunków;
5)
zakazać własnej obsługi naziemnej w odniesieniu do każdego z rodzajów usług w poszczególnych kategoriach usług obsługi naziemnej określonych w art. 176 pkt 3-5 i 7 ustawy, w portach lotniczych, w których ruch roczny jest mniejszy niż 1 mln pasażerów lub 25 tys. ton ładunków.
8.
Informacje o ograniczeniu, zastrzeżeniu lub o zakazie, o których mowa w ust. 4, podlegają publikacji w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
9.
Projektu decyzji, o której mowa w ust. 1 pkt 1 i 3, jeżeli dotyczy kategorii usług określonych w art. 176 pkt 3-5 i 7 ustawy, oraz projektu decyzji, o której mowa w ust. 7, nie przesyła się Komisji Europejskiej.
10.
Do ograniczenia, zastrzeżenia lub zakazu, o których mowa w ust. 7, stosuje się odpowiednio przepisy ust. 2 i 4.
11.
W przypadku ustąpienia szczególnych przeszkód, o których mowa w ust. 1, Prezes Urzędu, na wniosek zarządzającego portem lotniczym lub z urzędu, uchyla decyzję o wprowadzeniu ograniczenia, zastrzeżenia lub o zakazie, o której mowa w ust. 1 lub ust. 7.
§  10.
1.
W przypadku wprowadzenia ograniczenia liczby udzielanych zezwoleń lub zastrzeżenia, o których mowa w § 9 ust. 1 pkt 1 i 2, wyboru podmiotu wykonującego obsługę naziemną dokonuje się w drodze konkursu organizowanego przez:
1)
zarządzającego portem lotniczym, jeżeli podobnych usług nie wykonuje on sam oraz jeżeli nie ma on bezpośredniej lub pośredniej kontroli nad podmiotem wykonującym takie usługi oraz nie posiada udziałów albo akcji w żadnym takim podmiocie, po konsultacji z komitetem przewoźników lotniczych,
2)
w każdym innym przypadku przez Prezesa Urzędu po konsultacji z zarządzającym portem lotniczym i komitetem przewoźników lotniczych

- zwanych dalej "organizatorami konkursu".

2.
W przypadku określonym w ust. 1 pkt 1 Prezes Urzędu zawiadamia zarządzającego portem lotniczym o obowiązku przeprowadzenia konkursu oraz wskazuje liczbę podmiotów, które będą mogły wykonywać obsługę naziemną.
3.
W przypadku gdy zarządzający portem lotniczym nie dokona wyboru podmiotu wykonującego obsługę naziemną w drodze konkursu, o którym mowa w ust. 1, w terminie 6 miesięcy od dnia wydania decyzji Prezesa Urzędu, o której mowa w § 9 ust. 1 pkt 1 i 2, Prezes Urzędu uchyla tę decyzję.
4.
W przypadku wprowadzenia ograniczenia lub zastrzeżenia, o których mowa w § 9 ust. 7 pkt 1-4, wyboru podmiotu, który będzie mógł wykonywać obsługę naziemną w kategoriach usług podlegających ograniczeniu lub zastrzeżeniu, dokonuje zarządzający portem lotniczym na podstawie obiektywnych, przejrzystych i niedyskryminujących kryteriów. Zarządzający portem lotniczym niezwłocznie informuje Prezesa Urzędu o dokonanym wyborze.
5.
W przypadku, o którym mowa w ust. 4, gdy zarządzający portem lotniczym nie dokona wyboru podmiotu wykonującego obsługę naziemną w ciągu 6 miesięcy od dnia wydania decyzji Prezesa Urzędu, o której mowa w § 9 ust. 7 pkt 1-4, Prezes Urzędu uchyla tę decyzję.
6.
Przepisy ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio w przypadku wprowadzenia ograniczenia lub zastrzeżenia, o których mowa w § 9 ust. 1 pkt 3 i 4.
§  11.
1.
W przypadku wprowadzenia ograniczenia liczby udzielanych zezwoleń lub zastrzeżenia, o których mowa w § 9 ust. 1 pkt 1 i 2, bez przeprowadzania procedury konkursowej, zezwolenie na wykonywanie obsługi naziemnej może uzyskać zarządzający portem lotniczym albo inny podmiot przez niego upoważniony, jeżeli:
1)
zarządzający portem lotniczym ma bezpośrednią lub pośrednią kontrolę nad takim podmiotem albo
2)
podmiot ten kontroluje zarządzającego portem lotniczym.
2.
Zarządzający portem lotniczym informuje komitet przewoźników lotniczych o zamiarze skorzystania z uprawnienia, o którym mowa w ust. 1.
§  12.
1.
W przypadku wprowadzenia ograniczenia liczby udzielanych zezwoleń lub zastrzeżenia, o których mowa w § 9 ust. 1 pkt 1 i 2, zaproszenie do udziału w konkursie Prezes Urzędu ogłasza w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz kieruje do ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
2.
W przypadku, o którym mowa w § 10 ust. 1 pkt 2, zarządzający portem lotniczym w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia otrzymania wezwania przez Prezesa Urzędu dostarcza Prezesowi Urzędu szczegółowe informacje na temat:
1)
dostępnej w porcie lotniczym infrastruktury niezbędnej do prowadzenia działalności w zakresie obsługi naziemnej będącej przedmiotem postępowania konkursowego, w tym wykaz elementów i urządzeń wchodzących w skład scentralizowanej infrastruktury portu lotniczego;
2)
planów zarządzającego portem lotniczym w zakresie rozbudowy i modernizacji infrastruktury portu lotniczego niezbędnej do prowadzenia działalności w zakresie obsługi naziemnej będącej przedmiotem postępowania konkursowego, obejmujące okres co najmniej 3 lat;
3)
powierzchni portu lotniczego, którą zarządzający portem lotniczym zamierza udostępnić na potrzeby wykonywania działalności w zakresie obsługi naziemnej objętej postępowaniem konkursowym.
3.
W przypadku niedostarczenia informacji, o których mowa w ust. 2, w terminie, o którym mowa w ust. 2, Prezes Urzędu uchyla decyzje o wprowadzeniu ograniczenia lub zastrzeżenia, o których mowa w § 9 ust. 1 pkt 1 i 2.
§  13.
W ogłoszeniu o konkursie należy określić:
1)
nazwę (firmę), adres i siedzibę organizatora konkursu;
2)
zakres usług obsługi naziemnej oraz miejsce ich wykonywania (nazwa portu lotniczego) objęte konkursem;
3)
miejsce i termin zgłoszenia o przystąpieniu do konkursu;
4)
miejsce i termin składania dokumentacji konkursowej;
5)
informacje o warunkach konkursu;
6)
liczbę podmiotów wykonujących obsługę naziemną podlegających wyborowi w drodze konkursu;
7)
szczegółowe informacje na temat dostępnej w porcie lotniczym infrastruktury niezbędnej do prowadzenia działalności w zakresie obsługi naziemnej będącej przedmiotem postępowania konkursowego, w tym wykaz elementów i urządzeń wchodzących w skład scentralizowanej infrastruktury portu lotniczego;
8)
informacje na temat planów zarządzającego portem lotniczym w zakresie rozbudowy i modernizacji infrastruktury portu lotniczego niezbędnej do prowadzenia działalności w zakresie obsługi naziemnej będącej przedmiotem postępowania konkursowego, obejmujące okres co najmniej 3 lat;
9)
informacje na temat powierzchni portu lotniczego, którą zarządzający portem lotniczym zamierza udostępnić na potrzeby wykonywania działalności w zakresie obsługi naziemnej objętej postępowaniem konkursowym.
§  14.
1.
W warunkach konkursu, w przypadkach, o których mowa w § 9 ust. 1 pkt 1 i 2, określa się:
1)
dokumentację konkursową, którą podmioty przystępujące do konkursu są obowiązane złożyć, obejmującą w szczególności:
a)
odpis z właściwego rejestru przedsiębiorców albo zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej - o ile podmiot podlega takiemu wpisowi,
b)
kopię umowy lub statutu osoby prawnej ze wszystkimi zmianami,
c)
zaświadczenie z banku, w którym prowadzony jest podstawowy rachunek bieżący podmiotu, określające wielkości posiadanych środków oraz zdolność płatniczą przedsiębiorcy,
d)
oświadczenie, że podmiot nie zalega z opłacaniem podatków, opłat oraz składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne,
e)
informacje o zakresie i formach działalności prowadzonej przez uczestnika konkursu,
f)
propozycje finansowania działalności i wielkość środków przeznaczonych na tę działalność,
g)
ogólny opis i schemat organizacyjno-funkcjonalny podmiotu dla wykonywania obsługi naziemnej objętej konkursem oraz informacje dotyczące zabezpieczenia ochrony środowiska naturalnego,
h)
proponowane stawki opłat za wykonywane usługi,
i)
informacje o kwalifikacjach personelu i specjalistycznym sprzęcie niezbędnym do wykonywania usług oraz o stosowanych technologiach wraz z parametrami technicznymi;
2)
kryteria wyboru odnoszące się do parametrów technicznych, stosowanej technologii w zakresie oddziaływania na środowisko, kosztów eksploatacji, specyfikacji technicznej, używanych urządzeń oraz terminu rozpoczęcia działalności przez podmiot wykonujący obsługę naziemną wybrany w drodze konkursu;
3)
skalę oceny punktowej dla każdego kryterium, o którym mowa w pkt 2;
4)
maksymalny okres, na który wybierane są podmioty, przy czym nie może on przekraczać 7 lat;
5)
termin otwarcia ofert.
2.
Zarządzający portem lotniczym po konsultacji z komitetem przewoźników lotniczych użytkujących port lotniczy określa każdorazowo warunki konkursu oparte na obiektywnych, przejrzystych i niedyskryminujących zasadach, a następnie przedstawia je Prezesowi Urzędu do zatwierdzenia. W przypadku gdy organizatorem konkursu jest Prezes Urzędu, warunki konkursu określane są przez Prezesa Urzędu po konsultacji z komitetem przewoźników lotniczych użytkujących port lotniczy oraz z zarządzającym portem lotniczym.
3.
W przypadku przedstawienia przez zarządzającego portem lotniczym warunków konkursu do zatwierdzenia, Prezes Urzędu może, w drodze decyzji administracyjnej, w terminie 2 tygodni od dnia otrzymania tych warunków, nakazać ich zmianę, jeżeli będą one sprzeczne z zasadami, o których mowa w ust. 2, lub z przepisami prawa. Do czasu zmiany warunków konkursu przez zarządzającego portem lotniczym w sposób określony w decyzji Prezesa Urzędu postępowanie konkursowe ulega zawieszeniu.
4.
Dokumenty, o których mowa w ust. 1 pkt 1, powinny zawierać dane aktualne na dzień złożenia zgłoszenia o przystąpieniu do konkursu i być wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed dniem jego złożenia. Dokumenty sporządzone w języku obcym powinny być dołączone wraz z uwierzytelnionym tłumaczeniem na język polski.
5.
W przypadku przedkładania kopii dokumentów, o których mowa w ust. 1 pkt 1, powinny być one poświadczone za zgodność z oryginałem notarialnie lub urzędowo.
§  15.
1.
Termin zgłoszenia przystąpienia do konkursu nie może być krótszy niż 30 dni od dnia ogłoszenia konkursu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
2.
Zgłoszenie o przystąpieniu do konkursu powinno zawierać:
1)
oznaczenie przedsiębiorcy, jego siedzibę i adres lub stałe miejsce zamieszkania;
2)
numer z właściwego rejestru przedsiębiorców albo ewidencji działalności gospodarczej - o ile podmiot podlega takiemu wpisowi;
3)
oświadczenie przystępującego do konkursu potwierdzające, że spełnia on wymogi określone w art. 177 ust. 2 i 3 ustawy;
4)
określenie rodzaju i zakresu wykonywania zamierzonych usług;
5)
dokumentację, o której mowa w § 14 ust. 1 pkt 1;
6)
określenie terminu, w ciągu którego podmiot wykonujący obsługę naziemną wybrany w drodze konkursu złoży do Prezesa Urzędu wniosek o uzyskanie zezwolenia na wykonywanie obsługi naziemnej spełniający wymagania niniejszego rozporządzenia, oraz planowanego terminu rozpoczęcia działalności;
7)
numer identyfikacji dla celów podatkowych.
§  16.
1.
W przypadku złożenia zgłoszenia o przystąpieniu do konkursu na wykonywanie obsługi naziemnej przez podmiot, o którym mowa w § 11 ust. 1, w terminie, o którym mowa w § 13 pkt 3, w sytuacji gdy w postępowaniu konkursowym, którego organizatorem jest Prezes Urzędu, dokonuje się wyboru jednego agenta obsługi naziemnej, Prezes Urzędu powiadamia pozostałych uczestników konkursu o złożeniu zgłoszenia przez ten podmiot oraz o możliwości uzyskania przez niego zezwolenia po spełnieniu przez niego wymagań do uzyskania zezwolenia na wykonywanie obsługi naziemnej.
2.
Procedura konkursowa ulega zawieszeniu do czasu wydania przez Prezesa Urzędu decyzji w sprawie wydania albo odmowy wydania zezwolenia dla podmiotu, o którym mowa w § 11 ust. 1.
3.
Prezes Urzędu wydaje decyzję, o której mowa w ust. 2, na wniosek podmiotu, o którym mowa w § 11 ust. 1, złożony w terminie nie dłuższym niż 3 miesiące od dnia złożenia zgłoszenia o przystąpieniu do konkursu.
4.
W przypadku niezłożenia wniosku, o którym mowa w ust. 3, procedura konkursowa ulega wznowieniu, a złożone przez podmiot, o którym mowa w § 11 ust. 1, zgłoszenie o przystąpieniu do konkursu jest bezskuteczne.
5.
W przypadku wydania przez Prezesa Urzędu zezwolenia podmiotowi, o którym mowa w § 11 ust. 1, Prezes Urzędu informuje uczestników konkursu, że zaproszenie do konkursu jest bezskuteczne. W takim przypadku dalszej procedury konkursowej nie prowadzi się.
6.
W przypadku wydania przez Prezesa Urzędu ostatecznej decyzji w sprawie odmowy wydania podmiotowi, o którym mowa w § 11 ust. 1, zezwolenia albo pozostawienia wniosku bez rozpoznania procedura konkursowa ulega wznowieniu, a złożone przez podmiot, o którym mowa w § 11 ust. 1, zgłoszenie o przystąpieniu do konkursu jest bezskuteczne.
§  17.
1.
W przypadku złożenia zgłoszenia o przystąpieniu do konkursu na wykonywanie obsługi naziemnej przez podmiot, o którym mowa w § 11 ust. 1, w terminie, o którym mowa w § 13 pkt 3, w sytuacji gdy w postępowaniu konkursowym, którego organizatorem jest Prezes Urzędu, dokonuje się wyboru więcej niż jednego agenta obsługi naziemnej, Prezes Urzędu powiadamia pozostałych uczestników konkursu o złożeniu zgłoszenia przez ten podmiot oraz o możliwości uzyskania przez niego zezwolenia po spełnieniu wymagań do uzyskania zezwolenia na wykonywanie obsługi naziemnej.
2.
W zakresie wyboru jednego podmiotu stosuje się odpowiednio § 16 ust. 2-4 i 6. Procedura konkursowa dotycząca wyboru pozostałych podmiotów nie ulega zmianom, z tym że liczba podmiotów podlegająca wyborowi w drodze konkursu ulega zmniejszeniu odpowiednio o jedno miejsce.
§  18.
W przypadku złożenia zgłoszenia o przystąpieniu do konkursu na wykonywanie obsługi naziemnej przez podmiot, o którym mowa w § 11 ust. 1, w terminie, o którym mowa w § 13 pkt 3, w sytuacji gdy w postępowaniu konkursowym, którego organizatorem jest zarządzający portem lotniczym, dokonuje się wyboru jednego podmiotu, zarządzający portem lotniczym powiadamia pozostałych uczestników konkursu o złożeniu zgłoszenia przez ten podmiot oraz o możliwości uzyskania przez niego zezwolenia po spełnieniu wymagań do uzyskania zezwolenia na wykonywanie obsługi naziemnej. Przepisy § 16 ust. 2-6 stosuje się odpowiednio.
§  19.
1.
W przypadku złożenia zgłoszenia o przystąpieniu do konkursu na wykonywanie obsługi naziemnej przez podmiot, o którym mowa w § 11 ust. 1, w terminie, o którym mowa w § 13 pkt 3, w sytuacji gdy w postępowaniu konkursowym, którego organizatorem jest zarządzający portem lotniczym, dokonuje się wyboru więcej niż jednego podmiotu, zarządzający portem lotniczym powiadamia pozostałych uczestników konkursu o złożeniu zgłoszenia przez ten podmiot oraz o możliwości uzyskania przez niego zezwolenia po spełnieniu wymagań do uzyskania zezwolenia na wykonywanie obsługi naziemnej.
2.
W zakresie wyboru jednego podmiotu stosuje się odpowiednio § 16 ust. 2-4 i 6. Procedura konkursowa dotycząca wyboru pozostałych podmiotów mających wykonywać obsługę naziemną nie ulega zmianom, z zastrzeżeniem § 10 ust. 1. Liczba podmiotów podlegająca wyborowi w drodze konkursu ulega zmniejszeniu odpowiednio o jedno miejsce.
§  20.
1.
Postępowanie konkursowe przeprowadza zespół powołany każdorazowo przez organizatora konkursu, w składzie co najmniej 5 osób.
2.
Zespół działa na podstawie regulaminu konkursowego określającego w szczególności skład, sposób wyboru przewodniczącego zespołu, sposób przeprowadzania głosowania, szczegółowy tryb pracy zespołu oraz sposób dokumentowania przebiegu konkursu. W przypadku gdy organizatorem konkursu jest zarządzający portem lotniczym, regulamin konkursowy zatwierdza Prezes Urzędu. W przypadku gdy organizatorem konkursu jest Prezes Urzędu, regulamin konkursowy podpisywany jest przez Prezesa Urzędu.
3.
Do składu zespołu nie mogą być powołani przedstawiciele podmiotów wykonujących obsługę naziemną w danym porcie lotniczym lub ubiegający się o zezwolenie oraz ich przedstawiciele, a także osoby pozostające z ubiegającym się o zezwolenie w takim stosunku prawnym lub faktycznym, który może budzić uzasadnione wątpliwości co do bezstronności tych osób.
4.
Członkami zespołu mogą być wyłącznie osoby, których autorytet daje rękojmię prawidłowego i bezstronnego przebiegu postępowania konkursowego. W skład zespołu wchodzi radca prawny.
§  21.
1.
Zgłoszenie o przystąpieniu do konkursu jest składane przez uczestników konkursu w zalakowanych opakowaniach.
2.
Organizator konkursu przechowuje zgłoszenia o przystąpieniu do konkursu do chwili ich otwarcia przez zespół, o którym mowa w § 20 ust. 1.
3.
Zgłoszenia o przystąpieniu do konkursu po ich otwarciu przechowywane są przez zespół, o którym mowa w ust. 1.
4.
W terminie 3 dni od dnia otwarcia zgłoszeń o przystąpieniu do konkursu każdy z członków zespołu składa oświadczenie o braku okoliczności, o których mowa w § 20 ust. 3.
§  22.
Zespół, zgodnie z zasadami o ochronie informacji niejawnych, może żądać udzielenia dodatkowych wyjaśnień dotyczących treści złożonych zgłoszeń o przystąpieniu do konkursu.
§  23.
Jeżeli żadne zgłoszenie o przystąpieniu do konkursu nie odpowiada wymogom konkursu określonym w warunkach konkursu, o których mowa w § 14 ust. 1, zespół składa do organizatora konkursu wniosek o uznanie konkursu za bezskuteczny.
§  24.
1.
Z postępowania konkursowego przewodniczący zespołu sporządza protokół.
2.
Protokół zawiera:
1)
oznaczenie i miejsce postępowania konkursowego;
2)
imiona i nazwiska członków zespołu;
3)
liczbę ofert konkursowych;
4)
ocenę punktową zgłoszeń o przystąpieniu do konkursu i wskazanie zgłoszenia lub zgłoszeń, które zostały wybrane do udzielenia zezwolenia;
5)
podpisy wszystkich członków zespołu.
3.
Protokół przedstawiany jest do zatwierdzenia organizatorowi konkursu.
§  25.
1.
Zespół niezwłocznie zawiadamia organizatora konkursu o zakończeniu konkursu i jego wyniku. W przypadku gdy organizatorem konkursu jest zarządzający portem lotniczym, jest on obowiązany zawiadomić Prezesa Urzędu oraz komitet przewoźników lotniczych o zakończeniu konkursu i jego wyniku.
2.
Organizator konkursu zawiadamia uczestników konkursu o jego wyniku. W przypadku gdy organizatorem konkursu jest Prezes Urzędu, informuje on również zarządzającego portem lotniczym oraz komitet przewoźników lotniczych o wyniku konkursu.
3.
Na czynności zespołu w toku postępowania konkursowego uczestnik konkursu może wnieść pisemny protest do organizatora konkursu nie później niż w terminie 14 dni od dnia powiadomienia o wyniku konkursu.
4.
W przypadku gdy organizatorem konkursu jest zarządzający portem lotniczym, informuje on niezwłocznie Prezesa Urzędu o złożeniu przez uczestnika konkursu protestu na czynności zespołu.
5.
Organizator konkursu rozpatruje protest nie później niż w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania oraz pisemnie informuje wnoszącego protest o sposobie jego rozpatrzenia.
6.
W przypadkach gdy organizatorem konkursu jest zarządzający portem lotniczym, powiadamia on Prezesa Urzędu o sposobie rozpatrzenia protestu oraz przedstawia dokumentację konkursową.
7.
W przypadku gdy organizatorem konkursu jest zarządzający portem lotniczym, w razie stwierdzenia przez Prezesa Urzędu, że wybór podmiotu został dokonany z naruszeniem regulaminu konkursowego, przepisów ustawy lub niniejszego rozporządzenia, Prezes Urzędu przekazuje zarządzającemu portem lotniczym protest do ponownego rozpatrzenia, wskazując na stwierdzone naruszenia.
8.
W przypadku określonym w ust. 7 zarządzający portem lotniczym powiadamia Prezesa Urzędu o sposobie załatwienia protestu oraz przedstawia dokumentację konkursową.
9.
W sytuacji określonej w ust. 8, gdy zarządzający portem lotniczym dokona ponownego rozpatrzenia protestu z naruszeniem regulaminu konkursowego, przepisów ustawy lub niniejszego rozporządzenia lub w przypadku gdy nie dokona on ponownego rozpatrzenia protestu, Prezes Urzędu może uchylić decyzję o wprowadzeniu ograniczeń, o których mowa w § 9 ust. 1.
10.
W przypadku gdy organizatorem konkursu jest zarządzający portem lotniczym, jest on obowiązany na żądanie Prezesa Urzędu przedstawić dokumentację konkursową.
§  26.
1.
Na wniosek podmiotu wybranego w konkursie, złożony w terminie nie dłuższym niż określony przez niego w zgłoszeniu o przystąpieniu do konkursu, Prezes Urzędu udziela temu podmiotowi zezwolenia na wykonywanie obsługi naziemnej.
2.
W przypadku niezłożenia lub pozostawienia bez rozpoznania wniosku, o którym mowa w ust. 1, albo odmowy wydania zezwolenia, o którym mowa w ust. 1, prawo do złożenia wniosku uzyskuje podmiot, którego zgłoszenie o przystąpieniu do konkursu uzyskało kolejną co do wysokości ocenę w postępowaniu konkursowym. Prezes Urzędu jest obowiązany do poinformowania przedsiębiorcy o prawie do złożenia wniosku.
§  27.
1.
Zezwolenia, o którym mowa w § 26 ust. 1, udziela się na okres, o którym mowa w § 14 ust. 1 pkt 4.
2.
Na miejsce zwolnione przed upływem okresu, na jaki Prezes Urzędu udzielił zezwolenia, przeprowadzany jest ponowny wybór podmiotu wykonującego obsługę naziemną, w drodze konkursu, o którym mowa w § 10.
§  28.
Zezwolenia na wykonywanie własnej obsługi naziemnej dla użytkownika będącego przedsiębiorcą zagranicznym z państwa trzeciego udziela się z zachowaniem przepisów rozporządzenia oraz zasady wzajemności wynikającej z umów międzynarodowych.
§  29.
1.
Jeżeli z wiążących Unię Europejską zobowiązań międzynarodowych nie wynika inaczej, użytkownik portu lotniczego z państwa trzeciego nie może ubiegać się o zezwolenie na wykonywanie własnej obsługi naziemnej, jeżeli państwo trzecie w odniesieniu do dostępu do rynku obsługi naziemnej dla wykonywania własnej obsługi naziemnej:
1)
nie traktuje użytkowników portu lotniczego wykonujących własną obsługę naziemną pochodzących z Rzeczypospolitej Polskiej, pod względem faktycznym lub w oparciu o przepisy prawa, w sposób porównywalny do tego, jaki w Rzeczypospolitej Polskiej traktuje się podmioty pochodzące z tego państwa trzeciego, albo
2)
nie przestrzega pod względem faktycznym lub w oparciu o przepisy prawa zasady traktowania narodowego wobec użytkowników portu lotniczego wykonujących własną obsługę naziemną pochodzących z Rzeczypospolitej Polskiej, albo
3)
traktuje w sposób bardziej uprzywilejowany użytkowników portu lotniczego wykonujących własną obsługę naziemną pochodzących z innych państw trzecich niż podmioty pochodzące z Rzeczypospolitej Polskiej.
2.
Prezes Urzędu w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego ogłasza, w drodze obwieszczenia, wykaz państw trzecich, o których mowa w ust. 1.
3.
Prezes Urzędu powiadamia właściwe władze państw trzecich o skutkach przepisu ust. 1 w stosunku do użytkowników portów lotniczych z tych państw.
4.
O każdym przypadku, o którym mowa w ust. 1, Prezes Urzędu powiadamia Komisję Europejską.

Rozdział  4

Konsultacje z komitetem przewoźników lotniczych

§  30.
1.
Wyboru podmiotu wykonującego obsługę naziemną w porcie lotniczym, o którym mowa w § 9 ust. 1, dokonuje się w oparciu o obiektywne, niedyskryminujące i przejrzyste zasady po konsultacji z komitetem przewoźników lotniczych.
2.
Zarządzający portem lotniczym, w terminie 14 dni od dnia zakończenia konsultacji z komitetem przewoźników lotniczych, przekazuje Prezesowi Urzędu informacje na temat wyników przeprowadzonych konsultacji.
3.
W przypadku gdy organizatorem konkursu jest Prezes Urzędu, wyboru podmiotu wykonującego obsługę naziemną odpowiednio w porcie lotniczym, o którym mowa w § 9 ust. 1 pkt 1-4, dokonuje się po konsultacji z:
1)
komitetem przewoźników lotniczych;
2)
zarządzającym portem lotniczym, jeżeli:
a)
nie wykonuje takich usług obsługi naziemnej,
b)
nie ma bezpośredniej lub pośredniej kontroli nad podmiotem wykonującym takie usługi,
c)
nie posiada udziałów w podmiocie wykonującym takie usługi.
§  31.
1.
Zarządzający portem lotniczym co najmniej raz w roku przeprowadza konsultacje z komitetem przewoźników lotniczych oraz wszystkimi podmiotami wykonującymi obsługę naziemną w danym porcie lotniczym.
2.
Konsultacje powinny dotyczyć w szczególności ceny usług obsługi naziemnej w przypadku, o którym mowa w § 9 ust. 1 pkt 2, oraz organizacji i sposobu wykonywania tych usług.

Rozdział  5

Scentralizowana infrastruktura oraz dostęp do urządzeń i instalacji lotniska

§  32.
1.
Zarządzający portem lotniczym zarządza scentralizowaną infrastrukturą oraz urządzeniami i instalacjami lotniska w sposób umożliwiający korzystanie z nich przez agentów obsługi naziemnej lub użytkowników portu lotniczego.
2.
Scentralizowana infrastruktura obejmuje w szczególności następujące elementy:
1)
jednolity system odpraw pasażerów i bagażu wraz z wyposażeniem tego systemu;
2)
taśmociągi służące do transportu bagażu wewnątrz terminalu portu lotniczego;
3)
instalacje dostawy wody pitnej i odprowadzania ścieków;
4)
płyty przeznaczone do odladzania samolotów wraz z systemem utylizacji odpadów powstających w wyniku odladzania;
5)
pomieszczenia sortowania bagażu wraz z taśmociągami dla bagaży pasażerów odlatujących i przylatujących;
6)
centralny system dystrybucji paliwa;
7)
systemy łączności naziemnej;
8)
system informacji lotniskowej.
3.
Zarządzający portem lotniczym, w zależności od wyposażenia portu lotniczego, opracowuje wykaz elementów oraz urządzeń wchodzących w skład scentralizowanej infrastruktury dla danego portu lotniczego.
4.
Zarządzający portem lotniczym w porozumieniu z innym podmiotem dysponującym scentralizowaną infrastrukturą ogłasza wykaz elementów i urządzeń wchodzących w skład scentralizowanej infrastruktury w miejscu dostępnym dla wszystkich użytkowników portu lotniczego i agentów obsługi naziemnej oraz przekazuje go Prezesowi Urzędu.
§  33.
Scentralizowaną infrastrukturę oraz urządzenia i instalacje lotniska udostępnia się agentom obsługi naziemnej i użytkownikom portu lotniczego, z uwzględnieniem:
1)
obiektywnych, przejrzystych i niedyskryminujących kryteriów;
2)
zapotrzebowania na usługi obsługi naziemnej oraz zasobów pomieszczeń i urządzeń;
3)
zasady niedyskryminacji i konieczności zapewnienia warunków dla uczciwej konkurencji.
§  34.
Scentralizowaną infrastrukturę oraz urządzenia i instalacje lotniska udostępnia się agentom obsługi naziemnej i użytkownikom portu lotniczego, w szczególności w sposób:
1)
zapewniający im wykonywanie działalności,
2)
umożliwiający im efektywną i uczciwą konkurencję,
3)
zapewniający bezpieczne i prawidłowe funkcjonowanie portu lotniczego

- przy uwzględnieniu uwarunkowań technicznych występujących w porcie lotniczym.

§  35.
Scentralizowana infrastruktura oraz urządzenia i instalacje lotniska użytkowane są zgodnie z regulaminem użytkowania portu lotniczego ustalonym przez zarządzającego tym portem lotniczym po konsultacjach z agentami obsługi naziemnej oraz komitetem przewoźników lotniczych.
§  36.
1.
Jeżeli udostępnianie scentralizowanej infrastruktury lub urządzeń i instalacji lotniska uzasadnia pobieranie opłat, zarządzający portem lotniczym może pobierać opłaty od agentów obsługi naziemnej lub użytkowników portu lotniczego za użytkowanie scentralizowanej infrastruktury lub urządzeń i instalacji lotniska.
2.
Pobieranie opłat, o których mowa w ust. 1, jest uzasadnione w szczególności, gdy:
1)
jest konieczne ze względu na zapewnienie skutecznej realizacji kryteriów i zasad, o których mowa w § 33 i 34;
2)
koszty związane z utrzymaniem, udostępnieniem oraz odtworzeniem scentralizowanej infrastruktury lub urządzeń i instalacji lotniska nie są pokrywane z innych źródeł.
3.
Opłaty, o których mowa w ust. 1, ustala się w sposób:
1)
właściwy, obiektywny, przejrzysty i niedyskryminujący;
2)
zapewniający łatwość naliczania należności z tytułu tych opłat;
3)
umożliwiający sprawdzenie przez agentów obsługi naziemnej lub użytkowników portu lotniczego poprawności naliczonej należności z tytułu tych opłat;
4)
uwzględniający - w miarę możliwości - ponoszone przez zarządzającego portem lotniczym koszty związane z utrzymaniem, udostępnieniem oraz odtworzeniem scentralizowanej infrastruktury lub urządzeń i instalacji lotniska.
4.
Zarządzający portem lotniczym przekazuje Prezesowi Urzędu, agentom obsługi naziemnej i użytkownikom portu lotniczego oraz ogłasza w miejscu dostępnym dla wszystkich agentów obsługi naziemnej i użytkowników portu lotniczego zestawienie wysokości opłat, o których mowa w ust. 1, wraz z zasadami ich naliczania i pobierania. Zarządzający portem lotniczym przekazuje Prezesowi Urzędu, agentom obsługi naziemnej i użytkownikom portu lotniczego uzasadnienie pobierania opłat, o którym mowa w ust. 1.
5.
Opłaty, o których mowa w ust. 1, są wnoszone przez agentów obsługi naziemnej i użytkowników portu lotniczego w terminach i trybie ustalonych przez zarządzającego portem lotniczym w ogłoszeniu, o którym mowa w ust. 4.
§  37.
1.
W przypadku gdy scentralizowaną infrastrukturą lub urządzeniami i instalacjami lotniska dysponuje inny niż zarządzający portem lotniczym podmiot, stosuje się do niego odpowiednio przepisy niniejszego rozdziału, z zastrzeżeniem ust. 2-4.
2.
Obowiązki, o których mowa w § 32 ust. 4 oraz § 36 ust. 3 pkt 3 i ust. 4, podmiot, o którym mowa w ust. 1, wykonuje także względem zarządzającego portem lotniczym.
3.
Obowiązek wnoszenia opłat, o którym mowa w § 36 ust. 5, dotyczy także zarządzającego portem lotniczym w przypadku wykonywania przez niego obsługi naziemnej.
4.
Podmiot, o którym mowa w ust. 1, ustala zasady użytkowania scentralizowanej infrastruktury oraz urządzeń i instalacji lotniska po konsultacjach z agentami obsługi naziemnej, komitetem przewoźników lotniczych oraz zarządzającym portem lotniczym i przekazuje je zarządzającemu portem lotniczym. Zarządzający portem lotniczym wprowadza te zasady do regulaminu użytkowania portu lotniczego nie później niż w terminie 14 dni od dnia ich otrzymania.

Rozdział  6

Warunki prowadzenia działalności w zakresie obsługi naziemnej

§  38.
1.
Działalność w zakresie obsługi naziemnej prowadzi się z uwzględnieniem wymagań określonych przez zarządzającego portem lotniczym mających na celu zapewnienie należytego funkcjonowania portu lotniczego.
2.
Agent obsługi naziemnej oraz użytkownik portu lotniczego wykonujący własną obsługę naziemną jest obowiązany do przestrzegania wymagań zarządzającego portem lotniczym odnoszących się do organizacji i funkcjonowania portu lotniczego, z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.
3.
Agent obsługi naziemnej:
1)
zawiera umowę z zarządzającym portem lotniczym w sprawie korzystania z lotniska oraz jego urządzeń i instalacji w części niezbędnej do wykonywania tych usług, określającej wysokość i zasady odpłatności;
2)
prowadzi swoje przedsiębiorstwo w sposób gwarantujący prawidłowość funkcjonowania i eliminowanie zakłóceń na terenie portu lotniczego, w tym zapewnia ochronę przed aktami bezprawnej ingerencji w ramach swojej działalności;
3)
zapewnia ciągłość wykonywania obsługi naziemnej w zakresie objętym posiadanym zezwoleniem.
4.
Do użytkowników portu lotniczego wykonujących własną obsługę naziemną stosuje się przepisy ust. 2 i ust. 3 pkt 1 i 2.
5.
Agent obsługi naziemnej oraz użytkownik portu lotniczego wykonujący własną obsługę naziemną prowadzi odpowiednie szkolenia własnego personelu dla prawidłowej realizacji zadań, o których mowa w ust. 1-4.
§  39.
1.
Agent obsługi naziemnej przedstawia Prezesowi Urzędu roczne sprawozdanie finansowe z wykonywania tej działalności.
2.
Agent obsługi naziemnej w portach lotniczych, w których ruch roczny jest równy lub większy niż 2 mln pasażerów lub 50 tys. ton ładunków, jest obowiązany wyraźnie oddzielić pod względem księgowym i handlowym czynności wykonywane w zakresie obsługi naziemnej od innej działalności gospodarczej.
§  40.
Prezes Urzędu może żądać od agenta obsługi naziemnej, w przypadku zmian w liczbie i strukturze personelu lub powzięcia wątpliwości co do gwarancji należytego wykonywania działalności przez agenta obsługi naziemnej, dodatkowych dokumentów oraz sprawdzenia jego zdolności finansowej.
§  41.
Wykaz rodzajów usług w poszczególnych kategoriach usług obsługi naziemnej określa załącznik do rozporządzenia.

Rozdział  7

Przepisy przejściowe i końcowe

§  42.
Zezwolenia udzielone przed dniem wejścia w życie rozporządzenia zachowują ważność przez okres, na jaki zostały wydane.
§  43.
Z dniem wejścia w życie rozporządzenia trwające konkursy na wybór podmiotu mającego wykonywać obsługę naziemną ulegają zakończeniu bez dokonania ostatecznego wyboru takiego podmiotu.
§  44.
Traci moc rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 21 czerwca 2005 r. w sprawie obsługi naziemnej w portach lotniczych (Dz. U. Nr 128, poz. 1071).
§  45.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
______

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).

2) Niniejsze rozporządzenie w zakresie swojej regulacji wdraża postanowienia dyrektywy Rady nr 96/67/WE z dnia 15 października 1996 r. w sprawie dostępu do rynku usług obsługi naziemnej w portach lotniczych Wspólnoty (Dz. Urz. WE L 272 z 25.10.1996, str. 36; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 2, str. 496).

3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 141, poz. 1008, Nr 170, poz. 1217 i Nr 249, poz. 1829, z 2007 r. Nr 50, poz. 331 i Nr 82, poz. 558, z 2008 r. Nr 97, poz. 625, Nr 144, poz. 901, Nr 177, poz. 1095, Nr 180, poz. 1113 i Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 18, poz. 97 i Nr 42, poz. 340.

ZAŁĄCZNIK 

WYKAZ USŁUG OBSŁUGI NAZIEMNEJ

1. Kategoria 1 - Ogólne usługi administracyjno-gospodarcze wykonywane w interesie użytkowników portów lotniczych, obejmujące:

1.1. reprezentację i kontakty z władzami lokalnymi lub innymi instytucjami, regulowanie płatności w imieniu użytkownika portu lotniczego oraz zapewnienie pomieszczeń biurowych dla jego przedstawicieli;

1.2. kontrolę załadowania, przyjmowanie wiadomości i telekomunikację;

1.3. obsługę, przechowywanie i administrację urządzeń ładunkowych;

1.4. inne czynności nadzoru przed, w czasie i po zakończeniu lotu oraz inne czynności administracyjne na żądanie użytkownika portu lotniczego.

2. Kategoria 2 - Obsługa pasażerów obejmująca:

wszelką pomoc świadczoną pasażerom przylatującym, odlatującym, przesiadającym się, w tym sprawdzanie biletów i dokumentów podróży, rejestrowanie bagażu i przemieszczanie go do sortowni.

3. Kategoria 3 - Obsługa bagażu obejmująca:

obsługę naziemną bagażu na terenie sortowni, jego sortowanie, przygotowywanie go do odlotu, załadowywanie i wyładowywanie z urządzeń służących do przemieszczania go ze statku powietrznego do sortowni i w drugą stronę, jak również transport bagażu z sortowni na teren odbioru bagażu.

4. Kategoria 4 - Obsługa ładunków obejmująca:

4.1. w zakresie ładunków: fizyczną obsługę wywozu, transferu i przywozu, obsługę w zakresie związanych z tym dokumentów, procedur celnych i stosowania procedury bezpieczeństwa uzgodnionej między stronami lub wynikającej z okoliczności;

4.2. w zakresie poczty: fizyczną obsługę poczty przylatującej lub odlatującej, obsługę w zakresie związanych z tym dokumentów i stosowanie procedury w zakresie bezpieczeństwa uzgodnionej między stronami lub wynikającej z okoliczności.

5. Kategoria 5 - Obsługa płytowa obejmująca:

5.1. prowadzenie statku powietrznego na ziemi po lądowaniu i przed startem*;

5.2. pomoc w blokowaniu statku powietrznego i dostarczanie odpowiednich urządzeń*;

5.3. łączność między statkiem powietrznym i podmiotem wykonującym usługi w części lotniczej portu lotniczego*;

5.4. załadunek i rozładunek statku powietrznego, w tym zapewnienie i obsługę odpowiednich urządzeń, jak również transport załogi i pasażerów między statkiem powietrznym i terminalem, transport bagażu między statkiem powietrznym i terminalem;

5.5. dostarczenie i obsługę właściwych urządzeń do uruchamiania silników;

5.6. holowanie statku powietrznego przed startem i po lądowaniu, jak również zapewnienie urządzeń odpowiednich do tego celu;

5.7. transport do statku powietrznego, załadowanie na statek powietrzny i wyładowanie ze statku powietrznego żywności i napojów.

6. Kategoria 6 - Obsługa statków powietrznych obejmująca:

6.1. czyszczenie statku powietrznego na zewnątrz i wewnątrz, czyszczenie toalet i zaopatrywanie w wodę;

6.2. chłodzenie i ogrzewanie kabiny, usuwanie śniegu i lodu, odladzanie statku powietrznego;

6.3. ponowne zaopatrzenie kabiny w odpowiednie wyposażenie, przechowywanie tego wyposażenia.

7. Kategoria 7 - Obsługa w zakresie zaopatrzenia statków powietrznych w paliwo, smary i inne materiały techniczne obejmująca:

7.1. organizację i wykonywanie czynności tankowania i roztankowywania, w tym przechowywanie paliwa oraz kontrolę jakości i ilości dostaw paliwa;

7.2. neutralizację resztek materiałów napędowych.

8. Kategoria 8 - Obsługa techniczno-administracyjna statków powietrznych obejmująca:

8.1. rutynowe czynności dokonywane przed lotem;

8.2. nierutynowe czynności wykonywane na żądanie użytkownika portu lotniczego;

8.3. obsługę administracyjną oraz dostarczanie części zapasowych i odpowiedniego sprzętu;

8.4. występowanie o rezerwację lub rezerwowanie odpowiedniego miejsca do parkowania lub hangaru.

9. Kategoria 9 - Obsługa operacyjna lotu i administracyjna załóg statków powietrznych obejmująca:

9.1. przygotowanie lotu w porcie odlotu lub każdym innym miejscu;

9.2. pomoc podczas lotu, w tym przekazywanie nowych poleceń, jeżeli jest to potrzebne;

9.3. czynności po wykonaniu lotu;

9.4. czynności administracyjne związane z załogą.

10. Kategoria 10 - Transport naziemny obejmujący:

10.1. organizację i realizację przewozu załogi, pasażerów, bagażu, ładunków między różnymi terminalami w tym samym porcie lotniczym, z wyłączeniem jednak przewozu między statkiem powietrznym i innym punktem znajdującym się w granicach tego samego portu lotniczego;

10.2. każdy specjalny transport wykonywany na żądanie użytkownika portu lotniczego.

11. Kategoria 11 - Obsługa w zakresie zaopatrzenia pokładowego statków powietrznych (catering) obejmująca:

11.1. utrzymywanie kontaktów z dostawcami i zarządzanie administracyjne;

11.2. przechowywanie żywności i napojów oraz sprzętu niezbędnego do ich przygotowania;

11.3. czyszczenie tego sprzętu;

11.4. przygotowanie i dostawa sprzętu oraz zapasów pokładowych (żywność i napoje).

______

* O ile usługi te nie są wykonywane przez służbę ruchu lotniczego lub zarządzającego portem lotniczym.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2009.83.695

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Obsługa naziemna w portach lotniczych.
Data aktu: 25/05/2009
Data ogłoszenia: 03/06/2009
Data wejścia w życie: 03/06/2009