Zm.: rozporządzenie w sprawie przyjęcia Uzupełnienia Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata 2004-2006.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROZWOJU REGIONALNEGO
z dnia 19 lipca 2007 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie przyjęcia Uzupełnienia Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata 2004-2006

Na podstawie art. 11 ust. 5 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr 116, poz. 1206, z późn. zm. 1 ) zarządza się, co następuje:
§  1.
W rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 6 sierpnia 2004 r. w sprawie przyjęcia Uzupełnienia Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata 2004-2006 (Dz. U. Nr 197, poz. 2023, z późn. zm. 2 ) w załączniku "Uzupełnienie Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata 2004-2006" wprowadza się następujące zmiany:
1)
w części III.1.2 DZIAŁANIE 1.2 "POPRAWA DOSTĘPNOŚCI DO ZEWNĘTRZNEGO FINANSOWANIA INWESTYCJI PRZEDSIĘBIORSTW" tabela zamieszczona pod tytułem działania otrzymuje brzmienie:

grafika

2)
w części III.1.3 DZIAŁANIE 1.3 "TWORZENIE KORZYSTNYCH WARUNKÓW DLA ROZWOJU FIRM":

grafika

Tabela finansowa działania 1.3 (w mln €)

grafika

3)
w części III.1.4 DZIAŁANIE 1.4 "WZMOCNIENIE WSPÓŁPRACY MIĘDZY SFERĄ BADAWCZO-ROZWOJOWĄ A GOSPODARKĄ":

grafika

Tabela finansowa działania 1.4 (w mln €)

grafika

4)
w części III.1.5 DZIAŁANIE 1.5 "ROZWÓJ SYSTEMU DOSTĘPU PRZEDSIĘBIORCÓW DO INFORMACJI I USŁUG PUBLICZNYCH ON-LINE":

grafika

Tabela finansowa działania 1.5 (w mln €)

grafika

5)
w części III.2.1 DZIAŁANIE 2.1 "WZROST KONKURENCYJNOŚCI MAŁYCH I ŚREDNICH PRZEDSIĘBIORSTW POPRZEZ DORADZTWO" część "Plan finansowania i poziomy wsparcia dla działania 2.1" otrzymuje brzmienie:

"Plan finansowania i poziomy wsparcia dla działania 2.1

Maksymalna wysokość wsparcia udzielonego w ramach działania może wynieść do 50 % wydatków kwalifikowanych, przy czym maksymalne dofinansowanie ze środków EFRR wyniesie 35 % wydatków kwalifikowanych, a z budżetu państwa - 15 %. W przypadku projektów doradztwa dla mikroprzedsiębiorstw prowadzących działalność gospodarczą w oparciu o wykorzystanie nowych technologii wkład publiczny może wynosić do 100 % wydatków kwalifikowanych. W obu przypadkach kwota wsparcia danego projektu doradczego nie może być niższa niż 2,5 tys. PLN i nie wyższa niż 250 tys. PLN.

Poziom dofinansowania, który powinien być zachowany na poziomie projektu, na który zawarto umowę o dofinansowanie na poziomie 100 %, wynosi odpowiedni procent wydatków kwalifikujących się do wsparcia: 35 % z EFRR i 65 % z budżetu państwa. Wsparcie to będzie podlegać zasadzie de minimis.

Na realizację działania 2.1 przewidziano 36,48 mln €, w tym 12,77 mln € pochodzi z EFRR oraz 5,47 mln € z budżetu państwa. Przewiduje się, iż sektor prywatny zaangażuje w realizację działania kwotę 18,24 mln €.";

6)
w części V. "PLAN FINANSOWY":
a)
część "Tablica finansowa* dla Uzupełnienia SPO-WKP według Priorytetów i działań (zobowiązania) - ogółem 2004-2006 (€) w cenach z 2004 r." otrzymuje brzmienie:

"Tablica finansowa* dla Uzupełnienia SPO-WKP według Priorytetów i działań (zobowiązania) - ogółem 2004-2006 (€) w cenach z 2004 r.

grafika

"Tablica finansowa* dla Uzupełnienia SPO-WKP według Priorytetów, działań i roku (zobowiązania), ogółem 2004-2006 (€) ceny z 2004 r.

grafika

7)
w Załączniku 9 "Zasady kwalifikacji wydatków":
a)
w pkt 3 "Działanie 1.3" otrzymuje brzmienie:

"3. Działanie 1.3

Wydatkami kwalifikującymi się do objęcia wsparciem są wydatki poniesione od dnia 1 stycznia 2004 r., a w przypadku projektów realizowanych w oparciu o procedury zamówień publicznych od dnia 3 marca 2004 r. do dnia określonego w umowie o dofinansowanie. Końcowy termin kwalifikowalności wydatków został określony na dzień 30 czerwca 2008 r., jednak w związku z licznymi realokacjami z innych działań SPO-WKP do działania 1.3 i związaną z tym późną kontraktacją środków finansowych, w szczególnie uzasadnionych przypadkach może być on przedłużony. O przedłużeniu terminu kwalifikowalności wydatków decyduje, na wniosek Instytucji Wdrażającej działanie, Instytucja Zarządzająca SPO-WKP, po zaopiniowaniu przez Instytucję Pośredniczącą.

Poniesione wydatki mogą być refundowane tylko w przypadku bezpośredniego związku z inwestycją (usługami doradczymi), a także celami projektu, oraz jeżeli ich poniesienie jest niezbędne do przygotowania inwestycji (usług).

PROJEKTY INWESTYCYJNE

Projekty inwestycyjne w zakresie tworzenia i rozwoju infrastruktury parków przemysłowych, parków naukowo-technologicznych, budowy inkubatorów technologicznych lub remontu pomieszczeń oraz wyposażenia inkubatorów technologicznych (także akademickich), w tym na terenie parków naukowo-technologicznych.

W szczególności wydatki kwalifikowane dla projektów inwestycyjnych obejmują:

- zakup gruntów i koszty z tym związane, przy założeniu, że koszt zakupu terenu nie stanowi więcej niż 10 % kosztów kwalifikowanych projektu,

- zakup budynków i koszty z tym związane, aport,

- koszty spadku wartości nieruchomości lub wyposażenia, koszt amortyzacji nieruchomości lub wyposażenia,

- koszty najmu, dzierżawy gruntów i nieruchomości, ściśle powiązane z projektem,

- koszty zakupu, dzierżawy, najmu wyposażenia, urządzeń, maszyn pozostających w dyspozycji podmiotu zarządzającego, koszty renowacji maszyn i urządzeń, zakup mebli oraz urządzeń i aparatów, które pozostaną w dyspozycji parku przemysłowego, naukowo-technologicznego lub inkubatora technologicznego, zakup sprzętu komputerowego (nowego i używanego) poprawiającego jakość świadczenia usług lub umożliwiającego świadczenie takich usług,

- wydatki ponoszone w związku z operacjami leasingowymi oraz raty leasingowe,

- dostosowanie terenów, obiektów i pomieszczeń do świadczenia usług, w tym:

* koszty przygotowania terenu pod inwestycje - wyburzenia, rozbiórki, modernizacji, rekultywacji,

* koszty robót budowlanych, remontowych, modernizacyjnych, adaptacyjnych,

* koszty budowy, przebudowy i modernizacji niezbędnej infrastruktury technicznej, w szczególności: sieci wodnej, kanalizacyjnej, transportowej, energetycznej, gazowej, deszczowej, telekomunikacyjnej, sieci specjalistycznych,

* koszty instalacji specjalistycznych urządzeń związanych bezpośrednio z profilem działalności parku przemysłowego,

* koszty zakupu, leasingu, środków transportu w przypadku pozostawania i użytkowania tych środków w obrębie parku przemysłowego (np. wózki widłowe),

* koszty ogólne projektu, w tym koszty zarządzania projektem,

* koszty ekspertyz, badań i analiz technicznych, finansowych, ekonomicznych oraz specjalistycznych, koszty nadzoru technicznego i dokumentacji technicznej, pod warunkiem ścisłego powiązania z celami projektu,

* koszty zakupu technologii, licencji, patentów, ściśle związane z realizacją inwestycji,

* koszty audytu zewnętrznego 3 oraz obsługa prawna projektu,

* koszty usług finansowych związanych z otwarciem i prowadzeniem odrębnego konta projektu,

* koszty promocji projektu zgodnie z rozporządzeniem 1159/2000.

Wartość brutto projektu nie może być mniejsza niż 2 mln PLN i większa niż 45 mln PLN.

PROJEKTY USŁUG DORADCZYCH

Projekty usług doradczych (również pilotażowe) w zakresie:

- przygotowania studiów wykonalności, biznesplanów, ocen oddziaływania na środowisko dla parków przemysłowych, parków naukowo-technologicznych oraz inkubatorów technologicznych,

- wspomagania zarządzania i funkcjonowania dla podmiotów zarządzających parkami przemysłowymi, parkami naukowo-technologicznymi i inkubatorami technologicznymi.

W szczególności wydatki kwalifikowane dla projektów usług doradczych obejmują:

a) koszty osobowe, w tym:

- koszty personelu zarządzającego projektem,

- koszty wynagrodzeń ekspertów, pracowników oraz personelu pomocniczego w projekcie (np. tłumaczy),

b) koszty nieosobowe, w tym:

- koszty opracowań niezbędnych dla realizacji projektu (analiz, ekspertyz itp.),

- koszty organizacyjne seminariów, konferencji i warsztatów,

- koszty związane z prowadzeniem usług wynikających z głównych celów projektu,

- koszty przygotowania, wydawania, publikacji i dystrybucji materiałów promocyjnych,

- koszty opracowania i utrzymania stron internetowych,

- budowa i rozwój baz danych oraz stały monitoring,

- koszty związane z wprowadzeniem systemów kontroli jakości, certyfikacji i atestacji (takich jak standardy ISO, TQM),

- koszty zakupu know-how poprawiającego jakość świadczenia usług lub umożliwiających świadczenie takich usług,

- koszty tłumaczeń ustnych i pisemnych,

- koszty audytu zewnętrznego 4 i ewaluacji projektu,

- koszty diet, podróży krajowych i zagranicznych realizatorów projektu,

- inne koszty, w tym koszty ogólne związane z prowadzeniem biura projektu,

- koszty promocji projektu zgodnie z rozporządzeniem 1159/2000.

Wartość brutto projektu nie może być mniejsza niż 40 tys. PLN i większa niż 2 mln PLN.",

b)
w pkt 5 "Działanie 1.5" lit. m otrzymuje brzmienie:

"m) wydatki na zatrudnienie osób niezbędnych do realizacji projektu (wyłącznie przez okres realizacji projektu - obowiązywania umowy o dofinansowanie projektu). Mogą to być osoby nowo zatrudnione na potrzeby projektu lub oddelegowani do udziału w projekcie, w części lub całości swojego czasu pracy, pracownicy - musi to być potwierdzone stosownym dokumentem. Obowiązki wykonywane dotychczas przez tego pracownika musi wykonywać, w części lub w całości, inna osoba. Za kwalifikowany można uznać cały wydatek związany z zatrudnieniem pracownika (w tym składki na ubezpieczenie społeczne, podatek itp.), pod warunkiem że wydatek ten jest rzeczywiście ponoszony przez Ostatecznego Odbiorcę (beneficjenta). Nie stanowią wydatku kwalifikowanego wszelkie wypłaty uznaniowe,".

§  2.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
______

3) W związku z licznymi realokacjami z innych działań SPO-WKP do działania 1.3 i związaną z tym późną kontraktacją środków finansowych, w działaniu 1.3 będzie możliwe przedłużanie kwalifikowalności wydatków do dnia 31 grudnia 2008 r., w odniesieniu do indywidualnych projektów, które ze względu na charakter wspieranego przedsięwzięcia nie będą mogły zostać zrealizowane w terminie do końca czerwca 2008 r. Instytucja Zarządzająca może wydłużyć termin kwalifikowalności wydatków, pod warunkiem zachowania zdolności rozliczenia pomocy udzielanej w ramach SPO-WKP, przy zachowaniu warunków ustanowionych w rozporządzeniu 1260/1999 (zgodnie z art. 107 rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1260/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31.07.2006, str. 25, z późn. zm.) z dniem 1 stycznia 2007 r. rozporządzenie Rady (WE) nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych (Dz. Urz. UE L 161 z 26.06.1999, str. 1; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 14, t. 1, str. 31, z późn. zm.) utraciło moc). Jednakże rozporządzenie (WE) nr 1260/1999 może być nadal stosowane w zakresie określonym w art. 105 rozporządzenia (WE) nr 1083/2006 oraz w decyzji Komisji - Wytyczne dotyczące zamknięcia pomocy (2000-2006) finansowanej z funduszy strukturalnych, dok. KOM (2006)3424, wersja ostateczna z dnia 1 sierpnia 2006 r.

4) Europejski Fundusz Społeczny (z ang. European Social Fund-ESF).

5) Europejski Fundusz Orientacji i Gwarancji w Rolnictwie (z ang. European Agriculture Guidance and Guarantee Fund - EAGGF).

6) Finansowy Instrument Wspierania Rybołówstwa (z ang. Financial Instrument for Fisheries Guidance - FIFG).

1 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 90, poz. 759 i Nr 267, poz. 2251 oraz z 2006 r. Nr 149, poz. 1074 i Nr 249, poz. 1832.
2 Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 9, poz. 63, Nr 108, poz. 906 i Nr 206, poz. 1716, z 2006 r. Nr 7, poz. 44, Nr 74, poz. 517, Nr 184, poz. 1364 i Nr 233, poz. 1691 oraz z 2007 r. Nr 77, poz. 524.
3 Przeprowadzenie audytu zewnętrznego jest obowiązkowe dla wszystkich projektów inwestycyjnych.
4 Przeprowadzenie audytu zewnętrznego jest obowiązkowe i jest kosztem kwalifikowanym dla projektów doradczych, których wartość brutto projektu jest równa lub przekracza 500 tys. PLN.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2007.139.980

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zm.: rozporządzenie w sprawie przyjęcia Uzupełnienia Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata 2004-2006.
Data aktu: 19/07/2007
Data ogłoszenia: 02/08/2007
Data wejścia w życie: 02/08/2007