Ustalanie stanu przesyłek oraz postępowanie reklamacyjne.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU I BUDOWNICTWA 1
z dnia 24 lutego 2006 r.
w sprawie ustalania stanu przesyłek oraz postępowania reklamacyjnego

Na podstawie art. 79 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. - Prawo przewozowe (Dz. U. z 2000 r. Nr 50, poz. 601, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1.  [Przedmiot regulacji; wyłączenia]
1.  2
 Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowy tryb i sposób ustalania stanu przesyłek;
2)
warunki, jakim powinny odpowiadać reklamacje i wezwania do zapłaty z tytułu przewozu osób i przesyłek;
3)
tryb postępowania reklamacyjnego.
2.  3
 Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do skarg, o których mowa w:
1)
art. 26 i 27 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 181/2011 z dnia 16 lutego 2011 r. dotyczącego praw pasażerów w transporcie autobusowym i autokarowym oraz zmieniającego rozporządzenie (WE) 2006/2004 (Dz. Urz. UE L 55 z 28.02.2011, str. 1);
2)
art. 24 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1177/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. o prawach pasażerów podróżujących drogą morską i drogą wodną śródlądową oraz zmieniającego rozporządzenie (WE) 2006/2004 (Dz. Urz. UE L 334 z 17.12.2010, str. 1, z późn. zm.);
3)
art. 27 rozporządzenia (WE) nr 1371/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. dotyczącego praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym (Dz. Urz. UE L 315 z 03.12.2007, str. 14, z późn. zm.).
§  2.  [Dokonanie ustalenia stanu przesyłki]
1. 
Ustalenia stanu przesyłki dokonuje się protokolarnie w czasie przewozu lub po jego zakończeniu w celu określenia zakresu szkody, jeżeli nastąpiło naruszenie stanu przesyłki.
2. 
Za naruszenie stanu przesyłki uważa się każde obniżenie wartości przesyłki spowodowane nieprawidłowościami lub zaniedbaniami w okresie od przyjęcia jej do przewozu aż do jej wydania uprawnionemu.
3. 
Przewoźnik przystępuje niezwłocznie do sprawdzenia i ustalenia stanu przesyłki na wniosek uprawnionego, a także w przypadku, gdy:
1)
spostrzeże ślady naruszenia przesyłki, pojemnika transportowego lub środka transportowego (plomb, zamknięć, ścian, podłogi lub dachu);
2)
przypuszcza, że przesyłka doznała ubytku lub uszkodzenia.
4. 
O podjęciu czynności sprawdzania i ustalenia stanu przesyłki przewoźnik zawiadamia uprawnionego.
5. 
Uprawniony może brać udział w czynnościach sprawdzania i ustalania stanu przesyłki także w przypadku, gdy ustalenie stanu przesyłki nie następuje na jego wniosek. W takim przypadku uprawniony również podpisuje protokół ustalenia stanu przesyłki.
§  3.  [Protokół ustalenia stanu przesyłki]
1. 
Protokół ustalenia stanu przesyłki powinien zawierać w szczególności informacje dotyczące:
1)
pierwotnego stanu przesyłki i wartości przesyłki wynikającej z zapisów w dokumencie przewozowym;
2)
rodzaju naruszeń stanu przesyłki, pojemnika transportowego lub środka transportowego;
3)
rozmiarów naruszenia, w tym ubytków ilości, masy lub objętości przesyłki;
4)
przypuszczalnego czasu i miejsca, w którym nastąpiło naruszenie stanu przesyłki;
5)
przypuszczalnych przyczyn naruszenia stanu przesyłki;
6)
innych okoliczności, w jakich nastąpiło naruszenie stanu przesyłki.
2. 
Jeżeli ustalenia stanu przesyłki dokonuje się po jej wydaniu, to w protokole odnotowuje się także okoliczności ujawnienia naruszenia stanu przesyłki.
§  4.  [Przedmiot reklamacji]
Uprawniony albo podróżny może złożyć do przewoźnika reklamację:
1)
z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania umowy przewozu;
2)
gdy nie zgadza się z treścią wezwania do zapłaty i może udowodnić, że posiadał ważny dokument przewozu lub dokument poświadczający jego uprawnienie do przejazdu bezpłatnego lub ulgowego.
§  5.  4 [Forma złożenia reklamacji]
1. 
Reklamacja może być złożona w formie:
1)
pisemnej:
a)
w jednostce organizacyjnej wskazanej przez przewoźnika jako właściwej do załatwienia reklamacji,
b)
w dowolnym punkcie odprawy lub
c)
przesyłką pocztową za pośrednictwem operatora pocztowego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 1481), zwanej dalej "Prawem pocztowym";
2)
ustnej do protokołu - w jednostce organizacyjnej, o której mowa w pkt 1 lit. a, o ile taka forma złożenia reklamacji została wskazana przez przewoźnika;
3)
dokumentowej - z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej, o ile takie środki zostały do tego celu wskazane przez przewoźnika;
4)
elektronicznej - z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej, o ile takie środki zostały do tego celu wskazane przez przewoźnika, i z opatrzeniem kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
2. 
Złożenie reklamacji z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej oznacza zgodę uprawnionego albo podróżnego na doręczenie przez przewoźnika:
1)
odpowiedzi na reklamację,
2)
wezwania, o którym mowa w § 6 ust. 3 lub § 6a ust. 1

- na adres poczty elektronicznej, z którego reklamacja została wysłana, albo z wykorzystaniem innego środka komunikacji elektronicznej użytego przez uprawnionego albo podróżnego do złożenia reklamacji, o ile w treści reklamacji nie umieszczono żądania udzielenia odpowiedzi lub doręczania wezwań w formie pisemnej na wskazany adres zamieszkania lub siedziby.

3. 
Uprawniony albo podróżny, który złożył reklamację w formie, o której mowa w ust. 1 pkt 1 lub 2, może zażądać udzielenia odpowiedzi na reklamację lub wezwanie z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej, jeżeli przewoźnik wskazał możliwość prowadzenia korespondencji w tej formie.
4. 
W trakcie rozpatrywania reklamacji uprawniony albo podróżny powiadamia przewoźnika o zmianie adresu zamieszkania lub siedziby, adresu poczty elektronicznej lub innego środka komunikacji elektronicznej. W przeciwnym razie doręczenia, o których mowa w § 6 ust. 3 lub § 6a ust. 1, dokonane na dotychczasowy adres lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej wykorzystanych do złożenia reklamacji uznaje się za skuteczne.
§  5a.  5 [Termin złożenia reklamacji]
1. 
Reklamację składa się nie później niż w terminie roku od dnia, w którym zaistniało zdarzenie uzasadniające jej złożenie, z zastrzeżeniem § 9 ust. 1.
2. 
W przypadku, o którym mowa w art. 77 ust. 2 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. - Prawo przewozowe, reklamację składa się nie później niż w terminie dwóch miesięcy od dnia, w którym zaistniało zdarzenie uzasadniające jej złożenie.
§  5b.  6 [Treść i załączniki do reklamacji]
1. 
Reklamacja powinna zawierać:
1)
imię i nazwisko (nazwę) i adres zamieszkania (siedziby) przewoźnika;
2)
imię i nazwisko (nazwę) i adres zamieszkania (siedziby) uprawnionego albo podróżnego;
3)
załączoną kopię dokumentu dotyczącego zawarcia umowy przewozu lub dane określone przez przewoźnika, pozwalające zidentyfikować zawartą umowę przewozu;
4)
uzasadnienie reklamacji;
5)
kwotę roszczenia (oddzielnie dla każdego dokumentu przewozowego);
6)
numer rachunku bankowego lub adres właściwy do wypłaty odszkodowania lub innej należności;
7)
podpis uprawnionego lub podróżnego - w przypadku reklamacji wnoszonej w formie pisemnej.
2. 
Do reklamacji mogą zostać załączone kopie innych dokumentów związanych z rodzajem i wysokością roszczenia, w tym poświadczających uprawnienie do bezpłatnych lub ulgowych przejazdów.
3. 
Do reklamacji składanej w formie dokumentowej albo elektronicznej załącza się dokumenty, o których mowa w ust. 1 pkt 3 i ust. 2, w postaci elektronicznej.
4. 
Do reklamacji składanej w formie ustnej załącza się dokumenty, o których mowa w ust. 1 pkt 3 i ust. 2, w postaci papierowej lub elektronicznej.
§  5c.  7 [Potwierdzenie wpływu reklamacji]
 Przewoźnik potwierdza uprawnionemu albo podróżnemu wpływ reklamacji złożonej w formie, o której mowa w:
1)
§ 5 ust. 1 pkt 1 lit. a i b oraz pkt 2 - niezwłocznie;
2)
§ 5 ust. 1 pkt 3 i 4 - w terminie 7 dni od dnia jej wpływu.
§  6.  8 [Odpowiedź na reklamację]
1. 
Odpowiedzi na reklamację udziela się w terminie 30 dni od dnia jej wpływu do przewoźnika.
2. 
Przez udzielenie odpowiedzi na reklamację należy rozumieć nadanie jej przesyłką pocztową albo wysłanie z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej.
3. 
Jeżeli złożona reklamacja nie spełnia warunków, o których mowa w § 5b, przewoźnik wzywa uprawnionego albo podróżnego nie później niż w okresie 14 dni od dnia jej wpływu, gdy jest to niezbędne do prawidłowego rozpatrzenia reklamacji, aby usunął braki w wyznaczonym terminie, nie krótszym niż 14 dni od dnia doręczenia wezwania, z pouczeniem, że nieusunięcie braków w tym terminie spowoduje pozostawienie reklamacji bez rozpoznania. Termin, o którym mowa w ust. 1, biegnie od dnia otrzymania przez przewoźnika uzupełnionej reklamacji.
4. 
Odpowiedź na reklamację zawiera:
1)
imię i nazwisko (nazwę) i adres zamieszkania (siedziby) przewoźnika;
2)
informację o uznaniu albo nieuznaniu reklamacji w całości albo w części;
3)
uzasadnienie merytoryczne ze wskazaniem podstawy prawnej nieuznania reklamacji w całości albo w części;
4)
w przypadku przyznania odszkodowania - kwotę odszkodowania oraz informację o terminie i sposobie jego wypłaty;
5)
w przypadku zwrotu należności - określenie wysokości kwoty oraz informację o terminie i sposobie jej wypłaty;
6)
pouczenie o prawie odwołania do przewoźnika w przypadku nieuwzględnienia reklamacji w całości albo w części;
7)
pouczenie o prawie odwołania do właściwego miejscowo sądu;
8)
podpis osoby upoważnionej - w przypadku odpowiedzi na reklamację udzielonej w formie pisemnej albo elektronicznej.
5. 
Doręczenia wezwań, o których mowa w ust. 3 oraz § 6a ust. 1, dokonuje się przesyłką rejestrowaną w rozumieniu Prawa pocztowego, za potwierdzeniem odbioru lub z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej.
6. 
Terminy, o których mowa w ust. 3 i § 6a ust. 1, uważa się za zachowane, jeżeli przed ich upływem odpowiedź uprawnionego albo podróżnego na wezwanie została nadana przesyłką pocztową w rozumieniu Prawa pocztowego albo wysłana z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej.
§  6a.  9 [Wezwanie uprawnionego lub podróżnego do przedłożenia dokumentów]
1. 
Jeżeli jest to niezbędne do prawidłowego rozpatrzenia reklamacji, przewoźnik może, nie później niż w terminie 14 dni od dnia jej wpływu, wezwać uprawnionego albo podróżnego, w wyznaczonym terminie, nie krótszym niż 14 dni od dnia doręczenia wezwania, do przekazania oryginałów lub poświadczonych kopii dokumentów dotyczących zawarcia umowy przewozu lub innych dokumentów związanych z rodzajem i wysokością roszczenia, w tym poświadczających uprawnienie do bezpłatnych lub ulgowych przejazdów. Wezwanie zawiera pouczenie, że nieprzekazanie dokumentów w wyznaczonym terminie spowoduje pozostawienie reklamacji bez rozpoznania.
2. 
Oryginały dokumentów, o których mowa w ust. 1, są zwracane uprawnionemu albo podróżnemu najpóźniej w dniu udzielenia odpowiedzi na reklamację przesyłką rejestrowaną w rozumieniu Prawa pocztowego.
§  7.  [Treść wezwania do zapłaty z tytułu przewozu osób]
1. 
Wezwanie do zapłaty sporządzane jest wraz z kopią stanowiącą protokół, w obecności podróżnego, który odmówił natychmiastowego uregulowania przewoźnikowi należności z tytułu realizowanej umowy przewozu - przez przewoźnika albo osobę przez niego upoważnioną.
2. 
Wezwanie do zapłaty z tytułu przewozu osób powinno zawierać:
1) 10
 imię i nazwisko (nazwę) i adres zamieszkania (siedziby) przewoźnika;
2) 11
 dane określone przez przewoźnika pozwalające zidentyfikować wezwanie;
3)
imię, nazwisko oraz adres podróżnego;
4)
datę, relację przejazdu (numer pociągu, numer linii, numer kursu); miejsce ujawnienia braku dokumentu przewozu lub zatrzymania środka transportowego bez uzasadnionej przyczyny;
5)
tytuł i wysokość roszczenia przewoźnika, z wyszczególnieniem opłaty za przejazd i opłaty dodatkowej, której wysokość określają przepisy wydane na podstawie art. 34a ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. - Prawo przewozowe;
6)
nazwę banku i numer konta, na które należy wpłacić należność;
7)
termin uregulowania należności;
8) 12
 pouczenie o możliwości złożenia reklamacji, ze wskazaniem adresu jednostki organizacyjnej, w której można ją złożyć, oraz formy złożenia reklamacji;
9)
rodzaj, serię i numer dokumentu tożsamości podróżnego;
10)
uwagi podróżnego;
11)
numer identyfikacyjny sporządzającego.
3. 
Do wezwania do zapłaty wręczanego podróżnemu za podpisem w protokole dołącza się formularz przekazu na wpłatę. W przypadku odmowy przyjęcia wezwania do zapłaty w protokole, w miejscu przeznaczonym na podpis, zamieszcza się adnotację "odmowa przyjęcia".
§  8.  [Treść wezwania do zapłaty z tytułu przewozu przesyłek]
Wezwanie do zapłaty z tytułu przewozu przesyłek powinno zawierać:
1) 13
 imię i nazwisko (nazwę) i adres zamieszkania (siedziby) przewoźnika;
2) 14
 dane określone przez przewoźnika pozwalające zidentyfikować wezwanie;
3)
imię i nazwisko (nazwę) i adres (siedzibę) podmiotu, do którego kierowane jest wezwanie;
4)
tytuły roszczenia z uzasadnieniem;
5)
kwoty roszczenia - oddzielnie dla każdego tytułu roszczenia oraz łączną kwotę należności;
6)
termin uregulowania należności;
7)
nazwę banku i numer konta, na które należy wpłacić należność;
8) 15
 pouczenie o możliwości złożenia reklamacji, ze wskazaniem adresu jednostki organizacyjnej, w której można ją złożyć, oraz formy złożenia reklamacji;
9)
podpis przewoźnika.
§  9.  16 [Reklamacja dotycząca wezwania do zapłaty]
1. 
Reklamację dotyczącą sporządzonego wezwania do zapłaty z tytułu przewozu osób lub przesyłek składa się nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania wezwania do zapłaty.
2. 
Do reklamacji, o których mowa w ust. 1, przepisy § 5 ust. 1-4 oraz § 5b-6a stosuje się odpowiednio.
§  10.  [Milczące uwzględnienie reklamacji]
Nieudzielenie przez przewoźnika odpowiedzi na reklamację w wymaganym terminie skutkuje uwzględnieniem reklamacji.
§  11.  [Zmiana rozstrzygnięcia w przypadku złożenia odwołania przez podróżnego]
W przypadku złożenia odwołania przez podróżnego od nieuwzględnionej w całości lub części reklamacji przewoźnik, w terminie 14 dni od daty otrzymania odwołania, może zmienić rozstrzygnięcie, gdy dokonano błędnej oceny stanu faktycznego albo gdy zostały ujawnione nowe, istotne dla sprawy okoliczności, które nie były wcześniej znane.
§  12.  [Przepisy stosowane do przewozu rzeczy i żywych zwierząt przewożonych pod opieką podróżnego]
Przepisy dotyczące reklamacji z tytułu przewozu osób mają zastosowanie również do przewozu rzeczy i żywych zwierząt przewożonych pod opieką podróżnego.
§  13.  [Wejście w życie]
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia 17 .
1 Minister Transportu i Budownictwa kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 października 2005 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Transportu i Budownictwa (Dz. U. Nr 220, poz. 1900).
2 § 1 ust. 1 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 13 grudnia 2017 r. (Dz.U.2017.2406) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 marca 2018 r.
3 § 1 ust. 2 dodany przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 13 grudnia 2017 r. (Dz.U.2017.2406) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 marca 2018 r.
4 § 5 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 13 grudnia 2017 r. (Dz.U.2017.2406) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 marca 2018 r.
5 § 5a dodany przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 13 grudnia 2017 r. (Dz.U.2017.2406) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 marca 2018 r.
6 § 5b dodany przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 13 grudnia 2017 r. (Dz.U.2017.2406) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 marca 2018 r.
7 § 5c dodany przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 13 grudnia 2017 r. (Dz.U.2017.2406) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 marca 2018 r.
8 § 6 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 13 grudnia 2017 r. (Dz.U.2017.2406) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 marca 2018 r.
9 § 6a dodany przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 13 grudnia 2017 r. (Dz.U.2017.2406) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 marca 2018 r.
10 § 7 ust. 2 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 6 lit. a rozporządzenia z dnia 13 grudnia 2017 r. (Dz.U.2017.2406) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 marca 2018 r.
11 § 7 ust. 2 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 6 lit. a rozporządzenia z dnia 13 grudnia 2017 r. (Dz.U.2017.2406) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 marca 2018 r.
12 § 7 ust. 2 pkt 8 zmieniony przez § 1 pkt 6 lit. b rozporządzenia z dnia 13 grudnia 2017 r. (Dz.U.2017.2406) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 marca 2018 r.
13 § 8 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 7 lit. a rozporządzenia z dnia 13 grudnia 2017 r. (Dz.U.2017.2406) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 marca 2018 r.
14 § 8 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 7 lit. a rozporządzenia z dnia 13 grudnia 2017 r. (Dz.U.2017.2406) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 marca 2018 r.
15 § 8 pkt 8 zmieniony przez § 1 pkt 7 lit. b rozporządzenia z dnia 13 grudnia 2017 r. (Dz.U.2017.2406) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 marca 2018 r.
16 § 9 zmieniony przez § 1 pkt 8 rozporządzenia z dnia 13 grudnia 2017 r. (Dz.U.2017.2406) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 marca 2018 r.
17 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 25 lutego 1997 r. w sprawie przewozu przesyłek towarowych (Dz. U. Nr 26, poz. 142 oraz z 1998 r. Nr 75, poz. 489), które zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 16 grudnia 2004 r. o zmianie ustawy - Prawo przewozowe (Dz. U. Nr 281, poz. 2780), w zakresie objętym niniejszym rozporządzeniem, utraciło moc z dniem 1 lutego 2006 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2006.38.266

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Ustalanie stanu przesyłek oraz postępowanie reklamacyjne.
Data aktu: 24/02/2006
Data ogłoszenia: 07/03/2006
Data wejścia w życie: 15/03/2006