Warunki, jakie powinny spełniać jednostki organizacyjne, którym można powierzyć przeprowadzenie kontroli.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI1)
z dnia 25 listopada 2005 r.
w sprawie warunków, jakie powinny spełniać jednostki organizacyjne, którym można powierzyć przeprowadzenie kontroli

Na podstawie art. 36 ust. 13 pkt 2 ustawy z dnia 19 grudnia 2003 r. o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego (Dz. U. Nr 223, poz. 2221, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa warunki organizacyjne, techniczne i kadrowe, jakie powinny spełniać jednostki organizacyjne, którym można powierzyć przeprowadzenie kontroli, o których mowa w rozdziale 5 rozporządzenia Komisji (WE) nr 382/2005 z dnia 7 marca 2005 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1786/2005 w sprawie wspólnej organizacji rynku suszu paszowego (Dz. Urz. UE L 61 z 8.03.2005, str. 4), zwanego dalej "rozporządzeniem Komisji 382/2005", z wyłączeniem kontroli określonych w art. 24 ust. 2 oraz art. 27 ust. 1 lit. b tego rozporządzenia.
§  2.
Przeprowadzanie kontroli administracyjnych może być powierzone jednostce organizacyjnej, która:
1)
zatrudnia pracowników w liczbie zapewniającej samodzielne wykonanie powierzonych czynności, którzy ukończyli studia wyższe na kierunku ekonomia, rolnictwo lub mechanika i budowa maszyn oraz posiadają co najmniej dwuletnie doświadczenie w zakresie wykonywania kontroli dotyczących jakości artykułów rolno-spożywczych;
2)
dysponuje pomieszczeniami i posiada sprzęt informatyczny, poligraficzny oraz oprogramowanie zapewniające przetwarzanie danych dotyczących obrotu paszami do suszenia lub rozdrabniania i produkcji suszu paszowego.
§  3.
Przeprowadzanie kontroli na miejscu może być powierzone jednostce organizacyjnej, która:
1)
zatrudnia pracowników w liczbie zapewniającej samodzielne wykonanie powierzonych czynności, którzy:
a)
ukończyli studia wyższe na kierunku:

– ekonomia oraz posiadają co najmniej dwuletnie doświadczenie w zakresie kontroli rozliczeń magazynowych,

– rolnictwo oraz posiadają co najmniej dwuletnie doświadczenie w zakresie uprawy roślin pastewnych lub

– mechanika i budowa maszyn lub elektrotechnika,

b)
posiadają uprawnienia rzeczoznawcy, o którym mowa w art. 35 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (Dz. U. z 2005 r. Nr 187, poz. 1577);
2)
dysponuje pomieszczeniami i posiada sprzęt informatyczny, poligraficzny oraz oprogramowanie zapewniające przetwarzanie danych z kontroli;
3)
posiada sprzęt do pobierania próbek suszu paszowego, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 36 ust. 13 pkt 1 ustawy z dnia 19 grudnia 2003 r. o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego.
§  4.
Przeprowadzanie badań parametrów jakościowych suszu paszowego może być powierzone jednostce organizacyjnej, która:
1)
zatrudnia pracowników w liczbie zapewniającej samodzielne wykonanie powierzonych czynności, którzy ukończyli studia wyższe na kierunku chemia, rolnictwo, biologia lub technologia żywności i żywienie człowieka lub posiadają wykształcenie średnie, o którym mowa w art. 11a ust. 4 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.3)), oraz tytuł zawodowy technika analityka albo legitymują się dyplomem potwierdzającym kwalifikacje w zawodzie technik analityk, a także posiadają co najmniej roczne doświadczenie w zakresie wykonywania analiz chemicznych;
2)
posiada laboratorium chemiczne umożliwiające oznaczanie wilgotności suszu paszowego i zawartości białka surowego w suszu paszowym metodą Kjeldahla, wyposażone w sprzęt i odczynniki chemiczne, określone w przepisach wydanych na podstawie art. 36 ust. 13 pkt 1 ustawy, o której mowa w § 3 pkt 3;
3)
dysponuje pomieszczeniami i posiada sprzęt informatyczny, poligraficzny oraz oprogramowanie zapewniające przetwarzanie danych w zakresie oznaczania wilgotności suszu paszowego i zawartości białka surowego w suszu paszowym metodą Kjeldahla.
§  5.
Traci moc rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 3 sierpnia 2004 r. w sprawie warunków organizacyjnych, technicznych i kadrowych, jakie powinny spełniać jednostki organizacyjne, którym można powierzyć przeprowadzanie kontroli zatwierdzonych lub ubiegających się o zatwierdzenie przedsiębiorstw przetwórczych i podmiotów skupujących (Dz. U. Nr 184, poz. 1905).
§  6.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rynki rolnej, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 października 2005 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 220, poz. 1892).

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 42, poz. 386 i Nr 96, poz. 959 oraz z 2005 r. Nr 10, poz. 64, Nr 14, poz. 115, Nr 141, poz. 1182 i Nr 175, poz. 1462.

3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703 i Nr 281, poz. 2781 oraz z 2005 r. Nr 17, poz. 141, Nr 94, poz. 788, Nr 122, poz. 1020, Nr 131, poz. 1091 i Nr 167, poz. 1400.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2005.241.2030

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Warunki, jakie powinny spełniać jednostki organizacyjne, którym można powierzyć przeprowadzenie kontroli.
Data aktu: 25/11/2005
Data ogłoszenia: 09/12/2005
Data wejścia w życie: 24/12/2005