Podział części równoważącej subwencji ogólnej dla powiatów na rok 2006.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia 29 września 2005 r.
w sprawie podziału części równoważącej subwencji ogólnej dla powiatów na rok 2006

Na podstawie art. 23 ust. 3 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 203, poz. 1966) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa sposób podziału części równoważącej subwencji ogólnej dla powiatów na 2006 r.
§  2.
Z kwoty części równoważącej subwencji ogólnej, o której mowa w art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, zwanej dalej "ustawą", wydziela się kwoty w wysokości:
1)
9 % - której podziału dokonuje się na zasadach określonych w § 3;
2)
7 % - której podziału dokonuje się na zasadach określonych w § 4;
3)
30 % - której podziału dokonuje się na zasadach określonych w § 5;
4)
30 % - której podziału dokonuje się na zasadach określonych w § 6;
5)
24% - której podziału dokonuje się na zasadach określonych w § 7.
§  3.
1.
Kwotę, o której mowa w § 2 pkt 1, rozdziela się między powiaty, w których różnica wydatków na rodziny zastępcze między rokiem 2004 a rokiem 2003, powiększona o środki z rezerwy subwencji ogólnej, przyznane w 2004 r. na rodziny zastępcze, jest dodatnia.
2.
Wysokość należnej powiatowi kwoty stanowi iloczyn kwoty, o której mowa w § 2 pkt 1, i współczynnika udziału dodatniej różnicy wydatków powiatu na rodziny zastępcze w sumie dodatnich różnic.
3.
Współczynnik, o którym mowa w ust. 2, ustala się w następujący sposób:
1)
ustala się dodatnią różnicę między wydatkami powiatu poniesionymi w 2004 r. na rodziny zastępcze, powiększonymi o kwotę przyznaną w 2004 r. na rodziny zastępcze z rezerwy subwencji ogólnej, a wydatkami poniesionymi na rodziny zastępcze w 2003 r.;
2)
oblicza się sumę dodatnich różnic wydatków, o których mowa w pkt 1, dla powiatów spełniających warunek, o którym mowa w ust. 1;
3)
ustala się współczynnik udziału powiatu, obliczony do dziesiątego miejsca po przecinku, jako iloraz dodatniej różnicy powiatu, o której mowa w pkt 1, w sumie dodatnich różnic, o której mowa w pkt 2.
4.
Kwotę wydatków ustala się na podstawie danych wykazanych w sprawozdaniach budżetowych sporządzanych na podstawie odrębnych przepisów.
§  4.
1.
Kwotę, o której mowa w § 2 pkt 2, rozdziela się między powiaty, w których nie działa powiatowy urząd pracy, a zadania tej jednostki realizowane są przez inny powiat.
2.
Wysokość należnej powiatowi kwoty ustala się w następujący sposób:
1)
ustala się kwotę wydatków bieżących powiatowego urzędu pracy w roku 2004 r. w powiecie, w którym powiatowy urząd pracy w roku 2004 obejmował swoim zasięgiem działania obszar przekraczający granice tego powiatu;
2)
ustala się liczbę mieszkańców w 2004 r. na obszarze powiatów obsługiwanych przez jeden powiatowy urząd pracy;
3)
ustala się kwotę wydatków bieżących powiatowego urzędu pracy, poniesionych w 2004 r. na jednego mieszkańca, jako iloraz kwoty wydatków bieżących powiatowego urzędu pracy w powiecie, który w 2004 r. obejmował swoim zasięgiem działania obszar przekraczający granice tego powiatu, i liczby mieszkańców, o której mowa w pkt 2;
4)
ustala się kwotę części równoważącej subwencji ogólnej dla powiatu, w którym nie ma powiatowego urzędu pracy, jako iloczyn liczby mieszkańców, o której mowa w pkt 2, i kwoty wydatków na jednego mieszkańca, o której mowa w pkt 3;
5)
w przypadku gdy suma kwot obliczonych dla wszystkich powiatów jest większa od kwoty przeznaczonej do podziału na ten cel, o której mowa w § 2 pkt 2, wysokość należnej powiatowi kwoty mnoży się przez iloraz kwoty, o której mowa w § 2 pkt 2, i sumy kwot ustalonych dla wszystkich powiatów;
6)
w przypadku gdy suma kwot obliczonych dla wszystkich powiatów jest mniejsza od kwoty przeznaczonej do podziału na ten cel, o której mowa § 2 pkt 2, nadwyżka zwiększa kwotę przeznaczoną do podziału, o której mowa w § 2 pkt 3.
3.
Liczbę mieszkańców powiatu stanowi suma liczby mieszkańców faktycznie zamieszkałych na obszarze gmin wchodzących w skład powiatu, według stanu na dzień 31 grudnia 2004 r., ustalonych przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.
4.
Wydatki bieżące ustala się na podstawie danych wykazanych w sprawozdaniach budżetowych sporządzanych na podstawie odrębnych przepisów.
§  5.
1.
Kwotę, o której mowa w § 2 pkt 3, rozdziela się między powiaty, w których długość dróg powiatowych w przeliczeniu na jednego mieszkańca powiatu jest wyższa od średniej długości dróg powiatowych w kraju w przeliczeniu na jednego mieszkańca kraju.
2.
Wysokość należnej powiatowi kwoty ustala się w następujący sposób:
1)
ustala się powiaty, w których długość dróg powiatowych w przeliczeniu na jednego mieszkańca powiatu jest wyższa od średniej długości dróg powiatowych w kraju w przeliczeniu na jednego mieszkańca kraju;
2)
dla powiatów, o których mowa w pkt 1, ustala się różnicę między długością dróg powiatowych w przeliczeniu na jednego mieszkańca w powiecie a średnią długością dróg powiatowych w kraju w przeliczeniu na jednego mieszkańca w kraju;
3)
ustala się nadwyżkę długości dróg powiatowych dla powiatu przez przemnożenie wyliczonej różnicy długości dróg, o której mowa w pkt 2, i liczby mieszkańców danego powiatu;
4)
oblicza się współczynnik udziału, do dziesiątego miejsca po przecinku, nadwyżki długości dróg danego powiatu w łącznej wysokości nadwyżek długości dróg powiatów spełniających warunki, o których mowa w ust. 1;
5)
współczynnik udziału, o którym mowa w pkt 4, mnoży się przez kwotę, o której mowa w § 2 pkt 3.
3.
Liczbę mieszkańców w powiecie ustala się zgodnie z § 4 ust. 3.
4.
Długość dróg powiatowych oraz dróg wojewódzkich i krajowych w miastach na prawach powiatu ustala się na podstawie informacji ministra właściwego do spraw transportu sporządzonej na podstawie rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 16 lutego 2005 r. w sprawie trybu sporządzania informacji oraz gromadzenia i udostępniania danych o sieci dróg publicznych, obiektach mostowych, tunelach oraz promach (Dz. U. Nr 67, poz. 583).
§  6.
1.
Kwotę, o której mowa w § 2 pkt 4, rozdziela się między miasta na prawach powiatu w zależności od długości dróg wojewódzkich i krajowych, znajdujących się w granicach miast na prawach powiatu.
2.
Wysokość należnej miastu na prawach powiatu kwoty ustala się jako iloczyn łącznej kwoty, o której mowa w § 2 pkt 4, i współczynnika udziału długości dróg wojewódzkich i krajowych miasta na prawach powiatu w ogólnej długości dróg wojewódzkich i krajowych w miastach na prawach powiatu w kraju.
3.
Współczynnik udziału miasta na prawach powiatu w długości dróg wojewódzkich i krajowych w miastach na prawach powiatu w kraju, obliczony do dziesiątego miejsca po przecinku, ustala się w następujący sposób:
1)
ustala się łączną długość dróg wojewódzkich i krajowych w granicach miast na prawach powiatu w kraju;
2)
dla danego miasta na prawach powiatu oblicza się współczynnik udziału jako iloraz długości dróg wojewódzkich i krajowych w tym mieście i łącznej długości dróg wojewódzkich i krajowych, o której mowa w pkt 1.
4.
Długość dróg wojewódzkich i krajowych ustala się zgodnie z § 5 ust. 4.
§  7.
1.
Kwotę, o której mowa w § 2 pkt 5, rozdziela się między powiaty, w których kwota planowanych dochodów powiatu na 2006 r. jest niższa od kwoty planowanych dochodów powiatu na 2005 r.
2.
Kwotę planowanych dochodów powiatu na 2006 r. stanowi suma dochodów z tytułu subwencji wyrównawczej i poszczególnych kwot subwencji równoważącej, o których mowa w § 2 pkt 1, 3 i 4, pomniejszona o ustaloną wpłatę do budżetu państwa.
3.
Kwotę planowanych dochodów powiatu na 2005 r. stanowi suma dochodów z tytułu subwencji wyrównawczej i subwencji równoważącej, zmniejszonej o kwotę, o której mowa § 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 września 2004 r. w sprawie sposobu podziału części równoważącej subwencji ogólnej dla powiatów na rok 2005 (Dz. U. Nr 214, poz. 2170), pomniejszona o planowaną wpłatę do budżetu państwa.
4.
Wysokość należnej powiatowi kwoty stanowi iloczyn kwoty, o której mowa w § 2 pkt 5, i współczynnika udziału ujemnej różnicy dochodów powiatu w sumie ujemnych różnic dochodów powiatów.
5.
Współczynnik udziału ujemnej różnicy dochodów powiatu w sumie ujemnych różnic dochodów powiatów, obliczony do dziesiątego miejsca po przecinku, ustala się w następujący sposób:
1)
dla każdego powiatu oblicza się ujemną różnicę pomiędzy dochodami, o których mowa w ust. 2 i 3;
2)
ustala się kwotę sumy ujemnych różnic, o których mowa w pkt 1;
3)
ustala się współczynnik udziału ujemnej różnicy dochodów powiatu w sumie ujemnych różnic dochodów powiatów, jako iloraz kwot, o których mowa w pkt 1 i 2.
6.
Planowane na 2005 r. dochody powiatu ustala się na podstawie informacji przekazanych zgodnie z art. 33 ust. 1 pkt 2 ustawy.
§  8.
Część równoważąca subwencji ogólnej dla danego powiatu stanowi sumę kwot obliczonych zgodnie z § 3-7.
§  9.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
_________

1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 134, poz. 1427).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2005.194.1622

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Podział części równoważącej subwencji ogólnej dla powiatów na rok 2006.
Data aktu: 29/09/2005
Data ogłoszenia: 06/10/2005
Data wejścia w życie: 06/10/2005