Polska Klasyfikacja Edukacji.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 6 maja 2003 r.
w sprawie Polskiej Klasyfikacji Edukacji

Na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z późn. zm. 1 ) zarządza się, co następuje:
§  1.
Wprowadza się Polską Klasyfikację Edukacji (PKE), stanowiącą załącznik do rozporządzenia.
§  2.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

POLSKA KLASYFIKACJA EDUKACJI (PKE)

Spis treści

Przedmowa

Rozdział 1 - KLASYFIKACJA KSZTAŁCENIA. ZASADY METODYCZNE

Część 1. Charakterystyka kształcenia

1.1 Poziom kształcenia

1.2 Rodzaj kształcenia

1.3 Profil kształcenia lub dziedzina kształcenia

Część 2. System kodowy

2.1 Ogólna charakterystyka systemu kodowego

2.1.1 Kod poziomu kształcenia

2.1.2 Kod rodzaju kształcenia

2.1.3 Kod profilu kształcenia lub dziedziny kształcenia

2.1.4 Jednolity kod kształcenia

Część 3. Sposób klasyfikowania jednostek edukacyjnych

3.1 Zasady ogólne

3.2 Opcje szczegółowe

Część 4. Aktualizacja PKE

Część 5. Powiązania ze standardem międzynarodowym

Rozdział 2 - KLASYFIKACJA WYKSZTAŁCENIA. ZASADY METODYCZNE

Część 1. Charakterystyka wykształcenia

Część 2. System kodowy

2.1 Ogólna charakterystyka systemu kodowego

2.1.1 Kod poziomu wykształcenia

2.1.2 Kod profilu wykształcenia lub dziedziny wykształcenia (specjalności, kierunku studiów, dyscypliny nauki)

2.1.3 Jednolity kod wykształcenia

Część 3. Sposób posługiwania się systemem kodowym

TABLICE KODÓW KLASYFIKACJI KSZTAŁCENIA I WYKSZTAŁCENIA

Tablica nr 1 - Kody poziomów kształcenia (typy szkół)

Tablica nr 1A - Poziomy kształcenia (typy szkół) i kryteria ich wyodrębniania

Tablica nr 2 - Kody identyfikacji systemu szkolnego

Tablica nr 3 - Kody rodzajów kształcenia ze względu na wiek uczących się

Tablica nr 4 - Kody podstawowych rodzajów kształcenia

Tablica nr 5 - Kody szczegółowych rodzajów kształcenia

Tablica nr 6 - Kody rodzajów specjalnych potrzeb edukacyjnych

Tablica nr 7A - Kody profili kształcenia

Tablica nr 7B - Kody dziedzin kształcenia (specjalności, kierunków studiów, dyscyplin nauki)

Tablica nr 8 - Kody poziomów wykształcenia

Tablica nr 9 - Przykłady kodowania kształcenia

Tablica nr 10 - Przykłady kodowania wykształcenia

PRZEDMOWA

Polska Klasyfikacja Edukacji (PKE) stanowi odzwierciedlenie wdrażanego obecnie systemu edukacji w Polsce, uwzględniając jednocześnie elementy systemu dotychczasowego. Składa się ona z dwóch części: pierwsza dotyczy obszaru kształcenia, a druga obszaru wykształcenia.

W zakresie kształcenia ma ona służyć:

- krajowej sprawozdawczości,

- badaniom w dziedzinie kształcenia,

- potrzebom zarządzania kształceniem,

- międzynarodowej wymianie informacji dotyczących kształcenia.

Polska Klasyfikacja Edukacji umożliwia klasyfikowanie danych o kształceniu, a przyjęty system kodowy pozwala na zewidencjonowanie każdej jednostki edukacyjnej, realizującej proces kształcenia w dowolnym okresie sprawozdawczym.

Polska Klasyfikacja Edukacji opiera się na obowiązujących aktach prawnych i dotyczy kształcenia w szkołach objętych systemem oświaty (przed reformą, w trakcie jej trwania i po wdrożeniu) oraz szkolnictwa wyższego, a także nadawanych stopni naukowych. Klasyfikacja nie obejmuje pozostałych form edukacyjnych.

Kształcenie zostało scharakteryzowane przez:

- poziomy kształcenia,

- rodzaje kształcenia,

- profile kształcenia lub dziedziny kształcenia (obejmujące kierunki lub kierunki i specjalności studiów prowadzone przez szkoły wyższe i wyższe szkoły zawodowe).

Podziałowi temu odpowiada zastosowany system kodowy, umożliwiający przypisanie jednostkom realizującym proces kształcenia określonych symboli cyfrowych i znakowych zawartych w tablicach kodów.

Klasyfikacja w zakresie poziomów i dziedzin kształcenia nawiązuje do standardu międzynarodowego, jakim jest Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Edukacji (International Standard Classification of Education) ISCED'97 zaaprobowana w listopadzie 1997 r. przez 29. Konferencję UNESCO, z uwzględnieniem aktualnych rozwiązań krajowych.

Polska Klasyfikacja Edukacji może być również wykorzystywana w badaniach dotyczących wykształcenia, a w szczególności w:

- badaniach demograficznych (spisy powszechne, mikrospisy),

- badaniach rynku pracy (aktywności ekonomicznej, zatrudnienia i wynagrodzeń),

- badaniach gospodarstw domowych

i we wszelkiego rodzaju badaniach edukacyjnych, gdzie przedmiotem badania jest wykształcenie ludności.

Rozdział  1

- KLASYFIKACJA KSZTAŁCENIA. ZASADY METODYCZNE

Część  1.

CHARAKTERYSTYKA KSZTAŁCENIA

1. Kształcenie charakteryzowane jest na podstawie:

1) poziomu kształcenia - odpowiadającego etapowi edukacyjnemu (etapom edukacyjnym) o wyróżnionych celach, stanowiących całość dydaktyczną: w szkole podstawowej, gimnazjum, w szkołach ponadpodstawowych i ponadgimnazjalnych, jak również w kolegiach nauczycielskich, odpowiednio do systemu szkolnego. Dotyczy również kształcenia na studiach prowadzonych przez szkoły wyższe oraz przez wyższe szkoły zawodowe, a także na studiach doktoranckich prowadzonych przez jednostki organizacyjne do tego uprawnione;

2) rodzaju kształcenia - wynikającego z podziału szkolnictwa (objętego systemem oświaty) ze względu na:

a) wiek uczących się (dla dzieci i młodzieży oraz dla dorosłych),

b) typ szkolnictwa:

- specjalne - przeznaczone dla osób z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi,

- ogólnodostępne - pozostałe szkolnictwo poza specjalnym (w szkołach bez oddziałów integracyjnych, szkołach z oddziałami integracyjnymi, szkołach integracyjnych).

Dalsze uszczegółowienie wynika z potrzeb szkolnictwa:

- specjalnego - podział ze względu na specyfikę potrzeb edukacyjnych,

- ogólnodostępnego - podział na ogólne, ogólnozawodowe, rolnicze, leśne, artystyczne, medyczne i pozostałe zawodowe;

3) profilu kształcenia - charakteryzowanego przez:

- rozszerzony program grup przedmiotów ogólnokształcących lub

- przedmioty i zajęcia określone w podstawach programowych profili kształcenia ogólnozawodowego, lub

- podstawę programową kształcenia w zawodzie/zawodach

lub

4) dziedziny kształcenia - obejmującej kierunki lub kierunki i specjalności studiów prowadzone przez szkoły wyższe i wyższe szkoły zawodowe, a dla studiów doktoranckich dyscypliny naukowe.

2. Kształcenie prowadzone jest przez jednostki edukacyjne, tj. jednostki organizacyjne realizujące poszczególne etapy procesu kształcenia.

1.1. Poziom kształcenia

1. Wyróżnia się 9 głównych poziomów kształcenia odpowiadających systemowi oświaty i systemowi szkolnictwa wyższego oznaczonych kodami:

1) wychowanie przedszkolne - poziom 0, obejmujące wychowanie w przedszkolach i oddziałach przedszkolnych przy szkołach podstawowych;

2) kształcenie podstawowe - poziom 1, obejmujące kształcenie w 8-letnich szkołach podstawowych, 6-letnich szkołach podstawowych, szkołach artystycznych niedających uprawnień zawodowych;

3) kształcenie gimnazjalne - poziom 2, obejmujące kształcenie w gimnazjach;

4) kształcenie ponadpodstawowe, ponadgimnazjalne i artystyczne dające uprawnienia zawodowe - poziom 3:

a) kształcenie ponadpodstawowe - obejmujące kształcenie w szkołach zasadniczych, w szkołach średnich ogólnokształcących, tj. liceach ogólnokształcących na podbudowie programowej 8-letniej szkoły podstawowej lub na podbudowie programowej szkoły zasadniczej, w szkołach średnich ogólnokształcących o profilu zawodowym, tj. w liceach technicznych, w szkołach średnich zawodowych: liceach zawodowych, technikach, liceach i szkołach równorzędnych na podbudowie programowej 8-letniej szkoły podstawowej lub na podbudowie programowej szkoły zasadniczej, szkołach policealnych i pomaturalnych,

b) kształcenie ponadgimnazjalne - obejmujące kształcenie w zasadniczych szkołach zawodowych, trzyletnich liceach ogólnokształcących, trzyletnich liceach profilowanych, czteroletnich technikach, dwuletnich uzupełniających liceach ogólnokształcących, trzyletnich technikach uzupełniających, szkołach policealnych,

c) kształcenie w szkołach artystycznych dających uprawnienia zawodowe;

5) kształcenie w kolegiach - poziom 4, obejmujące kształcenie w kolegiach nauczycielskich i nauczycielskich kolegiach języków obcych;

6) kształcenie na wyższych studiach zawodowych - poziom 5, obejmujące studia w wyższej szkole zawodowej lub w szkole wyższej, kończące się uzyskaniem tytułu zawodowego licencjata lub inżyniera;

7) kształcenie na studiach magisterskich - poziom 6, obejmujące studia w szkole wyższej kończące się uzyskaniem tytułu zawodowego magistra lub równorzędnego;

8) kształcenie na studiach podyplomowych - poziom 7, obejmujące studia w szkole wyższej lub w innych jednostkach organizacyjnych posiadających uprawnienia do prowadzenia studiów podyplomowych, przeznaczone dla osób, które ukończyły studia - prowadzone przez szkoły wyższe, a także przez wyższe szkoły zawodowe;

9) kształcenie na studiach doktoranckich - poziom 8, obejmujące studia umożliwiające uzyskanie stopnia naukowego doktora.

Kody główne poziomów kształcenia i ich uszczegółowienie zawiera tablica nr 1.

2. Poziomy kształcenia scharakteryzowane są za pomocą poniższych kryteriów:

1) obowiązku nauki, tj. powinności dzieci do kontynuowania nauki do czasu osiągnięcia określonego wieku (obecnie 18 lat) oraz obowiązku szkolnego, tj. prawnie uregulowanej powinności dzieci dotyczącej nauki szkolnej lub ukończenia szkoły danego typu (w aktualnym systemie oświaty obowiązek szkolny rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat, i trwa aż do ukończenia gimnazjum, ale nie dłużej niż do 18 roku życia),

2) okresu kształcenia, wynikającego z wieku rozpoczynania nauki oraz normatywnego czasu nauczania na danym poziomie;

3) podstawowych jednostek edukacyjnych (szkół wg typów);

4) odpowiedniej podstawy programowej (rozumianej zgodnie z tekstem ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126, z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 19, poz. 239, Nr 48, poz. 550, Nr 104, poz. 1104, Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1320, z 2001 r. Nr 111, poz. 1194 i Nr 144, poz. 1615, z 2002 r. Nr 41, poz. 362, Nr 113, poz. 984, Nr 141, poz. 1185 i Nr 200, poz. 1683 oraz z 2003 r. Nr 6, poz. 65);

5) orientacji programowej, tj. stopnia, w jakim program kształcenia jest zorientowany na potrzeby gospodarki narodowej, poszczególne zawody i stanowiska pracy;

6) wymagań wstępnych, tj. świadectw lub dyplomów ukończenia szkół stanowiących podbudowę programową danej szkoły, sprawdzianów lub egzaminów wstępnych itp.;

7) wymagań końcowych, tj. sprawdzianów, egzaminów, prac dyplomowych;

8) uzyskiwanych tytułów zawodowych lub stopni naukowych.

3. Opisy poziomów kształcenia i reprezentujących je typów szkół z kryteriami ich wyodrębniania, zawiera tablica nr 1A "Poziomy kształcenia (typy szkół) i kryteria ich wyodrębniania".

1.2. Rodzaj kształcenia

1. Wyodrębnia się dwa podstawowe rodzaje kształcenia:

1) kształcenie ogólnodostępne - w tym w szkołach integracyjnych i szkołach z oddziałami integracyjnymi, które dzieli się na:

a) ogólne - tzn. kształcenie mające zapewnić rozumienie przedmiotów lub grup przedmiotów obejmujące programy z orientacją ogólną, nieskupiające się na określonej specjalizacji,

b) ogólnozawodowe,

c) zawodowe, w tym artystyczne,

d) pozostałe;

2) kształcenie specjalne w szkołach specjalnych i szkołach z oddziałami specjalnymi.

2. Rodzaje kształcenia określane są także w zależności od wieku uczących się i z tego względu wyróżnia się dwa rodzaje kształcenia:

1) kształcenie dzieci lub młodzieży;

2) kształcenie dorosłych.

1.3. Profil kształcenia lub dziedzina kształcenia

Profil kształcenia lub dziedzinę kształcenia określa się na podstawie:

1) profilu szkoły (ponadpodstawowej, ponadgimnazjalnej i artystycznej dającej uprawnienia zawodowe) realizującej proces kształcenia, na który składa się w przeważającej części kształcenie ogólne, a także kształcenie specjalistyczne, w szczególności odpowiadające określonej dziedzinie gospodarki, zwane "kształceniem według profilu ogólnozawodowego";

2) dziedziny kształcenia, którą objęte są kierunki lub kierunki i specjalności studiów prowadzonych przez szkoły wyższe i wyższe szkoły zawodowe, oraz dyscypliny naukowe na studiach doktoranckich.

Część  2.

SYSTEM KODOWY

2.1. Ogólna charakterystyka systemu kodowego

1. Do klasyfikowania podmiotów realizujących proces kształcenia stosuje się system kodowy odpowiadający kolejno:

1) poziomowi kształcenia,

2) rodzajowi kształcenia,

3) profilowi lub dziedzinie kształcenia,

traktowany jako poszczególne i zarazem sprzężone człony oddzielone kropkami:

Poziom Rodzaj Profil lub dziedzina
XXX[X]. XXXX. XXX[.X]

2. Kody poszczególnych członów zawarte są w tablicach nr od 1 do 7 B.

2.1.1. Kod poziomu kształcenia

Kod poziomu kształcenia jest kodem 4-cyfrowym: XXX[X], gdzie poszczególne cyfry kodu oznaczają:

1) pierwsza cyfra jest kodem głównego poziomu kształcenia (tablica nr 1);

2) cyfry druga i trzecia stanowią uszczegółowienie kodu głównego (tablica nr 1);

3) czwarta cyfra jest kodem identyfikacyjnym systemu szkolnego, w jakim odbywa się kształcenie, np. przed reformą, w okresie wdrażania reformy, po reformie systemu edukacji, co dotyczy poziomów 1-4 (tablica nr 2); w przypadku poziomów 5-9 cyfra czwarta jest zerem lub spacją.

2.1.2. Kod rodzaju kształcenia

1. Kod rodzaju kształcenia jest kodem czterocyfrowym: XXXX, gdzie poszczególne cyfry kodu oznaczają:

1) pierwsza cyfra jest kodem rodzaju kształcenia ze względu na wiek uczących się (tablica nr 3);

2) druga cyfra jest wyróżnikiem (kodem) podstawowego rodzaju kształcenia (tablica nr 4).

2. Gdy wyróżnikiem podstawowego rodzaju kształcenia:

1) są cyfry od 1 do 3 - pozostałe dwie cyfry kodu rodzaju kształcenia (trzecia i czwarta) odpowiadają szczegółowemu rodzajowi kształcenia (tablica nr 5),

2) są cyfry 4 lub 5 - cyfry trzecia i czwarta odpowiadają rodzajowi specjalnych potrzeb edukacyjnych (tablica nr 6),

3) jest cyfra 6 - cyfry trzecia i czwarta są dwoma zerami (lub spacjami).

2.1.3. Kod profilu kształcenia lub dziedziny kształcenia

(kierunku lub kierunku i specjalności studiów prowadzonych przez szkoły wyższe i wyższe szkoły zawodowe, a dla studiów doktoranckich - dyscypliny naukowej).

1. Kod profilu kształcenia jest kodem 3-znakowym: (XXX), gdzie kolejne znaki kodu oznaczają:

1) pierwszy znak jest literą P - będącą skrótem od nazwy "Profil";

2) pozostałe dwa znaki są cyframi, które wraz z literą P stanowią jedną z pozycji tablicy kodów profili (tablica nr 7A) specyfikującej szczegółowo wyłącznie profile ogólnozawodowe. Kod profilu kształcenia stosuje się dla wszystkich szkół, z wyjątkiem szkół wyższych.

2. Kod dziedziny kształcenia jest kodem 3- lub 4-znakowym (XXX[.X]), reprezentującym jedną z pozycji tablicy kodów dziedzin (tablica nr 7B), które oznaczają kierunki studiów określone w odrębnych przepisach lub dyscyplinę nauki na studiach doktoranckich określoną w odrębnych przepisach, gdzie:

1) jednocyfrowy kod dziedziny - oznacza grupę ogólną kształcenia (składającą się na ogół z kilku obszarów kształcenia);

2) dwucyfrowy kod dziedziny - oznacza obszar kształcenia (składający się na ogół z kilku dziedzin);

3) czwarty znak kodu (litera) - jeśli występuje - jest wyróżnikiem wybranego kierunku (specjalności, dyscypliny).

3. Jednocyfrowe (grupy ogólne kształcenia) i dwucyfrowe (obszary kształcenia) kody dziedzin stosuje się głównie przy syntetyzowaniu wyników badań edukacyjnych.

2.1.4. Jednolity kod kształcenia

Jednolity kod odpowiada pełnej charakterystyce kształcenia i powstaje z trzech elementów określających:

1) poziom kształcenia - 3- lub 4-cyfrowy,

2) rodzaj kształcenia - 4-cyfrowy,

3) profil kształcenia - 3-znakowy lub dziedzinę kształcenia 3-cyfrową,

które oddzielone kropkami - tworzą jednolity kod kształcenia:

XXX[X].XXXX.XXX[.X]

Część  3.

SPOSÓB KLASYFIKOWANIA JEDNOSTEK EDUKACYJNYCH

3.1. Zasady ogólne

1. Przedmiotem klasyfikowania kształcenia jest jednostka edukacyjna realizująca dany etap procesu kształcenia, zwana "jednostką klasyfikacyjną". Określając jednolity kod kształcenia dla jednostki klasyfikacyjnej, należy ustalić:

1) kod poziomu kształcenia. W tym celu należy w tablicy nr 1 odszukać właściwy kod poziomu kształcenia, uzupełniając go (dla szkół objętych systemem oświaty) o kod identyfikacyjny systemu szkolnego z tablicy nr 2;

2) kod rodzaju kształcenia. W tym celu należy w tablicy nr 3 odszukać właściwy kod rodzaju kształcenia ze względu na wiek uczących się, a w tablicy nr 4 właściwy kod podstawowego rodzaju kształcenia. W przypadku kodu podstawowego rodzaju kształcenia od 1 do 3 - pozostałą część kodu rodzaju kształcenia należy uzupełnić szczegółowym kodem rodzaju kształcenia z tablicy nr 5, a dla kodu podstawowego rodzaju kształcenia 4 uzupełnić kodem rodzaju specjalnej potrzeby edukacyjnej z tablicy nr 6;

3) kod profilu lub dziedziny kształcenia:

- w przypadku szkół objętych systemem oświaty odszukuje się w tablicy nr 7A kod profilu poprzedzony literą P,

- w przypadku szkół wyższych i wyższych szkół zawodowych lub studiów doktoranckich w tablicy nr 7B, kod dziedziny odpowiadający kierunkowi lub kierunkowi i specjalności studiów prowadzonym przez szkoły wyższe i wyższe szkoły zawodowe lub dyscyplinie nauki dla studiów doktoranckich.

2. Kod profilu dotyczy przede wszystkim szkolnictwa ponadpodstawowego i ponadgimnazjalnego (ogólnego, ogólnozawodowego i zawodowego); dla przedszkoli, szkół podstawowych i gimnazjów należy użyć kodu "P00".

3.2 Opcje szczegółowe

1. Przy tworzeniu jednolitego kodu kształcenia, jeśli kody poszczególnych jego członów nie są kodami pełnymi, to uzupełnia się je zerami do kodu pełnego.

2. W uzasadnionych przypadkach można również posługiwać się kodami skróconymi (niepełnymi) powstającymi z kodów pełnych przez pomijanie zer, np. pełny jednolity kod kształcenia 1000.2500.P00 można zastąpić kodem skróconym 10.25.P.

Część  4.

AKTUALIZACJA PKE

1. Aktualizacja PKE, tj. dokonywanie zmian i uzupełnień, może dotyczyć:

1) zasad metodycznych PKE;

2) kodów i nazw składowych kodów poziomów kształcenia, rodzajów szkolnictwa;

3) profili kształcenia lub dziedzin kształcenia.

2. Wszelkie zmiany i uzupełnienia Polskiej Klasyfikacji Edukacji dokonywane będą na podstawie ustawowych zmian w systemie oświaty i aktów prawnych dotyczących tej dziedziny, w trybie przewidzianym w art. 40 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z 1996 r. Nr 156, poz. 775, z 1997 r. Nr 88, poz. 554 i Nr 121, poz. 769, z 1998 r. Nr 99, poz. 632 i Nr 106, poz. 668 oraz z 2001 r. Nr 100, poz. 1080) oraz ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, ustawy z dnia 12 września 1990 r. o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 65, poz. 385, z 1991 r. Nr 104, poz. 450, z 1992 r. Nr 54, poz. 254 i Nr 63, poz. 314, z 1994 r. Nr 1, poz. 3, Nr 43, poz. 163, Nr 105, poz. 509 i Nr 121, poz. 591, z 1996 r. Nr 5, poz. 34 i Nr 24, poz. 110, z 1997 r. Nr 28, poz. 153, Nr 96, poz. 590, Nr 104, poz. 661, Nr 121, poz. 770 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 50, poz. 310, Nr 106, poz. 668 i Nr 162, poz. 1115 i 1118, z 2000 r. Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1314, z 2001 r. Nr 85, poz. 924, Nr 103, poz. 1129, Nr 111, poz. 1193 i 1194 i Nr 126, poz. 1383, z 2002 r. Nr 4, poz. 33 i 34, Nr 150, poz. 1239, Nr 153, poz.1271 i Nr 200, poz.1683 oraz z 2003 r. Nr 65, poz. 595) i ustawy z dnia 26 czerwca 1997 r. o wyższych szkołach zawodowych (Dz. U. Nr 96, poz. 590, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 2000 r. Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1314, z 2001 r. Nr 85, poz. 924 i Nr 111, poz. 1194, z 2002 r. Nr 4, poz. 33 i Nr 150, poz. 1239 oraz z 2003 r. Nr 65, poz. 595).

Część  5.

POWIĄZANIA ZE STANDARDEM MIĘDZYNARODOWYM

1. Polska Klasyfikacja Edukacji jest powiązana z Międzynarodową Standardową Klasyfikacją Edukacji (International Standard Classification of Education) ISCED'97. Dotyczy to zarówno dziedzin, jak i poziomów kształcenia. Pomimo zbieżności, dla celów międzynarodowej wymiany informacji, niezbędne jest stosowanie klucza powiązań.

2. Kody dziedzin występujące w tablicy nr 7B są w poważnej mierze wzorowane na symbolice dziedzin (obszarów, grup) kształcenia stosowanych w ISCED'97, uwzględniając jednocześnie, w maksymalnym stopniu, podporządkowane im zakresowo nazwy kierunków lub kierunków i specjalności studiów prowadzonych przez szkoły wyższe i wyższe szkoły zawodowe oraz dyscyplin naukowych, występujących w odrębnych przepisach.

Rozdział  2

- KLASYFIKACJA WYKSZTAŁCENIA. ZASADY METODYCZNE

Część  1.

CHARAKTERYSTYKA WYKSZTAŁCENIA

Wykształcenie rozumiane jako rezultat procesu kształcenia w zakresie ogólnym i specjalistycznym, charakteryzowane jest na podstawie:

1) poziomu wykształcenia - odpowiadającego poziomowi ukończonej szkoły (w przypadku szkoły podstawowej także nieukończonej). Ogólna struktura poziomów wykształcenia odpowiada strukturze występujących w klasyfikacji poziomów kształcenia, a kody poziomów wykształcenia odróżniane są literą W;

2) profilu wykształcenia lub dziedziny wykształcenia odpowiadającym w przypadku:

a) profili - profilowi wykształcenia ukończonej szkoły (dotyczy to także nieukończonej szkoły podstawowej),

b) dziedzin wykształcenia - kierunkowi lub kierunkowi i specjalności ukończonej szkoły wyższej lub wyższej szkoły zawodowej lub dyscyplinie nauki, w zakresie której uzyskany został stopień doktora.

Część  2.

SYSTEM KODOWY

2.1. Ogólna charakterystyka systemu kodowego

Do klasyfikowania wykształcenia badanych osób stosuje się system kodowy odpowiadający kolejno:

1) poziomowi wykształcenia;

2) profilowi wykształcenia lub dziedzinie wykształcenia (specjalności, kierunkowi ukończonych studiów) traktowanych jako poszczególne i zarazem sprzężone człony oddzielone kropką:

Poziom Profil lub dziedzina wykształcenia

XXXX[X] . XXX[.X]

2.1.1. Kod poziomu wykształcenia

Kod poziomu wykształcenia jest kodem 5-znakowym: XXXX[X], gdzie:

1) pierwszy znak jest literą W, odróżniającą kod poziomu wykształcenia od kodu poziomu kształcenia;

2) znaki w kodzie od 2 do 5 są cyframi:

a) pierwsza cyfra - oznacza kod głównego poziomu wykształcenia (tablica nr 8),

b) cyfry druga i trzecia - stanowią rozwinięcie kodu głównego (tablica nr 8),

c) czwarta cyfra - jest kodem identyfikacyjnym systemu szkolnego, w jakim uzyskane zostało wykształcenie, np. przed reformą, w okresie wdrażania reformy, a w przyszłości po reformie systemu edukacji (tablica nr 2) - dotyczy kodów głównych od W0 do W4, występujących w tablicy nr 8.

2.1.2. Kod profilu wykształcenia lub dziedziny wykształcenia (specjalności, kierunku studiów, dyscypliny nauki)

1. Kod profilu wykształcenia jest kodem 3-znakowym: XXX, przy którego stosowaniu należy korzystać z tablicy kształcenia nr 7A.

2. Kolejne znaki kodu oznaczają:

1) pierwszy znak jest literą P - będącą skrótem od nazwy "Profil";

2) pozostałe dwa znaki są cyframi, które wraz z literą P stanowią jedną z pozycji tablicy kodów profili kształcenia (tablica nr 7A) specyfikującej szczegółowo wyłącznie profile kształcenia ogólnozawodowego. Kod profilu wykształcenia stosuje się dla wszystkich szkół, z wyjątkiem szkół wyższych i wyższych szkół zawodowych.

3. Kod dziedziny wykształcenia (specjalności, kierunku studiów, dyscypliny nauki) jest kodem 3- lub 4-znakowym: XXX[X] reprezentującym jedną z pozycji tablicy kodów dziedzin (tablica nr 7B), które odpowiadają ukończonym specjalnościom i kierunkom studiów wyższych lub dyscyplinom nauki na studiach doktoranckich określonym w odrębnych przepisach.

2.1.3. Jednolity kod wykształcenia

Jednolity kod wykształcenia składa się z dwóch elementów określających:

1) poziom wykształcenia - 5-znakowy;

2) profil wykształcenia - 3-znakowy lub dziedzinę wykształcenia (specjalności, kierunku studiów, dyscypliny nauki) - 3-cyfrową.

Segmenty te oddzielone kropką tworzą jednolity kod wykształcenia:

XXXX[X].XXX[.X]

Część  3.

SPOSÓB POSŁUGIWANIA SIĘ SYSTEMEM KODOWYM

Przedmiotem klasyfikowania wykształcenia jest osoba badana, stanowiąca jednostkę klasyfikacyjną. Ustalając jednolity kod wykształcenia dla jednostki klasyfikacyjnej, należy ustalić:

1) kod poziomu wykształcenia, korzystając z tablicy nr 8, oraz kod identyfikacyjny systemu szkolnego, zamieszczony w tablicy nr 2;

2) kod profilu wykształcenia lub dziedziny wykształcenia (specjalności, kierunku studiów, dyscypliny nauki), odpowiadający profilowi kształcenia szkoły, mieszczący się w tablicy nr 7A (w przypadku absolwentów szkół ponadgimnazjalnych) lub dziedzinie kształcenia mieszczącej się w tablicy nr 7B (w przypadku absolwentów szkół wyższych i wyższych szkół zawodowych, a także osób posiadających stopień naukowy doktora lub doktora habilitowanego).

Uwagi dodatkowe:

1. Przy tworzeniu jednolitego kodu wykształcenia, jeśli kody poszczególnych jego członów nie są kodami pełnymi, to uzupełnia się je zerami do kodu pełnego.

2. W uzasadnionych przypadkach można również posługiwać się kodami skróconymi (niepełnymi) powstającymi z kodów pełnych przez pomijanie zer (por. rozdz.1, cz. 3, pkt 3.2).

TABLICE KODÓW KLASYFIKACJI KSZTAŁCENIA I WYKSZTAŁCENIA

Tablica nr 1

Kody poziomów kształcenia (typy szkół)

Kod Wyszczególnienie
0 Wychowanie przedszkolne
1 Szkoły podstawowe
11 Szkoły podstawowe 6-klasowe
12 Szkoły podstawowe 8-klasowe
13 Szkoły artystyczne niedające uprawnień zawodowych:
131 - bez kształcenia ogólnego
132 - z kształceniem ogólnym
19 Pozostałe szkoły poziomu podstawowego
2 Gimnazja
3 Szkoły ponadpodstawowe, ponadgimnazjalne i artystyczne (dające uprawnienia zawodowe)
31 Szkoły ponadpodstawowe
311 Szkoły zasadnicze - ponadpodstawowe
312 Szkoły średnie ogólnokształcące - licea ogólnokształcące na podbudowie programowej ośmioletniej szkoły podstawowej
313 Szkoły średnie ogólnokształcące - licea ogólnokształcące na podbudowie programowej szkoły zasadniczej
314 Szkoły średnie ogólnokształcące o profilu zawodowym - licea techniczne
315 Szkoły średnie zawodowe - licea zawodowe
316 Szkoły średnie zawodowe - technika, licea i szkoły równorzędne na podbudowie programowej ośmioletniej szkoły podstawowej
317 Szkoły średnie zawodowe - technika, licea i szkoły równorzędne na podbudowie programowej szkoły zasadniczej
318 Szkoły średnie zawodowe - szkoły policealne (bez artystycznych)
319 Szkoły średnie zawodowe - szkoły pomaturalne (z wyjątkiem kolegiów)
32 Szkoły ponadgimnazjalne
321 Zasadnicze szkoły zawodowe
322 Trzyletnie licea ogólnokształcące
323 Trzyletnie licea profilowane
324 Czteroletnie technika
325 Dwuletnie licea ogólnokształcące uzupełniające
326 Trzyletnie technika uzupełniające
327 Szkoły policealne ponadgimnazjalne (bez artystycznych)
328 Szkoły policealne artystyczne
329 Szkoły pomaturalne artystyczne
33 Szkoły artystyczne dające uprawnienia zawodowe
331 Szkoły artystyczne dające uprawnienia zawodowe, bez kształcenia ogólnego
332 Szkoły artystyczne dające uprawnienia zawodowe, z wykształceniem ogólnym
39 Pozostałe szkoły ponadpodstawowe, ponadgimnazjalne i artystyczne (dające uprawnienia zawodowe)
4 Kolegia
41 Kolegia nauczycielskie
42 Nauczycielskie kolegia języków obcych
5 Wyższe studia zawodowe lub studia wyższe kończące się uzyskaniem tytułu zawodowego licencjata lub inżyniera:
51 w wyższej szkole zawodowej
52 w szkole wyższej
6 Studia magisterskie w szkole wyższej:
61 jednolite studia magisterskie (równorzędne)
62 uzupełniające studia magisterskie
7 Szkoły wyższe lub inne jednostki organizacyjne posiadające uprawnienia do prowadzenia studiów podyplomowych
8 Szkoły wyższe lub inne jednostki organizacyjne posiadające uprawnienia do prowadzenia studiów doktoranckich

Tablica nr 1A

POZIOMY KSZTAŁCENIA (TYPY SZKÓŁ) I KRYTERIA ICH WYODRĘBNIANIA

Kod Nazwa poziomu kształcenia

(typu szkoły)

Kryteria
poziomu kształcenia wiek początku kształcenia czas nauki wymagania wstępne wymagania końcowe uzyskiwany tytuł/stopień orientacja programowa inne
1 2 3 4 5 6 7 8 9
0 Wychowanie przedszkolne 3-6 1-4 - - Pedagogiczne kwalifikacje personelu
1 Kształcenie w szkole podstawowej lub szkole artystycznej niedającej uprawnień zawodowych
11 Szkoły podstawowe 6-klasowe 7 6 Sprawdzian - Ogólna Początek obowiązku szkolnego
131 Szkoły artystyczne niedające uprawnień zawodowych, bez kształcenia ogólnego 6-16 6 Badanie przydatności - Zawodowa
132 Szkoły artystyczne niedające uprawnień zawodowych, z kształceniem ogólnym 6-7 6 Badanie przydatności Sprawdzian - Ogólna i zawodowa
2 Kształcenie w gimnazjum 13 3 Wykształcenie podstawowe, sprawdzian Egzamin - Ogólna Koniec obowiązku szkolnego
3 Kształcenie w szkołach ponadpodstawowych, ponadgimnazjalnych lub artystycznych, dających uprawnienia zawodowe
311 Kształcenie w szkołach zasadniczych ponadpodstawowych 15 3 Wykształcenie podstawowe 8-klasowe Egzamin z nauki zawodu (lub ukończenie ostatniej klasy) Tytuł zawodowy w wyuczonym zawodzie Zawodowa
312 Kształcenie w liceach ogólnokształcących na podbudowie programowej ośmioletniej szkoły podstawowej 15 4 Wykształcenie podstawowe 8-klasowe Egzamin dojrzałości (lub ukończenie ostatniej klasy) - Ogólna
313 Kształcenie w liceach ogólnokształcących na podbudowie programowej szkoły zasadniczej 18 3 Wykształcenie zasadnicze zawodowe Egzamin dojrzałości (lub ukończenie ostatniej klasy) - Ogólna
314 Kształcenie w szkołach średnich ogólnokształcących o profilu zawodowym - liceach technicznych 15 4 Wykształcenie podstawowe 8-klasowe Egzamin dojrzałości (lub ukończenie ostatniej klasy) - Ogólna i zawodowa
315 Kształcenie w szkołach średnich zawodowych - liceach zawodowych 15 4 Wykształcenie podstawowe 8-klasowe Egzamin dojrzałości, egzamin z nauki zawodu (lub ukończenie ostatniej klasy) Tytuł zawodowy w wyuczonym zawodzie Zawodowa
316 Kształcenie w szkołach średnich zawodowych - technikach, liceach i szkołach równorzędnych na podbudowie programowej ośmioletniej szkoły podstawowej 15 4-5 Wykształcenie podstawowe 8-klasowe Egzamin dojrzałości, egzamin z przygotowania zawodowego (lub ukończenie ostatniej klasy) Tytuł zawodowy w wyuczonym zawodzie Zawodowa
317 Kształcenie w szkołach średnich zawodowych - technikach, liceach i szkołach równorzędnych na podbudowie programowej szkoły zasadniczej 18 2-3 Wykształcenie zasadnicze zawodowe Egzamin dojrzałości, egzamin z przygotowania zawodowego (lub ukończenie ostatniej klasy) Tytuł zawodowy w wyuczonym zawodzie Zawodowa
318 Kształcenie w szkołach średnich zawodowych - szkołach policealnych (bez artystycznych) 19 1-3 Wykształcenie średnie Egzamin Tytuł zawodowy w wyuczonym zawodzie Zawodowa
319 Kształcenie w szkołach średnich zawodowych - szkołach pomaturalnych (z wyjątkiem kolegiów) 19 2-3 Świadectwo dojrzałości Egzamin z przygotowania zawodowego Tytuł zawodowy w wyuczonym zawodzie Zawodowa
321 Kształcenie w zasadniczych szkołach zawodowych 16 2-3 Wykształcenie gimnazjalne, egzamin Egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe Dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe w danym zawodzie Zawodowa
322 Kształcenie w trzyletnich liceach ogólnokształcących 16 3 Wykształcenie gimnazjalne, egzamin Egzamin maturalny (lub ukończenie ostatniej klasy) - Ogólna
323 Kształcenie w trzyletnich liceach profilowanych 16 3 Wykształcenie gimnazjalne, egzamin Egzamin maturalny (lub ukończenie ostatniej klasy) - Ogólnozawodowa
324 Kształcenie w czteroletnich technikach 16 4 Wykształcenie gimnazjalne, egzamin Egzamin maturalny, egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe (lub ukończenie ostatniej klasy) Dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe w danym zawodzie Zawodowa
325 Kształcenie w dwuletnich liceach ogólnokształcących uzupełniających 18 2 Ukończenie zasadniczej szkoły zawodowej Egzamin maturalny (lub ukończenie ostatniej klasy) - Ogólna
326 Kształcenie w trzyletnich technikach uzupełniających 18 3 Ukończenie zasadniczej szkoły zawodowej Egzamin maturalny, egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe (lub ukończenie ostatniej klasy) Dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe w danym zawodzie Zawodowa
327 Kształcenie w szkołach policealnych ponadgimnazjalnych (bez artystycznych) 19 do 2,5 Ukończenie szkoły ponadgimnazjalnej (z wyłączeniem zasadniczej szkoły zawodowej) Egzamin Dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe w danym zawodzie Zawodowa
328 Kształcenie w szkołach policealnych artystycznych 18-23 2-4 Ukończenie szkoły ponadgimnazjalnej (z wyłączeniem zasadniczej szkoły zawodowej), egzamin wstępny Egzamin dyplomowy Muzyk, plastyk, aktor scen muzycznych Zawodowa
329 Kształcenie w szkołach pomaturalnych artystycznych 18-23 2 Świadectwo dojrzałości, egzamin wstępny Egzamin dyplomowy Bibliotekarz, animator kultury Zawodowa
331 Kształcenie w szkołach artystycznych dających uprawnienia zawodowe, bez kształcenia ogólnego 10-21 4,6 Egzamin wstępny Egzamin dyplomowy Muzyk, aktor cyrkowy Zawodowa
332 Kształcenie w szkołach artystycznych dających uprawnienia zawodowe, z kształceniem ogólnym 9-17 4,6,9 Egzamin wstępny lub badanie przydatności Egzamin dojrzałości, maturalny (lub ukończenie ostatniej klasy), egzamin dyplomowy Muzyk, plastyk, tancerz Ogólna i zawodowa
41 Kształcenie w kolegiach nauczycielskich 19 3 Świadectwo dojrzałości, uzyskanie pozytywnego wyniku w postępowaniu rekrutacyjnym Egzamin dyplomowy Nauczyciel przedmiotów ogólnokształcących Zawodowa
42 Kształcenie w nauczycielskich kolegiach języków obcych 19 3 Świadectwo dojrzałości, uzyskanie pozytywnego wyniku w postępowaniu rekrutacyjnym Egzamin dyplomowy Nauczyciel języków obcych Zawodowa
5 Kształcenie w wyższych szkołach zawodowych lub w innych szkołach wyższych prowadzące do uzyskania tytułu zawodowego licencjata lub inżyniera 19 3-3,5 Świadectwo dojrzałości (egzamin maturalny zwykły lub rozszerzony)*) Praca dyplomowa i/lub egzamin dyplomowy Licencjat lub inżynier Zawodowa
61 Jednolite studia magisterskie 19 5-6 Świadectwo dojrzałości (egzamin maturalny zwykły lub rozszerzony), egzamin wstępny*) Praca magisterska i egzamin magisterski Magister lub równorzędny Zawodowa
62 Uzupełniające studia magisterskie 22 1,5-2 Dyplom licencjata, inżyniera lub równorzędny Praca magisterska i egzamin magisterski Magister lub równorzędny Zawodowa
7 Kształcenie w szkołach wyższych lub innych jednostkach organizacyjnych uprawnionych do prowadzenia studiów podyplomowych 24 (22) 0,5-2 Studia wyższe Praca dyplomowa*) - Zawodowa
8 Studia doktoranckie - 4 Postępowanie kwalifikacyjne*), studia magisterskie**) Dysertacja i obrona Doktor nauk Teoretyczna Przygotowanie do prac badawczych

*) W zależności od wymagań danej jednostki edukacyjnej.

**) W wyjątkowych przypadkach bez tytułu zawodowego magistra.

Tablica nr 2

Kody identyfikacji systemu szkolnego

Kod Wyszczególnienie
0 Gdy system szkolny jest nieistotny *)
1 System szkolny po wdrożeniu reformy
2 System szkolny w trakcie dokonywania zmian związanych z reformą
3 System szkolny bezpośrednio przed wdrożeniem reformy (obowiązujący do 1998 r.)
4 Systemy szkolne poprzedzające system obowiązujący bezpośrednio przed reformą

*) Dotyczy w szczególności systemu szkolnictwa wyższego oraz wychowania przedszkolnego.

Tablica nr 3

Kody rodzajów kształcenia ze względu na wiek uczących się

Kod Wyszczególnienie
1 Dzieci lub młodzież
2 Dorośli

Tablica nr 4

Kody podstawowych rodzajów kształcenia

Kod Wyszczególnienie
1 Kształcenie w szkołach bez oddziałów integracyjnych lub specjalnych
2 Kształcenie w szkołach z oddziałami integracyjnymi
3 Kształcenie w szkołach integracyjnych
4 Kształcenie w szkołach z oddziałami specjalnymi
5 Kształcenie w szkołach specjalnych
6 Kształcenie w szkołach wyższych i wyższych szkołach zawodowych

Tablica nr 5

Kody szczegółowych rodzajów kształcenia

Kod Wyszczególnienie
10 Kształcenie ogólne
20 Kształcenie ogólnozawodowe
31 Kształcenie artystyczne bez kształcenia ogólnego
32 Kształcenie artystyczne z kształceniem ogólnym
33 Kształcenie sportowe
34 Kształcenie medyczne
35 Kształcenie rolnicze
36 Kształcenie leśne
37 Kształcenie lotnicze
38 Kształcenie morskie i śródlądowe
39 Kształcenie kolejowe
41 Kształcenie drogowe
42 Kształcenie budowlane
43 Kształcenie geodezyjne
44 Kształcenie telekomunikacyjne
49 Kształcenie zawodowe pozostałe
90 Szczegółowy rodzaj kształcenia, gdzie indziej nieuwzględniony

Tablica nr 6

Kody rodzajów specjalnych potrzeb edukacyjnych

Kod Wyszczególnienie
00 Kształcenie specjalne uczniów:
02 - z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim
03 - z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym
04 - z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim
05 - z zaburzeniami psychicznymi
06 - niesłyszących
07 - słabo słyszących
08 - niewidomych
09 - słabo widzących
10 - przewlekle chorych
11 - z niepełnosprawnością ruchową
12 - zagrożonych niedostosowaniem społecznym
13 - z rozpoznanym autyzmem
14 - z zaburzeniami sprzężonymi
23 - z zaburzeniami zachowania
24 - z zagrożeniem uzależnieniami
29 - z innymi niewymienionymi upośledzeniami
30 Kształcenie uczniów o innych specjalnych potrzebach edukacyjnych
31 - zdolnych, realizujących indywidualny program lub tok nauki
39 Kształcenie osób o pozostałych specjalnych potrzebach edukacyjnych

Tablica nr 7A

Kody profili kształcenia

Kod Wyszczególnienie
P00 Bez określania profilu
Profile ogólnozawodowe lub zawodowe
P01 Chemiczne badanie środowiska
P02 Chemiczny
P03 Ekonomiczno-administracyjny
P04 Elektryczno-energetyczny
P05 Elektroniczny
P06 Elektrotechniczny
P07 Kreowanie ubiorów
P08 Kształtowanie środowiska
P09 Leśnictwo i technologia drewna
P10 Mechaniczny
P11 Mechaniczne techniki wytwarzania
P12 Mechatroniczny
P13 Rolniczo-spożywczy
P14 Socjalny
P15 Społeczno-socjalny
P16 Tekstylny
P17 Transportowy
P18 Transportowo-spedycyjny
P19 Usługowo-gospodarczy
P20 Zarządzania informacją
P30 Inne profile ogólnozawodowe lub zawodowe
Profile w szkołach artystycznych
P41 Muzyczny
P42 Aktorstwa scen muzycznych
P43 Plastyczny
P44 Taneczny
P45 Aktorstwa cyrkowego
P46 Animacji kultury
P47 Bibliotekarstwa
P49 Inne profile w szkołach artystycznych
P90 Pozostałe profile

Tablica nr 7B

Kody dziedzin kształcenia (specjalności, kierunków studiów, dyscyplin nauki)*)

Kod Wyszczególnienie
1 Kształcenie
14 Pedagogika
141 Wychowanie specjalistyczne
141.A Wychowanie fizyczne
141.B Wychowanie techniczne
142 Nauka o kształceniu
142.A Dydaktyka
142.B Pedagogika ogólna
142.C Pedagogika specjalna
145 Kształcenie nauczycieli przedmiotów ogólnokształcących
146 Kształcenie nauczycieli przedmiotów zawodowych
147 Kształcenie nauczycieli języków obcych
148 Kształcenie w zakresie sztuki
149 Pozostałe dziedziny związane z kształceniem
2 Nauki humanistyczne i sztuka
21 Sztuka
211 Sztuki piękne
211.A Grafika
211.B Historia sztuki
211.C Malarstwo (artystyczne)
211.D Rzeźba
211.E Teoria sztuki
211.F Edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych
211.G Konserwacja i restauracja dzieł sztuki
211.H Ochrona dóbr kultury
212 Muzyka i sztuki sceniczne
212.A Aktorstwo
212.B Choreografia
212.C Dyrygentura
212.D Instrumentalistyka
212.E Historia filmu i teatru
212.F Historia muzyki
212.G Jazz i muzyka estradowa
212.H Kompozycja i teoria muzyki
212.I Muzykologia
212.J Reżyseria (film)
212.K Reżyseria (teatr)
212.L Taniec
212.M Wiedza o teatrze
212.N Wokalistyka
212.O Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
213 Techniki audiowizualne i produkcja medialna
213.A Fotografia
213.B Grafika komputerowa
213.C Kinematografia
213.D Organizacja produkcji filmowej
213.E Organizacja produkcji telewizyjnej
213.F Projektowanie graficzne
213.G Realizacja obrazu filmowego (sztuka filmowa)
213.H Realizacja obrazu telewizyjnego
213.I Reżyseria dźwięku
214 Projektowanie i wzornictwo
214.A Architektura wnętrz
214.B Scenografia
214.C Wzornictwo
215 Rzemiosło
215.A Ceramika (artystyczna)
215.B Dziewiarstwo
215.C Konserwacja dóbr kultury
215.D Rzemiosło artystyczne
22 Nauki humanistyczne
221 Religia
221.A Prawo kanoniczne
221.B Religioznawstwo
221.C Teologia
222 Języki obce
222.A Filologia
222.B Językoznawstwo (języki obce)
223 Język ojczysty
223.A Filologia polska
223.B Językoznawstwo (język polski)
225 Historia i archeologia
225.A Archeologia
225.B Historia
225.C Literaturoznawstwo
225.D Muzeologia
226 Nauki filozoficzne
226.A Estetyka
226.B Etyka
226.C Filozofia
226.D Logika
3 Nauki społeczne, gospodarka i prawo
31 Nauki społeczne
311 Psychologia
312 Socjologia i badania kulturoznawcze
312.A Demografia
312.B Etnologia
312.C Kulturoznawstwo
312.D Socjologia
313 Nauki polityczne oraz nauka o prawach i obowiązkach obywatela
313.A Politologia
313.B Stosunki międzynarodowe
314 Ekonomia
314.A Ekonometria
314.B Historia ekonomii
314.C Makroekonomia
314.D Mikroekonomia
32 Dziennikarstwo i informacja
321 Dziennikarstwo i komunikacja społeczna
321.A Dziennikarstwo
321.B Komunikacja społeczna
322 Bibliotekarstwo, informacja, archiwistyka
322.A Archiwistyka
322.B Bibliologia
322.C Bibliotekoznawstwo
322.D Informacja naukowo-techniczna
34 Gospodarka i administracja
340 Zarządzanie i marketing
341 Handel hurtowy i detaliczny
342 Marketing i reklama
343 Finanse, bankowość, ubezpieczenia
343.A Bankowość i finanse
343.B Teoria finansów
343.C Ubezpieczenia
343.D Zarządzanie finansami
344 Rachunkowość i podatki
344.A Audyt
344.B Księgowość
344.C Rachunkowość
344.D Rachunkowość podatkowa
345 Nauki o zarządzaniu i administracji
345.A Administracja
345.B Zarządzanie
346 Obsługa sekretarska i biurowa
38 Prawo
380.A Historia prawa
380.B Kryminologia
380.C Prawo administracyjne
380.D Prawo handlowe
380.E Prawo pracy
4 Nauka
42 Nauki biologiczne
421 Biologia
421.A Biochemia (w naukach biologicznych)
421.B Biofizyka
421.C Biologia
421.D Entomologia
421.E Mikrobiologia
421.F Toksykologia
421.G Wirusologia
421.H Zoologia
422 Nauki o środowisku
422.A Ekologia
44 Nauki fizyczne
441 Fizyka
441.A Astrofizyka
441.B Astronomia
441.C Fizyka molekularna
441.D Fizyka techniczna
441.E Geofizyka (w naukach fizycznych)
441.F Optyka
442 Nauki chemiczne
442.A Biochemia (w naukach chemicznych)
442.B Chemia
443 Nauki o ziemi
443.A Geodezja
443.B Geografia
443.C Geologia
443.D Geofizyka (w naukach o ziemi)
443.E Kartografia (w naukach o ziemi)
443.F Oceanografia
443.G Oceanologia
46 Matematyka i statystyka
461 Matematyka
462 Statystyka
48 Komputeryzacja
481 Informatyka
481.A Administracja sieci
481.B Analiza systemów komputerowych
481.C Projektowanie systemów komputerowych
481.D Systemy operacyjne
482 Zastosowanie komputerów
482.A Bazy danych
482.B Programy do obsługi Internetu
5 Nauki techniczne (technika, przemysł, budownictwo)
52 Inżynieria i technika
520 Inżynieria
520.A Inżynieria materiałowa
520.B Inżynieria obsługowa
520.C Mechanika i budowa maszyn
520.D Technologia materiałowa
521 Przemysł maszynowy i metalurgiczny
521.A Inżynieria mechaniczna
521.B Mikromechanika
521.C Mechanika
521.D Metalurgia
522 Elektryczność i energetyka
522.A Elektrotechnika
522.B Studia dotyczące energii
523 Elektronika i automatyzacja
523.A Automatyka
523.B Biocybernetyka
523.C Cybernetyka
523.D Inżynieria biomedyczna
523.E Projektowanie elektroniki
523.F Robotyka
523.G Technologia przetwarzania danych
523.H Telekomunikacja
524 Procesy chemiczne
524.A Biotechnologia
524.B Inżynieria chemiczna
524.C Inżynieria procesowa
524.D Technologia biochemiczna
524.E Technologia chemiczna
525 Pojazdy mechaniczne, statki i samoloty
525.A Budowa i eksploatacja maszyn
525.B Budowa pojazdów
525.C Budowa statków
525.D Mechanika urządzeń rolniczych
54 Produkcja i przetwórstwo
540 Produkcja i przetwórstwo (programy ogólne)
540.A Inżynieria materiałowa
540.B Inżynieria produkcji
540.C Inżynieria rolnicza
540.D Towaroznawstwo
541 Przetwórstwo spożywcze
541.A Przemysł przetwórstwa spożywczego
541.B Technologia żywności i żywienie człowieka
542 Tekstylia, odzież, obuwie, skóry
542.A Produkcja wyrobów skórzanych
542.B Włókiennictwo
543 Wyroby (drewno, papier, plastik, szkło)
543.A Ceramika (przemysłowa)
543.B Papiernictwo i poligrafia
543.C Technologia drewna
544 Górnictwo i kopalnictwo
544.A Inżynieria górnicza
544.B Oceanotechnika
544.C Wydobycie kopalin
58 Architektura i budownictwo
581 Architektura i urbanistyka
581.A Architektura
581.B Architektura krajobrazu
581.C Gospodarka przestrzenna
581.D Kartografia (w naukach architektoniczno-urbanistycznych)
581.E Urbanistyka
582 Budownictwo i budownictwo lądowe
582.A Budownictwo lądowe
582.B Inżynieria budowlana
6 Rolnictwo
62 Rolnictwo, leśnictwo i rybactwo
621 Produkcja roślinna i zwierzęca
621.A Agronomia
621.B Gleboznawstwo
621.C Technika rolnicza
621.D Zootechnika
622 Ogrodnictwo
623 Leśnictwo (nauki leśne)
623.A Drzewnictwo
623.B Technika leśna
623.C Techniki leśnictwa
624 Rybołówstwo
624.A Nauka i technologia rybołówstwa
624.B Rybactwo
64 Weterynaria
7 Nauki medyczne
71 Zdrowie publiczne
72 Ochrona zdrowia
721 Medycyna
721.A Anestezjologia
721.B Bakteriologia
721.C Biologia medyczna
721.D Chirurgia
721.E Epidemiologia
721.F Ginekologia
721.G Kierunek lekarski
721.H Medycyna sądowa
721.I Patologia
721.J Pediatria
721.K Położnictwo
721.L Psychiatria
722 Fizjoterapia
723 Pielęgniarstwo
724 Stomatologia
725 Diagnostyka medyczna i techniki terapeutyczne
725.A Analityka medyczna
725.B Radiografia
726 Terapia i rehabilitacja
727 Farmacja
76 Opieka społeczna
761 Opieka nad dziećmi i młodzieżą
762 Pomoc społeczna i poradnictwo
8 Usługi
81 Usługi dla ludności
810 Usługi indywidualne
811 Hotele, restauracje i zbiorowe żywienie
812 Podróże, turystyka i wczasy
812.A Agroturystyka
812.B Rekreacja
812.C Turystyka
813 Nauki o sporcie i kulturze fizycznej
813.A Nauki o sporcie
813.B Nauki o kulturze fizycznej
814 Usługi domowe (lokalne)
840 Usługi transportowe
840.A Komunikacja (kolejowa, drogowa, powietrzna)
840.B Nawigacja
840.C Transport
85 Ochrona środowiska
850 Badania dotyczące środowiska
850.A Kształtowanie środowiska
850.B Ochrona zasobów naturalnych
851 Kontrola środowiska i technologia ochrony środowiska
851.A Inżynieria środowiska
851.B Kontrola środowiska
851.C Recykling
851.D Technologia ochrony środowiska
852 Środowisko naturalne i zwierzęta w stanie naturalnym
852.A Ochrona natury
852.B Zarządzanie środowiskiem
853 Usługi sanitarne komunalne
86 Ochrona
861 Ochrona osób i mienia
861.A Bezpieczeństwo publiczne
861.B Ochrona osób
861.C Usługi zabezpieczeniowe
862 Bezpieczeństwo i higiena pracy
862.A Bezpieczeństwo miejsca pracy
862.B Higiena pracy
9 Siły zbrojne i obrona kraju
900.A Bezpieczeństwo narodowe
900.B Nauki wojskowe

*) Symbole 3-cyfrowe o wytłuszczonym druku reprezentują dziedziny kształcenia, natomiast symbole o zwykłym druku wybrane kierunki lub kierunki i specjalności studiów prowadzonych przez szkoły wyższe i wyższe szkoły zawodowe, względnie dyscypliny naukowe, zaklasyfikowane do dziedzin o podanym symbolu cyfrowym.

Tablica nr 8

Kody poziomów wykształcenia

Kod Wyszczególnienie
W0 Bez wykształcenia
W01 Bez wykształcenia szkolnego
W02 Wykształcenie podstawowe nieukończone
W1 Wykształcenie podstawowe
W11 Ukończenie szkoły podstawowej
W12 Ukończenie podstawowego studium zawodowego
W13 Wykształcenie podstawowe artystyczne
W2 Wykształcenie gimnazjalne
W3 Wykształcenie zasadnicze zawodowe lub średnie (ponadpodstawowe lub ponadgimnazjalne)
W31 Wykształcenie zasadnicze zawodowe
W311 Ukończenie zasadniczej szkoły zawodowej (ponadgimnazjalnej)
W312 Ukończenie szkoły zasadniczej (lub równorzędnej)
W313 Ukończenie szkoły artystycznej dającej uprawnienia zawodowe, bez kształcenia ogólnego
W32 Wykształcenie średnie, bez matury (świadectwa dojrzałości, świadectwa maturalnego)
W321 Ukończenie liceum ogólnokształcącego lub innej średniej szkoły ogólnokształcącej, bez matury
W322 Ukończenie liceum zawodowego lub innej średniej szkoły zawodowej, bez matury
W323 Ukończenie technikum lub innej średniej szkoły technicznej, bez matury
W324 Ukończenie liceum profilowanego lub innej średniej szkoły ogólnozawodowej, bez matury
W325 Ukończenie szkoły artystycznej dającej uprawnienia zawodowe, z kształceniem ogólnym
W329 Ukończenie innej szkoły średniej, bez matury
W33 Wykształcenie średnie, z maturą (świadectwem dojrzałości, świadectwem maturalnym)
W331 Ukończenie liceum ogólnokształcącego lub innej średniej szkoły ogólnokształcącej, z maturą
W332 Ukończenie liceum zawodowego lub innej średniej szkoły zawodowej, z maturą
W333 Ukończenie technikum lub innej średniej szkoły technicznej, z maturą
W334 Ukończenie liceum profilowanego lub innej średniej szkoły ogólnozawodowej, z maturą
W335 Ukończenie szkoły artystycznej dającej uprawnienia zawodowe, z maturą
W339 Ukończenie innej szkoły średniej, z maturą
W34 Wykształcenie średnie, policealne
W341 Ukończenie szkoły policealnej, bez świadectwa dojrzałości
W342 Ukończenie szkoły policealnej (pomaturalnej), ze świadectwem dojrzałości
W4 Wykształcenie kolegialne
W5 Wykształcenie wyższe zawodowe z tytułem inżyniera, licencjata lub równorzędnym
W6 Wykształcenie wyższe magisterskie z tytułem magistra, lekarza lub równorzędnym
W8 Posiadanie stopnia naukowego doktora
W9 Posiadanie stopnia naukowego doktora habilitowanego

Tablica nr 9

PRZYKŁADY KODOWANIA KSZTAŁCENIA

Kod i nazwa poziomu kształcenia (typu szkoły) KISS Kod i nazwa rodzaju kształcenia Kod i nazwa profilu lub dziedziny kształcenia (specjalności lub kierunku studiów, dyscypliny naukowej) Jednolity kod kształcenia L

N

Wymagania wstępne (kod poziomu wykształcenia)*)
1 2 3 4 5 6 7
Opis dowolnego przykładu kształcenia
Kod i wyszczególnienie z tablicy nr 1 Kod z tablicy nr 2 Zestawienie kodów z tablic nr 3, 4, 5, a dla kształcenia specjalnego także nr 6 Kod z tablicy nr 7A dla profilu lub kod dziedziny kształcenia z tablicy nr 7B (dla specjalności i kierunku studiów lub dla dyscypliny naukowej) Zestawienie kodów z kolumn od 1 do 4 danego wiersza Z tablicy nr 8
Przykłady konkretne
Kształcenie przedszkolne dzieci
000

Przedszkole

0 1110

Dzieci

P00

(Bez określania profilu)

0000.1110.P00 1 -
Kształcenie podstawowe dzieci
120 Szkoła podstawowa

8-klasowa

3 1110

Dzieci

P00

(Bez określania profilu)

1203.1110.P00 8 -
Kształcenie w szkole podstawowej dla niesłyszących
110 Szkoła podstawowa

6-klasowa

1 1413

Niesłyszący

P00

(Bez określania profilu)

1101.1413.P00 6 -
Kształcenie dorosłych w gimnazjum (w trakcie reformy)
200

Gimnazjum

2 2110

Dla dorosłych

P00

(Bez określania profilu)

2002.2110.P00 3 W11
Kształcenie w zasadniczej szkole zawodowej ze specjalizacją elektroniczną
321 Zasadnicza szkoła

zawodowa

4 1120 Dzieci/młodzież P05

Profil elektroniczny

3214.1120.P05 3 W1
Kształcenie licealne młodzieży o profilu mechatronicznym
323 Trzyletnie liceum profilowane 1 1110

Młodzież

P12

Profil mechatroniczny

3231.1110.P12 3 W2
Kształcenie w szkole muzycznej dające uprawnienia zawodowe, bez wykształcenia ogólnego
331 Szkoła artystyczna dająca uprawnienia zawodowe, bez wykształcenia ogólnego 2 1140 Dzieci/młodzież P41

Profil muzyczny

3312.1140.P41 6 W1
Kształcenie w szkole plastycznej dające uprawnienia zawodowe, z wykształceniem ogólnym
332 Szkoła artystyczna dająca uprawnienia zawodowe, z wykształceniem ogólnym 2 1140 Dzieci/młodzież P43

Profil plastyczny

3322.1140.P43 4 W1
Kształcenie w technikum ekonomicznym
314 Technika i szkoły równorzędne 2 1190

Młodzież

P03

Profil ekonomiczno-administracyjny

3142.1190.P03 5 W11
Kształcenie nauczycieli języków obcych
420 Nauczycielskie kolegium języków obcych 1 2190

Dorośli

P30

Inne profile ogólnozawodowe lub zawodowe

4201.2190.P30 3 W33, W342
Kształcenie na studiach medycznych w zakresie farmacji
610

Studia medyczne

0 2500

Dorośli

727

Farmacja

6100.2500.727 6 jw.
Kształcenie na studiach podyplomowych dla osób z tytułem licencjata w zakresie ekologii
700

Studia podyplomowe

0 2500

Dorośli

422.A

Ekologia

7000.2500.422.A 2 W5, W6
Kształcenie na studiach doktoranckich w zakresie fizyki
800

Studia doktoranckie

0 2500

Dorośli

441

Fizyka

8000.2500.441 4 W6

*) Z tablicy nr 8.

Znaczenie zastosowanych skrótów: KISS - kod identyfikacyjny systemu szkolnego; LN - lata nauki w danym rodzaju kształcenia.

Przytoczone przykłady dotyczą przede wszystkim kształcenia po reformie. Występują także przykłady rodzajów kształcenia zanikających po wdrożeniu reformy lub takich, których reforma nie dotyczyła. W jednolitym kodzie kształcenia występują kody pełne. Dopuszczalne jest posługiwanie się kodami skróconymi zgodnie z zasadami omówionymi w części I pkt 3.2 Opcje szczegółowe.

Tablica nr 10

PRZYKŁADY KODOWANIA WYKSZTAŁCENIA

Kod i nazwa poziomu wykształcenia KISS x) Kod i nazwa profilu lub dziedziny wykształcenia Jednolity kod wykształcenia
1 2 3 4
Opis dowolnego przykładu wykształcenia
Kod i wyszczególnienie z tablicy nr 8 Kod z tablicy nr 2 Kod i nazwa profilu z tablicy nr 7A lub kod dziedziny kształcenia z tablicy nr 7B (dla specjalności i kierunku studiów lub dla dyscypliny naukowej) Zestawienie kodów z kolumn od 1 do 3 danego wiersza
Przykłady konkretne
Wykształcenie podstawowe (uzyskane przed reformą)
W100 Wykształcenie podstawowe 3 P00 (Bez określania profilu) W1003.P00
Ukończenie gimnazjum
W200 Wykształcenie gimnazjalne 1 P00 (Bez określania profilu) W2001.P00
Ukończenie liceum ekonomicznego z maturą
W332 Ukończenie liceum zawodowego lub innej średniej szkoły zawodowej, z maturą 1 P03

Profil ekonomiczno-administracyjny

W3321.P03
Wykształcenie wyższe - inżynier elektronik
W500 Wykształcenie wyższe zawodowe z tytułem inżyniera, licencjata lub równorzędnym 0 523

Elektronika i automatyzacja

W5000.523
Wykształcenie wyższe - farmaceuta
W600 Wykształcenie wyższe magisterskie z tytułem magistra, lekarza lub równorzędnym 0 727

Farmacja

W6000.727
Doktorat z zakresu nauk leśnych
800 Posiadanie stopnia naukowego doktora 0 623

Leśnictwo (nauki leśne)

W8000.623

x) Kod identyfikacyjny systemu szkolnego.

1 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1996 r. Nr 156, poz. 775, z 1997 r. Nr 88, poz. 554 i Nr 121, poz. 769, z 1998 r. Nr 99, poz. 632 i Nr 106, poz. 668 oraz z 2001 r. Nr 100, poz. 1080.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2003.98.895

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Polska Klasyfikacja Edukacji.
Data aktu: 06/05/2003
Data ogłoszenia: 03/06/2003
Data wejścia w życie: 18/06/2003