Obiekty szczególnie ważne dla bezpieczeństwa i obronności państwa oraz ich szczególna ochrona.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 24 czerwca 2003 r.
w sprawie obiektów szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa i obronności państwa oraz ich szczególnej ochrony

Na podstawie art. 6 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2002 r. Nr 21, poz. 205, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
Rozporządzenie określa obiekty szczególnie ważne dla bezpieczeństwa i obronności państwa, ich kategorie, a także zadania w zakresie ich szczególnej ochrony oraz właściwość organów w tych sprawach.
2. 
Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do:
1) 1
 obiektów, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. e ustawy z dnia 8 grudnia 2017 r. o Służbie Ochrony Państwa (Dz. U. z 2018 r. poz. 138, z późn. zm.);
2) 2
 obiektów wytypowanych dla organów władzy publicznej na stanowiska kierowania, podlegających ochronie na podstawie przepisów wydanych na podstawie art. 6 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej.
§  2.  3
 Obiektami szczególnie ważnymi dla bezpieczeństwa i obronności państwa, zwanymi dalej "obiektami", są:
1) 4
 obiekty, w których produkuje się, remontuje i magazynuje uzbrojenie, sprzęt wojskowy oraz środki bojowe, a także obiekty, w których są prowadzone prace naukowo-badawcze lub konstruktorskie w zakresie produkcji na potrzeby bezpieczeństwa lub obronności państwa;
2) 5
 magazyny, w których są przechowywane rezerwy strategiczne; magazyny ropy naftowej i paliw o pojemności powyżej 100 tys. m3, w których są przechowywane zapasy interwencyjne; magazyny, w których są przechowywane zapasy obowiązkowe gazu ziemnego; kluczowe elementy infrastruktury przesyłowej ropy naftowej, paliw i gazu ziemnego oraz instalacje skroplonego gazu ziemnego, a także dyspozycje mocy, stacje elektroenergetyczne o strategicznym znaczeniu dla krajowego systemu elektroenergetycznego;
3)
obiekty jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych;
4)
mosty i tunele, które znajdują się w ciągu dróg o znaczeniu obronnym, a najbliższy możliwy objazd jest położony w odległości powyżej 100 km;
5)
mosty, wiadukty i tunele, jeżeli znajdują się w ciągu linii kolejowych o znaczeniu obronnym;
6)
centrum zarządzania ruchem lotniczym oraz obiekty niezbędne do realizacji zadań w zakresie zapewniania służb żeglugi powietrznej, a także lotniska z drogami startowymi o długości powyżej 2000 m;
7)
porty morskie o znaczeniu obronnym;
8)
śródlądowe przeprawy wodne o znaczeniu obronnym;
9)
obiekty infrastruktury łączności, w tym obiekty operatorów pocztowych i przedsiębiorców telekomunikacyjnych, przeznaczone do realizacji zadań na rzecz bezpieczeństwa i obronności państwa;
10)
centralny ośrodek dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej;
11) 6
 zapory wodne i inne urządzenia hydrotechniczne, których awaria może spowodować zatopienie terenów o powierzchni powyżej 500 km2 albo obszaru o mniejszej powierzchni, na którym znajdują się obiekty uznane za szczególnie ważne dla bezpieczeństwa i obronności państwa;
12)
obiekty jednostek organizacyjnych Agencji Wywiadu;
13)
obiekty Narodowego Banku Polskiego oraz Banku Gospodarstwa Krajowego;
14)
obiekty Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych S.A. oraz Mennicy Polskiej S.A.;
15)
obiekty, w których wytwarza się, przetwarza, stosuje lub przechowuje materiały jądrowe oraz źródła i odpady promieniotwórcze;
16)
obiekty organów i jednostek organizacyjnych podległych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych lub przez niego nadzorowanych;
17)
obiekty jednostek organizacyjnych Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego;
18)
obiekty jednostek organizacyjnych Centralnego Biura Antykorupcyjnego;
19)
obiekty jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Sprawiedliwości lub przez niego nadzorowanych;
20)
obiekty mające bezpośredni związek z wydobywaniem: gazu ziemnego, ropy naftowej, węgla brunatnego i kamiennego, rud metali z wyjątkiem darniowych rud żelaza, rud pierwiastków rzadkich oraz pierwiastków promieniotwórczych, piasków formierskich i szklarskich oraz ziemi krzemionkowej;
21)
obiekty, w których produkuje się, stosuje lub magazynuje materiały stwarzające szczególne zagrożenie wybuchowe lub pożarowe;
22)
obiekty, w których prowadzi się działalność z wykorzystaniem toksycznych związków chemicznych i ich prekursorów, a także środków biologicznych, mikrobiologicznych, mikroorganizmów, toksyn i innych substancji wywołujących choroby u ludzi lub zwierząt - zlokalizowane w miejscowościach powyżej 20 tys. mieszkańców, w szczególności ujęcia wody i oczyszczalnie ścieków gwarantujące zaspokojenie potrzeb tych miejscowości;
23) 7
 elektrownie i elektrociepłownie zawodowe, z wyjątkiem elektrowni jądrowych, których produkcja energii jest przekazywana do wspólnej sieci elektroenergetycznej, stacje elektroenergetyczne należące do operatorów systemów dystrybucyjnych;
24)
inne obiekty będące we właściwości organów administracji rządowej, organów jednostek samorządu terytorialnego, instytucji państwowych oraz przedsiębiorców i innych jednostek organizacyjnych, których zniszczenie lub uszkodzenie może stanowić zagrożenie w znacznych rozmiarach dla życia i zdrowia ludzi, dziedzictwa narodowego oraz środowiska albo spowodować poważne straty materialne, a także zakłócić funkcjonowanie państwa.
§  3.  8
 Obiekty, o których mowa w § 2:
1)
pkt 1-15, zalicza się do kategorii I;
2)
pkt 16-24, zalicza się do kategorii II.
§  4.  9
1. 
Rada Ministrów ustala obiekty szczególnie ważne dla bezpieczeństwa i obronności państwa.
2. 
Z wnioskiem o uznanie obiektu za szczególnie ważny dla bezpieczeństwa i obronności państwa mogą występować:
1)
ministrowie i przewodniczący komitetów wchodzących w skład Rady Ministrów - w stosunku do obiektów:
a)
będących w ich właściwości,
b)
organów, formacji i jednostek organizacyjnych im podległych lub przez nich nadzorowanych,
c)
instytucji państwowych oraz przedsiębiorców i innych jednostek organizacyjnych - według właściwości wynikającej z ustaw;
2)
organy administracji rządowej nadzorowane przez Prezesa Rady Ministrów - w stosunku do obiektów będących w ich właściwości;
3)
Prezes Narodowego Banku Polskiego - w stosunku do obiektów będących w jego właściwości;
4)
Prezes Zarządu Banku Gospodarstwa Krajowego - w stosunku do obiektów będących w jego właściwości;
5)
wojewodowie - w stosunku do obiektów:
a)
będących w ich właściwości,
b)
jednostek organizacyjnych im podporządkowanych lub przez nich nadzorowanych,
c)
przedsiębiorców prowadzących działalność na terenie województwa, które nie są we właściwości innych organów,
d)
będących we właściwości organów jednostek samorządu terytorialnego oraz utworzonych przez te organy jednostek organizacyjnych - po zasięgnięciu opinii organów wykonawczych właściwych jednostek samorządu terytorialnego.
3. 
Wniosek zawiera:
1)
datę wystąpienia z wnioskiem;
2)
określenie wnioskującego;
3)
podstawę prawną wystąpienia z wnioskiem;
4)
nazwę obiektu;
5)
określenie organu, instytucji, formacji, przedsiębiorcy lub jednostki organizacyjnej odpowiedzialnych za przygotowanie szczególnej ochrony obiektu;
6)
adres obiektu;
7)
kategorię obiektu;
8)
propozycję udziału Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, Policji i Państwowej Straży Pożarnej w szczególnej ochronie obiektu;
9)
uzasadnienie wniosku;
10)
podpis wnioskującego.
4. 
Wniosek może dotyczyć więcej niż jednego obiektu.
5. 
Przed wystąpieniem do Rady Ministrów organ, o którym mowa w ust. 2, przesyła wniosek Ministrowi Obrony Narodowej - w przypadku obiektu kategorii I, albo ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych - w przypadku obiektu kategorii II, w celu wydania opinii na temat udziału Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w szczególnej ochronie obiektów kategorii I albo udziału Policji i Państwowej Straży Pożarnej w szczególnej ochronie obiektów kategorii II.
6. 
Do wniosku dołącza się kopię opinii Ministra Obrony Narodowej - w przypadku obiektu kategorii I albo kopię opinii ministra właściwego do spraw wewnętrznych - w przypadku obiektu kategorii II.
7. 
W przypadku utraty przez obiekt szczególnego znaczenia dla bezpieczeństwa i obronności państwa stosuje się przepisy ust. 1 i 2, ust. 3 pkt 1-7, 9 i 10 oraz ust. 4.
§  4a.  10
1. 
Na podstawie ustaleń Rady Ministrów, o których mowa w § 4 ust. 1, Minister Obrony Narodowej prowadzi i aktualizuje wykaz obiektów szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa i obronności państwa, zwany dalej "wykazem".
2. 
Wykaz zawiera:
1)
numer, pod którym figuruje obiekt;
2)
nazwę organu, o którym mowa w § 4 ust. 2;
3)
nazwę obiektu;
4)
adres obiektu.
§  4b.  11
1. 
W przypadku zmiany nazwy lub adresu obiektu organ, o którym mowa w § 4 ust. 2, informuje o tym Ministra Obrony Narodowej.
2. 
W informacji podaje się numer w wykazie, pod którym figuruje obiekt, dotychczasową nazwę obiektu lub jego dotychczasowy adres oraz nową nazwę obiektu lub jego nowy adres.
3.  12
 W przypadku zmiany właściwości organu w stosunku do obiektu ujętego w wykazie organ dotychczas właściwy w sprawach ochrony obiektu:
1)
informuje Ministra Obrony Narodowej o:
a)
utracie właściwości w stosunku do obiektu,
b)
nazwie organu, w którego właściwości będzie znajdował się obiekt;
2)
przekazuje organowi, w którego właściwości będzie znajdował się obiekt, informację, która zawiera:
a)
nazwę obiektu,
b)
adres obiektu,
c)
kategorię obiektu,
d)
dotychczasowy numer obiektu w wykazie,
e)
podstawę prawną zmiany właściwości organu w stosunku do obiektu.
4.  13
 W przypadku zmiany właściwości organu w stosunku do obiektu ujętego w wykazie organ, o którym mowa w ust. 3 pkt 2, przekazuje Ministrowi Obrony Narodowej informację, która zawiera:
1)
nazwę organu, w którego właściwości dotychczas znajdował się obiekt;
2)
nazwę organu, w którego właściwości będzie znajdował się obiekt;
3)
nazwę obiektu;
4)
adres obiektu;
5)
kategorię obiektu;
6)
dotychczasowy numer obiektu w wykazie;
7)
podstawę prawną zmiany właściwości organów w stosunku do obiektu;
8)
adnotację o uzgodnieniu przejęcia obiektu od organu, w którego właściwości dotychczas znajdował się obiekt.
§  5. 
1. 
Szczególna ochrona obiektów polega na jej przygotowaniu i prowadzeniu.
2. 
Przygotowanie szczególnej ochrony obiektów obejmuje prace koncepcyjne, planistyczne, organizacyjne, logistyczne, techniczne, szkoleniowe i kontrolne mające na celu:
1)
opracowanie, uzgadnianie i aktualizowanie planów szczególnej ochrony obiektów;
2)
zapewnienie zasobów, w tym ludzkich, finansowych i materiałowych, niezbędnych do prowadzenia szczególnej ochrony obiektów;
3)
utworzenie systemu kierowania szczególną ochroną obiektów, zorganizowanie współdziałania oraz określenie sposobu prowadzenia szczególnej ochrony obiektów;
4)
osiągnięcie gotowości do prowadzenia szczególnej ochrony obiektów.
3. 
Prowadzenie szczególnej ochrony obiektów obejmuje w szczególności:
1)
bezpośrednią ochronę fizyczną obiektów i ich zabezpieczenie techniczne;
2)
inne działania mające na celu ochronę obiektu, które wynikają z jego specyfiki i charakteru zagrożeń dla jego funkcjonowania;
3)
przedsięwzięcia realizowane w ramach systemu alarmowania i powiadamiania oraz wymiany informacji o zagrożeniach;
4) 14
 działania obronne prowadzone przez Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej, obejmujące w szczególności rozbudowę inżynieryjną terenu na podejściach i wewnątrz bronionego obiektu, system ognia broni palnej, powszechną obronę przeciwlotniczą oraz ochronę przed skażeniami.
4. 
Szczególna ochrona obiektów jest przygotowywana przez organy, instytucje, formacje, przedsiębiorców lub jednostki organizacyjne, w których właściwości znajdują się obiekty.
5. 
Szczególna ochrona obiektów jest prowadzona przez specjalnie tworzone w tym celu, na podstawie odrębnych przepisów, jednostki zmilitaryzowane.
6.  15
 Szczególna ochrona obiektów jest przygotowywana i prowadzona we współdziałaniu z:
1)
Policją oraz Państwową Strażą Pożarną w zakresie określonym przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych;
2)
Siłami Zbrojnymi Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie określonym przez Ministra Obrony Narodowej.
§  6. 
Organami właściwymi w sprawach szczególnej ochrony obiektów są organy, o których mowa w § 4 ust. 2, każdy w zakresie obiektów, w stosunku do których wystąpił z wnioskiem o uznanie za szczególnie ważne dla bezpieczeństwa i obronności państwa.
§  7. 
1. 
Organy, o których mowa w § 4 ust. 2, wykonując zadania w zakresie szczególnej ochrony obiektów:
1)
organizują szczególną ochronę obiektów, w stosunku do których wystąpiły z wnioskiem o uznanie za szczególnie ważne dla bezpieczeństwa i obronności państwa, w tym określają:
a)
zakres prac związanych z przygotowaniem tej ochrony,
b)
osoby odpowiedzialne za jej realizację,
c) 16
 terminy wykonywania prac;
2)
ujmują problematykę szczególnej ochrony obiektów, w stosunku do których wystąpiły z wnioskiem o uznanie za szczególnie ważne dla bezpieczeństwa i obronności państwa, w kwestionariuszach, przeglądach, programach i innych dokumentach dotyczących przygotowań obronnych Rzeczypospolitej Polskiej;
3)
opracowują, uzgadniają i aktualizują plany szczególnej ochrony obiektów, zgodnie z ogólnymi wymaganiami prowadzenia tej ochrony oraz procedurą, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i ust. 3 pkt 1 i 2;
4)
koordynują i nadzorują prace związane z przygotowaniem szczególnej ochrony obiektów, w stosunku do których wystąpiły z wnioskiem o uznanie za szczególnie ważne dla bezpieczeństwa i obronności państwa, oraz zapewniają warunki do realizacji tych prac;
5)
realizują zadania związane z uzyskaniem limitów osobowych, środków finansowych oraz innych zasobów niezbędnych do prowadzenia szczególnej ochrony obiektów, w stosunku do których wystąpiły z wnioskiem o uznanie za szczególnie ważne dla bezpieczeństwa i obronności państwa, a także dysponują przydzielonymi limitami i środkami przeznaczonymi na tę ochronę;
6)
organizują szkolenia w zakresie problematyki szczególnej ochrony obiektów, w stosunku do których wystąpiły z wnioskiem o uznanie za szczególnie ważne dla bezpieczeństwa i obronności państwa;
7)
organizują współdziałanie w zakresie dotyczącym szczególnej ochrony obiektów;
8)
zapewniają sprawność, ciągłość i terminowość prowadzenia szczególnej ochrony obiektów, w stosunku do których wystąpiły z wnioskiem o uznanie za szczególnie ważne dla bezpieczeństwa i obronności państwa.
2.  17
 Do zadań Ministra Obrony Narodowej należy ponadto:
1)
opracowywanie, po zasięgnięciu opinii ministra właściwego do spraw wewnętrznych, wytycznych w sprawie przygotowania i prowadzenia szczególnej ochrony obiektów kategorii I;
2)
opracowywanie i aktualizowanie planów szczególnej ochrony obiektów kategorii I, których szczególna ochrona będzie prowadzona z udziałem Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, oraz uzgadnianie planów szczególnej ochrony pozostałych obiektów kategorii I;
3)
prowadzenie ewidencji obiektów kategorii I sporządzanej na podstawie wykazu;
4)
opiniowanie wniosków w trybie określonym w § 4 ust. 5, z wyłączeniem wniosków dotyczących obiektów będących w jego właściwości;
5)
określenie szczegółowego sposobu zabezpieczenia potrzeb w zakresie rezerw osobowych, uzbrojenia, sprzętu wojskowego, reklamowania od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej oraz świadczeń na rzecz obrony, niezbędnych do szczególnej ochrony obiektów;
6)
podejmowanie decyzji w sprawie udziału Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w szczególnej ochronie obiektów kategorii I oraz ustalanie zakresu i sposobu tego udziału;
7) 18
 organizowanie i prowadzenie, wspólnie z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych, szkolenia w zakresie szczególnej ochrony obiektów kategorii I dla osób odpowiedzialnych za realizację zadań w tym obszarze;
8)
informowanie ministra właściwego do spraw wewnętrznych o zmianach dokonywanych w wykazie w zakresie dotyczącym obiektów kategorii II.
3.  19
 Do zadań ministra właściwego do spraw wewnętrznych należy ponadto:
1)
opracowywanie, po zasięgnięciu opinii Ministra Obrony Narodowej, wytycznych w sprawie przygotowania i prowadzenia szczególnej ochrony obiektów kategorii II;
2)
określanie procedury opracowywania, uzgadniania i aktualizowania planów szczególnej ochrony obiektów kategorii II;
3)
prowadzenie ewidencji obiektów kategorii II sporządzanej na podstawie wykazu;
4)
opiniowanie wniosków w trybie określonym w § 4 ust. 5, z wyłączeniem wniosków dotyczących obiektów będących w jego właściwości;
5)
podejmowanie decyzji w sprawie udziału Policji i Państwowej Straży Pożarnej w szczególnej ochronie obiektów oraz ustalanie zakresu i sposobu tego udziału, po zasięgnięciu opinii Ministra Obrony Narodowej;
6) 20
 organizowanie i prowadzenie, wspólnie z Ministrem Obrony Narodowej, szkolenia w zakresie szczególnej ochrony obiektów kategorii II dla osób odpowiedzialnych za realizację zadań w tym obszarze;
7)
informowanie Ministra Obrony Narodowej o zmianach wprowadzonych w ewidencji obiektów kategorii II.
§  8.  21
 Podczas przygotowania szczególnej ochrony obiektów wykorzystuje się:
1)
plany ochrony obiektów opracowane zgodnie z przepisami ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia (Dz. U. z 2016 r. poz. 1432 i 2255);
2)
plany ochrony infrastruktury krytycznej opracowane zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 6 ust. 7 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2013 r. poz. 1166, z późn. zm.);
3)
rozwiązania stosowane w systemach ochrony fizycznej materiałów jądrowych i obiektów jądrowych opracowanych zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 42 ustawy z dnia 29 listopada 2000 r. - Prawo atomowe (Dz. U. z 2014 r. poz. 1512, z późn. zm.);
4)
plany ochrony jednostek organizacyjnych opracowane zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 249 § 3 pkt 4 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny wykonawczy (Dz. U. poz. 557, z późn. zm.);
5)
wyniki prac planistycznych związanych z przygotowaniami do realizacji przez przedsiębiorców zadań na rzecz obronności i bezpieczeństwa zewnętrznego państwa, prowadzonych na podstawie ustawy z dnia 23 sierpnia 2001 r. o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców (Dz. U. poz. 1320 oraz z 2002 r. poz. 1571).
§  9.  22
 (uchylony).
§  10.  23
 Niewydanie przez właściwy organ opinii, o której mowa w § 4 ust. 2 pkt 5 lit. d i ust. 5 oraz § 7 ust. 2 pkt 1 i ust. 3 pkt 1, w terminie 14 dni od dnia otrzymania wystąpienia o opinię, uważa się za równoznaczne z wydaniem opinii pozytywnej.
§  11. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 § 1 ust. 2 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 18 stycznia 2019 r. (Dz.U.2019.250) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 lutego 2019 r.
2 § 1 ust. 2 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 16 grudnia 2016 r. (Dz.U.2017.42) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 stycznia 2017 r.
3 § 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 16 grudnia 2016 r. (Dz.U.2017.42) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 stycznia 2017 r.
4 § 2 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia z dnia 18 stycznia 2019 r. (Dz.U.2019.250) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 lutego 2019 r.
5 § 2 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia z dnia 18 stycznia 2019 r. (Dz.U.2019.250) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 lutego 2019 r.
6 § 2 pkt 11 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. b rozporządzenia z dnia 18 stycznia 2019 r. (Dz.U.2019.250) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 lutego 2019 r.
7 § 2 pkt 23 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. c rozporządzenia z dnia 18 stycznia 2019 r. (Dz.U.2019.250) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 lutego 2019 r.
8 § 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 16 grudnia 2016 r. (Dz.U.2017.42) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 stycznia 2017 r.
9 § 4 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 16 grudnia 2016 r. (Dz.U.2017.42) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 stycznia 2017 r.
10 § 4a dodany przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 16 grudnia 2016 r. (Dz.U.2017.42) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 stycznia 2017 r.
11 § 4b dodany przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 16 grudnia 2016 r. (Dz.U.2017.42) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 stycznia 2017 r.
12 § 4b ust. 3 dodany przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 18 stycznia 2019 r. (Dz.U.2019.250) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 lutego 2019 r.
13 § 4b ust. 4 dodany przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 18 stycznia 2019 r. (Dz.U.2019.250) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 lutego 2019 r.
14 § 5 ust. 3 pkt 4 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 18 stycznia 2019 r. (Dz.U.2019.250) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 lutego 2019 r.
15 § 5 ust. 6 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 16 grudnia 2016 r. (Dz.U.2017.42) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 stycznia 2017 r.
16 § 7 ust. 1 pkt 1 lit. c zmieniona przez § 1 pkt 5 lit. a rozporządzenia z dnia 16 grudnia 2016 r. (Dz.U.2017.42) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 stycznia 2017 r.
17 § 7 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 5 lit. b rozporządzenia z dnia 16 grudnia 2016 r. (Dz.U.2017.42) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 stycznia 2017 r.
18 § 7 ust. 2 pkt 7 zmieniony przez § 1 pkt 5 lit. a rozporządzenia z dnia 18 stycznia 2019 r. (Dz.U.2019.250) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 lutego 2019 r.
19 § 7 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 5 lit. b rozporządzenia z dnia 16 grudnia 2016 r. (Dz.U.2017.42) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 stycznia 2017 r.
20 § 7 ust. 3 pkt 6 zmieniony przez § 1 pkt 5 lit. b rozporządzenia z dnia 18 stycznia 2019 r. (Dz.U.2019.250) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 lutego 2019 r.
21 § 8 zmieniony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 16 grudnia 2016 r. (Dz.U.2017.42) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 stycznia 2017 r.
22 § 9 uchylony przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 16 grudnia 2016 r. (Dz.U.2017.42) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 stycznia 2017 r.
23 § 10 zmieniony przez § 1 pkt 8 rozporządzenia z dnia 16 grudnia 2016 r. (Dz.U.2017.42) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 stycznia 2017 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2003.116.1090

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Obiekty szczególnie ważne dla bezpieczeństwa i obronności państwa oraz ich szczególna ochrona.
Data aktu: 24/06/2003
Data ogłoszenia: 04/07/2003
Data wejścia w życie: 19/07/2003