Standardy kształcenia pielęgniarek i położonych w szkołach wyższych i wyższych szkołach zawodowych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA
z dnia 15 kwietnia 2002 r.
w sprawie standardów kształcenia pielęgniarek i położnych w szkołach wyższych i wyższych szkołach zawodowych.

Na podstawie art. 8c ust. 3 ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o zawodach pielęgniarki i położnej (Dz. U. z 2001 r. Nr 57, poz. 602 i Nr 89, poz. 969) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa standardy kształcenia pielęgniarek i położnych w szkołach wyższych i wyższych szkołach zawodowych, zwanych dalej "uczelniami", które obejmują wymagania w zakresie:
1)
sposobu realizacji programu kształcenia,
2)
kadry prowadzącej kształcenie,
3)
bazy dydaktycznej, w tym szkolenia praktycznego,
4)
posiadania wewnętrznego systemu oceny jakości kształcenia.
§  2. 
Ustala się następujące standardy kształcenia w uczelni, w zakresie sposobu realizacji programu kształcenia:
1)
program kształcenia realizowany jest zgodnie ze standardami nauczania dla kierunku studiów pielęgniarstwo oraz dla kierunku studiów położnictwo na poziomie licencjackim i magisterskim, określonymi na podstawie odrębnych przepisów,
2)
programy nauczania poszczególnych przedmiotów realizowane są według określonych celów i treści kształcenia, zalecanej literatury i są ukierunkowane na zdobywanie umiejętności zawodowych,
3)
realizacja programu kształcenia odbywa się na podstawie aktualnych informacji, osiągnięć teorii i praktyki oraz zweryfikowanych wyników badań naukowych, istotnych dla kierunku kształcenia,
4)
szczegółowe treści nauczania wzajemnie się uzupełniają,
5)
proces kształcenia jest ukierunkowany na uzyskanie wiedzy, umiejętności oraz ukształtowanie cech psychofizycznych niezbędnych do wykonywania zawodu pielęgniarki i położnej,
6)
proces kształcenia sprzyja rozwijaniu umiejętności samokształcenia,
7)
zajęcia praktyczne i praktyki związane z opieką nad człowiekiem zdrowym i chorym stanowią integralną część procesu kształcenia,
8)
kształcenie uwzględnia stosowanie efektywnych strategii nauczania i prowadzone jest z zastosowaniem metod adekwatnych do założonych celów,
9)
program kształcenia umożliwia pogłębienie wiedzy przydatnej do wykonywania zawodu pielęgniarki, położnej, w szczególności poprzez organizację zajęć fakultatywnych, wykładów monograficznych, staży, wizyt studyjnych,
10)
w programie kształcenia uwzględnia się współpracę międzynarodową,
11)
w procesie kształcenia uczelnia stosuje Europejski System Transferu Punktów,
12)
proces kształcenia kończy się teoretycznym i praktycznym egzaminem dyplomowym.
§  3. 
Ustala się następujące standardy kształcenia w uczelni w zakresie kadry prowadzącej kształcenie:
1)
uczelnia musi dysponować kadrą gwarantującą odpowiedni poziom nauczania, zgodnie z obowiązującymi przepisami,
2)
nauczanie przedmiotów z pielęgniarstwa i położnictwa oraz praktyki prowadzą nauczyciele akademiccy, posiadający prawo wykonywania zawodu pielęgniarki, położnej oraz minimum roczną praktykę zawodową, zgodną z nauczanym przedmiotem,
3)
nauczyciele przedmiotów współpracują z prowadzącymi praktyki w zakresie kształtowania praktycznych umiejętności studentów,
4)
nauczyciele akademiccy planują własny rozwój zawodowy, stale podnoszą kwalifikacje zawodowe, poprzez kształcenie kierunkowe odpowiednio w zakresie pielęgniarstwa lub położnictwa albo nauk medycznych, oraz kwalifikacje pedagogiczne,
5)
uczelnia stwarza nauczycielom akademickim warunki do łączenia pracy dydaktycznej z prowadzeniem badań naukowych,
6)
nauczyciele akademiccy podlegają ocenie w zakresie jakości prowadzonego kształcenia.
§  4. 
Ustala się następujące standardy kształcenia w uczelni w zakresie bazy dydaktycznej:
1)
uczelnia zapewnia strukturę umożliwiającą sprawną organizację procesu dydaktycznego,
2)
uczelnia posiada bazę materialną i dydaktyczną o strukturze dostosowanej do liczby studentów, w tym:
a)
sale wykładowe,
b)
sale ćwiczeń,
c)
pracownie specjalistyczne, w tym anatomii, fizjologii,
d)
pracownie umiejętności pielęgniarskich,
e)
pracownie umiejętności położniczych,
f)
pracownie informatyczne,
g)
pracownie nauki języków obcych,
h)
bibliotekę i czytelnię wyposażone w aktualne piśmiennictwo w zakresie nauczanych dyscyplin oraz Internet,
3)
uczelnia zapewnia odpowiednio do liczby studentów:
a)
zaplecze do realizacji ćwiczeń praktycznej nauki zawodu i praktyk zawodowych,
b)
dostęp do obiektów sportowych, a zwłaszcza do sali gimnastycznej,
c)
bazę socjalną,
4)
przy doborze zakładów opieki zdrowotnej i innych podmiotów realizujących praktyczną naukę zawodu uczelnia kieruje się możliwością osiągnięcia założonych celów dydaktycznych i zapewnienia wysokiej jakości kształcenia praktycznego, uwzględniając w szczególności:
a)
rodzaj i zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych,
b)
liczbę i kwalifikacje kadry pielęgniarskiej, położnych,
c)
urządzenie i wyposażenie zakładu,
d)
wyposażenie stanowisk pracy w sprzęt i materiały medyczne, niezbędne do kształtowania umiejętności praktycznych studentów oraz ochrony przed zakażeniem, urazem, wypadkiem,
e)
prowadzenie działalności naukowo-badawczej,
f)
wdrażane przez jednostkę programy zapewnienia jakości,
g)
organizację warunków nauczania,
5)
praktyczna nauka zawodu i praktyka organizowana poza strukturą uczelni odbywa się na podstawie umowy zawartej pomiędzy uczelnią a podmiotem realizującym zajęcia praktyczne.
§  5. 
Ustala się następujące standardy kształcenia w uczelni w zakresie wewnętrznego systemu oceny jakości kształcenia:
1)
w uczelni jest powołana komisja do wewnętrznej oceny jakości kształcenia w trybie ustalonym w statucie uczelni,
2)
przedmiotem oceny jest:
a)
stopień poinformowania studentów i nauczycieli o organizacji i przebiegu studiów, a w szczególności udostępnienie:
regulaminu studiów,
planu nauczania,
programu studiów wraz z wykazem wymaganych praktycznych umiejętności zawodowych,
harmonogramu praktyk,
informacji o systemie oceniania studentów w procesie kształcenia praktycznego i procedurach odwoławczych,
b)
warunki materialne procesu dydaktycznego,
c)
stosowane metody i środki dydaktyczne,
d)
przydatność przekazywanej wiedzy i nabywanych umiejętności zawodowych,
e)
obiektywność nauczycieli w ocenie postępów studenta,
3)
ocena dokonywana jest na podstawie określonych przez komisję narzędzi,
4)
przeprowadzona ocena jakości kształcenia podlega analizie, a jej wyniki są upowszechniane i uwzględniane w doskonaleniu procesu kształcenia,
5)
uczelnia prowadzi dystansową ocenę przydatności zawodowej absolwentów i badanie ich losów zawodowych.
§  6. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2002.55.499

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Standardy kształcenia pielęgniarek i położonych w szkołach wyższych i wyższych szkołach zawodowych.
Data aktu: 15/04/2002
Data ogłoszenia: 14/05/2002
Data wejścia w życie: 29/05/2002