Sposób dokumentowania prowadzonej przez Policję kontroli operacyjnej, przechowywania i przekazywania wniosków, zarządzeń i materiałów uzyskanych podczas stosowania tej kontroli, a także przetwarzania i niszczenia tych materiałów.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI
z dnia 18 marca 2002 r.
w sprawie sposobu dokumentowania prowadzonej przez Policję kontroli operacyjnej, przechowywania i przekazywania wniosków, zarządzeń i materiałów uzyskanych podczas stosowania tej kontroli, a także przetwarzania i niszczenia tych materiałów.

Na podstawie art. 19 ust. 21 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2002 r. Nr 7, poz. 58 i Nr 19, poz. 185) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
Dokumentację kontroli operacyjnej stanowią:
1)
wniosek Komendanta Głównego Policji lub komendanta wojewódzkiego Policji do sądu okręgowego o zarządzenie lub przedłużenie kontroli operacyjnej,
2)
zgoda Prokuratora Generalnego lub prokuratora okręgowego na wystąpienie przez Komendanta Głównego Policji lub komendanta wojewódzkiego Policji z wnioskiem o zarządzenie przez sąd okręgowy kontroli operacyjnej,
3)
postanowienie sądu okręgowego o zarządzeniu lub przedłużeniu kontroli operacyjnej,
4)
zarządzenie kontroli operacyjnej przez Komendanta Głównego Policji lub komendanta wojewódzkiego Policji w przypadkach niecierpiących zwłoki,
5)
wniosek Komendanta Głównego Policji lub komendanta wojewódzkiego Policji do Prokuratora Generalnego lub prokuratora okręgowego o wyrażenie zgody na zarządzenie kontroli operacyjnej w przypadkach niecierpiących zwłoki,
6)
zgoda Prokuratora Generalnego lub prokuratora okręgowego na zarządzenie przez Komendanta Głównego Policji lub komendanta wojewódzkiego Policji kontroli operacyjnej w przypadkach niecierpiących zwłoki,
7)
postanowienie sądu okręgowego o wyrażeniu zgody na kontynuowanie kontroli operacyjnej zarządzonej przez Komendanta Głównego Policji lub komendanta wojewódzkiego Policji w przypadkach niecierpiących zwłoki,
8-12) 1
(uchylone),
13)
notatka urzędowa z przeprowadzonej kontroli operacyjnej sporządzana przez policjanta prowadzącego sprawę, w ramach której zarządzono kontrolę operacyjną,
14)
protokół komisyjnego zniszczenia materiałów zgromadzonych podczas stosowania kontroli operacyjnej.
2. 
Dokumenty, o których mowa w ust. 1, sporządza się według wzorów określonych dla:
1)
formularza zawierającego wniosek Komendanta Głównego Policji lub komendanta wojewódzkiego Policji do sądu okręgowego o zarządzenie lub przedłużeniekontroli operacyjnej, zgodę Prokuratora Generalnego lub prokuratora okręgowego na wystąpienie przez Komendanta Głównego Policji lub komendanta wojewódzkiego Policji z wnioskiem o zarządzenie przez sąd okręgowy kontroli operacyjnej oraz postanowienie sądu okręgowego o zarządzeniu lub przedłużeniu kontroli operacyjnej - w załączniku nr 1 do rozporządzenia,
2)
formularza zawierającego zarządzenie kontroli operacyjnej przez Komendanta Głównego Policji lub komendanta wojewódzkiego Policji w przypadkach niecierpiących zwłoki, wniosek Komendanta Głównego Policji lub komendanta wojewódzkiego Policji do Prokuratora Generalnego lub prokuratora okręgowego o wyrażenie zgody na zarządzenie kontroli operacyjnej w przypadkach niecierpiących zwłoki, zgodę Prokuratora Generalnego lub prokuratora okręgowego na zarządzenie przez Komendanta Głównego Policji lub komendanta wojewódzkiego Policji kontroli operacyjnej w przypadkach niecierpiących zwłoki oraz postanowienie sądu okręgowego o wyrażeniu zgody na kontynuowanie kontroli operacyjnej zarządzonej przez Komendanta Głównego Policji lub komendanta wojewódzkiego Policji w przypadkach niecierpiących zwłoki - w załączniku nr 2 do rozporządzenia,
3) 2
 (uchylony),
4) 3
 (uchylony),
5)
notatki urzędowej z przeprowadzonej kontroli operacyjnej sporządzanej przez policjanta prowadzącego sprawę, w ramach której zarządzono kontrolę operacyjną - w załączniku nr 5 do rozporządzenia,
6)
protokołu komisyjnego zniszczenia materiałów zgromadzonych podczas stosowania kontroli operacyjnej - w załączniku nr 6 do rozporządzenia.
3. 
Dokumentację kontroli operacyjnej stanowią także materiały zgromadzone podczas jej stosowania, a w szczególności:
1)
nośniki, na których utrwalone zostały treści rozmów telefonicznych lub innych przekazów informacji albo treść korespondencji lub zawartość przesyłek,
2)
kopie wykonane z nośników, o których mowa w pkt 1,
3) 4
 dokumenty sporządzone na podstawie informacji utrwalonych na nośnikach i kopiach, o których mowa w pkt 1 i 2.
§  2. 
1. 
Przekazywanie dokumentacji kontroli operacyjnej odbywa się za pośrednictwem upoważnionego do tego pisemnie przez Komendanta Głównego Policji lub komendanta wojewódzkiego Policji policjanta, zwanego dalej "przedstawicielem organu Policji".
2. 
Przedstawiciel organu Policji doręcza wniosek lub zarządzenie organów Policji bezpośrednio Prokuratorowi Generalnemu lub prokuratorowi okręgowemu oraz sędziemu sądu okręgowego, a także po podjęciu przez prokuratora decyzji co do zgody i wydaniu postanowienia przez sąd osobiście odbiera te dokumenty.
§  3.  5
1. 
Sąd okręgowy, Prokurator Generalny, prokurator okręgowy i organ Policji prowadzą odrębne rejestry postanowień, pisemnych zgód, zarządzeń i wniosków dotyczących kontroli operacyjnej.
2. 
Rejestry, o których mowa w ust. 1, mogą być prowadzone w postaci księgi albo w systemie informatycznym.
3. 
Wzór rejestru postanowień, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 3 i 7, prowadzony przez sąd okręgowy, stanowi załącznik nr 7 do rozporządzenia.
4. 
Wzór rejestru pisemnych zgód, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 2 i 6, prowadzony przez Prokuratora Generalnego i prokuratora okręgowego, stanowi załącznik nr 8 do rozporządzenia.
5. 
Wzór rejestru wniosków i zarządzeń, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1, 4 i 5, prowadzony przez Komendanta Głównego Policji i komendanta wojewódzkiego Policji, stanowi załącznik nr 9 do rozporządzenia.
6. 
W komórkach organizacyjnych Policji wykonujących zarządzenia w sprawie kontroli operacyjnej można odrębnie ewidencjonować dane zawarte w dokumentacji z kontroli operacyjnej, w zakresie przewidzianym dla prowadzonych przez organy Policji rejestrów, o których mowa w ust. 1 i 5.
§  4. 
1. 
Dokumenty, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1-10 i 13, sporządza się w trzech egzemplarzach, a dokumenty, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 11, 12 i 14, w jednym egzemplarzu.
2. 
Sąd okręgowy przechowuje pierwszy egzemplarz wydanych postanowień, pisemnych zgód prokuratora, wniosków, wniosków o odstąpienie i zarządzeń organów Policji.
3. 
Prokurator Generalny i prokurator okręgowy przechowują drugi egzemplarz postanowień sądu, pisemnych zgód, wniosków, wniosków o odstąpienie i zarządzeń organów Policji, a także pierwszy egzemplarz notatki urzędowej.
4. 
Trzeci egzemplarz postanowień, pisemnych zgód, wniosków, wniosków o odstąpienie i zarządzeń przechowuje organ Policji występujący z wnioskiem o zarządzenie kontroli, a pojedyncze egzemplarze pisemnej zgody pokrzywdzonego, zarządzenia za zgodą i dokumentacji kontroli - organ Policji zarządzający kontrolę.
5. 
Pozostałą dokumentację kontroli operacyjnej przechowuje organ Policji występujący z wnioskiem o zarządzenie kontroli.
§  5. 
Wszystkie materiały zgromadzone podczas stosowania kontroli operacyjnej, zawierające dowody pozwalające na wszczęcie postępowania karnego lub mające znaczenie dla toczącego się postępowania karnego, przekazuje się Prokuratorowi Generalnemu lub prokuratorowi okręgowemu, za pośrednictwem przedstawiciela organu Policji wnioskującego o zarządzenie kontroli operacyjnej.
§  6.  6
 Wszystkie materiały zgromadzone podczas stosowania kontroli operacyjnej i niezawierające dowodów pozwalających na wszczęcie postępowania karnego przechowuje organ Policji występujący z wnioskiem o zarządzenie kontroli operacyjnej lub stosujący kontrolę operacyjną, przez okres dwóch miesięcy od dnia zakończenia lub wstrzymania kontroli operacyjnej. Z upływem tego okresu Komendant Główny Policji albo komendant wojewódzki Policji pisemnie zarządza protokolarne, komisyjne zniszczenie zgromadzonych materiałów.
§  7. 
1.  7
 Zniszczenie materiałów zgromadzonych podczas stosowania kontroli operacyjnej przeprowadza się przez:
1)
fizyczne zniszczenie dokumentów, o których mowa w § 1 ust. 3 pkt 3,
2)
usunięcie zapisów informacji utrwalonych na nośnikach, o których mowa w § 1 ust. 3 pkt 1 i 2, w sposób uniemożliwiający odtworzenie treści tych zapisów, a w szczególności danych osobowych.
2. 
W przypadku gdy usunięcie z nośników utrwalonych na nich zapisów nie jest możliwe, uszkadza się je w sposób uniemożliwiający ich odczytanie albo dokonuje się ich fizycznego zniszczenia.
§  8. 
Do dokumentowania kontroli operacyjnej, przechowywania i przekazywania wniosków, zarządzeń i materiałów uzyskanych podczas stosowania kontroli operacyjnej, a także przetwarzania i niszczenia tych materiałów, stosuje się przepisy o ochronie informacji niejawnych.
§  9. 
Tracą moc:
1)
zarządzenie nr 60 Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 5 lipca 1996 r. w sprawie sposobu przeprowadzania i dokumentowania kontroli korespondencji i stosowania środków technicznych umożliwiających uzyskiwanie w sposób tajny informacji oraz utrwalanie dowodów przy wykonywaniu przez Policję i Urząd Ochrony Państwa czynności operacyjno-rozpoznawczych, a także określenia rodzajów tych środków,
2)
decyzja nr 1 Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 4 stycznia 2001 r. w sprawie rejestracji wniosków o zarządzenie kontroli korespondencji, stosowania środków technicznych, zakupu kontrolowanego, przyjęcia lub wręczenia korzyści majątkowej oraz przesyłki niejawnie nadzorowanej.
§  10. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 19 marca 2002 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR WNIOSKU ORGANU POLICJI, ZGODY PROKURATORA I POSTANOWIENIA SĄDU DOTYCZĄCE ZARZĄDZENIA LUB PRZEDŁUŻENIA KONTROLI OPERACYJNEJ

ZAŁĄCZNIK Nr  2 8

WZÓR ZARZĄDZENIA KONTROLI OPERACYJNEJ PRZEZ KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI LUB KOMENDANTA WOJEWÓDZKIEGO POLICJI W PRZYPADKACH NIECIERPIĄCYCH ZWŁOKI, WNIOSKU KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI LUB KOMENDANTA WOJEWÓDZKIEGO POLICJI DO PROKURATORA GENERALNEGO LUB PROKURATORA OKRĘGOWEGO O WYRAŻENIE ZGODY NA ZARZĄDZENIE KONTROLI OPERACYJNEJ W PRZYPADKACH NIECIERPIĄCYCH ZWŁOKI, ZGODY PROKURATORA GENERALNEGO LUB PROKURATORA OKRĘGOWEGO NA ZARZĄDZENIE PRZEZ KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI LUB KOMENDANTA WOJEWÓDZKIEGO POLICJI KONTROLI OPERACYJNEJ W PRZYPADKACH NIECIERPIĄCYCH ZWŁOKI ORAZ POSTANOWIENIA SĄDU OKRĘGOWEGO O WYRAŻENIU ZGODY NA KONTYNUOWANIE KONTROLI OPERACYJNEJ ZARZĄDZONEJ PRZEZ KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI LUB KOMENDANTA WOJEWÓDZKIEGO POLICJI W PRZYPADKACH NIECIERPIĄCYCH ZWŁOKI

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR WNIOSKU ORGANU POLICJI, ZGODY PROKURATORA I POSTANOWIENIA SĄDU DOTYCZĄCYCH ODSTĄPIENIA OD ZNISZCZENIA MATERIAŁÓW UZYSKANYCH W WYNIKU STOSOWANIA KONTROLI OPERACYJNEJ W PRZYPADKU NIECIERPIĄCYM ZWŁOKI

ZAŁĄCZNIK Nr  4

WZÓR ZARZĄDZENIA KONTROLI OPERACYJNEJ PRZEZ ORGAN POLICJI ZA ZGODĄ OSOBY BĘDĄCEJ NADAWCĄ LUB ODBIORCĄ PRZEKAZU INFORMACJI

ZAŁĄCZNIK Nr  5 9

WZÓR NOTATKI URZĘDOWEJ Z PRZEPROWADZONEJ KONTROLI OPERACYJNEJ

ZAŁĄCZNIK Nr  6

WZÓR PROTOKOŁU KOMISYJNEGO ZNISZCZENIA MATERIAŁÓW ZGROMADZONYCH PODCZAS STOSOWANIA KONTROLI OPERACYJNEJ

ZAŁĄCZNIK Nr  7

WZÓR PROWADZONEGO PRZEZ SĄD OKRĘGOWY REJESTRU POSTANOWIEŃ

ZAŁĄCZNIK Nr  8

WZÓR REJESTRU PISEMNYCH ZGÓD PROWADZONEGO PRZEZ PROKURATORA GENERALNEGO I PROKURATORA OKRĘGOWEGO

ZAŁĄCZNIK Nr  9 10

WZÓR REJESTRU WNIOSKÓW I ZARZĄDZEŃ DOTYCZĄCYCH KONTROLI OPERACYJNEJ

ZAŁĄCZNIK Nr  10

WZÓR REJESTRU ZARZĄDZEŃ WYDAWANYCH ZA ZGODĄ OSOBY BĘDĄCEJ NADAWCĄ LUB ODBIORCĄ PRZEKAZU INFORMACJI , PROWADZONY PRZEZ ORGAN POLICJI WŁAŚCIWY DO PROWADZENIA CZYNNOŚCI OPERACYJNO-ROZPOZNAWCZYCH

1 § 1 ust. 1 pkt 8-12 uchylone przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia z dnia 23 stycznia 2008 r. (Dz.U.08.20.122) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 lutego 2008 r.
2 § 1 ust. 2 pkt 3 uchylony przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia z dnia 23 stycznia 2008 r. (Dz.U.08.20.122) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 lutego 2008 r.
3 § 1 ust. 2 pkt 4 uchylony przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia z dnia 23 stycznia 2008 r. (Dz.U.08.20.122) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 lutego 2008 r.
4 § 1 ust. 3 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. c) rozporządzenia z dnia 23 stycznia 2008 r. (Dz.U.08.20.122) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 lutego 2008 r.
5 § 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 23 stycznia 2008 r. (Dz.U.08.20.122) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 lutego 2008 r.
6 § 6 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 23 stycznia 2008 r. (Dz.U.08.20.122) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 lutego 2008 r.
7 § 7 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 23 stycznia 2008 r. (Dz.U.08.20.122) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 lutego 2008 r.
8 Załącznik nr 2 zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 23 stycznia 2008 r. (Dz.U.08.20.122) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 lutego 2008 r.
9 Załącznik nr 5 zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 23 stycznia 2008 r. (Dz.U.08.20.122) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 lutego 2008 r.
10 Załącznik nr 9 zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 23 stycznia 2008 r. (Dz.U.08.20.122) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 lutego 2008 r.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2002.24.252

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Sposób dokumentowania prowadzonej przez Policję kontroli operacyjnej, przechowywania i przekazywania wniosków, zarządzeń i materiałów uzyskanych podczas stosowania tej kontroli, a także przetwarzania i niszczenia tych materiałów.
Data aktu: 18/03/2002
Data ogłoszenia: 18/03/2002
Data wejścia w życie: 19/03/2002