Szczegółowe zasady gospodarki finansowej Funduszu Promocji Twórczości.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY1)
z dnia 13 listopada 2002 r.
w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej Funduszu Promocji Twórczości.

Na podstawie art. 22 ust. 7 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 155, poz. 1014, z 1999 r. Nr 38, poz. 360, Nr 49, poz. 485, Nr 70, poz. 778 i Nr 110, poz. 1255, z 2000 r. Nr 6, poz. 69, Nr 12, poz. 136, Nr 48, poz. 550, Nr 95, poz. 1041, Nr 119, poz. 1251 i Nr 122, poz. 1315, z 2001 r. Nr 45, poz. 497, Nr 46, poz. 499, Nr 88, poz. 961, Nr 98, poz. 1070, Nr 100, poz. 1082, Nr 102, poz. 1116, Nr 125, poz. 1368 i Nr 145, poz. 1623 oraz z 2002 r. Nr 41, poz. 363 i 365, Nr 74, poz. 676, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 156, poz. 1300) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowe zasady gospodarki finansowej Funduszu Promocji Twórczości, zwanego dalej "Funduszem", o którym mowa w art. 111 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 904, z 2001 r. Nr 128, poz. 1402 oraz z 2002 r. Nr 126, poz. 1068 i Nr 197, poz. 1662), zwanej dalej "ustawą o prawie autorskim".
§  2.
1.
Fundusz stanowi wyodrębniony rachunek bankowy, którym dysponuje minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, zwany dalej "dysponentem Funduszu".
2.
Obsługę finansowo-księgową Funduszu prowadzi urząd obsługujący dysponenta Funduszu.
3.
Dysponent Funduszu jest odpowiedzialny za całość gospodarki finansowej Funduszu, w tym za wykonanie określonych ustawą z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych obowiązków w zakresie kontroli finansowej.
§  3.
1.
Podstawą gospodarki finansowej Funduszu jest roczny plan finansowy, zwany dalej "planem", sporządzany na każdy rok budżetowy.
2.
Plan obejmuje w szczególności:
1)
przychody i wydatki;
2)
stan środków obrotowych Funduszu na początek i koniec roku budżetowego;
3)
należności i zobowiązania.
3.
Do planu dołącza się w formie załącznika szczegółowe zestawienie, sporządzone zgodnie z klasyfikacją budżetową określoną w odrębnych przepisach, obejmujące w szczególności źródła przychodów określone w art. 112 ustawy o prawie autorskim oraz rodzaje wydatków określone w art. 113 tej ustawy, a także należności i zobowiązania Funduszu.
4.
Dysponent Funduszu zapewnia zgodność projektu planu z projektem ustawy budżetowej. Do czasu opracowania planu finansowego na podstawie kwot ujętych w ustawie budżetowej, podstawą gospodarki finansowej jest projekt planu.
5.
W terminie 21 dni od ogłoszenia ustawy budżetowej dysponent Funduszu zatwierdza plan z uwzględnieniem kwot wynikających z ustawy budżetowej.
6.
Wydatki nieujęte w planie mogą być realizowane po uzyskaniu zgody dysponenta Funduszu.
7.
Zmiany wydatków wymagają zmiany rocznego planu finansowego.
8.
Przeniesienia wydatków pomiędzy poszczególnymi pozycjami planu wymagają zgody dysponenta Funduszu.
9.
Sprawozdania budżetowe z wykonania rocznego planu finansowego Funduszu sporządza się w terminach i na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
§  4.
Koszty obsługi Funduszu obciążają budżet urzędu obsługującego dysponenta Funduszu.
§  5.
1.
Wydatki Funduszu realizowane są w granicach posiadanych środków finansowych obejmujących bieżące przychody i środki pozostałe z okresów poprzednich wynikające z planu finansowego.
2.
W razie wystąpienia okresowych nadwyżek środków gromadzonych przez Fundusz, zwanych dalej "nadwyżkami", dysponent Funduszu może dokonywać oprocentowanych lokat wyłącznie w Narodowym Banku Polskim.
3.
Dokonywanie oprocentowanych lokat nie może uchybiać terminowym wypłatom środków na cele Funduszu wskazane w ustawie o prawie autorskim lub w inny sposób ograniczać realizacji tych celów.
4.
Odsetki od ulokowanych nadwyżek stanowią przychody Funduszu.
§  6.
1.
Podmioty, którym zostały przyznane środki z Funduszu, przedstawiają sprawozdanie ze sposobu wykorzystania przyznanych środków.
2.
Dysponent Funduszu zobowiązany jest do egzekwowania środków przyznanych z Funduszu a wykorzystanych niezgodnie z ich przeznaczeniem lub pobranych w nadmiernej wysokości.
3.
Środki, o których mowa w ust. 2, podlegają zwrotowi do Funduszu w terminie 21 dni od daty stwierdzenia ich wykorzystania niezgodnego z przeznaczeniem lub stwierdzenia ich pobrania w nadmiernej wysokości wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, naliczonymi odpowiednio od dnia przekazania środków lub stwierdzenia nieprawidłowego ich naliczenia.
§  7.
Rachunkowość Funduszu prowadzona jest w oparciu o zasady określone w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694).
§  8.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
________

1) Minister Kultury kieruje działem administracji rządowej - kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury (Dz. U. Nr 32, poz. 303).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2002.201.1698

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowe zasady gospodarki finansowej Funduszu Promocji Twórczości.
Data aktu: 13/11/2002
Data ogłoszenia: 30/11/2002
Data wejścia w życie: 15/12/2002