Aplikacja legislacyjna.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 19 października 1999 r.
w sprawie aplikacji legislacyjnej.

Na podstawie art. 102 ust. 3 ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 1999 r. Nr 49, poz. 483 i Nr 70, poz. 778) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Aplikacja legislacyjna, zwana dalej "aplikacją", jest prowadzona w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
2.
Aplikacja legislacyjna trwa 10 miesięcy i jest podzielona na dwa semestry 5-miesięczne.
§  2.
Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów określa każdorazowo limit przyjęć do odbycia aplikacji. Listę osób zakwalifikowanych do odbycia aplikacji ustala komisja, składająca się z Sekretarza Rady Ministrów, kierownika naukowego aplikacji i kierownika aplikacji, spośród osób określonych w art. 102 ust. 1 ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 1999 r. Nr 49, poz. 483 i Nr 70, poz. 778) i art. 71 ust. 1 ustawy z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (Dz. U. Nr 31, poz. 214, z 1984 r. Nr 35, poz. 187, z 1988 r. Nr 19, poz. 132, z 1989 r. Nr 4, poz. 24, Nr 34, poz. 178 i 182, z 1990 r. Nr 20, poz. 121, z 1991 r. Nr 55, poz. 234, Nr 88, poz. 400 i Nr 95, poz. 425, z 1992 r. Nr 54, poz. 254 i Nr 90, poz. 451, z 1994 r. Nr 136, poz. 704, z 1995 r. Nr 132, poz. 640, z 1996 r. Nr 89, poz. 402 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 98, poz. 604, Nr 133, poz. 882 i 883 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 131, poz. 860, Nr 155, poz. 1016 i Nr 162, poz. 1118 oraz z 1999 r. Nr 49, poz. 483 i Nr 70, poz. 778) - z uwzględnieniem kolejności ich zgłoszenia.
§  3.
Aplikacja obejmuje:
1)
uczestnictwo w wykładach oraz konwersatoriach,
2)
wykonywanie zadań praktycznych wyznaczonych przez kierownika aplikacji lub patrona.
§  4.
1.
Przedmiotem wykładów i konwersatoriów są:
1)
źródła prawa w Rzeczypospolitej Polskiej,
2)
metodyka pracy legislacyjnej,
3)
procedura prawodawcza,
4)
wybrane problemy legislacyjne podstawowych gałęzi prawa,
5)
standardy tworzenia prawa w państwie prawnym,
6)
prawo Unii Europejskiej i harmonizacja prawa polskiego z prawem Unii Europejskiej,
7)
orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego i orzecznictwo sądowe.
2.
Zadania praktyczne polegają w szczególności na opracowywaniu, pod kierunkiem patrona, projektów przepisów prawnych oraz sporządzaniu opinii o projektach aktów normatywnych.
§  5.
1.
Wykłady i konwersatoria odbywają się w wyznaczony przez kierownika aplikacji jeden dzień w tygodniu.
2.
Uczestniczenie w wykładach i konwersatoriach oraz wykonywanie zadań, o których mowa w § 4 ust. 2, należy do obowiązków aplikanta.
3.
W razie niewykonywania przez aplikanta jego obowiązków, kierownik aplikacji legislacyjnej może postanowić o przerwaniu aplikacji.
§  6.
1.
Każdemu aplikantowi wyznacza się patrona spośród osób mających wykształcenie prawnicze i co najmniej pięcioletni staż pracy w legislacji. W wyjątkowych przypadkach jeden patron może sprawować opiekę nad trzema aplikantami.
2.
Do obowiązków patrona należy zapoznanie aplikanta z podstawowymi zadaniami w legislacji.
§  7.
Nadzór nad przebiegiem aplikacji sprawuje Sekretarz Rady Ministrów, działający z upoważnienia Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
§  8.
1.
Aplikacją kieruje kierownik aplikacji, powoływany i odwoływany przez Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, po zasięgnięciu opinii przewodniczącego Rady Legislacyjnej przy Prezesie Rady Ministrów.
2.
Do obowiązków kierownika aplikacji należy w szczególności:
1)
opracowywanie szczegółowego planu zajęć,
2)
wyznaczanie patronów aplikantom,
3)
dopuszczanie aplikantów do egzaminu kończącego aplikację,
4)
zapewnienie obsługi administracyjnej aplikacji oraz egzaminu kończącego aplikację.
§  9.
1.
Kierownikiem naukowym aplikacji może być doktor habilitowany nauk prawnych.
2.
Kierownik naukowy aplikacji przygotowuje program aplikacji oraz zapewnia należyty poziom merytoryczny prowadzonych zajęć.
§  10.
1.
Aplikacja legislacyjna kończy się egzaminem pisemnym oraz ustnym, składanym przed komisją egzaminacyjną. Każdy z egzaminów odbywa się w oddzielnym dniu.
2.
Komisję egzaminacyjną powołuje Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, na wniosek Sekretarza Rady Ministrów, w składzie:

1) przewodniczący komisji - Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów albo działający w jego imieniu kierownik naukowy aplikacji,

2) członkowie: - kierownik aplikacji,

- dyrektor Centrum Legislacyjnego Rządu albo jego zastępca,

- przedstawiciel dyrektora generalnego Kancelarii Prezesa Rady Ministrów,

- wykładowca na aplikacji.

§  11.
1.
Przed dopuszczeniem do egzaminu patron sporządza opinię o aplikancie, zawierającą informację o postępach aplikanta oraz jego przydatności do pracy legislacyjnej.
2.
Nie może być dopuszczony do egzaminu aplikant, który opuścił co najmniej 10 dni zajęć bez względu na przyczynę nieobecności.
§  12.
1.
Termin przeprowadzenia egzaminu wyznacza przewodniczący komisji egzaminacyjnej i zawiadamia o nim członków komisji.
2.
O terminie i miejscu egzaminu zawiadamia aplikantów dopuszczonych do egzaminu kierownik aplikacji, z odpowiednim wyprzedzeniem.
§  13.
1.
Egzamin pisemny polega na opracowaniu projektu przepisów prawnych wraz z uzasadnieniem oraz na opracowaniu opinii o projekcie aktu normatywnego. Podczas egzaminu pisemnego jest dopuszczalne posługiwanie się tekstem aktów normatywnych oraz zbiorami orzeczeń i komentarzami.
2.
Egzamin pisemny odbywa się pod nadzorem kierownika aplikacji oraz osoby wyznaczonej przez przewodniczącego komisji egzaminacyjnej spośród pozostałych członków komisji.
§  14.
1.
Egzamin ustny obejmuje sprawdzenie umiejętności rozstrzygania problemów legislacyjnych w zakresie określonym w § 4 ust. 1.
2.
Egzamin ustny odbywa się przed komisją egzaminacyjną, w obecności patrona aplikanta.
§  15.
1.
Komisja egzaminacyjna ocenia łącznie wyniki egzaminu pisemnego i ustnego, podejmując uchwałę większością głosów; w razie równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego.
2.
Ocenę ogólną wyniku egzaminu pisemnego i ustnego określa się łącznym stopniem: bardzo dobry z wyróżnieniem, bardzo dobry, dobry, dostateczny, niedostateczny.
3.
Z przebiegu i wyniku egzaminu kończącego aplikację legislacyjną sporządza się protokół, który podpisują wszyscy członkowie komisji egzaminacyjnej oraz przewodniczący.
4.
W razie niedostatecznego wyniku egzaminu kończącego aplikację legislacyjną można zdawać go ponownie tylko jeden raz, nie wcześniej niż po upływie sześciu miesięcy, w terminie wyznaczonym przez przewodniczącego komisji egzaminacyjnej.
§  16.
1.
Na podstawie protokołu, o którym mowa w § 15 ust. 3, Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów wydaje zaświadczenie stwierdzające zdanie egzaminu kończącego aplikację legislacyjną. Wzór zaświadczenia określa załącznik do rozporządzenia.
2.
Odpis zaświadczenia, o którym mowa w ust. 1, Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów przekazuje do urzędu, który skierował aplikanta do odbycia aplikacji.
§  17.
1.
Odpłatność za uczestnictwo w aplikacji ustala się w wysokości 4.000 zł za semestr.
2.
Odpłatność, o której mowa w ust. 1, jest uiszczana przez podmioty kierujące pracowników do odbycia aplikacji i jest gromadzona na koncie środka specjalnego, z którego jest finansowane prowadzenie aplikacji.
§  18.
1.
Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów ustala miesięczne wynagrodzenia ryczałtowe dla:
1)
kierownika aplikacji,
2)
kierownika naukowego aplikacji,
3)
patronów.
2.
W ramach środków przeznaczonych na finansowanie aplikacji kierownik aplikacji zawiera umowy z:
1)
wykładowcami,
2)
osobami wykonującymi czynności obsługi organizacyjnej i finansowej aplikacji,
3)
akceptuje koszty delegacji, zakwaterowania i innych należności określonych w przepisach o podróżach służbowych na terenie kraju,
4)
dokonuje zakupów środków technicznych i pomocy naukowych niezbędnych do prowadzenia aplikacji, zgodnie z zasadami określonymi w przepisach o zamówieniach publicznych.
§  19.
Przepisy rozporządzenia stosuje się do aplikacji roku 1998/1999.
§  20.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

WZÓR ZAŚWIADCZENIA STWIERDZAJĄCEGO ZDANIE EGZAMINU KOŃCZĄCEGO APLIKACJĘ LEGISLACYJNĄ

KANCELARIA PREZESA RADY MINISTRÓW

ZAŚWIADCZENIE O UKOŃCZENIU APLIKACJI LEGISLACYJNEJ

Pan(i) ......................................................

urodzony(a) w dniu .................... r. w ................

uczęszczał(a) w roku ............. na 2-semestralną aplikację

legislacyjną i ukończył(a) ją dnia ....... z wynikiem .......

..................... .......................

(pieczęć i podpis (pieczęć i podpis

Sekretarza Rady kierownika aplikacji

Ministrów) legislacyjnej)

Szef

Kancelarii Prezesa

Rady Ministrów

(pieczęć okrągła)

Warszawa, dnia ........ .... r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1999.86.959

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Aplikacja legislacyjna.
Data aktu: 19/10/1999
Data ogłoszenia: 22/10/1999
Data wejścia w życie: 22/10/1999