Aplikacja legislacyjna.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 19 października 1999 r.
w sprawie aplikacji legislacyjnej.

Na podstawie art. 102 ust. 3 ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 1999 r. Nr 49, poz. 483 i Nr 70, poz. 778) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Aplikacja legislacyjna, zwana dalej "aplikacją", jest prowadzona w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
2.
Aplikacja legislacyjna trwa 10 miesięcy i jest podzielona na dwa semestry 5-miesięczne.
§  2.
Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów określa każdorazowo limit przyjęć do odbycia aplikacji. Listę osób zakwalifikowanych do odbycia aplikacji ustala komisja, składająca się z Sekretarza Rady Ministrów, kierownika naukowego aplikacji i kierownika aplikacji, spośród osób określonych w art. 102 ust. 1 ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 1999 r. Nr 49, poz. 483 i Nr 70, poz. 778) i art. 71 ust. 1 ustawy z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (Dz. U. Nr 31, poz. 214, z 1984 r. Nr 35, poz. 187, z 1988 r. Nr 19, poz. 132, z 1989 r. Nr 4, poz. 24, Nr 34, poz. 178 i 182, z 1990 r. Nr 20, poz. 121, z 1991 r. Nr 55, poz. 234, Nr 88, poz. 400 i Nr 95, poz. 425, z 1992 r. Nr 54, poz. 254 i Nr 90, poz. 451, z 1994 r. Nr 136, poz. 704, z 1995 r. Nr 132, poz. 640, z 1996 r. Nr 89, poz. 402 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 98, poz. 604, Nr 133, poz. 882 i 883 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 131, poz. 860, Nr 155, poz. 1016 i Nr 162, poz. 1118 oraz z 1999 r. Nr 49, poz. 483 i Nr 70, poz. 778) - z uwzględnieniem kolejności ich zgłoszenia.
§  3.
Aplikacja obejmuje:
1)
uczestnictwo w wykładach oraz konwersatoriach,
2)
wykonywanie zadań praktycznych wyznaczonych przez kierownika aplikacji lub patrona.
§  4.
1.
Przedmiotem wykładów i konwersatoriów są:
1)
źródła prawa w Rzeczypospolitej Polskiej,
2)
metodyka pracy legislacyjnej,
3)
procedura prawodawcza,
4)
wybrane problemy legislacyjne podstawowych gałęzi prawa,
5)
standardy tworzenia prawa w państwie prawnym,
6)
prawo Unii Europejskiej i harmonizacja prawa polskiego z prawem Unii Europejskiej,
7)
orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego i orzecznictwo sądowe.
2.
Zadania praktyczne polegają w szczególności na opracowywaniu, pod kierunkiem patrona, projektów przepisów prawnych oraz sporządzaniu opinii o projektach aktów normatywnych.
§  5.
1.
Wykłady i konwersatoria odbywają się w wyznaczony przez kierownika aplikacji jeden dzień w tygodniu.
2.
Uczestniczenie w wykładach i konwersatoriach oraz wykonywanie zadań, o których mowa w § 4 ust. 2, należy do obowiązków aplikanta.
3.
W razie niewykonywania przez aplikanta jego obowiązków, kierownik aplikacji legislacyjnej może postanowić o przerwaniu aplikacji.
§  6.
1.
Każdemu aplikantowi wyznacza się patrona spośród osób mających wykształcenie prawnicze i co najmniej pięcioletni staż pracy w legislacji. W wyjątkowych przypadkach jeden patron może sprawować opiekę nad trzema aplikantami.
2.
Do obowiązków patrona należy zapoznanie aplikanta z podstawowymi zadaniami w legislacji.
§  7.
Nadzór nad przebiegiem aplikacji sprawuje Sekretarz Rady Ministrów, działający z upoważnienia Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
§  8.
1.
Aplikacją kieruje kierownik aplikacji, powoływany i odwoływany przez Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, po zasięgnięciu opinii przewodniczącego Rady Legislacyjnej przy Prezesie Rady Ministrów.
2.
Do obowiązków kierownika aplikacji należy w szczególności:
1)
opracowywanie szczegółowego planu zajęć,
2)
wyznaczanie patronów aplikantom,
3)
dopuszczanie aplikantów do egzaminu kończącego aplikację,
4)
zapewnienie obsługi administracyjnej aplikacji oraz egzaminu kończącego aplikację.
§  9.
1.
Kierownikiem naukowym aplikacji może być doktor habilitowany nauk prawnych.
2.
Kierownik naukowy aplikacji przygotowuje program aplikacji oraz zapewnia należyty poziom merytoryczny prowadzonych zajęć.
§  10.
1.
Aplikacja legislacyjna kończy się egzaminem pisemnym oraz ustnym, składanym przed komisją egzaminacyjną. Każdy z egzaminów odbywa się w oddzielnym dniu.
2.
Komisję egzaminacyjną powołuje Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, na wniosek Sekretarza Rady Ministrów, w składzie:

1) przewodniczący komisji - Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów albo działający w jego imieniu kierownik naukowy aplikacji,

2) członkowie: - kierownik aplikacji,

- dyrektor Centrum Legislacyjnego Rządu albo jego zastępca,

- przedstawiciel dyrektora generalnego Kancelarii Prezesa Rady Ministrów,

- wykładowca na aplikacji.

§  11.
1.
Przed dopuszczeniem do egzaminu patron sporządza opinię o aplikancie, zawierającą informację o postępach aplikanta oraz jego przydatności do pracy legislacyjnej.
2.
Nie może być dopuszczony do egzaminu aplikant, który opuścił co najmniej 10 dni zajęć bez względu na przyczynę nieobecności.
§  12.
1.
Termin przeprowadzenia egzaminu wyznacza przewodniczący komisji egzaminacyjnej i zawiadamia o nim członków komisji.
2.
O terminie i miejscu egzaminu zawiadamia aplikantów dopuszczonych do egzaminu kierownik aplikacji, z odpowiednim wyprzedzeniem.
§  13.
1.
Egzamin pisemny polega na opracowaniu projektu przepisów prawnych wraz z uzasadnieniem oraz na opracowaniu opinii o projekcie aktu normatywnego. Podczas egzaminu pisemnego jest dopuszczalne posługiwanie się tekstem aktów normatywnych oraz zbiorami orzeczeń i komentarzami.
2.
Egzamin pisemny odbywa się pod nadzorem kierownika aplikacji oraz osoby wyznaczonej przez przewodniczącego komisji egzaminacyjnej spośród pozostałych członków komisji.
§  14.
1.
Egzamin ustny obejmuje sprawdzenie umiejętności rozstrzygania problemów legislacyjnych w zakresie określonym w § 4 ust. 1.
2.
Egzamin ustny odbywa się przed komisją egzaminacyjną, w obecności patrona aplikanta.
§  15.
1.
Komisja egzaminacyjna ocenia łącznie wyniki egzaminu pisemnego i ustnego, podejmując uchwałę większością głosów; w razie równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego.
2.
Ocenę ogólną wyniku egzaminu pisemnego i ustnego określa się łącznym stopniem: bardzo dobry z wyróżnieniem, bardzo dobry, dobry, dostateczny, niedostateczny.
3.
Z przebiegu i wyniku egzaminu kończącego aplikację legislacyjną sporządza się protokół, który podpisują wszyscy członkowie komisji egzaminacyjnej oraz przewodniczący.
4.
W razie niedostatecznego wyniku egzaminu kończącego aplikację legislacyjną można zdawać go ponownie tylko jeden raz, nie wcześniej niż po upływie sześciu miesięcy, w terminie wyznaczonym przez przewodniczącego komisji egzaminacyjnej.
§  16.
1.
Na podstawie protokołu, o którym mowa w § 15 ust. 3, Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów wydaje zaświadczenie stwierdzające zdanie egzaminu kończącego aplikację legislacyjną. Wzór zaświadczenia określa załącznik do rozporządzenia.
2.
Odpis zaświadczenia, o którym mowa w ust. 1, Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów przekazuje do urzędu, który skierował aplikanta do odbycia aplikacji.
§  17.
1.
Odpłatność za uczestnictwo w aplikacji ustala się w wysokości 4.000 zł za semestr.
2.
Odpłatność, o której mowa w ust. 1, jest uiszczana przez podmioty kierujące pracowników do odbycia aplikacji i jest gromadzona na koncie środka specjalnego, z którego jest finansowane prowadzenie aplikacji.
§  18.
1.
Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów ustala miesięczne wynagrodzenia ryczałtowe dla:
1)
kierownika aplikacji,
2)
kierownika naukowego aplikacji,
3)
patronów.
2.
W ramach środków przeznaczonych na finansowanie aplikacji kierownik aplikacji zawiera umowy z:
1)
wykładowcami,
2)
osobami wykonującymi czynności obsługi organizacyjnej i finansowej aplikacji,
3)
akceptuje koszty delegacji, zakwaterowania i innych należności określonych w przepisach o podróżach służbowych na terenie kraju,
4)
dokonuje zakupów środków technicznych i pomocy naukowych niezbędnych do prowadzenia aplikacji, zgodnie z zasadami określonymi w przepisach o zamówieniach publicznych.
§  19.
Przepisy rozporządzenia stosuje się do aplikacji roku 1998/1999.
§  20.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

WZÓR ZAŚWIADCZENIA STWIERDZAJĄCEGO ZDANIE EGZAMINU KOŃCZĄCEGO APLIKACJĘ LEGISLACYJNĄ

KANCELARIA PREZESA RADY MINISTRÓW

ZAŚWIADCZENIE O UKOŃCZENIU APLIKACJI LEGISLACYJNEJ

Pan(i) ......................................................

urodzony(a) w dniu .................... r. w ................

uczęszczał(a) w roku ............. na 2-semestralną aplikację

legislacyjną i ukończył(a) ją dnia ....... z wynikiem .......

..................... .......................

(pieczęć i podpis (pieczęć i podpis

Sekretarza Rady kierownika aplikacji

Ministrów) legislacyjnej)

Szef

Kancelarii Prezesa

Rady Ministrów

(pieczęć okrągła)

Warszawa, dnia ........ .... r.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1999.86.959

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Aplikacja legislacyjna.
Data aktu: 19/10/1999
Data ogłoszenia: 22/10/1999
Data wejścia w życie: 22/10/1999