Zasady wydawania oraz wzory świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych, sposób dokonywania ich sprostowań i wydawania duplikatów, a także legalizacja dokumentów przeznaczonych do obrotu prawnego z zagranicą oraz odpłatność za wykonywanie tych czynności.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 7 lipca 1993 r.
w sprawie zasad wydawania oraz wzorów świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych, sposobu dokonywania ich sprostowań i wydawania duplikatów, a także legalizacji dokumentów przeznaczonych do obrotu prawnego z zagranicą oraz odpłatności za wykonywanie takich czynności.

Na podstawie art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425 oraz z 1992 r. Nr 26, poz. 113 i Nr 54, poz. 254) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1. 1
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o ustawie, należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496 oraz z 1997 r. Nr 28, poz. 153).
§  2.
1.
Szkoła publiczna i niepubliczna o uprawnieniach szkoły publicznej, podstawowa oraz ponadpodstawowa, zwana dalej "szkołą", wydaje uczniom i słuchaczom, zwanym dalej "uczniami", świadectwa, dyplomy, indeksy, legitymacje szkolne i zaświadczenia.
2.
Świadectwa szkolne promocyjne, świadectwa ukończenia szkoły i świadectwa dojrzałości, zwane dalej "świadectwami", dyplomy ukończenia szkoły, zwane dalej "dyplomami", oraz legitymacje szkolne i indeksy wydaje się na drukach według wzorów określonych w załącznikach nr 2 i 4 do rozporządzenia. Wykazy wzorów świadectw, dyplomów i innych druków szkolnych zawierają załączniki nr 1 i 3 do rozporządzenia.
3.
Szkoła, za zgodą kuratora oświaty, może wydawać świadectwa szkolne promocyjne na drukach według własnego wzoru, zatwierdzonego przez kuratora oświaty. Na świadectwie zamieszcza się informację:

"Wzór zatwierdzony przez Kuratora Oświaty w ..................

w dniu .................. nr sprawy...........................".

4.
Dokumenty, o których mowa w ust. 2 i 3, są drukami ścisłego zarachowania; szkoła prowadzi rejestry wydanych świadectw i dyplomów ukończenia szkoły, legitymacji szkolnych i indeksów.
5.
Świadectwa, dyplomy i zaświadczenia wydaje się na podstawie dokumentacji przebiegu nauczania, prowadzonej przez szkołę.

Rozdział  2

Zasady wydawania świadectw i dyplomów

§  3.
1.
Po ukończeniu nauki w danej klasie (semestrze), zależnie od wyników klasyfikacji, uczeń otrzymuje świadectwo szkolne promocyjne, potwierdzające uzyskanie lub nieuzyskanie promocji do następnej klasy, albo wpis do indeksu potwierdzający zaliczenie semestru.
2.
Po ukończeniu nauki w szkole uczeń otrzymuje świadectwo lub dyplom ukończenia szkoły, jeżeli spełnił warunki konieczne do uzyskania tego świadectwa lub dyplomu, określone w przepisach dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów, a w przypadku szkół zawodowych - także w przepisach dotyczących zasad przeprowadzania egzaminów z nauki zawodu i przygotowania zawodowego.
3.
Uczeń nie spełniający warunków, o których mowa w ust. 2, nie otrzymuje świadectwa lub dyplomu.
4.
Osoba, która złożyła egzamin przed komisją powołaną na podstawie odrębnych przepisów, otrzymuje świadectwo złożenia egzaminu albo świadectwo lub dyplom ukończenia szkoły, jeżeli tak stanowią przepisy dotyczące zasad przeprowadzania tego egzaminu.
§  4.
1.
Szkoła niepubliczna o uprawnieniach szkoły publicznej wydaje świadectwa i dyplomy na podstawie dokumentacji przebiegu nauczania, na drukach określonych dla szkoły publicznej odpowiedniego typu, o których mowa w § 2.
2. 2
Na świadectwie niepublicznej szkoły podstawowej, z zastrzeżeniem ust. 2a, umieszcza się informację o treści:

"Szkoła jest wpisana do ewidencji szkół niepublicznych, prowadzonej przez Kuratora Oświaty w... pod nr... Szkoła posiada uprawnienia szkoły publicznej."

2a. 3
Na świadectwie niepublicznej podstawowej szkoły muzycznej umieszcza się informację o treści:

"Szkoła jest wpisana do ewidencji szkół niepublicznych prowadzonej przez Ministra Kultury i Sztuki pod nr... Szkoła posiada uprawnienia szkoły publicznej".

§  5.
Absolwenci szkół średnich, przystępujący bezpośrednio po ukończeniu nauki do egzaminu dojrzałości, otrzymują - w przypadku złożenia tego egzaminu - świadectwo dojrzałości, a w przypadku niezłożenia egzaminu dojrzałości - świadectwo ukończenia szkoły średniej.
§  6.
Uczniowie szkół artystycznych, którzy ukończyli klasę odpowiadającą klasie najwyższej szkoły podstawowej i otrzymali ze wszystkich przedmiotów ogólnokształcących stopnie wyższe niż stopień niedostateczny, otrzymują świadectwo stwierdzające zrealizowanie programu kształcenia ogólnego klasy ósmej szkoły podstawowej, które jest równoważne świadectwu ukończenia szkoły podstawowej.
§  7.
1.
Uczniowie szkół medycznych, którzy ukończyli klasę odpowiadającą klasie czwartej liceum ogólnokształcącego i otrzymali ze wszystkich przedmiotów ogólnokształcących stopnie wyższe niż stopień niedostateczny, natomiast z przyczyn zdrowotnych lub innych ważnych powodów nie mogą ukończyć nauki z przedmiotów zawodowych - otrzymują świadectwo ukończenia liceum ogólnokształcącego.
2.
Uczniowie, o których mowa w ust. 1, którzy złożyli egzamin dojrzałości, otrzymują świadectwo dojrzałości bez tytułu zawodowego.
§  7a. 4
 
1.
Absolwenci szkół średnich, którzy złożyli egzamin dojrzałości, otrzymują oryginał świadectwa dojrzałości i dwa odpisy. Odpis ma moc oryginału.
2.
Odpisy wystawia się na drukach świadectwa dojrzałości, zamieszczając na pierwszej stronie u góry wyraz "ODPIS". Na odpisach umieszcza się fotografię.

Rozdział  3

Wypełnianie świadectw i dyplomów

§  8.
1.
Świadectwo i dyplom wypełnia się pismem ręcznym, czytelnie, bez poprawek. Stopnie z poszczególnych przedmiotów nauczania i ocenę zachowania, imię (imiona), nazwisko, klasę (semestr), miesiąc urodzenia ucznia oraz miesiąc wystawienia świadectwa lub dyplomu wpisuje się słowami w pełnym brzmieniu bez stosowania skrótów. Jako datę wystawienia świadectwa lub dyplomu przyjmuje się datę zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych, a w przypadku świadectwa lub dyplomu wydawanego na podstawie egzaminu - datę wydania świadectwa lub dyplomu.
1a. 5
Świadectwa szkolne promocyjne, odpisy świadectw dojrzałości, o których mowa w § 7a ust. 1 i 2, oraz duplikaty mogą być wypełniane pismem maszynowym lub komputerowym.
2.
Nazwę szkoły wpisuje się w pełnym brzmieniu, zgodnie z nazwą ustaloną w statucie szkoły lub w akcie założycielskim szkoły. W wierszach, które nie są wypełnione, wstawia się poziomą kreskę, a w przypadku zwolnienia ucznia z nauki przedmiotu wpisuje się wyraz "zwolniony(a)".
3.
Świadectwo i dyplom opatruje się wyraźnym odciskiem pieczęci urzędowej (okrągłej) szkoły.
4.
Świadectwo i dyplom podpisują osoby wymienione na drukach. Pieczęć imienna dyrektora szkoły lub przewodniczącego komisji egzaminacyjnej powinna być czytelna.
§  9.
Szkoła niepubliczna nie posiadająca uprawnień szkoły publicznej nie może wydawać świadectw i dyplomów na drukach określonych dla szkoły publicznej.

Rozdział  4

Duplikaty

§  10.
1.
W przypadku utraty oryginału świadectwa lub dyplomu uczeń lub absolwent może wystąpić do szkoły, która wydała ten dokument, z pisemnym wnioskiem o wydanie jego duplikatu.
2.
Szkoła sporządza duplikat świadectwa lub dyplomu na podstawie dokumentacji przebiegu nauczania.
3.
Duplikat wystawia się na druku według wzoru obowiązującego w okresie wystawienia oryginału świadectwa lub dyplomu, z zastrzeżeniem ust. 4. Na pierwszej stronie u góry należy umieścić wyraz "Duplikat". Pod tekstem należy dodać wyrazy "oryginał podpisali" i wymienić nazwiska osób, które podpisały oryginał świadectwa lub dyplomu, albo stwierdzić nieczytelność podpisów oraz zamieścić datę wydania duplikatu i opatrzyć pieczęcią urzędową (okrągłą). Duplikat podpisuje dyrektor szkoły. Pieczęć imienna dyrektora powinna być czytelna. Na duplikacie nie umieszcza się fotografii.
4.
Jeżeli szkoła posiada dokumentację przebiegu nauczania, a brak jest wzoru świadectwa lub dyplomu obowiązującego w danym okresie, duplikat wystawia się na przygotowanym przez szkołę formularzu zgodnym z treścią oryginału świadectwa lub dyplomu, napisanym pismem maszynowym.
5.
W dokumentacji przebiegu nauczania, na której podstawie wystawiono duplikat świadectwa lub dyplomu, należy umieścić adnotację o wystawieniu i wydaniu duplikatu, odnotowując tożsamość osoby odbierającej duplikat, stwierdzoną na podstawie dowodu osobistego lub innego dokumentu tożsamości. W przypadku przesyłania duplikatu pocztą doręczenie powinno nastąpić za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.
6.
Duplikat ma moc oryginału i może być wystawiony ponownie.
7. 6
W przypadku likwidacji szkoły duplikat świadectwa lub dyplomu wydaje organ, który przejął dokumentację szkoły, zgodnie z art. 59 ust. 3 i 4 lub art. 84 ust. 4 ustawy.
8.
Jeżeli dokumentacja zlikwidowanej szkoły została przekazana archiwum państwowemu, duplikat świadectwa lub dyplomu wydaje organ, o którym mowa w ust. 7, na podstawie sporządzonego przez archiwum wypisu z arkusza ocen bądź uwierzytelnionej przez archiwum reprodukcji arkusza ocen.
9.
Jeżeli brak jest dokumentacji przebiegu nauczania albo nie jest ona wystarczająca do wystawienia duplikatu, odtworzenie oryginału świadectwa lub dyplomu może nastąpić wyłącznie na drodze sądowej. W tym przypadku szkoła lub organ właściwy do wydania duplikatu, zgodnie z ust. 7, wydaje zaświadczenie stwierdzające, że wystawienie duplikatu nie jest możliwe.
§  11.
1.
Zasady określone w § 10, z wyłączeniem ust. 9, stosuje się odpowiednio przy sporządzaniu duplikatów innych dokumentów dotyczących nauki, z zastrzeżeniem ust. 2.
2.
Duplikaty indeksu i legitymacji szkolnej wystawia się z fotografią.

Rozdział  5

Odpisy

§  12.
Dyrektor szkoły może poświadczyć zgodność odpisu z oryginałem świadectwa lub dyplomu tylko w przypadku, gdy jest to niezbędne dla złożenia odpisu w aktach szkoły. Na odpisie umieszcza się wyrazy: "Stwierdzam zgodność z oryginałem", datę, pieczęć urzędową szkoły oraz podpis i pieczęć imienną dyrektora szkoły.

Rozdział  6

Sprostowania

§  13.
1. 7
Szkoła, z własnej inicjatywy albo na wniosek ucznia lub absolwenta, może w treści świadectwa szkolnego promocyjnego, świadectwa lub dyplomu ukończenia szkoły albo w indeksie dokonać sprostowań błędów i oczywistych omyłek. Jeżeli szkoła została zlikwidowana, sprostowania dokonuje organ, który przejął dokumentację szkoły, zgodnie z art. 59 ust. 3 i 4 lub art. 84 ust. 4 ustawy.
2.
Sprostowania dokonuje się na podstawie odpowiedniego dokumentu przez skreślenie kolorem czerwonym nieprawidłowego zapisu i czytelne wpisanie nad skreślonymi wyrazami właściwych danych. Na końcu dokumentu należy umieścić wyrazy "dokonano sprostowania", podpis osoby upoważnionej do wystawienia świadectwa, dyplomu lub indeksu, datę i pieczęć urzędową.
3.
Informację o dokonanym sprostowaniu umieszcza się w arkuszu ocen.
4. 8
Nie dokonuje się sprostowań w treści świadectw dojrzałości i odpisów, o których mowa w § 7a ust. 1 i 2. Świadectwo dojrzałości zawierające błędy lub omyłki podlega wymianie.
§  14.
1.
Nie dokonuje się zmiany nazwiska absolwenta na jego świadectwie lub dyplomie i w dokumentacji przebiegu nauczania prowadzonej przez szkołę, jeżeli zmiana ta nastąpiła po ukończeniu szkoły, chyba że zmiana nazwiska nastąpiła na podstawie orzeczenia sądowego wydanego w postępowaniu w sprawie zmiany płci. W tym przypadku wydaje się świadectwo lub dyplom na zmienione nazwisko, a jeżeli ich wydanie nie jest możliwe - duplikat świadectwa lub dyplomu, po przedstawieniu orzeczenia sądowego i za zwrotem świadectwa lub dyplomu wydanego na poprzednie nazwisko.
2.
W przypadku gdy zmiana nazwiska nastąpiła przed ukończeniem szkoły, w dokumentacji przebiegu nauczania, o której mowa w ust. 1, należy przekreślić dotychczasowe nazwisko i nad nim wpisać nowe kolorem czerwonym. Na dole stronicy należy umieścić wyrazy "dokonano zmiany nazwiska", datę i podpis osoby upoważnionej do podpisywania dokumentacji przebiegu nauczania. Nowe nazwisko może być wpisane na podstawie wyciągu z aktu małżeństwa, decyzji administracyjnej o zmianie nazwiska lub orzeczenia sądowego.

Rozdział  7

Legalizacja dokumentów przeznaczonych do obrotu prawnego z zagranicą

§  15.
1.
Dokumenty przeznaczone do obrotu prawnego z zagranicą wydawane przez szkoły wymagają legalizacji. Legalizacji dokonuje kurator oświaty, a w przypadku szkół artystycznych oraz medycznych - odpowiednio Ministrowie Kultury i Sztuki oraz Zdrowia i Opieki Społecznej.
2.
Legalizacji dokonuje się przez umieszczenie na dokumencie:
1)
klauzuli w brzmieniu: "Stwierdza się autentyczność dokumentu",
2)
podpisu osoby upoważnionej do legalizacji dokumentu, z czytelną pieczęcią imienną,
3)
pieczęci urzędowej organu, o którym mowa w ust. 1,
4)
nazwy miejscowości i daty.
3.
Przedłożone do legalizacji dokumenty wielostronicowe powinny być zszyte i w miejscach zszycia opieczętowane pieczęcią urzędową organu, o którym mowa w ust. 2 pkt 3, w sposób uniemożliwiający wymianę kart dokumentu.

Rozdział  8

Legitymacje szkolne i indeksy

§  16.
1.
Uczeń przyjęty do szkoły otrzymuje legitymację szkolną. Ważność legitymacji potwierdza się w kolejnym roku szkolnym przez umieszczenie daty ważności i małej pieczęci urzędowej szkoły. W legitymacji nie dokonuje się skreśleń i poprawek.
2.
Szkoła niepubliczna nie posiadająca uprawnień szkoły publicznej nie może wydawać uczniom legitymacji szkolnych na drukach według wzorów określonych w załączniku nr 4 do rozporządzenia.
3.
Szkoła wydaje uczniom indeksy, jeżeli stanowią tak odrębne przepisy.

Rozdział  9

Opłaty

§  17.
1.
Świadectwa, dyplomy, legitymacje szkolne i indeksy są wydawane przez szkoły publiczne nieodpłatnie.
2.
Nie pobiera się opłat za dokonywanie sprostowań i za stwierdzenie równoważności świadectwa lub dyplomu, o których mowa w § 18.
3.
Za wydanie duplikatu świadectwa lub dyplomu i za legalizację dokumentu przeznaczonego do obrotu prawnego z zagranicą pobiera się opłatę w wysokości równej kwocie ustalonej dla legalizacji dokumentu w przepisach o opłacie skarbowej. Opłatę wnosi się na konto wskazane przez dyrektora szkoły lub organ dokonujący odpowiedniej czynności.

Rozdział  10

Przepisy przejściowe i końcowe

§  18.
1.
Na wniosek osoby zainteresowanej organ, o którym mowa w ust. 2, potwierdza równoważność świadectwa lub dyplomu ukończenia szkoły, wydanego przed dniem wejścia w życie ustawy, który nie określa poziomu wykształcenia absolwenta, ze świadectwem lub dyplomem ukończenia odpowiednio: szkoły podstawowej, zasadniczej i szkoły średniej ogólnokształcącej lub zawodowej - po stwierdzeniu porównywalności programu nauczania szkoły (lata nauki i zasadnicze przedmioty obowiązkowe) z ramowym programem nauczania jednego z typów szkół.
2.
Równoważność świadectwa lub dyplomu, o których mowa w ust. 1, potwierdza kurator oświaty właściwy dla miejsca zamieszkania osoby zainteresowanej, a w przypadku szkół artystycznych oraz medycznych - odpowiednio Ministrowie Kultury i Sztuki oraz Zdrowia i Opieki Społecznej, na jej pisemny wniosek i po przedstawieniu oryginału świadectwa.
3.
Potwierdzeniem równoważności świadectwa lub dyplomu ze świadectwem lub dyplomem ukończenia odpowiedniego typu szkoły jest zaświadczenie określające istotną część przedstawionego świadectwa lub dyplomu, tj. nazwę szkoły, datę i miejsce wystawienia świadectwa lub dyplomu, nazwisko, imiona i datę urodzenia osoby, dla której świadectwo wydano, oraz stwierdzające równoważność ze świadectwem ukończenia szkoły odpowiedniego typu. Zaświadczenie opatruje się pieczęcią urzędową organu, o którym mowa w ust. 2, i datą oraz oznacza numerem sprawy.
4.
Zasady uznawania w drodze nostryfikacji świadectw ukończenia szkoły oraz świadectw maturalnych uzyskanych za granicą za równoważne świadectwom ukończenia odpowiednich szkół publicznych i świadectwom dojrzałości, określonym w ustawie, regulują odrębne przepisy.
§  19.
1.
Legitymacje szkolne wydane uczniom na drukach według dotychczasowych wzorów zachowują ważność do czasu wyczerpania się możliwości dalszego przedłużania ich ważności. Uczniom nowo przyjmowanym wydaje się legitymacje szkolne według nowych wzorów.
2.
Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do wydawania indeksów oraz zakładania przez szkołę arkuszy ocen.
3.
W roku szkolnym 1992/93 świadectwa i dyplomy mogą być wydawane także według zasad i wzorów obowiązujących przed dniem wejścia w życie rozporządzenia.
§  19a. 9
 
1.
W wypadku zniszczenia wskutek powodzi, która miała miejsce w lipcu 1997 r., dokumentacji przebiegu nauczania, duplikaty świadectw, dyplomów i innych dokumentów dotyczących nauki mogą być wydawane na podstawie odtworzonej przez szkołę dokumentacji i wszelkich dokumentów. Przepisu § 10 ust. 9 nie stosuje się.
2.
Listę szkół uprawnionych do wydawania dokumentów w trybie, o którym mowa w ust. 1, sporządza właściwy kurator oświaty.
3.
W przypadkach szczególnych szkoła może wystawić, przed wydaniem duplikatu, zaświadczenie stwierdzające, że uczeń uzyskał promocję do następnej klasy.
4.
Za wydanie duplikatu świadectwa lub dyplomu utraconego w związku z powodzią, która miała miejsce w lipcu 1997 r., nie pobiera się opłaty, o której mowa w § 17 ust. 3.
§  20.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WYKAZ WZORÓW ŚWIADECTW I DYPLOMÓW

1. INFORMACJE OGÓLNE

1.1. Świadectwa i dyplomy drukuje się na białym papierze pokrytym siatką ozdobną - giloszem, w kolorze ustalonym dla danego typu szkoły, wskazanym przy wzorze świadectwa lub dyplomu.

1.2. Pierwsza strona każdego świadectwa i dyplomu jest zdobiona giloszem o wzorze G1. Strony druga, trzecia i czwarta są zdobione giloszem o wzorze G2. Wzory giloszy zawiera załącznik nr 2.

1.3. Dla wszystkich świadectw i dyplomów ustala się format B5.

1.4. Świadectwo lub dyplom z "wyróżnieniem" posiada biało-czerwony pionowy pasek o szerokości 12 mm, umieszczony na stronie pierwszej w odległości 38 mm od lewego brzegu.

1.5. Świadectwo lub dyplom szkoły z ojczystym językiem nauczania mniejszości narodowych składa się z dwóch części. Część pierwszą stanowi świadectwo lub dyplom, określone dla danego typu szkoły (klasy lub egzaminu), drukowane i wypełnione w języku polskim, a część drugą - świadectwo lub dyplom według tego samego wzoru w języku danej mniejszości narodowej. W symbolu świadectwa lub dyplomu dodaje się na końcu literę wskazującą język mniejszości, w szczególności: L - litewski, U - ukraiński, S - słowacki.

1.6. Świadectwa przeznaczone dla szkół niepublicznych posiadających uprawnienia szkoły publicznej otrzymują w symbolu litery SN - szkoła niepubliczna.

2. WYKAZ WZORÓW ŚWIADECTW I DYPLOMÓW O SYMBOLU MEN-II

2.1. Świadectwa szkolne promocyjne szkoły podstawowej

Nr wzoru Dalszy ciąg symbolu Nazwa Przeznaczenie
1 2 3 4
1 II/1 świadectwo szkolne dla uczniów klasy I szkoły podstawowej, w tym szkoły specjalnej
2 II/2 jak wyżej dla uczniów klas II i III szkoły podstawowej, w tym szkoły specjalnej
3 II/3 jak wyżej dla uczniów klas IV-VII szkoły podstawowej, w tym szkoły specjalnej
4 II/3-w jak wyżej jak wyżej z wyróżnieniem
5 II/4 jak wyżej dla uczniów klas przysposabiających do pracy zawodowej (kl. VI i VII), w tym szkoły specjalnej
6 II/5-SN jak wyżej dla uczniów klasy I szkoły podstawowej niepublicznej posiadającej uprawnienia szkoły publicznej
7 II/6-SN jak wyżej dla uczniów klas II i III szkoły podstawowej niepublicznej posiadającej uprawnienia szkoły publicznej
8 II/7-SN jak wyżej dla uczniów klas IV-VII szkoły podstawowej niepublicznej posiadającej uprawnienia szkoły publicznej
9 II/7-w-SN jak wyżej jak wyżej z wyróżnieniem

2.2. Świadectwa ukończenia szkoły podstawowej i równorzędnej

1 2 3 4
10 II/10 świadectwo ukończenia szkoły podstawowej dla uczniów szkoły podstawowej oraz szkoły podstawowej specjalnej dla upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim
11 II/10-w jak wyżej jak wyżej z wyróżnieniem
12 II/11 jak wyżej dla uczniów szkoły podstawowej specjalnej dla upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym
13 II/12 jak wyżej dla słuchaczy szkoły podstawowej dla dorosłych
14 II/13 jak wyżej dla osób kończących szkołę podstawową dla dorosłych na podstawie egzaminu eksternistycznego
15 II/14 jak wyżej dla słuchaczy podstawowego studium zawodowego
15a II/15 jak wyżej dla osób kończących podstawowe studium zawodowe eksternistycznie (OHP, więziennictwo)
16 II/16 świadectwo ukończenia szkoły przysposabiającej do pracy dla uczniów szkoły przysposabiającej do pracy zawodowej
17 II/18 świadectwo ukończenia specjalnej szkoły przysposabiającej do pracy zawodowej dla uczniów szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy zawodowej
18 II/19 świadectwo ukończenia szkoły podstawowej dla dzieci realizujących obowiązek szkolny poza szkołą
19 II/20 świadectwo ukończenia szkoły podstawowej dla uczniów klas przysposabiających do pracy zawodowej, organizowanych w szkołach podstawowych
20 II/21-SN jak wyżej dla uczniów szkół niepublicznych posiadających uprawnienia szkoły publicznej
21 II/21-w-SN jak wyżej jak wyżej z wyróżnieniem

2.3. Świadectwa szkolne promocyjne liceum ogólnokształcącego

1 2 3 4
22 II/25 świadectwo szkolne dla uczniów klas I, II i III liceum ogólnokształcącego dla młodzieży
23 II/25-w jak wyżej jak wyżej z wyróżnieniem
24 II/28 jak wyżej dla słuchaczy klas I, II i III liceum ogólnokształcącego dla dorosłych
25 II/30-SN jak wyżej dla uczniów klas I, II i III liceum niepublicznego o uprawnieniach liceum publicznego
26 II/30-w-SN jak wyżej jak wyżej z wyróżnieniem

2.4. Świadectwa ukończenia liceum ogólnokształcącego

1 2 3 4
27 II/35 świadectwo ukończenia liceum ogólnokształcącego dla uczniów liceów ogólnokształcących dla młodzieży i dla słuchaczy liceów ogólnokształcących dla dorosłych
28 II/35-w jak wyżej jak wyżej z wyróżnieniem (nie dotyczy szkół dla dorosłych)
29 II/37 jak wyżej dla osób kończących liceum ogólnokształcące dla dorosłych na podstawie egzaminu eksternistycznego
30 II/38-SN jak wyżej dla uczniów liceum ogólnokształcącego niepublicznego o uprawnieniach liceum publicznego
31 II/38-w-SN jak wyżej jak wyżej z wyróżnieniem

2.5. Świadectwa dojrzałości liceum ogólnokształcącego

1 2 3 4
32 II/45 świadectwo dojrzałości liceum ogólnokształcącego dla uczniów liceów ogólnokształcących dla młodzieży
33 II/45-w jak wyżej jak wyżej z wyróżnieniem
34 II/46 jak wyżej dla uczniów liceów o nietypowych nazwach i profilach, realizujących program liceum ogólnokształcącego (np. ekologiczne)
35 II/46-w jak wyżej jak wyżej z wyróżnieniem
36 II/47 jak wyżej dla słuchaczy liceów ogólnokształcących dla dorosłych
37 II/48-SN jak wyżej dla uczniów liceum ogólnokształcącego niepublicznego o uprawnieniach liceum publicznego
38 II/48-w-SN jak wyżej jak wyżej z wyróżnieniem
39 II/49-SN jak wyżej dla uczniów liceum niepublicznego o uprawnieniach liceum publicznego o nietypowych nazwach i profilach, realizujących program liceum ogólnokształcącego (np. ekologiczne)
40 II/49-w-SN jak wyżej jak wyżej z wyróżnieniem

2.6.Świadectwa szkolne promocyjne szkół zawodowych

1 2 3 4
41 II/55 świadectwo szkolne dla młodzieży szkół zasadniczych i uczniów szkół zasadniczych specjalnych
42 II/55-w jak wyżej jak wyżej z wyróżnieniem
43 II/57 jak wyżej dla uczniów technikum i młodzieży technikum specjalnego - na podbudowie szkoły podstawowej lub zasadniczej
44 II/57-w jak wyżej jak wyżej z wyróżnieniem
45 II/59 jak wyżej dla uczniów liceów ekonomicznych, liceów zawodowych i dla młodzieży liceów zawodowych specjalnych
46 II/59-w jak wyżej jak wyżej z wyróżnieniem
47 II/60 jak wyżej dla uczniów pedagogicznych studiów technicznych na podbudowie szkoły zasadniczej
48 II/60-w jak wyżej jak wyżej z wyróżnieniem
49 II/61 jak wyżej dla słuchaczy średnich studiów zawodowych (dla dorosłych)

2.7. Świadectwa ukończenia szkół zawodowych

1 2 3 4
50 II/70 świadectwo ukończenia szkoły zasadniczej dla uczniów szkół zasadniczych i dla młodzieży szkół zasadniczych specjalnych uzyskujących tytuł robotnika wykwalifikowanego
51 II/70-w jak wyżej jak wyżej z wyróżnieniem
52 II/72 jak wyżej dla słuchaczy szkół zasadniczych dla dorosłych (robotnik wykwalifikowany)
53 II/73 jak wyżej dla osób kończących szkołę zasadniczą dla dorosłych na podstawie egzaminu eksternistycznego (robotnik wykwalifikowany)
54 II/74 świadectwo ukończenia liceum zawodowego dla uczniów liceów zawodowych dla młodzieży (robotnik wykwalifikowany)
55 II/74-w jak wyżej jak wyżej z wyróżnieniem
56 II/75 świadectwo ukończenia średniego studium zawodowego dla słuchaczy średnich studiów zawodowych (dla dorosłych)
57 II/76 jak wyżej dla osób kończących średnie studium zawodowe dla dorosłych na podstawie egzaminu eksternistycznego
58 II/77 świadectwo ukończenia technikum dla uczniów technikum na podbudowie szkoły podstawowej lub zasadniczej (tytuł technika)
59 II/77-w jak wyżej jak wyżej z wyróżnieniem
60 II/78 jak wyżej dla słuchaczy techników dla dorosłych (tytuł technika)
61 II/79 jak wyżej dla osób kończących technikum dla dorosłych na podstawie egzaminu eksternistycznego
62 II/80 świadectwo ukończenia liceum dla uczniów liceów ekonomicznych, administracji i medycznych
63 II/80-w jak wyżej jak wyżej z wyróżnieniem
64 II/81 świadectwo ukończenia liceum dla słuchaczy liceów dla dorosłych
65 II/82 jak wyżej dla osób kończących licea dla dorosłych na podstawie egzaminu eksternistycznego
66 II/83 świadectwo ukończenia liceum zawodowego dla słuchaczy liceów zawodowych dla dorosłych (robotnik wykwalifikowany)
67 II/86 jak wyżej dla osób kończących liceum zawodowe dla dorosłych na podstawie egzaminu eksternistycznego

2.8. Świadectwa dojrzałości szkół zawodowych

1 2 3 4
68 II/90 świadectwo dojrzałości liceum zawodowego dla uczniów liceów zawodowych (robotnik wykwalifikowany)
69 II/90-w jak wyżej jak wyżej z wyróżnieniem
70 II/91 świadectwo dojrzałości średniego studium zawodowego dla słuchaczy średnich studiów zawodowych (dla dorosłych)
71 II/92 świadectwo dojrzałości liceum dla słuchaczy liceów ekonomicznych, handlowych, administracji i innych
72 II/92-w jak wyżej jak wyżej z wyróżnieniem
73 II/93 jak wyżej dla słuchaczy liceów dla dorosłych
74 II/94 świadectwo dojrzałości technikum dla uczniów techników
75 II/94-w jak wyżej jak wyżej z wyróżnieniem
76 II/95 jak wyżej dla słuchaczy techników dla dorosłych
77 II/96 świadectwo dojrzałości pedagogicznego dla uczniów pedagogicznych studiów technicznych na podbudowie szkoły zasadniczej studium technicznego
78 II/96-w jak wyżej jak wyżej z wyróżnieniem
79 II/132 świadectwo dojrzałości liceum zawodowego dla słuchaczy liceum zawodowego dla dorosłych

2.9. Dyplomy ukończenia szkół policealnych i szkół pomaturalnych

1 2 3 4
80 II/98 dyplom ukończenia szkoły policealnej dla uczniów szkół policealnych o dwuletnim lub dłuższym okresie nauczania
81 II/99 jak wyżej dla uczniów szkół policealnych o jednorocznym okresie nauczania
82 II/100 jak wyżej dla osób kończących szkoły policealne na podstawie egzaminu eksternistycznego (średnie wykształcenie zawodowe)
83 II/101 jak wyżej dla osób kończących szkoły policealne na podstawie egzaminu eksternistycznego (zasadnicze wykształcenie zawodowe)
84 II/103 dyplom ukończenia szkoły pomaturalnej

3. WYKAZ WZORÓW ŚWIADECTW I DYPLOMÓW DLA UCZNIÓW SZKÓŁ ARTYSTYCZNYCH O SYMBOLU MKiS-II

3.1. Świadectwa szkolne promocyjne

Nr wzoru Dalszy ciąg symbolu Nazwa Przeznaczenie
1 2 3 4
85 II/200 świadectwo szkolne dla uczniów klasy I podstawowej szkoły muzycznej
86 II/201 jak wyżej dla uczniów klas II i III podstawowej szkoły muzycznej
87 II/202 jak wyżej dla uczniów podstawowej szkoły muzycznej (klas IV i V w szkole o sześcioletnim cyklu nauczania i klas IV-VII w szkole o ośmioletnim cyklu nauczania)
88 II/202-w jak wyżej jak wyżej z wyróżnieniem
89 II/203 jak wyżej dla uczniów klasy I liceum muzycznego (stwierdzające posiadanie wykształcenia ogólnego na poziomie klasy VII szkoły podstawowej)
90 II/203-w jak wyżej jak wyżej z wyróżnieniem
91 II/204 jak wyżej dla uczniów klasy II liceum muzycznego (stwierdzające posiadanie wykształcenia ogólnego na poziomie szkoły podstawowej)
92 II/204-w jak wyżej jak wyżej z wyróżnieniem
93 II/205 jak wyżej dla uczniów klas III-V liceum muzycznego
94 II/205-w jak wyżej jak wyżej z wyróżnieniem
95 II/206 jak wyżej dla uczniów szkoły muzycznej I stopnia
96 II/206-w jak wyżej jak wyżej z wyróżnieniem
97 II/207 jak wyżej dla uczniów szkoły muzycznej II stopnia
98 II/207-w jak wyżej jak wyżej z wyróżnieniem
99 II/208 jak wyżej dla uczniów klas I-IV szkoły baletowej (odpowiednio stwierdzające posiadanie wykształcenia ogólnego na poziomie klas IV-VII szkoły podstawowej)
100 II/208-w jak wyżej jak wyżej z wyróżnieniem
101 II/209 jak wyżej dla uczniów klasy V szkoły baletowej (stwierdzające posiadanie wykształcenia ogólnego na poziomie szkoły podstawowej)
102 II/209-w jak wyżej jak wyżej z wyróżnieniem
103 II/210 jak wyżej dla uczniów klas VI-VIII szkoły baletowej
104 II/210-w jak wyżej jak wyżej z wyróżnieniem
105 II/211 jak wyżej dla uczniów liceum sztuk plastycznych
106 II/211-w jak wyżej jak wyżej z wyróżnieniem
107 II/212 jak wyżej dla uczniów szkoły plastycznej I stopnia
108 II/213 jak wyżej dla uczniów szkoły umiejętności plastycznych

3.2. Świadectwa i dyplomy ukończenia szkół artystycznych

1 2 3 4
109 II/220 świadectwo ukończenia podstawowej dla uczniów podstawowej szkoły muzycznej o sześcioletnim cyklu nauczania szkoły muzycznej
110 II/220-w jak wyżej jak wyżej z wyróżnieniem
111 II/221 jak wyżej dla uczniów podstawowej szkoły muzycznej o ośmioletnim cyklu nauczania
112 II/221-w jak wyżej jak wyżej z wyróżnieniem
113 II/222 jak wyżej dla uczniów szkoły muzycznej I stopnia
114 II/222-w jak wyżej jak wyżej z wyróżnieniem
115 II/223 dyplom ukończenia szkoły muzycznej II stopnia dla uczniów szkoły muzycznej II stopnia
116 II/223-w jak wyżej jak wyżej z wyróżnieniem
117 II/224 dyplom ukończenia szkoły muzycznej II stopnia - dla eksterna dla osób kończących szkołę muzyczną II stopnia
118 II/225 dyplom ukończenia szkoły baletowej dla uczniów szkoły baletowej
119 II/226 dyplom ukończenia liceum muzycznego dla uczniów liceum muzycznego
120 II/227 dyplom ukończenia liceum sztuk plastycznych dla uczniów liceum sztuk plastycznych
121 II/228 świadectwo ukończenia szkoły plastycznej I stopnia dla uczniów szkoły plastycznej I stopnia
122 II/229 dyplom ukończenia szkoły baletowej - dla eksterna dla osób kończących szkołę baletową na podstawie egzaminu eksternistycznego
123 II/230 dyplom ukończenia liceum sztuk plastycznych - dla eksterna dla osób kończących liceum sztuk plastycznych na podstawie egzaminu eksternistycznego
124 II/231 dyplom ukończenia liceum muzycznego - dla eksterna dla osób kończących liceum muzyczne na podstawie egzaminu eksternistycznego
125 II/232 dyplom ukończenia szkoły umiejętności plastycznych dla uczniów szkoły umiejętności plastycznych
126 II/240 dyplom ukończenia szkoły policealnej dla uczniów policealnego studium zawodowego
127 II/241 dyplom ukończenia szkoły pomaturalnej dla uczniów pomaturalnego studium zawodowego
128 II/242 dyplom ukończenia dla osób kończących policealne studium zawodowe na podstawie egzaminu eksternistycznego
129 II/243 dyplom ukończenia szkoły pomaturalnej - dla eksterna dla osób kończących pomaturalne studium zawodowe na podstawie egzaminu eksternistycznego

3.3. Świadectwa dojrzałości

1 2 3 4
130 II/235 świadectwo dojrzałości liceum muzycznego dla uczniów liceum zawodowego
131 II/235-w jak wyżej jak wyżej z wyróżnieniem
132 II/236 świadectwa dojrzałości szkoły baletowej dla uczniów szkoły baletowej
133 II/236-w jak wyżej jak wyżej z wyróżnieniem
134 II/237 świadectwo dojrzałości liceum sztuk plastycznych dla uczniów liceum sztuk plastycznych
135 II/237-w jak wyżej jak wyżej z wyróżnieniem

4. WYKAZ WZORÓW ŚWIADECTW I DYPLOMÓW DLA UCZNIÓW SZKÓŁ MEDYCZNYCH O SYMBOLU MZiOS-II

4.1. Świadectwa szkolne promocyjne liceum medycznego

Nr wzoru Dalszy ciąg symbolu Nazwa Przeznaczenie
1 2 3 4
136 II/300 świadectwo szkolne dla uczniów liceum medycznego
137 II/300-w jak wyżej jak wyżej z wyróżnieniem

4.2. Świadectwo ukończenia liceum medycznego

1 2 3 4
138 II/301 świadectwo ukończenia liceum medycznego dla uczniów liceów medycznych kształcących w zawodach opiekunki dziecięcej i technika analityki medycznej

4.3. Świadectwa dojrzałości liceum medycznego

1 2 3 4
139 II/302 świadectwo dojrzałości liceum medycznego dla uczniów kończących egzaminem dojrzałości naukę w klasie czwartej liceów medycznych kształcących w zawodzie pielęgniarki (bez tytułu zawodowego)
140 II/302-w jak wyżej jak wyżej z wyróżnieniem
141 II/303 jak wyżej dla uczniów liceów medycznych kształcących w zawodach opiekunki dziecięcej i technika analityki medycznej
142 II/303-w jak wyżej jak wyżej z wyróżnieniem

4.4. Dyplomy ukończenia szkół medycznych

1 2 3 4
143 II/304 dyplom ukończenia liceum medycznego dla uczniów liceów medycznych kształcących w zawodzie pielęgniarki
144 II/305 dyplom ukończenia medycznego studium zawodowego dla uczniów medycznych studiów zawodowych

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZORY ŚWIADECTW I DYPLOMÓW

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WYKAZY WZORÓW PROTOKOŁÓW EGZAMINÓW, ARKUSZY OCEN, INDEKSÓW I LEGITYMACJI SZKOLNYCH

1. WYKAZ WZORÓW PROTOKOŁÓW EGZAMINÓW

symbol: MEN-II/

Nr wzoru Dalszy ciąg symbolu Nazwa Przeznaczenie
1 2 3 4
145 II/150 protokół egzaminu dojrzałości dla liceum ogólnokształcącego
146 II/151 protokół państwowej komisji egzaminacyjnej dla egzaminu w sprawie przyznania tytułu robotnika wykwalifikowanego lub mistrza w zawodzie
147 II/152 jak wyżej w sprawie przyznania tytułu robotnika wykwalifikowanego bez egzaminu
148 II/153 protokół egzaminu z przygotowania zawodowego lub z nauki zawodu dla egzaminu z przygotowania zawodowego w technikach i szkołach równorzędnych lub z nauki zawodu w szkołach zasadniczych i liceach zawodowych
149 II/154 protokół egzaminu z przygotowania zawodowego dla egzaminu z przygotowania zawodowego w technikach i szkołach równorzędnych oraz nauki zawodu w szkołach zasadniczych i liceach zawodowych, składanego przez ucznia w postaci pracy dyplomowej
150 II/155 protokół dla egzaminu eksternistycznego z programu nauczania szkoły ponadpodstawowej dla dorosłych
151 II/156 protokół egzaminu dojrzałości dla technikum, liceum zawodowego, pedagogicznego studium technicznego, średniego studium zawodowego
152 II/157 zbiór protokołów egzaminu dojrzałości dla szkół średnich ogólnokształcących i zawodowych

1.1. Wykaz wzorów protokołów egzaminów przeprowadzanych wyłącznie w szkołach artystycznych

symbol: MKiS-II/

1 2 3 4
153 II/270 protokół egzaminu dyplomowego dla szkół artystycznych, w których egzamin dyplomowy obejmuje wykonanie pracy dyplomowej
154 II/271 jak wyżej dla szkół artystycznych, w których egzamin dyplomowy obejmuje wykonanie programu dyplomowego
155 II/272 protokół egzaminu dojrzałości dla liceum muzycznego, liceum sztuk plastycznych i szkoły baletowej

1.2. Wykaz wzorów protokołów egzaminów przeprowadzanych wyłącznie w szkołach medycznych

symbol: MZiOS-II/

1 2 3 4
156 II/306 protokół egzaminu dojrzałości dla klasy IV liceum medycznego kształcącego w zawodzie pielęgniarki
157 II/307 protokół egzaminu dojrzałości dla liceum medycznego kształcącego w zawodach opiekunki dziecięcej i technika analityki medycznej
158 II/308 protokół egzaminu z przygotowania zawodowego (z nauki zawodu) dla egzaminu z przygotowania zawodowego (z nauki zawodu) w liceum medycznym, medycznym studium zawodowym i szkole zasadniczej

2. WYKAZ ARKUSZY OCEN

symbol: MEN-II/

Nr wzoru Dalszy ciąg symbolu Nazwa Przeznaczenie
1 2 3 4
159 II/160 arkusz ocen dla ucznia szkoły podstawowej
160 II/161 jak wyżej dla słuchacza szkoły podstawowej dla dorosłych
161 II/162 jak wyżej dla uczniów liceum ogólnokształcącego dla młodzieży oraz słuchaczy liceum ogólnokształcącego dla dorosłych
162 II/163 zbiór arkuszy ocen dla szkół wszystkich typów
163 II/166 arkusz ocen dla ucznia szkoły zawodowej (technikum i szkół równorzędnych, liceów zawodowych, liceów technicznych, pedagogicznego studium technicznego i in.)
164 II/167 jak wyżej dla ucznia szkoły zawodowej, której plany nauczania obejmują nie więcej niż 20 przedmiotów, a okres nauki nie jest dłuższy niż 3 lata (policealnej, pomaturalnej)
165 II/168 jak wyżej dla słuchacza szkoły zaocznej
166 II/169 arkusz ocen ucznia szkoły specjalnej dla upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym dla uczniów szkół specjalnych

2.1. Wykaz wzorów arkuszy ocen dla uczniów szkół artystycznych

symbol: MKiS-II/

1 2 3 4
167 II/250 arkusz ocen ucznia podstawowej szkoły muzycznej dla ucznia podstawowej szkoły muzycznej
168 II/251 arkusz ocen ucznia liceum muzycznego dla ucznia liceum muzycznego
169 II/252 arkusz ocen ucznia szkoły muzycznej I stopnia dla ucznia szkoły muzycznej I stopnia
170 II/253 arkusz ocen ucznia szkoły muzycznej II stopnia dla ucznia szkoły muzycznej II stopnia
171 II/254 arkusz ocen ucznia szkoły baletowej dla ucznia szkoły baletowej
172 II/255 arkusz ocen ucznia liceum sztuk plastycznych dla ucznia liceum sztuk plastycznych
173 II/256 arkusz ocen ucznia szkoły umiejętności plastycznych dla ucznia szkoły umiejętności plastycznych
174 II/257 arkusz ocen ucznia szkoły plastycznej I stopnia dla ucznia szkoły plastycznej I stopnia

2.2. Wykaz wzorów arkuszy ocen dla uczniów i słuchaczy szkół medycznych

symbol: MZiOS-II/

1 2 3 4
175 II/309 arkusz ocen ucznia liceum medycznego dla ucznia liceum medycznego kształcącego w zawodzie pielęgniarki
176 II/310 jak wyżej dla ucznia liceum medycznego kształcącego w zawodach opiekunki dziecięcej i technika analityki medycznej
177 II/311 arkusz ocen i postępów w nauce dla słuchacza medycznego studium zawodowego

3. WYKAZ WZORÓW INDEKSÓW

symbol: MEN-II/

Nr wzoru Dalszy ciąg symbolu Nazwa Przeznaczenie
1 2 3 4
178 II/170 indeks dla słuchacza szkoły dla dorosłych oraz egzaminów eksternistycznych
179 II/171 jak wyżej dla ucznia szkoły policealnej i pomaturalnej

3.1. Wykaz wzorów indeksów dla uczniów szkoły medycznej

symbol: MEN-II

1 2 3 4
180 II/312 indeks dla ucznia medycznego studium zawodowego

4. WYKAZ WZORÓW LEGITYMACJI SZKOLNYCH

symbol: MEN-II/

Nr wzoru Dalszy ciąg symbolu Nazwa Przeznaczenie
1 2 3 4
181 II/180 legitymacja szkolna dla uczniów (słuchaczy) wszystkich typów szkół
182 II/181 jak wyżej dla uczniów dotkniętych inwalidztwem lub niepełnosprawnych

Uwaga: Załącznik nr 2 do rozporządzenia, zawierający wzory świadectw i dyplomów, oraz załącznik nr 4, zawierający wzory protokołów egzaminów, arkuszy ocen, indeksów i legitymacji szkolnych - stanowią oddzielny załącznik do niniejszego numeru.

ZAŁĄCZNIK Nr  4

WZORY: - protokołów egzaminów, - arkuszy ocen, - indeksów, - legitymacji szkolnych

1 § 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 5 września 1997 r. (Dz.U.97.109.708) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 października 1997 r.
2 § 4 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia z dnia 5 września 1997 r. (Dz.U.97.109.708) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 października 1997 r.
3 § 4 ust. 2a dodany przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia z dnia 5 września 1997 r. (Dz.U.97.109.708) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 października 1997 r.
4 § 7a dodany przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 5 września 1997 r. (Dz.U.97.109.708) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 października 1997 r.
5 § 8 ust. 1a dodany przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 5 września 1997 r. (Dz.U.97.109.708) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 października 1997 r.
6 § 10 ust. 7 zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 5 września 1997 r. (Dz.U.97.109.708) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 października 1997 r.
7 § 13 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 5 września 1997 r. (Dz.U.97.109.708) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 października 1997 r.
8 § 13 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 5 września 1997 r. (Dz.U.97.109.708) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 października 1997 r.
9 § 19a dodany przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 5 września 1997 r. (Dz.U.97.109.708) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 października 1997 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1993.102.467

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zasady wydawania oraz wzory świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych, sposób dokonywania ich sprostowań i wydawania duplikatów, a także legalizacja dokumentów przeznaczonych do obrotu prawnego z zagranicą oraz odpłatność za wykonywanie tych czynności.
Data aktu: 07/07/1993
Data ogłoszenia: 27/10/1993
Data wejścia w życie: 11/11/1993