Warunki przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 9 maja 1992 r.
w sprawie warunków przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych.

Na podstawie art.22 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425 i z 1992 r. Nr 26, poz. 113) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o ustawie, należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425 i z 1992 r. Nr 26, poz. 113).
§  2.
Organy prowadzące szkoły publiczne zapewniają warunki realizacji obowiązku szkolnego w szkołach podstawowych oraz kontynuowania nauki w szkołach ponadpodstawowych przez:
1)
tworzenie sieci szkół publicznych odpowiadającej potrzebom edukacyjnym środowiska,
2)
określanie, w porozumieniu z dyrektorami szkół, liczby uczniów, którzy mają być przyjęci do klas pierwszych tych szkół, oraz ustalanie warunków organizacyjnych, kadrowych i finansowych nowych kierunków (specjalności, profili) kształcenia, w tym klas sportowych, dwujęzycznych, informatycznych itp.,
3)
upowszechnianie informacji dla kandydatów do szkół ponadpodstawowych.
§  3.
Do przedszkoli publicznych w pierwszej kolejności powinny być przyjmowane dzieci 6-letnie, a także dzieci matek (ojców) samotnych, matek inwalidek I i II grupy oraz z rodzin zastępczych.
§  4.
1.
Do klasy pierwszej szkoły podstawowej przyjmowane są dzieci, które w danym roku kalendarzowym kończą 7 lat i nie odroczono im obowiązku szkolnego na podstawie art.16 ust. 3 ustawy), a także dzieci, w stosunku do których wyrażono zgodę na wcześniejsze przyjęcie do szkoły (na podstawie art. 16 ust.1 ustawy).
2.
Dziecko jest zapisywane do klasy pierwszej szkoły podstawowej z rocznym wyprzedzeniem.
§  5.
Do szkoły podstawowej przyjmuje się:
1)
z urzędu - dzieci zamieszkałe w obwodzie danej szkoły,
2)
na prośbę rodziców (prawnych opiekunów) - dzieci zamieszkałe poza obwodem danej szkoły, jeśli w odpowiedniej klasie są wolne miejsca.
§  6.
1. 1
O przyjęcie do klasy pierwszej szkoły ponadpodstawowej lub wstępnej w liceum ogólnokształcącym, które prowadzi taką klasę na podstawie odrębnych przepisów może ubiegać się uczeń, który ukończył szkołę publiczną lub szkołę niepubliczną o uprawnieniach szkoły publicznej stanowiącą podstawę programową danej szkoły ponadpodstawowej. Do szkół pomaturalnych mogą ubiegać się kandydaci, którzy uzyskali świadectwo dojrzałości.
2.
Kandydaci do szkół zawodowych dla młodzieży muszą ponadto spełniać wymagania zdrowotne, określone dla danego zawodu.
§  7.
O przyjęciu kandydata do zasadniczej szkoły zawodowej dla młodzieży decyduje suma punktów pochodzących z przeliczenia ocen uzyskanych na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej ze wszystkich przedmiotów oraz wynik rozmowy kwalifikacyjnej lub egzaminu (sprawdzianu) wstępnego, jeżeli komisja rekrutacyjno-kwalifikacyjna postanowi go przeprowadzić.
§  8.
1. 2
O przyjęciu kandydata do klasy pierwszej szkoły średniej ogólnokształcącej i zawodowej dla młodzieży (w tym do szkoły policealnej) lub wstępnej w liceum ogólnokształcącym, które prowadzi taką klasę oraz do szkoły pomaturalnej, decydują:
1)
pozytywny wynik egzaminu wstępnego lub rozmowy kwalifikacyjnej,
2)
suma punktów pochodzących z przeliczenia ocen uzyskanych na egzaminie wstępnym lub z rozmowy kwalifikacyjnej i na świadectwie ukończenia szkoły niższego typu z przedmiotów ustalonych przez komisję rekrutacyjno-kwalifikacyjną,
3)
inne dodatkowe kryteria, zależne od profilu (kierunku) kształcenia, ustalone przez dyrektora szkoły w porozumieniu z radą pedagogiczną (zdrowotne, sprawnościowe, uzdolnienia językowe, artystyczne i inne).
2.
Warunki, o których mowa w ust.1, nie dotyczą osób, które szkołę niższego stopnia ukończyły za granicą. Do tych kandydatów stosuje się przepisy § 10 pkt 3 oraz § 23 ust.1 pkt 2 lit. a).
§  9.
1.
O przyjęcie do szkoły dla dorosłych mogą ubiegać się kandydaci, którzy ukończyli lub ukończą w danym roku kalendarzowym co najmniej 17 lat życia.
2.
Podstawą przyjęcia do odpowiedniej klasy szkoły podstawowej dla dorosłych jest ostatnie świadectwo promocyjne kandydata lub egzamin eksternistyczny z przedmiotów, których programy stanowią podbudowę merytoryczną klasy, do której ubiegający się ma być przyjęty.
3.
O przyjęcie do klasy pierwszej lub na semestr pierwszy szkoły ponadpodstawowej dla dorosłych mogą ubiegać się kandydaci, którzy ukończyli szkołę uprawniającą do podjęcia nauki w wybranej szkole ponadpodstawowej, a także spełniają warunki ustalone przez dyrektora w porozumieniu z radą pedagogiczną lub przez komisję rekrutacyjno-kwalifikacyjną.
4.
Warunkiem przyjęcia kandydata do klasy pierwszej lub na semestr pierwszy szkoły średniej dla dorosłych jest pozytywny wynik egzaminu wstępnego lub rozmowy kwalifikacyjnej.
5.
W zasadniczych szkołach zawodowych dla dorosłych dopuszcza się inne warunki kwalifikowania kandydatów na semestr pierwszy.
6.
Warunkiem przyjęcia kandydata na semestr pierwszy w policealnych studiach zawodowych dla dorosłych jest złożenie z pozytywnym wynikiem egzaminu wstępnego lub spełnienie innych warunków ustalonych przez dyrektora bądź komisję rekrutacyjno-kwalifikacyjną.
§  10.
Do klasy programowo wyższej w szkole podstawowej i ponadpodstawowej przyjmuje się ucznia na podstawie:
1)
świadectwa ukończenia klasy niższej w szkole publicznej lub szkole niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej tego samego typu oraz odpisu arkusza ocen wydanego przez szkołę, z której uczeń odszedł,
2)
pozytywnych wyników egzaminów klasyfikacyjnych, przeprowadzanych na zasadach określonych w przepisach dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów:
a)
w przypadku przyjmowania do szkoły podstawowej ucznia, który wypełnia obowiązek szkolny poza szkołą na podstawie art.16 ust.8 ustawy,
b) 3
w przypadku ubiegania się o przyjęcie do klasy bezpośrednio wyższej, niż to wynika z ostatniego świadectwa szkolnego ucznia zmieniającego typ szkoły lub profil klasy,
c)
w przypadku przyjmowania do ponadpodstawowej szkoły niepublicznej bez uprawnień szkoły publicznej,
3)
świadectwa (zaświadczenia) wydanego przez szkołę za granicą i ostatniego świadectwa szkolnego wydanego w Polsce, po ustaleniu odpowiedniej klasy na podstawie sumy lat nauki szkolnej ucznia.
§  11.
1. 4
Egzaminy klasyfikacyjne, o których mowa w § 10 pkt 2 lit. a) i c), przeprowadza się ze wszystkich przedmiotów obowiązkowych ujętych w planach nauczania klas niższych od klasy tej szkoły, do której uczeń przechodzi, z wyjątkiem wychowania technicznego, plastycznego, muzycznego i fizycznego. Zakres egzaminu klasyfikacyjnego, o którym mowa w § 10 pkt 2 lit. b), określają odrębne przepisy.
2.
Różnice programowe z przedmiotów objętych nauką w klasie, do której uczeń przechodzi, są uzupełniane w czasie i według zasad ustalonych przez nauczyciela.
§  12. 5
Uczniowie, którzy ukończyli klasę V lub VI oraz co najmniej 15 lat i nie rokują ukończenia szkoły podstawowej w normalnym trybie, mogą być przyjmowani do klas (szkół) przysposabiających do pracy zawodowej zgodnie z odrębnymi przepisami.
§  13.
1.
Jeżeli w klasie, do której uczeń przechodzi, naucza się innego języka (języków) obcego niż ten, którego uczył się w poprzedniej szkole, a rozkład zajęć uniemożliwia mu uczęszczanie na zajęcia innego oddziału (grupy) w tej samej szkole, uczeń może:
1)
uczyć się języka (języków) obowiązującego w danym oddziale, wyrównując we własnym zakresie braki programowe do końca roku szkolnego, albo
2)
kontynuować we własnym zakresie naukę języka (języków) obcego, którego uczył się w poprzedniej szkole, albo
3)
uczęszczać do klasy z danym językiem w innej szkole.
2.
Ucznia, który kontynuuje we własnym zakresie naukę języka (języków) obcego jako przedmiotu obowiązkowego, egzaminuje i ocenia nauczyciel języka obcego z tej samej lub innej szkoły, wyznaczony przez dyrektora szkoły, a w przypadku gdy dyrektor nie może zapewnić specjalisty danego przedmiotu - przez organ prowadzący szkołę.
§  14.
W celu przeprowadzenia rekrutacji do klasy I szkoły ponadpodstawowej, z wyjątkiem przypadku, o którym mowa w § 23 ust.3, dyrektor szkoły powołuje szkolną komisję rekrutacyjno-kwalifikacyjną, wyznacza jej przewodniczącego i określa zadania członków.
§  15.
Szkolna komisja rekrutacyjno-kwalifikacyjna:
1) 6
ustala listę kandydatów zwolnionych z egzaminu wstępnego lub rozmowy kwalifikacyjnej na podstawie preferencji, o których mowa w § 18 pkt 1 i 2,
2)
przeprowadza egzamin wstępny lub rozmowę kwalifikacyjną oraz postępowanie kwalifikacyjne zgodnie z zasadami określonymi w zarządzeniu,
3) 7
zarządza przeprowadzenie egzaminu z przedmiotu dodatkowego, o którym mowa w § 16 ust.1 pkt 2 lit. b),
4)
sporządza protokół postępowania kwalifikacyjnego.
§  16.
1.
Egzamin wstępny do publicznych średnich szkół ogólnokształcących i zawodowych składa się:
1)
z części pisemnej, obejmującej język polski i matematykę,
2) 8
z części ustnej jako:
a)
egzamin poprawkowy z przedmiotu, z którego uczeń w części pisemnej otrzymał ocenę niedostateczną,
b)
egzamin ustny z dodatkowego przedmiotu wybranego przez kandydata do liceum ogólnokształcącego z następujących przedmiotów ogólnokształcących: język polski, historia, biologia, chemia, geografia, matematyka, fizyka, język obcy nowożytny, a w szkołach zawodowych - wybranego przez kandydata spośród co najmniej 3 wyżej wymienionych przedmiotów, zaproponowanych przez komisję rekrutacyjno-kwalifikacyjną. W przypadkach szczególnych, uzasadnionych względami organizacyjnymi, komisja może zarządzić przeprowadzenie tego egzaminu w formie sprawdzianu (testu) pisemnego.
2.
Na egzamin pisemny przeznacza się po 90 minut na przedmiot; czas egzaminu z języka polskiego może być wydłużony do 120 minut, z równoczesnym wprowadzeniem 10-minutowej przerwy między częściami egzaminu.
3.
Egzamin wstępny może obejmować również - za zgodą kuratora oświaty - dodatkowy sprawdzian szczególnych uzdolnień kandydatów, odpowiadający kryteriom, o których mowa w § 8 ust.1 pkt 3.
4. 9
Egzamin wstępny do szkół policealnych oraz do szkół pomaturalnych przeprowadza się w formie pisemnej z dwóch przedmiotów określonych przez radę pedagogiczną jako kierunkowe. Komisja rekrutacyjno-kwalifikacyjna może zwolnić z egzaminu wstępnego kandydata do szkoły policealnej lub do szkoły pomaturalnej na podstawie zaświadczenia o pozytywnym wyniku egzaminu wstępnego na wyższą uczelnię, wyrażonym w postaci oceny (stopnia), jeżeli kandydat ubiega się o przyjęcie do szkoły o tym samym lub pokrewnym kierunku.
§  17.
1.
Przy ustalaniu liczby punktów za wyniki egzaminu wstępnego lub rozmowy kwalifikacyjnej przyjmuje się następującą wartość ocen: celujący - 6 pkt, bardzo dobry - 5 pkt, dobry - 4 pkt, dostateczny - 3 pkt, mierny - 2 pkt.
2.
Przy ustalaniu liczby punktów za oceny na świadectwie ukończenia szkoły przyjmuje się następującą wartość ocen: celujący - 4 pkt, bardzo dobry - 3 pkt, dobry - 2 pkt, dostateczny - 1 pkt.
§  18.
Przy przyjmowaniu do szkół ponadpodstawowych:
1) 10
finalistom oraz laureatom konkursów przedmiotowych szczebla wojewódzkiego przysługują preferencje określone w odrębnych przepisach; preferencje te nie dotyczą dodatkowych kryteriów kwalifikacji, o których mowa w § 8 ust. 1 pkt 3,
2)
kandydaci z orzeczeniami kwalifikacyjnymi poradni wychowawczo-zawodowych lub psychologiczno-pedagogicznych mają pierwszeństwo w przyjęciu do zasadniczych szkół zawodowych, a także do szkół średnich - przy pozytywnym wyniku egzaminu wstępnego lub rozmowy kwalifikacyjnej; w uzasadnionych przypadkach na wniosek poradni kandydat do szkoły średniej może być zwolniony z egzaminu wstępnego,
3)
pierwszeństwo w przyjęciu do szkół, w przypadku równorzędnych wyników uzyskanych w postępowaniu kwalifikacyjnym, mają:
a)
sieroty i wychowankowie domów dziecka, rodzinnych domów dziecka i rodzin zastępczych,
b)
kandydaci o wyjątkowych zdolnościach, którzy mieli ustalony indywidualny program lub tok nauki.
§  19.
Przepisy § 3 i 18 nie naruszają uprawnień dzieci i innych osób, którym na podstawie odrębnych przepisów przysługuje pierwszeństwo w przyjęciu do przedszkoli i szkół.
§  20.
Pozytywny wynik egzaminu wstępnego do szkoły średniej zwalnia kandydata w całości lub części z egzaminu w przypadku starań o przyjęcie do innej szkoły ponadpodstawowej, jeżeli ta szkoła organizuje egzamin wstępny.

§ 21. 11 (skreślony).

§  22.
Uczniowie liceów ogólnokształcących i średnich szkół zawodowych mogą zmienić szkołę w ciągu całego roku szkolnego na warunkach określonych w § 10 i 11.
§  23.
1.
Dyrektor szkoły publicznej:
1)
decyduje o przyjęciu uczniów do wszystkich klas szkoły podstawowej oraz do klas programowo wyższych szkół ponadpodstawowych; przyjęcie do szkoły podstawowej dziecka spoza jej obwodu szkolnego wymaga zawiadomienia dyrektora szkoły, w której obwodzie dziecko mieszka,
2)
decyduje o przyjęciu uczniów do klasy pierwszej szkoły ponadpodstawowej dla młodzieży, w przypadku gdy:
a)
uczeń powraca z zagranicy,
b)
liczba kandydatów do klasy pierwszej zasadniczej szkoły zawodowej oraz szkoły policealnej jest mniejsza niż liczba miejsc i w szkole nie powołano komisji rekrutacyjno-kwalifikacyjnej,
c)
kandydat do szkoły (klasy) dwujęzycznej ukończył z wynikiem pozytywnym klasę wstępną, jeżeli taka była organizowana,
3)
decyduje o przyjęciu uczniów do pierwszej klasy szkoły ponadpodstawowej dla dorosłych w przypadku, gdy odstąpiono od powołania szkolnej komisji rekrutacyjno-kwalifikacyjnej.
2.
W przypadkach nie wymienionych w ust.1 dyrektor szkoły przyjmuje uczniów na podstawie decyzji komisji rekrutacyjno-kwalifikacyjnej powołanej w celu przeprowadzenia przyjęć uczniów do klas pierwszych.
3.
Dyrektor zasadniczej szkoły zawodowej i szkoły policealnej oraz szkół ponadpodstawowych dla dorosłych - niezależnie od typu szkoły - może odstąpić od powołania szkolnej komisji rekrutacyjno-kwalifikacyjnej, jeżeli liczba kandydatów jest mniejsza od liczby miejsc.
4.
Ponadto dyrektor szkoły ponadpodstawowej:
1)
może wydłużyć termin składania podań o przyjęcie do szkoły, jeżeli liczba kandydatów jest mniejsza od liczby miejsc, a w przypadku niedokonania pełnego naboru do szkoły - może wyznaczyć dodatkowy termin egzaminu,
2)
w szczególnie uzasadnionych przypadkach losowych - na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) - może wyznaczyć dodatkowy termin egzaminu wstępnego lub rozmowy kwalifikacyjnej,
3)
wyznacza i organizuje egzamin klasyfikacyjny, o którym mowa w § 10 pkt 2, jeżeli pozytywny wynik tego egzaminu jest warunkiem przyjęcia do szkoły,
4)
zapewnia stałe i aktualne informacje dotyczące terminów składania podań, terminów egzaminów lub rozmów kwalifikacyjnych, warunków przyjęć, wyników egzaminów i decyzji w sprawie przyjęć oraz sieci punktów informacyjnych dla kandydatów do szkół ponadpodstawowych,
5)
przekazuje kuratorowi oświaty i organowi prowadzącemu szkołę informacje o wynikach rekrutacji do klasy pierwszej.
§  24.
Kurator oświaty:
1)
ogłasza terminy egzaminów wstępnych do szkół średnich oraz określa terminy składania podań do szkół ponadpodstawowych,
2)
ustala tematy pisemnych egzaminów wstępnych do średnich szkół ogólnokształcących i zawodowych z języka polskiego i matematyki, przestrzegając zasady zgodności z obowiązującym minimum programowym,
3)
może udzielić dyrektorowi szkoły zgody na ustalenie odrębnych (indywidualnych) tematów pisemnego egzaminu wstępnego z jednego lub obydwu przedmiotów egzaminacyjnych,
4)
może podjąć decyzję o zastąpieniu w danym roku egzaminów wstępnych do szkół średnich rozmową kwalifikacyjną, jeżeli liczba kandydatów nie przekracza liczby miejsc,
5)
może udzielić zgody na wcześniejszy termin rekrutacji w danej szkole lub do danej klasy; zgoda może dotyczyć jednego roku szkolnego lub może być udzielona do odwołania,
6)
organizuje punkt informacyjny o wolnych miejscach w szkołach ponadpodstawowych,
7) 12
zarządza przeprowadzenie egzaminu poprawkowego, o którym mowa w § 16 ust. 1 pkt 2 lit. a) i określa warunki dopuszczenia do tego egzaminu,
8) 13
może zarządzić przeprowadzenie dodatkowego egzaminu wstępnego w ostatniej dekadzie sierpnia.
§  25.
Rozporządzenie nie dotyczy szkół, w których warunki przyjmowania uczniów zostały odmiennie określone przez właściwych ministrów na podstawie odrębnych przepisów.
§  26.
Warunki i tryb przyjmowania do szkół publicznych osób nie będących obywatelami polskimi określają odrębne przepisy.
§  27.
Tracą moc:
1)
zarządzenie Ministra Oświaty i Szkolnictwa Wyższego z dnia 30 stycznia 1969 r. w sprawie przenoszenia się uczniów z jednego liceum ogólnokształcącego do drugiego i przyjmowania do poszczególnych klas liceum ogólnokształcącego byłych uczniów tej szkoły oraz uczniów technikum zawodowego (Dz. Urz. Min. Ośw. i Szk. Wyż. Nr B-3, poz. 30),
2)
zarządzenie Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 22 listopada 1973 r. w sprawie wykonania niektórych postanowień dekretu o obowiązku szkolnym (Dz. Urz. Min. Ośw. i Wych. Nr 16, poz. 141),
3)
zarządzenie Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 15 lutego 1982 r. w sprawie zasad przyjmowania kandydatów do klasy pierwszej liceów ogólnokształcących i szkół zawodowych dla młodzieży (Dz. Urz. Min. Ośw. i Wych. Nr 1, poz. 9 i z 1984 r. Nr 2, poz. 12),
4)
zarządzenie Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 11 stycznia 1983 r. w sprawie przyjmowania kandydatów do ponadpodstawowych szkół ogólnokształcących i zawodowych dla pracujących (Dz. Urz. Min. Ośw. i Wych. Nr 2, poz. 7 i z 1985 r. Nr 10, poz. 56).
§  28.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 1992 r.
1 § 6 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 28 lipca 1993 r. (Dz.U.93.76.360) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 września 1993 r.
2 § 8 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 28 lipca 1993 r. (Dz.U.93.76.360) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 września 1993 r.
3 § 10 pkt 2 lit. b) zmieniona przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 28 lipca 1993 r. (Dz.U.93.76.360) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 września 1993 r.
4 § 11 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 28 lipca 1993 r. (Dz.U.93.76.360) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 września 1993 r.
5 § 12 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 28 lipca 1993 r. (Dz.U.93.76.360) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 września 1993 r.
6 § 15 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 6 lit. a) rozporządzenia z dnia 28 lipca 1993 r. (Dz.U.93.76.360) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 września 1993 r.
7§ 15 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 6 lit. b) rozporządzenia z dnia 28 lipca 1993 r. (Dz.U.93.76.360) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 września 1993 r.
8§ 16 ust. 1 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 7 lit. a) rozporządzenia z dnia 28 lipca 1993 r. (Dz.U.93.76.360) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 września 1993 r.
9 § 16 ust. 4 dodany przez § 1 pkt 7 lit. b) rozporządzenia z dnia 28 lipca 1993 r. (Dz.U.93.76.360) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 września 1993 r.
10 § 18 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 8 rozporządzenia z dnia 28 lipca 1993 r. (Dz.U.93.76.360) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 września 1993 r.
11 § 21 skreślony przez § 1 rozporządzenia z dnia 30 września 1992 r. (Dz.U.92.75.371) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 października 1992 r
12 § 24 pkt 7 dodany przez § 1 pkt 9 rozporządzenia z dnia 28 lipca 1993 r. (Dz.U.93.76.360) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 września 1993 r.
13 § 24 pkt 8 dodany przez § 1 pkt 9 rozporządzenia z dnia 28 lipca 1993 r. (Dz.U.93.76.360) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 września 1993 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1992.42.186

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Warunki przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych.
Data aktu: 09/05/1992
Data ogłoszenia: 21/05/1992
Data wejścia w życie: 01/09/1992