Fundusz zakładowy w niektórych przedsiębiorstwach przemysłowych resortu przemysłu ciężkiego.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 28 stycznia 1966 r.
w sprawie funduszu zakładowego w niektórych przedsiębiorstwach przemysłowych resortu przemysłu ciężkiego.

Na podstawie art. 4 i 5 ustawy z dnia 28 marca 1958 r. o funduszu zakładowym w przedsiębiorstwach państwowych (Dz. U. z 1960 r. Nr 13, poz. 78) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1.

Przepisy ogólne.

§  1.
Rozporządzenie dotyczy:
1)
przedsiębiorstw kopalnictwa rud żelaznych oraz przedsiębiorstw kopalnictwa rud nieżelaznych, zwanych dalej "przedsiębiorstwami kopalnictwa rud";
2)
przedsiębiorstw przemysłowych zgrupowanych w:
a)
Zjednoczeniu Przemysłu Budowy Maszyn Ciężkich,
b)
Zjednoczeniu Przemysłu Budowy Urządzeń Chemicznych

- zwanych dalej "przedsiębiorstwami przemysłowymi budowy maszyn i urządzeń".

§  2.
Ilekroć w niniejszym rozporządzeniu użyto określenia:
1)
"ustawa" - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 28 marca 1958 r. o funduszu zakładowym w przedsiębiorstwach państwowych (Dz. U. z 1960 r. Nr 13, poz. 78);
2)
"zysk rozliczeniowy" - należy przez to rozumieć w odniesieniu do:
a)
produkcji porównywalnej - różnicę między wartością sprzedaży produkcji towarowej w danym roku liczoną po rzeczywistym koszcie własnym wyrobu (usługi) roku poprzedniego, powiększonym o 4%, a wartością tej produkcji liczoną po koszcie rzeczywistym danego roku,
b)
produkcji nieporównywalnej - różnicę między wartością sprzedaży produkcji towarowej w danym roku, liczoną po planowanym koszcie własnym, powiększonym o 4%, a wartością tej produkcji liczoną po koszcie rzeczywistym danego roku.

Rozdział  2.

Zasady tworzenia funduszu zakładowego w przedsiębiorstwach kopalnictwa rud.

§  3.
Fundusz zakładowy składa się z części zasadniczej (zasadniczy fundusz zakładowy) i części dodatkowej (dodatkowy fundusz zakładowy).
§  4.
1.
Jeżeli przedsiębiorstwo osiągnie wynik planowany na dany rok, tworzy zasadniczy fundusz zakładowy w kwocie odpowiadającej 3,3% planowanego na dany rok osobowego funduszu płac.
2.
W razie pogorszenia przez przedsiębiorstwo planowanego wyniku, zasadniczy fundusz zakładowy ulega zmniejszeniu:
1)
o 2% - za każdy rozpoczęty procent pogorszenia wyników w granicach do 5% pogorszenia,
2)
o dalsze 4% - za każdy rozpoczęty procent pogorszenia wyniku w granicach od 5% do 10% pogorszenia,
3)
o 7% - za każdy rozpoczęty procent pogorszenia wyniku w granicach od 10% do 20% pogorszenia.
3.
W razie pogorszenia wyniku o 20 lub więcej procent, przedsiębiorstwo traci prawo do funduszu zakładowego.
§  5.
1.
Przedsiębiorstwo tworzy dodatkowy fundusz zakładowy za osiągnięcie wyniku lepszego od planowanego oraz za przekroczenie planu sprzedaży produkcji towarowej w cenach zbytu w wysokości:
1)
30% osiągniętej poprawy wyniku,
2)
kwoty odpowiadającej określonej stawce, wyrażonej w procentach planowanego na dany rok osobowego funduszu płac, za każdy procent przekroczenia planu sprzedaży produkcji towarowej w cenach zbytu.
2.
Stawkę, o której mowa w ust. 1 pkt 2, ustala się średnio na 0,6% planowanego na dany rok osobowego funduszu płac za każdy procent przekroczenia planu sprzedaży produkcji towarowej w cenach zbytu; upoważnia się Ministra Przemysłu Ciężkiego do zróżnicowania tej stawki dla poszczególnych zjednoczeń, a dyrektorów zjednoczeń - do zróżnicowania stawek dla przedsiębiorstw zgrupowanych w zjednoczeniu, w zależności od stopnia trudności wykonania i przekroczenia planu sprzedaży produkcji towarowej w cenach zbytu.
§  6.
1.
W celu obliczenia funduszu zakładowego osiągnięty wynik bilansowy podlega skorygowaniu z tytułów wymienionych w art. 6 ustawy oraz z tytułu niewykonania planowanych nakładów na obudowę wyrobisk górniczych i robót przygotowawczych.
2.
W przedsiębiorstwach planowo deficytowych koryguje się także wyniki wskaźnikiem zmiany sprzedaży wyrobów i usług w porównaniu do planu.
3.
Korekta, o której mowa w ust. 2, może być dokonana za zgodą Ministra Przemysłu Ciężkiego w przedsiębiorstwach, w których ceny zbytu na niektóre wyroby i usługi zostały ustalone poniżej jednostkowych kosztów wytworzenia, jeżeli na te wyroby i usługi przedsiębiorstwa nie otrzymały dotacji przedmiotowych.
§  7.
1.
Przedsiębiorstwom, które wykażą się szczególnymi osiągnięciami w zakresie wzrostu produkcji, wydatnej poprawy jej jakości, lub też przedsiębiorstwom, w których zajdzie konieczność zneutralizowania skutków pogorszenia wyniku, wywołanego przyczynami niezależnymi od przedsiębiorstwa, może być przyznany fundusz zakładowy lub mogą być dodatkowo zwiększone odpisy na fundusz zakładowy.
2.
Decyzje o przyznaniu funduszu zakładowego lub o zwiększenie odpisów na fundusz zakładowy wydaje:
1)
minister - w granicach kwoty nie przekraczającej 0,2% planowanego osobowego funduszu płac przedsiębiorstw,
2)
dyrektor zjednoczenia - na podstawie uchwały kolegium zjednoczenia, powziętej w porozumieniu z zarządem głównym właściwego związku zawodowego, w granicach limitu określonego przez ministra.
3.
W wypadkach uzasadnionych specyfiką branży Minister Przemysłu Ciężkiego może przekazać dyrektorom zjednoczeń w pełni uprawnienia do podejmowania decyzji, o których mowa w ust. 2 pkt 1, lub zatrzymać do swojej decyzji całkowitą kwotę przeznaczoną na cele wymienione w ust. 1.
4.
Na cele, o których mowa w ust. 1, może być przeznaczona łącznie kwota nie większa niż 0,5% planowanego osobowego funduszu płac przedsiębiorstw.
§  8.
Uchwała Rady Ministrów i Centralnej Rady Związków Zawodowych określa zasady podziału między poszczególne komórki organizacyjne ruchu i zarządu przedsiębiorstwa tej części funduszu zakładowego, która zgodnie z art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy jest przeznaczona na nagrody dla pracowników.
§  9.
Przedsiębiorstwo dokonuje odpisów na fundusz zakładowy co kwartał, przyjmując za podstawę obliczenia tych odpisów odpowiednie dane, wynikające z kwartalnych sprawozdań finansowych i rzeczowych, a za podstawę rocznego odpisu - dane wykazane w zweryfikowanych sprawozdaniach rocznych, po dokonaniu korekt wymienionych w § 6. Za podstawę obliczeń kwartalnych przyjmuje się dane od początku roku do końca danego kwartału. W celu ustalenia wysokości kwot odpisów kwartalnych należy porównać:
1)
osiągnięty za dany okres wynik z wynikiem planowanym na ten okres,
2)
sprzedaną produkcję towarową w cenach zbytu za dany okres z planowaną na ten okres wielkością sprzedaży produkcji towarowej w cenach zbytu.
§  10.
Przedsiębiorstwo może dokonywać po upływie pierwszego półrocza i trzeciego kwartału wypłat zaliczkowych w wysokości nie przekraczającej 25% kwoty odpisu na fundusz zakładowy za dany okres. Wypłaty zaliczkowe na nagrody i świadczenia oraz na zaspokojenie innych potrzeb pracowników nie mogą przekraczać kwoty odpowiadającej 2% osobowego funduszu płac wykonanego w danym okresie.
§  11.
1.
W razie gdy stopień wykonania zadań rocznych przedsiębiorstwa, o których mowa w § 9 pkt 1 i 2, nie uzasadnia pełnej wysokości utworzonego i wypłaconego zaliczkowo funduszu zakładowego za pierwsze półrocze oraz za trzeci kwartał, kwoty nadpłacone podlegają potrąceniu z funduszu następnego roku bądź z funduszów następnych lat, aż do całkowitego zlikwidowania nadpłaty.
2.
Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, jeżeli w wyniku badania prawidłowości utworzonego funduszu zakładowego zostanie ujawnione, że przedsiębiorstwo dokonało odpisów w kwocie większej od rzeczywiście przysługującej.
§  12.
1.
Przedsiębiorstwo, które nie spełni warunków określonych w rozporządzeniu i w związku z tym nie utworzy funduszu zakładowego, może wydatkować na nagrody i świadczenia dla pracowników kwotę nie przekraczającą 0,2% planowanego na dany okres osobowego funduszu płac. Wydatki te zalicza się na straty przedsiębiorstwa.
2.
Jeżeli w następnych okresach danego roku przedsiębiorstwo utworzy fundusz zakładowy, wówczas kwotę wydatków, o których mowa w ust. 1, należy traktować jako zaliczkową wypłatę z funduszu zakładowego.

Rozdział  3.

Zasady tworzenia funduszu zakładowego w przedsiębiorstwach przemysłowych budowy maszyn i urządzeń.

§  13.
1.
Przedsiębiorstwo tworzy fundusz zakładowy w formie udziału w zysku rozliczeniowym.
2.
Warunkiem uzyskania prawa do pełnego odpisu na fundusz zakładowy jest wykonanie planu sprzedaży produkcji towarowej w cenach zbytu.
3.
Wysokość udziału funduszu zakładowego w zysku rozliczeniowym ustala się według stawki procentowej, którą określa corocznie dyrektor zjednoczenia w drodze zróżnicowania stawki procentowej ustalonej dla zjednoczenia przez Ministra Przemysłu Ciężkiego, zapewniającej planowany odpis na fundusz zakładowy w kwocie odpowiadającej 5,5% planowanego na dany rok osobowego funduszu płac.
4.
W razie niewykonania planu sprzedaży produkcji towarowej w cenach zbytu, odpis na fundusz zakładowy ulega zmniejszeniu:
1)
o 5% za każdy rozpoczęty procent niewykonania planu, w granicach do 3% niewykonania,
2)
o dalsze 10% za każdy rozpoczęty procent niewykonania planu w granicach od 3% do 5% niewykonania,
3)
o dalsze 13% za każdy rozpoczęty procent niewykonania planu w granicach od 5% do 10% niewykonania.
5.
Jeżeli przedsiębiorstwo wykona plan sprzedaży produkcji towarowej w cenach zbytu w 90% lub poniżej, traci prawo do funduszu zakładowego.
§  14.
1.
Zysk rozliczeniowy na produkcji nieporównywalnej nie może przekroczyć 7% rzeczywistego kosztu własnego wyrobów i usług tej produkcji.
2.
Przedsiębiorstwo za zgodą dyrektora zjednoczenia może przyjąć za podstawę do obliczenia funduszu zakładowego zysk rozliczeniowy na produkcji nieporównywalnej w wysokości 8% rzeczywistego kosztu własnego wyrobów i usług, jeżeli przedsiębiorstwo udowodni, że został on osiągnięty w wyniku usprawnień, jak np. obniżenia pracochłonności, stosowania zastępczych materiałów, wprowadzenia postępu technicznego itp.
§  15.
1.
Przy ustalaniu wysokości odpisów na fundusz zakładowy, ustalony na dany rok zysk rozliczeniowy podlega korekcie z tytułów wymienionych w art. 6 ustawy.
2.
Niezależnie od korekt wymienionych w ust. 1 zysk rozliczeniowy koryguje się o:
1)
kwotę wynikającą z polepszenia lub pogorszenia wyniku z gospodarki pozaoperacyjnej przedsiębiorstwa w stosunku do planu ustalonego na rok obrachunkowy;
2)
stratę lub zysk na sprzedaży materiałów;
3)
straty i zyski nadzwyczajne.
§  16.
1.
Przedsiębiorstwom, które wykażą się szczególnymi osiągnięciami w zakresie wzrostu produkcji eksportowej, uruchamiania produkcji nowych wyrobów, wydatnej poprawy jakości wyrobów, wzbogacenia asortymentu, lub też przedsiębiorstwom, w których zajdzie konieczność zneutralizowania skutków pogorszenia zysku rozliczeniowego wywołanego przyczynami niezależnymi od przedsiębiorstwa, może być przyznany fundusz zakładowy lub mogą być dodatkowo zwiększone odpisy na fundusz zakładowy.
2.
Decyzję o przyznaniu funduszu zakładowego lub zwiększeniu odpisu na fundusz zakładowy wydaje:
1)
minister - w granicach kwoty równej 0,2% planowanego osobowego funduszu płac przedsiębiorstw,
2)
dyrektor zjednoczenia - na podstawie uchwały kolegium zjednoczenia powziętej w porozumieniu z zarządem głównym właściwego związku zawodowego, w granicach limitu określonego przez ministra.
3.
W wypadkach uzasadnionych specyfiką branży Minister Przemysłu Ciężkiego może przekazać dyrektorom zjednoczeń w pełni uprawnienia do podejmowania decyzji, o których mowa w ust. 2 pkt 1, lub zatrzymać do swojej decyzji całkowitą kwotę przeznaczoną na cele wymienione w ust. 1.
4.
Na cele, o których mowa w ust. 1, może być przeznaczona łącznie kwota nie przekraczająca 0,5% planowanego osobowego funduszu płac przedsiębiorstw.
§  17. 1
(skreślony).
§  17a. 2
1.
W przedsiębiorstwach specjalizujących się w produkcji eksportowej, objętych wykazem ustalonym przez Prezesa Rady Ministrów, fundusz zakładowy będzie uzależniony od wykonania planu eksportu w złotych dewizowych. Fundusz zakładowy, utworzony za wykonanie planu eksportu w złotych dewizowych, ulega zwiększeniu w zależności od stopnia wzrostu eksportu w porównaniu do roku poprzedniego oraz dalszemu zwiększeniu lub zmniejszeniu w zależności od stopnia wykonania dyrektywnego wskaźnika rentowności, przy czym jeśli plan eksportu zostanie wykonany w 90% lub niżej, przedsiębiorstwo nie uzyskuje prawa do utworzenia funduszu zakładowego.
2.
Minister Przemysłu Ciężkiego po uzgodnieniu z Ministrem Handlu Zagranicznego i Ministrem Finansów może ustalić przedsiębiorstwa, spośród objętych wykazem określonym w ust. 1, które będą tworzyły fundusz zakładowy również w zależności od wykonania dostaw kooperacyjnych, liczonych w cenach zbytu, przeznaczonych do produkcji wyrobów finalnych na eksport.
3.
Minister Finansów po uzgodnieniu z Ministrem Przemysłu Ciężkiego określi szczegółowe zasady tworzenia funduszu zakładowego w przedsiębiorstwach, o których mowa w ust. 1 i 2, oraz wprowadzi dla tych przedsiębiorstw zmiany stawki określonej w § 13 ust. 3.
§  18.
1.
Kwota funduszu zakładowego, obliczonego w myśl przepisów §§ 13-15, podlega dodatkowemu zwiększeniu w razie wykonywania produkcji wyrobów na najwyższym poziomie technicznym, zwanych dalej wyrobami grupy "A".
2.
Wygospodarowany fundusz zakładowy może być zwiększony, w trybie określonym w regulaminie wydanym przez Ministra Przemysłu Ciężkiego, w granicach od 0,2% do 0,4% za każdy 1% udziału wartości wyrobów gotowych grupy "A" w ogólnej wartości sprzedanej produkcji.
3.
Warunkiem zwiększenia funduszu zakładowego, o którym mowa w ust. 2, jest wykonanie planu produkcji wyrobów zaliczonych do grupy "A".
§  19.
Przedsiębiorstwo dokonuje odpisów na fundusz zakładowy co kwartał, przyjmując za podstawę obliczania tych odpisów odpowiednie dane, wynikające z kwartalnych sprawozdań finansowych i rzeczowych, a za podstawę rocznego odpisu - dane, wykazane w zweryfikowanych sprawozdaniach rocznych, po dokonaniu korekt, wymienionych w § 15. Za podstawę obliczeń kwartalnych przyjmuje się dane od początku roku do końca danego kwartału.
§  20.
Do przedsiębiorstw objętych niniejszym rozdziałem stosuje się odpowiednio przepisy §§ 8, 10, 11 i 12.

Rozdział  4.

Przepisy końcowe.

§  21.
Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 31 marca 1960 r. w sprawie tworzenia funduszu zakładowego w przedsiębiorstwach kopalnictwa rud żelaznych i nieżelaznych (Dz. U. z 1960 r. Nr 22, poz. 126 i z 1961 r. Nr 9, poz. 51).
§  22.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1966 r.
1 § 17 skreślony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 24 stycznia 1969 r. (Dz.U.69.4.24) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1969 r.
2 § 17a dodany przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 24 stycznia 1969 r. (Dz.U.69.4.24) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1968 r.

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024