Uposażenie funkcjonariuszy administracji celnej.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 23 sierpnia 1966 r.
w sprawie uposażenia funkcjonariuszy administracji celnej.

Na podstawie art. 5, art. 8 ust. 2 i art. 10 ustawy z dnia 4 lutego 1949 r. o uposażeniu pracowników państwowych (Dz. U. Nr 7, poz. 39) zarządza się, co następuje:
§  1.
Przepisy niniejszego rozporządzenia stosuje się do funkcjonariuszy zatrudnionych:
1)
w Głównym Urzędzie Ceł,
2)
w urzędach celnych.
§  2.
1.
Ustala się następujące tabele stanowiące załączniki do rozporządzenia:
1)
tabelę stanowisk, kwalifikacji, uposażeń zasadniczych i dodatków specjalnych funkcjonariuszy Głównego Urzędu Ceł, stanowiącą załącznik nr 1,
2)
tabelę stawek dodatków specjalnych funkcjonariuszy Głównego Urzędu Ceł, stanowiącą załącznik nr 2,
3)
tabelę stanowisk, kwalifikacji i uposażeń zasadniczych funkcjonariuszy urzędów celnych oraz wspólne tabele stanowisk i uposażeń funkcjonariuszy oraz funkcjonariuszy obsługi Głównego Urzędu Ceł i urzędów celnych, stanowiące załącznik nr 3.
2.
Minister Handlu Zagranicznego w porozumieniu z Przewodniczącym Komitetu Pracy i Płac może uzupełnić tabele wymienione w ust. 1 pkt 1 i 3 dodatkowymi stanowiskami i określić dla tych stanowisk kwalifikacje, wysokość uposażeń zasadniczych i dodatków specjalnych w ramach stawek określonych w tych tabelach.
§  3.
Uposażenie zasadnicze i kwotę dodatku specjalnego dla Prezesa Głównego Urzędu Ceł ustala na wniosek Ministra Handlu Zagranicznego Prezes Rady Ministrów.
§  4.
Funkcjonariuszom Głównego Urzędu Ceł zajmującym stanowiska określone w załączniku nr 1 do rozporządzenia pod liczbą porządkową 1 do 3 przysługuje dodatek specjalny co najmniej w najniższej stawce przewidzianej dla danego stanowiska. Funkcjonariuszom zajmującym stanowiska określone w tym załączniku pod liczbą porządkową 4 do 7 może być przyznany dodatek specjalny. Pozostałym funkcjonariuszom dodatek specjalny nie przysługuje.
§  5.
Funkcjonariusze administracji celnej otrzymują dodatki za znajomość języków obcych według przepisów obowiązujących w stosunku do pracowników Ministerstwa Handlu Zagranicznego.
§  6.
1.
Za nieprzerwany okres zatrudnienia w administracji celnej funkcjonariuszom tej administracji przysługuje roczny dodatek za wysługę lat w wysokości: po 3 latach pracy - 5%, a po 6 latach pracy - 10% dwunastokrotnego miesięcznego uposażenia zasadniczego należnego funkcjonariuszowi za miesiąc ustalony dla wypłaty dodatku.
2.
W roku kalendarzowym, w którym funkcjonariusz nabywa prawo do 5% lub 10% dodatku za wysługę lat, dodatek taki wynosi kwotę wynikającą z przemnożenia odpowiednio kwoty 5% lub 10% miesięcznego uposażenia zasadniczego należnego funkcjonariuszowi za miesiąc ustalony dla wypłaty dodatku przez ilość pełnych miesięcy kalendarzowych, jakie upłynęły od dnia nabycia prawa do takiego dodatku do końca roku kalendarzowego.
3.
Jeżeli przed dniem ustalonym dla wypłaty dodatku za wysługę lat stosunek pracy uległ rozwiązaniu na wniosek funkcjonariusza lub z jego winy, traci on prawo do dodatku.
4.
Dodatek za wysługę lat wypłaca się raz w roku równocześnie z wypłatą uposażenia zasadniczego za miesiąc grudzień.
§  7.
Dodatki specjalny i za wysługę lat są wolne od podatku od wynagrodzeń.
§  8.
1.
Od dnia wejścia w życie rozporządzenia mogą być do pracy w administracji celnej przyjmowani wyłącznie funkcjonariusze posiadający kwalifikacje przewidziane w tabelach.
2.
W wyjątkowo uzasadnionym wypadku, za zgodą Prezesa Głównego Urzędu Ceł, można przyjąć do pracy na dane stanowisko funkcjonariusza nie posiadającego kwalifikacji wymaganych w tabeli, jeśli wyróżnia się on zdolnościami i osiągnięciami w dotychczasowej pracy.
§  9.
Przy przyjęciu do pracy przyznaje się funkcjonariuszowi najniższe uposażenie zasadnicze przewidziane w tabeli dla danego stanowiska. Ze względu na wyjątkowe kwalifikacje, rodzaj wykonywanej pracy i stopień związanej z nią odpowiedzialności może być funkcjonariuszowi przyjmowanemu przyznane uposażenie wyższe, jednakże w granicach stawek uposażenia przewidzianych dla danego stanowiska.
§  10.
1.
Pracownik może awansować w obrębie danego stanowiska co dwa lata w jednym z ustalonych terminów awansów (w dniu 1 stycznia lub w dniu 22 lipca z ważnością od dnia 1 sierpnia).
2.
Przepis ust. 1 nie dotyczy wypadków powołania pracownika na wyższe stanowisko lub przyznania uposażenia po okresie próbnym.
3.
Pracownikowi, który podwyższy kwalifikacje uzyskując wykształcenie średnie lub wyższe, przysługuje prawo do awansu niezależnie od obowiązujących terminów awansowych.
4.
Pracownikowi przyjętemu na okres próbny może być po upływie tego okresu przyznane wyższe uposażenie, z tym że dalsze awansowanie w obrębie danego stanowiska może następować tylko na zasadach określonych w ust. 1.
5.
Podwyżka uposażenia z tytułu awansu nie może być wyższa niż 300 zł.
6.
Przepis ust. 5 stosuje się również przy zaszeregowaniu pracowników zatrudnionych w dniu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
§  11.
Zaliczenia urzędów celnych do poszczególnych klas wskazanych w tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do rozporządzenia dokonuje Minister Handlu Zagranicznego w porozumieniu z Ministrem Finansów i Przewodniczącym Komitetu Pracy i Płac. 1
§  12.
1.
Tworzy się fundusz nagród w wysokości 4% planowanego osobowego funduszu płac z przeznaczeniem na nagrody indywidualne dla wyróżniających się funkcjonariuszy administracji celnej.
2.
Utrzymuje się w dotychczasowej wysokości kwotowej fundusz nagród przeznaczony na specjalne nagrody za zwalczanie przestępczości celnej i dewizowej.
3.
Specjalne nagrody za zwalczanie przestępczości celnej i dewizowej wypłaca się według zasad zawartych w regulaminie ustalonym przez Ministra Handlu Zagranicznego po zasięgnięciu opinii Zarządu Głównego Związku Zawodowego Pracowników Państwowych i Społecznych.
§  13.
W sprawach nie unormowanych niniejszym rozporządzeniem stosuje się odpowiednio:
1)
do funkcjonariuszy Głównego Urzędu Ceł przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 lipca 1964 r. w sprawie ustalenia stanowisk, kwalifikacji i uposażeń pracowników ministerstw i urzędów centralnych (Dz. U. Nr 29, poz. 185),
2)
do funkcjonariuszy urzędów celnych przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 lipca 1966 r. w sprawie ustalenia stanowisk, kwalifikacji i uposażenia pracowników prezydiów rad narodowych (Dz. U. Nr 30, poz. 180).
§  14.
Funkcjonariuszom administracji celnej nie przysługują:
1)
dodatek pobierany dotychczas w myśl uchwały nr 103 Rady Ministrów z dnia 16 marca 1963 r. w sprawie podwyżki wynagrodzeń za pracę najniżej zarabiających pracowników przedsiębiorstw, instytucji i urzędów oraz obniżenia skali podatku od wynagrodzeń (Monitor Polski Nr 25, poz. 124),
2)
dodatek określony w uchwale nr 301 Rady Ministrów z dnia 14 września 1963 r. w sprawie wprowadzenia przejściowego dodatku kwartalnego dla pracujących.
§  15.
1.
Przejściowy dodatek mieszkaniowy wprowadzony uchwałą nr 187 Rady Ministrów z dnia 20 lipca 1965 r. w sprawie wprowadzenia przejściowego dodatku mieszkaniowego (Monitor Polski Nr 43, poz. 239), w kwocie ustalonej przez wynajmującego w wyciągu z karty lokatorskiej, ulega z dniem 1 września 1966 r. trwałemu zmniejszeniu o kwotę równą 50% podwyżki wynagrodzenia netto uzyskanej w wyniku zastosowania rozporządzenia, nie wyższą jednak od dodatku mieszkaniowego.
2.
Przez podwyżkę wynagrodzenia netto należy rozumieć różnicę wynikającą z odjęcia:
1)
wynagrodzenia podstawowego netto za miesiąc lipiec 1966 r. wraz z dodatkiem za wysługę lat przysługującym na ten miesiąc od
2)
wynagrodzenia podstawowego netto za miesiąc sierpień 1966 r. wraz z dodatkiem specjalnym oraz dodatkiem za wysługę lat przysługującym na ten miesiąc.
3.
W razie gdy kwota podwyżki (ust. 2) jest niższa niż 200% pełnego dodatku mieszkaniowego, pozostałą część dodatku po potrąceniu kwoty określonej w ust. 1 wypłaca się do dnia 30 czerwca 1967 r.
4.
Począwszy od dnia 1 lipca 1967 r. ustalenie wysokości pozostałej części dodatku następuje w okresach półrocznych.
5.
Za podstawę do określenia wysokości pozostałej części dodatku za każde półrocze, począwszy od II półrocza 1967 r., przyjmuje się porównanie średniomiesięcznego zarobku netto z poprzedniego półrocza z średniomiesięcznym zarobkiem netto z okresu bazowego, tj. od dnia 1 września 1964 r. do dnia 31 sierpnia 1965 r., powiększonym o kwotę podwyżki wynagrodzenia netto w dniu 1 sierpnia 1966 r.
6.
Wzrost zarobku w stosunku do powiększonego zgodnie z ust. 5 zarobku bazowego powoduje obniżenie w następnym półroczu dodatku, o którym mowa w ust. 3, w wysokości 50% uzyskanego wzrostu zarobku netto.
7.
W razie uzyskania w przekroju rocznym począwszy od 1967 r. średniomiesięcznego wzrostu zarobku w wysokości co najmniej 200% kwoty dodatku, o którym mowa w ust. 3, następuje trwała utrata dodatku, niezależnie od wysokości zarobku uzyskiwanego w późniejszych okresach. W tym celu - niezależnie od obliczeń półrocznych - dokonuje się obliczeń zarobku osiągniętego w każdym roku kalendarzowym.
8.
W zakresie uregulowanym niniejszym rozporządzeniem nie mają zastosowania przepisy uchwały nr 187 Rady Ministrów z dnia 20 lipca 1965 r. w sprawie wprowadzenia przejściowego dodatku mieszkaniowego (Monitor Polski Nr 43, poz. 239) oraz przepisy uchwały nr 228 Rady Ministrów z dnia 30 lipca 1966 r. w sprawie podwyżki wynagrodzeń za pracę najniżej zarabiających pracowników przedsiębiorstw, instytucji i urzędów (Monitor Polski Nr 40, poz. 202).
§  16.
Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 19 września 1958 r. w sprawie uposażenia pracowników administracji celnej (Dz. U. z 1958 r. Nr 59, poz. 294 i z 1963 r. Nr 47, poz. 264).
§  17.
Wykonanie rozporządzenia porucza się Prezesowi Rady Ministrów, Ministrowi Handlu Zagranicznego, Ministrowi Finansów oraz Przewodniczącemu Komitetu Pracy i Płac.
§  18.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 sierpnia 1966 r.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr 1

TABELA STANOWISK, KWALIFIKACJI, UPOSAŻEŃ ZASADNICZYCH I DODATKÓW SPECJALNYCH FUNKCJONARIUSZY GŁÓWNEGO URZĘDU CEŁ

Lp. Stanowisko Wymagane kwalifikacje w zakresie Uposażenie zasadnicze od - do w zł Stawki dodatku specjalnego
wykształcenia liczby lat pracy zawodowej
1 2 3 4 5 6
1 Wiceprezes wyższe 8 4.200-5.000 6-1
2 Naczelnik wydziału wyższe 6 3.000-4.200 12-4
średnie 10
3 Kierownik referatu wyższe 5 2.800-4.000 13-5
średnie 9
4 Starszy inspektor, starszy radca wyższe 4 2.400-3.600 14-8
średnie 8
5 Inspektor, radca wyższe 2 1.800-2.400 14-12
średnie 6
6 Starszy referent wyższe 1 1.400-1.900 14-13
średnie 3
7 Kierownik kancelarii średnie 2 1.400-1.900 14
Funkcjonariuszy zatrudnionych na stanowiskach określonych pod liczbą porządkową 1-6 obowiązuje ponadto posiadanie znajomości przynajmniej jednego języka obcego w stopniu niezbędnym dla danego działu pracy w administracji celnej.

ZAŁĄCZNIK Nr 2

TABELA STAWEK DODATKÓW SPECJALNYCH

Stawka Złotych
1 2.100
2 1.700
3 1.550
4 1.400
5 1.250
6 1.100
7 950
8 800
9 700
10 600
11 500
12 400
13 300
14 200

ZAŁĄCZNIK Nr 3

TABELA STANOWISK, KWALIFIKACJI I UPOSAŻEŃ ZASADNICZYCH FUNKCJONARIUSZY URZĘDÓW CELNYCH

Lp. Stanowisko Wymagane kwalifikacje w zakresie Uposażenie zasadnicze od - do w zł
wykształcenia liczby lat pracy zawodowej
1 2 3 4 5
1. Naczelnik urzędu celnego I klasy wyższe 5 3.400-5.000
średnie 8
2. Naczelnik urzędu celnego II klasy wyższe 4 2.900-4.200
średnie 8
3. Zastępca naczelnika urzędu celnego I klasy wyższe 4 2.900-4.200
średnie 8
4. Zastępca naczelnika urzędu celnego II klasy wyższe 4 2.600-3.900
średnie 8
5. Starszy inspektor urzędu celnego I klasy wyższe 4 2.600-3.900
średnie 8
6. Dyspozytor urzędu celnego wyższe 4 2.300-3.500
średnie 8
7. Inspektor urzędu celnego wyższe 3 2.000-3.000
średnie 6
8. Kierownik działu, kierownik oddziału wyższe 4 2.300-3.500
średnie 8
9. Kierownik zmiany, kierownik referatu, kierownik posterunku celnego średnie 3 2.000-3.200
10. Starszy kontroler celny średnie 2 1.800-3.000
11. Kontroler celny średnie 2 1.600-2.400
12. Młodszy kontroler celny średnie 1 1.000-1.700
13. Starszy referent średnie 2 1.000-2.000
14. Kierownik kancelarii średnie 2 1.000-1.700
15. Starszy rewident celny podstawowe 1 1.000-1.700
16. Rewident celny podstawowe - 950-1.500
Funkcjonariuszy zatrudnionych na stanowiskach określonych pod liczbą porządkową 1-12 obowiązuje ponadto posiadanie znajomości przynajmniej jednego języka obcego w stopniu niezbędnym dla danego działu pracy w administracji celnej.

WSPÓLNA TABELA STANOWISK I UPOSAŻEŃ FUNKCJONARIUSZY GŁÓWNEGO URZĘDU CEŁ I URZĘDÓW CELNYCH

Lp. Stanowisko Wymagane kwalifikacje w zakresie Uposażenie miesięczne w
wykształcenia liczby lat pracy zawodowej stawkach od - do w zł
1 2 3 4 5
1. Referent średnie 2 1.000-1.700
2. Starszy rewident celny - kierowca podstawowe 1 1.300-2.300
Starszy rewident celny - motorzysta
3. Starsza maszynistka poza halą maszyn umiejętność pisania na maszynie z szybkością 220 uderzeń na minutę - stwierdzona egzaminem - 1.050-1.550
4. Maszynistka poza halą maszyn umiejętność pisania na maszynie z szybkością 180 uderzeń na minutę - stwierdzona egzaminem - 1.050-1.350
5. Praktykant wyższe 1.400-1.500
średnie 950-1.250

WSPÓLNA TABELA STANOWISK I UPOSAŻEŃ FUNKCJONARIUSZY OBSŁUGI GŁÓWNEGO URZĘDU CEŁ I URZĘDÓW CELNYCH

Lp. Stanowisko Uposażenie miesięczne w stawkach od - do w zł
1 2 3
1. Rzemieślnik wykwalifikowany,

palacz centralnego ogrzewania

1.000-1.700
2. Robotnik gospodarczy 900-1.200
3. Starszy woźny, portier 950-1.050
4. Woźny 850-950
5. Sprzątaczka, goniec, dozorca 850
1 Z dniem 18 marca 1969 r. znosi się przewidziany w § 11 nin. rozporządzenia wymóg uzgodnienia lub porozumienia z Ministrem Finansów i Przewodniczącym Komitetu Pracy i Płac, zgodnie z § 5 pkt 2 rozporządzenia z dnia 14 marca 1969 r. w sprawie uproszczenia trybu działalności naczelnych i centralnych organów administracji (Dz.U.69.7.59).

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024