Zasady udzielania dotacji budżetowych organizacjom społecznym oraz kontrola wykorzystania tych dotacji.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 28 lipca 1959 r.
w sprawie zasad udzielania dotacji budżetowych organizacjom społecznym oraz kontroli wykorzystania tych dotacji.

Na podstawie art. 14 ust. 2 ustawy z dnia 1 lipca 1958 r. o prawie budżetowym (Dz. U. Nr 45, poz. 221) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Organizacjami społecznymi w rozumieniu rozporządzenia są:
1)
stowarzyszenia zarejestrowane i stowarzyszenia wyższej użyteczności utworzone na podstawie rozporządzenia z dnia 27 października 1932 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 1932 r. Nr 94, poz. 808 z późniejszymi zmianami),
2)
organizacje (stowarzyszenia) studenckie utworzone na podstawie szczególnych przepisów.
2.
Prezes Rady Ministrów może rozciągnąć moc obowiązującą wszystkich lub niektórych przepisów rozporządzenia na organizacje społeczne, nie wymienione w § 1 ust. 1.
§  2.
1.
Przez organizacje społeczne o zasięgu ogólnokrajowym należy rozumieć organizacje, które rozwijają działalność na terenie całego kraju.
2.
Przez organizacje społeczne o zasięgu regionalnym lub lokalnym należy rozumieć organizacje, które działalnością swoją obejmują określony teren etniczny lub administracyjny kraju.
§  3.
1.
Organizacje społeczne mogą otrzymywać w przypadkach uzasadnionych szczególnymi względami państwowymi dotacje z budżetu centralnego lub z budżetów terenowych.
2. 1
Organizacji społecznej mogą być przyznane następujące rodzaje dotacji:
1)
dotacja na zrównoważenie budżetu administracyjnego, obejmującego koszty utrzymania zarządu głównego i zarządów terenowych, jeżeli koszty te nie mogą być pokryte w całości z dochodów własnych organizacji;
2)
dotacja na określone zadania własne organizacji oraz na zadania realizowane w ramach działalności statutowej na zlecenie organu udzielającego dotacji, jeżeli koszty realizacji tych zadań są niższe niż w jednostkach gospodarki uspołecznionej powołanych do wykonywania tego rodzaju zadań;
3)
dotacja na pokrycie deficytu działalności gospodarczej objętej narodowym planem gospodarczym w zakresie usług dla ludności w dziedzinie turystyki i wypoczynku, prowadzonej na zlecenie organów państwowych przez organizacje społeczne określone przez Przewodniczącego Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Turystyki w porozumieniu z Ministrem Finansów oraz w zakresie wydawania czasopism technicznych przez Naczelną Organizację Techniczną;
4)
dotacja na inwestycje związane z działalnością statutową.
§  4.
1.
Organizacjom społecznym o zasięgu ogólnokrajowym udzielają dotacji naczelne organy władzy państwowej oraz określone przez Prezesa Rady Ministrów naczelne organy administracji państwowej, urzędy centralne i Polska Akademia Nauk.
2.
Prezydia rad narodowych nie mogą udzielać dotacji terenowym jednostkom organizacyjnym organizacji społecznych, wymienionych w ust. 1.
3.
Organizacjom społecznym o zasięgu regionalnym lub lokalnym udzielają dotacji prezydia wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw), na których terenie mają siedzibę władze naczelne tych organizacji.
4.
W poszczególnych uzasadnionych przypadkach organizacje społeczne o zasięgu lokalnym mogą otrzymywać dotacje od prezydiów powiatowych (dzielnicowych) rad narodowych za zgodą prezydiów wojewódzkich (miast wyłączonych z województw) rad narodowych.
5.
Organizacji (stowarzyszeniu) studenckiej o zasięgu lokalnym udziela dotacji minister (urząd centralny) sprawujący nadzór nad szkołą wyższą albo z jego upoważnienia rektor szkoły.
6.
Stowarzyszenia naukowe o zasięgu regionalnym lub lokalnym, korzystające dotychczas z dotacji Polskiej Akademii Nauk, mogą nadal, do czasu, który ustali Prezes Rady Ministrów, korzystać z dotacji Polskiej Akademii Nauk.
§  5.
Dotacja dla organizacji społecznej może być udzielana tylko przez jeden z organów wymienionych w § 4.
§  6.
1.
Organizacje społeczne, ubiegające się o dotację, powinny złożyć wniosek do właściwego organu dotującego (§ 4) w okresie opracowywania projektów budżetu.
2.
Do wniosku powinien być dołączony projekt budżetu organizacji społecznej, opracowany zgodnie z przepisami o zasadach opracowania projektów budżetów przez instytucje społeczne dotowane z budżetu Państwa, oraz oświadczenie, że organizacja nie ubiega się jednocześnie o przyznanie dotacji przez inny organ.
§  7.
1.
Przed przyznaniem dotacji organ dotujący (§ 4) bada projekt budżetu oraz dołączony do projektu plan działalności organizacji społecznej - pod kątem oszczędności i celowości wydatków oraz możliwości wygospodarowania własnych dochodów na pokrycie planowanych wydatków.
2.
Organ dotujący może uzależnić przyznanie dotacji od spełnienia przez organizację społeczną określonych warunków.
§  8.
1.
Organ dotujący umieszcza corocznie w swoim projekcie budżetu odpowiednie kredyty na dotacje dla organizacji społecznych w odrębnych paragrafach przewidzianych w obowiązującej klasyfikacji budżetowej.
2.
O wysokości kwot przeznaczonych dla poszczególnych organizacji społecznych, jak również o każdej zmianie wysokości tych kwot dokonanej po uchwaleniu budżetu dotujący organ zawiadamia Najwyższą Izbę Kontroli i Ministerstwo Finansów.
§  9. 2
1.
Organ dotujący uruchamia kredyty budżetowe na dotacje w trybie i terminach określonych w przepisach o wykonywaniu budżetu, na wniosek organizacji społecznej, uzasadniający aktualną potrzebę uruchomienia kredytu.
2.
Uruchomienie kredytów budżetowych na dotację, o której mowa w § 3 ust. 2 pkt 1, następuje w zależności od stopnia realizowania przez organizację społeczną dochodów własnych w ramach rocznego budżetu.
3.
Organ dotujący w szczególnie uzasadnionych przypadkach może za zgodą Ministra Finansów odstąpić od zasady ustalonej w ust. 2.
§  10.
1. 3
Organ dotujący organizację społeczną:
1)
zatwierdza budżet organizacji społecznej w trybie i terminach określonych przez Ministra Finansów,
2)
zatwierdza plan etatów osobowych,
3)
kontroluje wykonanie budżetu oraz przestrzeganie warunków, od których spełnienia uzależnione zostało przyznanie dotacji (§ 7 ust. 2),
4)
kontroluje wykonanie planu etatów osobowych.
2.
Prawo badania całokształtu działalności organizacji społecznej o zasięgu ogólnokrajowym przysługuje organowi dotującemu, a w stosunku do terenowych oddziałów tej organizacji również właściwym rzeczowo terenowym organom administracji państwowej.
§  11.
Dotowane organizacje społeczne obowiązane są dostosować się na odcinku swojej podstawowej działalności statutowej do przepisów dotyczących jednostek budżetowych w zakresie dyscypliny budżetowej, do przepisów z zakresu systemu i wysokości płac, przepisów o rachunkowości i sprawozdawczości, jak również do przepisów dotyczących praw i obowiązków głównych (starszych) księgowych jednostek budżetowych.
§  12.
1.
Dotowane organizacje społeczne nie mogą udzielać innym organizacjom społecznym dotacji lub pomocy materialnej w jakikolwiek sposób.
2.
Przepis ust. 1 nie dotyczy przypadków, gdy dotacja lub pomoc materialna udzielana jest przez stowarzyszenia ich oddziałom terenowym lub przez związki wchodzącym w ich skład lokalnym organizacjom.
§  13.
W razie nieprzestrzegania przez dotowaną organizację społeczną przepisów §§ 11 i 12, niedotrzymania warunków określonych przez dotujący organ (§ 7 ust. 2), niewykonania zaleceń kontrolujących organów, prowadzenia rozrzutnej gospodarki, a także w przypadku, gdy organizacja społeczna otrzymuje pomoc finansową lub materialną od innego organu państwowego, organ dotujący może wstrzymać dalsze udzielanie dotacji, a także zażądać zwrotu dotacji już udzielonej.
§  14.
Wygospodarowane oszczędności z dotacji stanowią środki własne organizacji społecznej.
§  15. 4
1.
Nie są dotacjami środki finansowe przekazywane organizacji społecznej przez organy administracji państwowej nie będące organem udzielającym dotacji i przez jednostki gospodarki uspołecznionej za zlecone tym organizacjom wykonywanie usług kulturalno-oświatowych, naukowych albo usług w zakresie wychowania fizycznego, turystyki, wypoczynku i sportu oraz usług w zakresie opieki społecznej, wychowania dzieci i młodzieży i przysposobienia wojskowego, jak również środki finansowe przekazywane organizacji społecznej przez Państwowy Zakład Ubezpieczeń z funduszu prewencyjnego utworzonego na podstawie przepisów ustawy z dnia 2 grudnia 1958 r. o ubezpieczeniach majątkowych i osobowych (Dz. U. Nr 72, poz. 357).
2.
Przepisy ust. 1 stosuje się również w razie zlecenia przez Polską Akademię Nauk określonych zadań stowarzyszeniom naukowym.
§  16.
1.
W stosunku do stowarzyszeń wyższej użyteczności, dotowanych przez Ministerstwo Finansów, zadania w zakresie kontroli przewidziane w § 10 ust. 1 mogą być przekazane w całości lub w części przez Prezesa Rady Ministrów innemu organowi administracji państwowej, posiadającemu warunki do merytorycznej oceny działalności dotowanej organizacji społecznej. Przepis § 10 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
2.
Jeżeli organ administracji państwowej, o którym mowa w ust. 1, w porozumieniu z Ministerstwem Finansów, zleci nadzorowanej organizacji społecznej wykonanie usług, o których mowa w § 15, przekazane w tym celu środki finansowe przez Ministerstwo Finansów nie uważa się za dotacje.
§  17.
1.
Nie uważa się za dotację pomocy materialnej w postaci nieodpłatnego przekazania na własność lub w użytkowanie sprzętu i urządzenia służącego celom szkoleniowym, sportowym i turystycznym, jak również pomocy materialnej w postaci nagród - świadczonej przez organy administracji państwowej bądź przedsiębiorstwa państwowe organizacjom społecznym prowadzącym działalność w zakresie przysposobienia wojskowego, wychowania fizycznego, turystyki i sportu.
2. 5
Nie uważa się również za dotację nieodpłatnego przekazywania organizacjom społecznym, realizującym działalność charytatywną, przecenionych przez państwowe przedsiębiorstwa handlowe nieatrakcyjnych artykułów konsumpcyjnych lub przedmiotów, które przeszły na rzecz Państwa w drodze przepadku.
§  18.
1.
Przepisy o opracowywaniu projektów budżetów i preliminarzy budżetowych przez organizacje społeczne dotowane z budżetu Państwa oraz o prowadzeniu przez te organizacje rachunkowości i sporządzaniu sprawozdań wydaje Minister Finansów.
2.
Do czasu wydania przepisów na podstawie ust. 1 pozostają w mocy dotychczasowe przepisy w sprawie zasad opracowywania projektów budżetów, sporządzania preliminarzy budżetowych, prowadzenia rachunkowości oraz sporządzania sprawozdań przez instytucje społeczne dotowane z budżetu.
§  19.
Wykonanie rozporządzenia porucza się Prezesowi Rady Ministrów, Ministrowi Finansów i innym zainteresowanym ministrom.
§  20.
Tracą moc dotychczasowe przepisy w sprawie zasad i trybu udzielania z budżetu Państwa dotacji dla instytucji, organizacji oraz stowarzyszeń społecznych i kulturalno-oświatowych.
§  21.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 3 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 6 lutego 1963 r. (Dz.U.63.4.23) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1963 r.
2 § 9 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 6 lutego 1963 r. (Dz.U.63.4.23) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1963 r.
3 § 10 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 6 lutego 1963 r. (Dz.U.63.4.23) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1963 r.
4 § 15 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 6 lutego 1963 r. (Dz.U.63.4.23) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1963 r.
5 § 17 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 6 lutego 1963 r. (Dz.U.63.4.23) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1963 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1959.52.313

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zasady udzielania dotacji budżetowych organizacjom społecznym oraz kontrola wykorzystania tych dotacji.
Data aktu: 28/07/1959
Data ogłoszenia: 16/09/1959
Data wejścia w życie: 16/09/1959