Urządzenie i prowadzenie zbioru dokumentów oraz postępowanie w przedmiocie składania dokumentów.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 29 listopada 1946 r.
o urządzeniu i prowadzeniu zbioru dokumentów oraz o postępowaniu w przedmiocie składania dokumentów.

Na podstawie art. LXII przepisów wprowadzających prawo rzeczowe i prawo o księgach wieczystych zarządzam, co następuje:
§  1.
Skrót n. r. w rozporządzeniu niniejszym oznacza "rozporządzenie niniejsze".

Powołane w rozporządzeniu niniejszym paragrafy bez bliższego oznaczenia odnoszą się do rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 26 listopada 1946 r. o urządzeniu i prowadzeniu ksiąg wieczystych (Dz. U. R. P. Nr 66, poz. 366).

§  2.
Składanie dokumentów w trybie przepisów rozporządzenia niniejszego ma zastosowanie do nieruchomości wymienionych w art. LVII przepisów wprowadzających prawo rzeczowe i prawo o księgach wieczystych.

Łączenie wniosków o złożenie dokumentów i wniosków o wpis w księdze wieczystej nie jest dopuszczalne.

§  3.
Złożone dokumenty umieszcza się w zbiorach, odpowiadających przepisom §§ 34, 48, 49, 51 - 53, 54 zd. 3.
§  4. 1
Dla każdej nieruchomości w rozumieniu § 2 urządza się oddzielny zbiór dokumentów. Założenie zbioru następuje z chwilą złożenia pierwszego wniosku dotyczącego nieruchomości. Jeżeli wniosek odnosi się do kilku nieruchomości, położonych w okręgu tego samego sądu, umieszcza się w jednym zbiorze wniosek, w pozostałych zaś zbiorach zaznacza się, gdzie się wniosek znajduje. Dokumenty złożone przy wniosku rozmieszcza się w zbiorach, których głównie dotyczą. W przypadkach odłączenia części nieruchomości należy dokumenty odnoszące się do niej umieścić w zbiorze dokumentów odłączonej części. Poza tym stosuje się przepis § 23.

Do zbioru dokumentów składa się wszelkie pisma dotyczące nieruchomości, dla której został on urządzony. Na karcie przeglądowej zaznacza się krótko treść wniosku i stronę zbioru. Na dokumentach przedstawiających podstawę wniosku zaznacza się przynależność do wniosku w myśl § 52. Na okładce akt według wzoru w załączniku do § 49 ust. 2 zastępuje się słowa "akta księgi wieczystej" słowami "zbiór złożonych dokumentów".

§  5.
W razie zmiany właściwości sądu grodzkiego przekazuje się zbiór dokumentów sądowi właściwemu. W sądzie właściwym otrzymuje zbiór odpowiednie nowe oznaczenie i nową sygnaturę.
§  6.
Zbiór dokumentów dotyczący nieruchomości przyłączonej w całości do innej nieruchomości wciela się do zbioru odnoszącego się do nieruchomości, do której przyłączenie nastąpiło. Zbiór dokumentów dotyczący nieruchomości, dla której założono księgę wieczystą, staje się częścią składową zbioru dokumentów i akt księgi. Na okładce zbioru lub akt, do których zbiór złożonych dokumentów został przejęty, należy w obydwóch przypadkach umieścić odpowiednią wzmiankę.
§  7.
Zbiory dokumentów wpisuje się w kolejności ich założenia do repertorium zbiorów złożonych dokumentów "Zd." Do repertorium tego wciąga się również - z chwilą nadejścia - zbiory przekazane sądowi wskutek zmiany właściwości, chyba że chodzi o zbiory, które należy wcielić do istniejących już zbiorów (§ 6 n. r.).

Jeżeli zmiana właściwości polega na zmianie okręgów sądów grodzkich, stosuje się odpowiednio przepisy §§ 37-39.

§  8.
Repertorium prowadzi się według wzoru Nr 1 dołączonego do niniejszego rozporządzenia. Przepisy §§ 41 i 42 mają odpowiednie zastosowanie. Wymienia się:

w łamie 6 - datę wcielenia i oznaczenie akt wcielonych,

w łamie 9 - datę wcielenia i oznaczenie innych akt.

W łamie 5 podaje się oznaczenie zaginionego lub zniszczonego wykazu hipotecznego (wykazu księgi gruntowej, wieczystej), jeżeli jest znane.

§  9.
Wnioski o złożenie dokumentów wciąga się do dziennika złożonych dokumentów, który prowadzi się według wzoru Nr 2 dołączonego do niniejszego rozporządzenia.

Wnioski wciąga się pod numerami bieżącymi w kolejności ich wpływu. Z początkiem każdego roku rozpoczyna się nową numerację. Numer dziennika umieszcza się na wniosku z dodaniem dwóch ostatnich liczb rocznika.

Do dzielnika wciąga się inne pisma, dotyczące tej samej sprawy tylko wówczas, gdy zawierają nowa wnioski o złożenie dokumentów.

W łamach 9 i 10 należy wymienić orzeczenia wszystkich instancji dotyczące wniosku.

§  10.
Właścicieli nieruchomości wpisuje się do spisu właścicieli prowadzonego w myśl § 56. W łamie 2 wykazuje się zamiast księgi wieczystej zbiór złożonych dokumentów.
§  11.
Dla uniknięcia pomyłek należy zbiory złożonych dokumentów przechowywać oddzielnie od akt ksiąg wieczystych. Poza tym do przechowywania dokumentów i zbiorów złożonych dokumentów, przeglądania ich i do żądania odpisów stosuje się odpowiednio przepisy §§ 50 ust. 1 zd. 2, 55 ust. 1, 57 59.

Zbiory złożone do archiwum wpisuje się do repertoriom "Ar". Zarządzenie wysyłki lub zniszczenia akt nie jest dopuszczalne.

§  12.
Zbiory złożonych dokumentów urządzone i prowadzone przed dniem 1 stycznia 1947 r. powinny być przystosowane do przepisów niniejszego rozporządzenia. Na obszarze mocy obowiązującej rozporządzenia z dnia 26 marca 1916 r. o sądowym składaniu dokumentów celem nabycia praw rzeczowych na nieruchomościach i budowlach, nie wpisanych do ksiąg gruntowych (Dz. u. p. austr. Nr 87) należy w tym celu podjąć złożone dokumenty ze wspólnych zbiorów, umieszczając w tych zbiorach wzmiankę o podjęciu. Zbiory przystosowane w sposób powyższy wciąga się do repertorium "Zd" pod dalszymi bieżącymi numerami. W dotychczasowych repertoriach, gdzie były one w użyciu umieszcza się odpowiednią wzmiankę. Repertoria dotychczasowe należy zamknąć przez pociągnięcie podwójnej czerwono - czarnej linii pod ostatnim wpisem oraz przez umieszczenie wzmianki o zamknięciu na przedniej stronie.

Wykonanie powyższego przepisu powinno nastąpić z chwilą najbliższej czynności w dotychczasowych poszczególnych zbiorach. Prezesi właściwych sądów okręgowych mogą zarządzić wcześniejsze terminy.

§  13.
Dla uzasadnienia wniosku o złożenie dokumentów nie jest potrzebny dowód, że prawo będące przedmiotem rozporządzenia służy rozporządzającemu.
§  14.
Rozstrzygnięcie wniosku powinno być poprzedzone stwierdzeniem z urzędu, że dla danej nieruchomości księga hipoteczna (gruntowa, wieczysta) nie istnieje.
§  15.
Sąd zarządzi złożenie do zbioru, gdy przedstawione dokumenty uzasadniają wpis do księgi wieczystej.
§  16.
Postanowienie o złożeniu dokumentów do zbioru winno być powzięte oddzielnie co do każdego zbioru. Postanowienia dotyczące kilku zbiorów łącznie nie są dopuszczalne.
§  17.
W postanowieniu zarządzającym złożenie dokumentów do zbioru należy oznaczyć dokumenty przez podanie ich treści i daty oraz przez oznaczenie nieruchomości zgodnie z przepisem § 6, a gdy to możliwe - takie przez wymienienie zaginionej lub zniszczonej księgi hipotecznej (gruntowej, wieczystej).

O postanowieniu uchylającym złożenie dokumentów do zbioru umieszcza się wzmiankę na postanowieniu, w którym je zarządzono.

§  18.
Co do czynności, które w postępowaniu w przedmiocie składania dokumentów sekretarz sądowy może podejmować samoistnie, stosuje się odpowiednio § 43 z wyjątkiem pkt b) i c).
§  19.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1947 r.

ZAŁĄCZNIK  2

Wzór Nr 1

------------------

(Karta tytułowa)

Sąd Grodzki w .............. Powiat .............

REPERTORIUM

ZBIORÓW ZŁOŻONYCH DOKUMENTÓW

Wzór Nr 1 (strona wewnętrzna)

Nr bieżący Data założenia zbioru Przejście zbioru z innego sądu WŁAŚCICIEL Położenie nieruchomości i oznaczenie jej według księgi hipotecznej (gruntowej i wieczystej Wcielenie innego zbioru Założenie dalszego tomu Data zamknięcia zbioru Wcielenie do innego zbioru Przekazanie do innego sądu UWAGI
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

DZIENNIK ZŁOŻONYCH DOKUMENTÓW Wzór Nr 2.

Nr kolejny Czas wpływu Numery wniosków równoczesnych NAZWISKO wnioskodawcy Przedmiot wniosku Oznaczenie zbioru Załatwienie Osoby, którym należy doręczyć postanowienia Data doręczenia Wyznaczone terminy
dzień godzina minuta dzień rodzaj
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
1 § 4 zmieniony przez pkt 8 obwieszczenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 20 maja 1947 r. o sprostowaniu błędów (Dz.U.47.38.192).
2 Załącznik zmieniony przez § 3 rozporządzenia z dnia 31 maja 1954 r. (Dz.U.54.26.105) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 czerwca 1954 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1946.66.368

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Urządzenie i prowadzenie zbioru dokumentów oraz postępowanie w przedmiocie składania dokumentów.
Data aktu: 29/11/1946
Data ogłoszenia: 12/12/1946
Data wejścia w życie: 01/01/1947