Organizacja i zakres działania izb i urzędów skarbowych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SKARBU
z dnia 13 sierpnia 1931 r.
o organizacji i zakresie działania izb i urzędów skarbowych.

Na zasadzie art. 4, 12, 13 i 15 ustawy z dnia 31 lipca 1919 r. o tymczasowej organizacji władz i urzędów skarbowych (Dz. P. P. P. Nr. 65, poz. 391) oraz art. 17 i 119 ustawy z dn. 17 lutego 1922 r. o państwowej służbie cywilnej (Dz. U. R. P. Nr. 21, poz. 164), w brzmieniu, zmienionem ustawą z dnia 28 lipca 1922 r. (Dz. U. R. P. Nr. 67, poz. 606), ustawą z dnia 21 marca 1924 r. (Dz. U. R. P. Nr. 29, poz. 286), oraz ustawą z dnia 31 marca 1925 r. (Dz. U. R. P. Nr. 43, poz. 294) zarządzam co następuje:
§  1.
Izby skarbowe mają następujący zakres działania:
1)
wykonywują nadzór nad czynnościami podległych im urzędów skarbowych, a w szczególności czuwają nad tera, aby podatki i opłaty, tudzież dochody z akcyz i monopolów państwowych były prawidłowo i we właściwym czasie wymierzane, płacone i ściągane;
2)
spełniają czynności połączone z wykonaniem budżetu państwowego, poruczone im przez właściwe ustawy oraz przepisy i rozporządzenia Ministra Skarbu;
3)
orzekają: a) w pierwszej instancji - w sprawach nie zastrzeżonych Ministerstwu Skarbu, ani nie należących do zakresu działania urzędów skarbowych, b) w drugiej i ostatniej instancji w sprawach, należących do zakresu działania podległych im urzędów skarbowych, także przy udziale komisyj odwoławczych w wypadkach, ustawami przewidzianych (art. 8 ustawy z dn. 31 lipca 1919 r.).
§  2.
Na czele izby skarbowej stoi prezes. Prezes izby skarbowej podlega pod względem osobowym i służbowym Ministrowi Skarbu.

Zastępcę prezesa wyznacza Minister Skarbu z pośród naczelników wydziałów po wysłuchaniu opinji prezesa.

W razie niemożności pełnienia przez prezesa obowiązków służbowych, przechodzą na zastępcę w okresie zastępstwa wszystkie prawa i obowiązki prezesa.

§  3.
Do prezesa izby należy kierownictwo ogólne wszystkich spraw, wchodzących w zakres czynności izby skarbowej. Prezes izby skarbowej jest odpowiedzialny za prawidłowy bieg spraw skarbowych w okręgu izby oraz za prawidłowe stosowanie ulg podatkowych, czuwa zatem nad czynnościami izby skarbowej i urzędów skarbowych, pilnuje ścisłego przestrzegania obowiązujących ustaw i przepisów skarbowych, śledzi pilnie rozwój życia ekonomicznego w podległym mu okręgu i na żądanie Ministerstwa Skarbu składa mu uwagi i wnioski w przedmiotach dotyczących skarbowości oraz dostarcza danych, niezbędnych dla oceny istniejących i projektowanych nowych źródeł dochodu.

Prezes izby skarbowej jest przełożonym wszystkich funkcjonarjuszów izby i podległych izbie urzędów. W obrębie swego okręgu mianuje i przenosi na inne miejsca służbowe jak również w stan spoczynku urzędników oraz wszystkich funkcjonarjuszów niższych w granicach uprawnień, nadanych przez Ministra Skarbu; przenosi w stan spoczynku urzędników bez względu na stopień służbowy na skutek wniesionej prośby, z powodów wymienionych w art. 28 lit. b) i c) ustawy emerytalnej; udziela zaliczek na płacę, zapomóg i nagród pieniężnych urzędnikom i niższym funkcjonarjuszom w granicach wydanych przepisów.

§  4.
Prezesowi izby skarbowej przysługuje prawo udzielania urlopów podwładnym funkcjonarjuszom w następującym zakresie:
a)
urlopów z powodu choroby i dla poratowania zdrowia w wymiarze, nie przenoszącym jednorazowo lub łącznie trzech miesięcy w ciągu roku kalendarzowego;
b)
urlopów w celu załatwienia spraw osobistych, rodzinnych i majątkowych w wymiarze, nie przenoszącym jednorazowo lub łącznie jednego miesiąca w ciągu roku kalendarzowego.

Nadto prezesowi izby skarbowej przysługuje prawo udzielania urlopów wypoczynkowych w pełnym ustawowym wymiarze kierownikom urzędów skarbowych, wszystkim funkcjonarjuszom izby skarbowej, oraz funkcjonarjuszom tych podległych urzędów, których kierownicy nie otrzymali uprawnienia do udzielania urlopów na zasadzie niniejszego rozporządzenia.

Prezesowi izby skarbowej udziela urlopu Minister Skarbu.

§  5.
Prezes izby skarbowej może zwoływać za zezwoleniem Ministerstwa Skarbu narady kierowników urzędów skarbowych lub urzędników specjalnej gałęzi służby skarbowej, celem szczegółowego omówienia ważniejszych spraw, mających znaczenie dla całego okręgu izby, zaznajomienia ich z nowemi przepisami, ujednostajnienia praktyki i t. .p.
§  6.
Do obowiązków prezesa izby należy dokonywanie lustracyj urzędów skarbowych oraz prywatnych zakładów produkcji przedmiotów podlegających opłatom akcyzowym lub stanowiącym monopol państwowy. Lustracji tej prezes dokonywa sam lub przy współudziale fachowych urzędników i sporządza krótki protokół w specjalnie w tym celu prowadzonym pamiętniku.
§  7.
Prezes izby składa corocznie Ministrowi Skarbu sprawozdanie ogólne z działalności urzędów skarbowych w okręgu. Wzór sprawozdania oraz termin jego składania określają zarządzenia Ministra Skarbu.
§  8. 1
Izba skarbowa dzieli się na wydziały:

I. ogólny,

II. podatków bezpośrednich,

III. rachunkowo - kasowy,

IV. akcyz i monopolów państwowych,

V. opłat skarbowych.

W skład izb skarbowych w Krakowie, Poznaniu oraz izby skarbowej grodzkiej w Warszawie wchodzi wydział emerytur i rent, w skład izby skarbowej we Lwowie wydział emerytur, jako Wydział VI; w skład zaś izby skarbowej grodzkiej w Warszawie wydział bilansowy, jako wydział VII.

Wydziały dzielą się na oddziały, w których grupuje się, o ile możności, sprawy jednego rodzaju w danym dziale służby.

W izbach skarbowych o mniejszych okręgach lub o mniejszej ilości spraw, czynności poszczególnych oddziałów mogą być łączone za zgodą Ministerstwa Skarbu, a ilość oddziałów zmniejszona.

§  9.
Etat izby skarbowej i urzędów skarbowych jest wspólny dla wszystkich działów służby skarbowej. Przy mianowaniu na wolne stanowisko izba skarbowa przyjmuje pod uwagę przedewszystkiem kandydatów z pośród urzędników tego działu służby, w którym stanowisko jest wolne.
§  10.
Wydziałami kierują naczelnicy wydziałów.

Naczelnik wydziału pozostaje w bezpośredniej zależności od prezesa i jest przełożonym urzędników, wchodzących w skład wydziału i podległego wydziałowi działu służby. Jest on odpowiedzialny za urzędowanie w wydziale, rozdziela pracę pomiędzy oddziały względnie przydzielonych mu urzędników i aprobuje projekty ich załatwień.

W granicach upoważnień, udzielonych przez prezesa, naczelnik wydziału załatwia samodzielnie sprawy bieżące, przedkładając do jego decyzji sprawy zasadniczego znaczenia i większej wagi. W razie nadmiaru czynności może za zgodą prezesa upoważnić do samodzielnego załatwiania spraw mniejszego znaczenia kierowników oddziałów.

Poszczególne wydziały nie mogą występować nazewnątrz jako organa samoistne, lecz zawsze w imieniu izby skarbowej.

Sprawozdania do Ministerstwa Skarbu podpisuje zawsze prezes, w razie jego nieobecności lub przeszkody w urzędowaniu, jego zastępca.

Prezes izby może upoważnić naczelnika wydziału III do podpisywania przedkładanych Ministerstwu sprawozdań rachunkowo - kasowych.

Nad prawidłowym tokiem urzędowania poszczególnych oddziałów czuwają kierownicy oddziałów.

§  11.
Przy każdym wydziale czynna jest kancelarja wydziałowa. Prace kancelarji wydziałowej polegają na wykonywaniu czynności, związanych z przydziałem, ewidencją, dołączaniem, rozdzielaniem i składnicą aktów.

Sporządzanie czystopisów, powielanie pism, ekspedycja i archiwum mają być ześrodkowane w kancelarji głównej, podporządkowanej bezpośrednio naczelnikowi wydziału ogólnego. Do kancelarji głównej należy także przyjmowanie pism, wpływających do izby skarbowej i rozdział ich pomiędzy wydziały.

Nadsyłane przez władze asygnujące zlecenia wypłaty (czeki) winny być przyjmowane bezpośrednio przez kancelarję wydziału III-go.

Czynności kancelaryj wydziałowych i kancelarji głównej normują szczegółowo osobne przepisy biurowe.

Prezes izby skarbowej może zarządzić ustanowienie wspólnej kancelarji dla dwóch lub więcej wydziałów, względnie zarządzić skoncentrowanie wszystkich czynności kancelaryjnych w kancelarji głównej.

Wydział I ogólny.

§  12.
Wydział I ogólny dzieli się na 2 oddziały:
1)
osobowy,
2)
gospodarczy,

W skład wydziału ogólnego wchodzi nadto referat dyscyplinarny, kancelarja główna wraz z archiwum oraz bibljoteka.

§  13.
Do naczelnika wydziału I należy:
a)
czuwanie nad należytym doborem oraz wyszkoleniem personelu izby skarbowej i podległych izbie urzędów skarbowych, rozpatrywanie wniosków naczelników innych wydziałów w sprawach osobowych i referowanie tych wniosków prezesowi izby skarbowej;
b)
referowanie prezesowi spraw tajnych i poufnych;
c)
dokonywanie lustracyj podległych izbie urzędów;
d)
czuwanie nad terminowem uczęszczaniem do pracy wszystkich urzędników i funkcjonarjuszów izby skarbowej;
e)
czuwanie nad prawidłowym i sprawnym podziałem nadsyłanej korespondencji pomiędzy właściwe wydziały i przestrzeganie szybkiego jej wysyłania;
f)
załatwianie spraw, zleconych przez prezesa izby skarbowej.
§  14.
Oddział osobowy załatwia sprawy osobowe i organizacyjne izby skarbowej i podległych izbie urzędów skarbowych, prowadzi karty ewidencyjne i kwalifikacyjne oraz akta osobowe urzędników i niższych funkcjonarjuszów, wykazy stanu służby i tabele kwalifikacyjne, prowadzi statystykę urzędników i niższych funkcjonarjuszów okręgu izby, układa projekty etatów i obsady stanowisk, załatwia sprawy ogólne, nie należące do zakresu działania innych wydziałów.
§  15.
Oddział gospodarczy załatwia sprawy gospodarcze izby skarbowej i podległych izbie urzędów skarbowych, w szczególności troszczy się o dobry stan pomieszczeń, wewnętrzne urządzenie i zaopatrzenie izby skarbowej i podległych jej urzędów, przeprowadza remonty lokali i budynków, rozpatruje projekty umów z przedsiębiorcami co do robót i dostaw, prowadzi ogólny spis inwentarza, zestawia preliminarze budżetowe, dotyczące wydatków osobowych i rzeczowych izby skarbowej i podległych izbie urzędów skarbowych, sprawdza pod względem merytorycznym i cyfrowym rachunki gospodarcze izby i podległych izbie urzędów, wreszcie prowadzi podręczną ewidencję kredytów budżetowych na wydatki gospodarcze izby i podległych urzędów w sposób, przewidziany dla władz asygnujących innych resortów.
§  16.
Wszelkie umowy najmu pomieszczeń dla potrzeb urzędów skarbowych zawiera izba skarbowa w granicach przyznanych jej kredytów, o ile termin najmu nie przekracza 5-ciu lat a czynsz najmu, obliczony według ustawy o ochronie lokatorów, kwoty 10.000 zł, względnie, o ile chodzi o budynki, nie podlegające tej ochronie, kwoty 5.000 zł rocznie. O ile termin najmu przekracza pięć lat, a czynsz roczny 10.000 zł względnie 5.000 zł, projekt umowy winien być przedstawiony Ministerstwu Skarbu do decyzji.
§  17.
Zawieranie umów o dostawy i o wykonanie robót względnie wykonanie tychże dostaw i robót sposobem gospodarczym należy do izby skarbowej, w granicach przyznanych jej kredytów, o ile wydatek z tego tytułu nie przekracza kwoty 10.000 zł, co do robót i dostaw powyżej tej kwoty decyduje Ministerstwo Skarbu.

Ograniczenie powyższe nie ma zastosowania przy zawieraniu umów o dostawę opału oraz druków. W tych wypadkach izba skarbowa może zawierać umowy w granicach przyznanych kredytów, ma jednak obowiązek zawiadamiania Ministerstwa Skarbu o zawartych umowach, o ile wydatek przekracza kwotę 10.000 złotych.

§  18.
Do referatu dyscyplinarnego należy przeprowadzanie przy ewentualnym współudziale urzędników fachowych wszelkich dochodzeń z tytułu naruszenia obowiązków służbowych przez urzędników i niższych funkcjonarjuszów i przygotowywanie spraw dla komisji dyscyplinarnej.

Kierownictwo referatu dyscyplinarnego sprawuje rzecznik dyscyplinarny.

Oprócz prowadzenia spraw dyscyplinarnych rzecznik dyscyplinarny może wykonywać nadto inne czynności służbowe.

Wydział II podatków bezpośrednich.

§  19.
Wydział II podatków bezpośrednich dzieli się na 5 oddziałów:
1)
administracyjny,
2)
podatku przemysłowego,
3)
podatku dochodowego, wojskowego i majątkowego oraz od kapitałów i rent,
4)
podatków realnych,
5) 2
bilansowy we wszystkich izbach skarbowych z wyjątkiem izby skarbowej grodzkiej w Warszawie.

W okręgach izb skarbowych, w których istnieją urzędy katastralne, wchodzi w skład wydziału II oddział szósty katastralny. W skład oddziału katastralnego wchodzi archiwum map katastralnych oraz dział nowych pomiarów i rekonstrukcyj.

§  20.
Do naczelnika wydziału II należy:
a)
nadzór nad prawidłowym wymiarem i sprawnem ściąganiem podatków bezpośrednich w okręgu izby skarbowej;
b)
dokonywanie rewizyj czynności urzędów skarbowych;
c)
wydawanie pouczeń podwładnym urzędnikom o stosowaniu przepisów;
d)
uczestniczenie na posiedzeniach podatkowych komisyj odwoławczych względnie zastępstwo prezesa izby skarbowej w przewodniczeniu na tych posiedzeniach;
e)
przedstawianie wydziałowi ogólnemu wniosków w sprawach osobowych urzędników w dziale podatków bezpośrednich oraz w sprawach organizacyjnych urzędów skarbowych.
§  21.
Oddział administracyjny załatwia sprawy orzecznictwa, ulg i nadzoru w zakresie egzekucji podatków bezpośrednich, sprawy związane z organizowaniem komisyj szacunkowych i współdziałaniem w tworzeniu komisyj odwoławczych w sposób, określony poszczególnemi ustawami podatkowemi, prowadzi statystykę podatkową i analizę wyników działalności poszczególnych urzędów skarbowych, oraz sprawy dotyczące inspekcji tychże urzędów, opracowuje i przedstawia naczelnikowi wydziału wnioski w sprawach osobowych urzędników w dziale podatków bezpośrednich oraz w sprawach organizacyjnych urzędów skarbowych, załatwia sprawy ogólne, nie należące do zakresu działania innych oddziałów, opinjuje prośby o zwroty w gotówce nadpłat w podatkach bezpośrednich.

Do składu osobowego oddziału administracyjnego należy lustrator urzędów skarbowych. W skład tegoż oddziału wchodzi pozatem biuro informacyjne, którego zakres działania określa osobna instrukcja.

§  22.
Oddział podatku przemysłowego załatwia sprawy dotyczące orzecznictwa i nadzoru w zakresie tego podatku, o ile na mocy specjalnych przepisów sprawy orzecznictwa nie są przekazane komisji odwoławczej, przygotowuje odwołania dla komisji, uczestniczy w jej pracach, prowadzi biurowość komisji i wykonywa jej uchwały.
§  23.
Oddział podatku dochodowego, wojskowego i majątkowego oraz od kapitałów i rent załatwia sprawy dotyczące orzecznictwa i nadzoru w zakresie tych podatków, o ile na mocy specjalnych przepisów sprawy orzecznictwa nie są przekazane komisji odwoławczej, przygotowuje odwołania dla komisji, uczestniczy w jej pracach, prowadzi biurowość komisji i wykonywa jej uchwały.
§  24.
Oddział podatków realnych załatwia sprawy orzecznictwa i nadzoru w zakresie podatku gruntowego, od nieruchomości miejskich, od lokali i placów niezabudowanych.

Oddział ten załatwia nadto sprawy dotyczące finansów samorządowych, sprawuje nadzór i kontrolę nad działalnością władz samorządowych, uprawnionych do wymiaru i poboru podatków, w zakresie prawidłowego stosowania ustaw podatkowych oraz przepisów o egzekucji i ulgach podatkowych, przygotowuje zarządzenia o wstrzymaniu wypłaty związkom samorządowym udziałów w podatkach państwowych, względnie dodatków do podatków państwowych w wypadkach przetrzymywania przez te związki sum, pobranych od płatników z tytułu podatków na rzecz Skarbu Państwa.

§  25.
Oddział bilansowy załatwia sprawy, dotyczące wymiaru podatków:
a)
przemysłowego - spółkom akcyjnym;
b)
majątkowego i od kapitałów i rent - osobom prawnym, obowiązanym do publicznego składania sprawozdań;
c)
dochodowego - spółkom akcyjnym oraz tym towarzystwom i zakładom, obowiązanym do publicznego składania sprawozdań, których kapitał zakładowy przekracza kwotę 100.000 zł.

Ponadto opinjuje odwołania od wymiaru powyższych podatków i przeprowadza przez specjalnie w tym celu ustanowionych buchalterów rewizję ksiąg handlowych tych zakładów i towarzystw, obowiązanych do publicznego składania sprawozdań, dla których wymiar podatków do niego należy.

Obowiązki i uprawnienia buchalterów jako też sposób przeprowadzania rewizji ksiąg przemysłowo-handlowych określa osobna instrukcja.

§  26.
Oddział katastralny załatwia sprawy nadzoru nad administracja mierniczo - katastralną w okręgu izby skarbowej, w szczególności nad czynnościami archiwum map, działów nowych pomiarów i rekonstrukcyjnych oraz nad czynnościami urzędów katastralnych. W tym celu przeprowadza perjodyczne lustracje powyższych urzędów przez specjalnego lustratora.
§  27.
W przedmiocie ulg podatkowych izba skarbowa załatwia sprawy:
a)
umorzeń zaległości z tytułu podatku przemysłowego do kwoty 5.000 zł dla poszczególnych płatników w ciągu roku, nie wyłączając zaległości z tytułu kar pieniężnych na mocy art. 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103 i 104 ustawy o państwowym podatku przemysłowym;
b)
umorzeń niepobranych względnie niedobranych kwot podatku dochodowego oraz grzywien pieniężnych z art. 91, 92, 93 i 94 ustawy o państwowym podatku dochodowym, płatnych w latach poprzedzających rok podatkowy, do wysokości 2.000 zł dla poszczególnych płatników w ciągu roku;
c)
umorzeń zaległości z tytułu państwowego podatku od nieruchomości w gminach miejskich oraz od niektórych budynków w gminach wiejskich do kwoty 500 zł;
d)
umorzeń zaległości z tytułu zasadniczego podatku wojskowego za ubiegłe lata;
e)
zezwoleń na ratalną spłatę wszelkich zaległości podatkowych (z wyjątkiem zaliczek miesięcznych i kwartalnych na podatek przemysłowy oraz przedpłat na podatek dochodowy) do kwoty 20.000 zł bez ograniczenia czasu, do kwoty 50.000 zł na okres czasu nieprzekraczający 24-ch miesięcy, do kwoty 100.000 zł na okres czasu nieprzekraczający 12 miesięcy - dla poszczególnych płatników w ciągu roku budżetowego, nie licząc dodatków samorządowych, kar za zwłokę i kosztów egzekucyjnych;
f)
odroczeń na przeciąg do 3 miesięcy spłaty wymienionych pod e) zaległości podatkowych, o ile nie przekraczają one kwoty 100.000 zł;
g)
odroczeń oraz zezwoleń na ratalną spłatę bieżących zaliczek miesięcznych i kwartalnych na podatek przemysłowy oraz przedpłat na podatek dochodowy do kwoty 100.000 zł na okres, nieprzekraczający 2 miesięcy;
h)
obniżania kar za zwłokę, licząc od ustawowego terminu płatności, do wysokości określonej w art. 3 ustawy z dnia 31 lipca 1924 r. (Dz. U. R. P. Nr. 73, poz. 721) co do zaległości, rozkładanych na raty względnie odraczanych.

Wydział III rachunkowo - kasowy.

§  28. 3
Wydział III rachunkowo-kasowy dzieli się na 5 oddziałów:
1)
asygnowań,
2)
kontroli podatków,
3)
dochodów budżetowych,
4)
rozchodów budżetowych,
5)
sum obrotowych i sum obcych

W izbach skarbowych, likwidujących zaopatrzenia emerytalne i renty inwalidzkie, wchodzą w skład wydziału III osobne oddziały wykonywujące czynności związane z likwidowaniem, przekazywaniem i cenzurą tych zaopatrzeń, oraz rent. Ilość tych oddziałów ustala dla każdej izby skarbowej Minister Skarbu w drodze zarządzeń.

§  29.
Do naczelnika wydziału III należy:
a)
ogólny nadzór nad czynnościami i bezpieczeństwem kas urzędów skarbowych w okręgu izby;
b)
wykonywanie rewizyj i lustracyj kas urzędów skarbowych;
c) 4
podpisywanie zleceń wypłaty (czeków, asygnat) w granicach upoważnień udzielonych przez prezesa izby skarbowej;
d)
opracowywanie i przedstawianie wydziałowi ogólnemu wniosków w sprawach osobowych urzędników działu służby rachunkowo - kasowej oraz w sprawach organizacyjnych tego działu służby;
e)
wydawanie pouczeń podwładnym urzędnikom o stosowaniu przepisów z działu służby rachunkowo - kasowej.
§  30. 5
Oddział asygnowań sprawdza pod względem formalnym i cyfrowym rachunki administracyjne izby oraz podległych izbie urzędów, wystawia zlecenia wypłaty (czeki, asygnaty), kontrasygnuje te zlecenia, prowadzi ewidencję oraz asygnuje uposażenia służbowe personelu okręgu izby skarbowej tudzież inne należności perjodyczne (zaliczki, ryczałty, komorne i t. p.).
§  31.
Oddział kontroli podatków przeprowadza systematyczną cenzurę rachunkową ksiąg bierczych oraz usprawiedliwiających dowodów, odnoszących się do przypisu, odpisu i poboru wszelkich podatków, opłat i danin publicznych, prowadzi korespondencję i wydaje odpowiednie zarządzenia w sprawach uchybień, dostrzeżonych przy wykonywaniu cenzury.
§  32.
Oddział dochodów budżetowych prowadzi rachunki dochodów budżetowych, pobranych przez kasy urzędów skarbowych i specjalne kasy państwowe, nie wyłączając dochodów, administrowanych przez izbę skarbową oraz podległe izbie urzędy skarbowe, czuwa nad prawidłowem uiszczaniem dochodów budżetowych, przeprowadza cenzurę przychodowych dzienników kasowych oraz przychodowych dowodów kasowych przy ewentualnym współudziale innych oddziałów, sporządza zestawienia i wszelkie sprawozdania, dotyczące dochodów budżetowych, przeprowadza cenzurę dzienników, obejmujących obroty znaków wartościowych, załatwia sprawy, dotyczące przerachowania i zwrotu w gotówce nadpłat danin publicznych i innych dochodów.
§  33.
Oddział rozchodów budżetowych prowadzi rachunki kredytów budżetowych władz i urzędów okręgu izby, nie wyłączając kredytów na wydatki asygnowane przez izbę skarbową, cenzuruje rozchodowe dzienniki kasowe oraz rozchodowe dowody kasowe przy ewentualnym współudziale innych oddziałów (z wyjątkiem oddziału asygnowań), sporządza zestawienia i wszelkie sprawozdania, dotyczące rozchodów budżetowych.
§  34. 6
Oddział sum obrotowych i sum obcych ustala maksymalne normy zapasów kasowych oraz czuwa nad ogólnym stanem gotowizny w kasach urzędów skarbowych i nad terminowem zasilaniem kas i odsyłaniem przez nie nadwyżek kasowych, prowadzi szczegółową rachunkowość i kontrolę obrotów sum obrotowych okręgu izby, czuwając nad terminowem i prawidłowem wyrównaniem obrotów na rachunkach przeciwstawnych, sporządza miesięczne zestawienia obrotów kasowych oraz miesięczne zestawienia obrotów sum niebudżetowych, wydaje zarządzenia w sprawie obrotu obligacjami pożyczek państwowych i innemi papierami wartościowemi (sprzedaż, skup, przyjmowanie na poczet należności podatkowych i t. p.) załatwia wszelkie sprawy, niewchodzące w zakres czynności innych oddziałów.

Naczelnikowi Wydziału III podlega bezpośrednio lustrator kas urzędów skarbowych, który składa w przepisanym terminie dokładne sprawozdania o wynikach dokonanych rewizyj i opracowuje stosowne wnioski

Wydział IV akcyz i monopolów państwowych.

§  35.
Wydział IV akcyz i monopolów państwowych dzieli się na 3 oddziały:
1)
administracyjny,
2)
akcyzowo-monopolowy,
3)
karny.

W skład wydziału IV wchodzi lotna brygada kontroli skarbowej, podległa bezpośrednio naczelnikowi wydziału.

§  36.
Do naczelnika wydziału IV należy:
a)
dokonywanie rewizyj miejsc wyrobu i sprzedaży artykułów, podlegających opłatom akcyzowym i monopolowym;
b)
sprawdzanie prawidłowego działania kontrolnych przyrządów mierniczych w przedsiębiorstwach akcyzowych;
c)
kontrolowanie czynności podwładnych urzędników i organów kontroli skarbowej w przedsiębiorstwach produkujących artykuły akcyzowo-monopolowe i w zakładach handlowych;
d)
wydawanie pouczeń podwładnym funkcjonarjuszom o stosowaniu przepisów z działu służby akcyzowo-monopolowej;
e)
lustrowanie urzędów skarbowych akcyz i monopolów państwowych oraz organów kontroli skarbowej;
f)
przedstawianie wydziałowi ogólnemu wniosków w sprawach osobowych urzędników w dziale podatków pośrednich oraz w sprawach organizacyjnych urzędów skarbowych akcyz i monopolów państwowych.
§  37.
Oddział administracyjny załatwia sprawy połączone z wykonywaniem inspekcji urzędów skarbowych akcyzji monopolów państwowych oraz organów kontroli skarbowej przez rewizorów akcyzowych i inne organa lustracyjne, dokonywa inspekcji działania przyrządów mierniczych w przedsiębiorstwach, sposobu zabezpieczenia aparatów produkujących przedmioty podlegające podatkom pośrednim, stara się o przyrządy kontrolne dla organów wykonawczych urzędów skarbowych akcyz i monopolów państwowych, opracowuje wnioski w sprawach organizacyjnych oraz w sprawach osobowych urzędników działu akcyz i monopolów, wydaje zarządzenia wskutek rewizji i inspekcji organów lustracyjnych władz skarbowych oraz kontroli państwowej, sprawdza przedstawiane przez urzędy skarbowe akcyz i monopolów państwowych wykazy opłat patentowych, opłat dodatkowych przy podwyższeniu stopy podatkowej oraz należnych odsetek, sprawdza przedstawiane odpisy ksiąg przedsiębiorstw podlegających kontroli, sporządza perjodyczne sprawozdania wraz z wykazami sumarycznemi wszystkich przedsiębiorstw, wreszcie załatwia sprawy ogólne, nie należące do zakresu działania innych oddziałów.
§  38.
Oddział akcyzowo - monopolowy załatwia sprawy orzecznictwa, nadzoru i poboru podatków pośrednich, sprawy akcyzowe związane z przywozem i wywozem artykułów podlegających akcyzie, sprawy obrotu między Polską a W. M. Gdańskiem w zakresie opodatkowanych i zmonopolizowanych artykułów, sprawy dotyczące monopolów państwowych, podlegających Ministrowi Skarbu, przygotowuje sprawy określone w § 40 niniejszego rozporządzenia, prowadzi ewidencję udzielonych kredytów, zasięga opinji Prokuratorji Generalnej, czy ofiarowane zabezpieczenie kredytów jest pewne, kieruje sprawy do Prokuratorji Generalnej, jeżeli korzystający z kredytu nie uiszcza zakredytowanych należności całkowicie lub nie uiszcza ich w terminie, załatwia sprawy koncesyj (zezwoleń) na wolne składy soli, hurtową sprzedaż wyrobów monopolu tytoniowego oraz na hurtową i detaliczną sprzedaż napojów alkoholowych, prowadzi ewidencję udzielonych koncesyj, załatwia prośby o zwroty nadpłat, wynikłych w podatkach pośrednich i należnościach monopolowych i wydaje odpowiednie orzeczenia, wydaje zezwolenia na zakup spirytusu skażonego środkiem szczególnym w przepisowy sposób, po cenie ulgowej, t. j. po cenie nie mieszczącej w sobie pełnej opłaty skarbowej lub zawierającej tę opłatę tylko częściowo, dokonywa przydziału olejów mineralnych ze zniżką lub zwolnieniem od podatku w granicach, przewidzianych w odnośnych przepisach ustaw i rozporządzeń, udziela zezwoleń na wyrób piwa poniżej 9 % ekstraktu, wydaje pozwolenia na sprzedaż soli przemysłowej, zezwala na nabywanie kontyngentów między cukrowniami, znajdującemi się w okręgu tej samej izby skarbowej, zatwierdza protokóły sprawozdań przedsiębiorstw, produkujących artykuły akcyzowo - monopolowe, o ile chodzi o udzielenie pewnej zwłoki do wprowadzenia przepisanego urządzenia oraz w wypadkach uruchomienia nowopowstałych przedsiębiorstw.
§  39.
Oddział karny załatwia sprawy karne skarbowe działu podatków pośrednich i monopolów w ramach, przewidzianych ustawą karną skarbową, prowadzi obronę interesów skarbowych w sądach w sprawach karnych skarbowych (pełnomocnicy skarbowi), wykonywa nadzór nad prawidłowem załatwianiem spraw karnych przez urzędy skarbowe akcyz i monopolów państwowych, przedstawia wnioski o asygnowanie nagród za przyczynienie się do wykrycia przestępstw skarbowych, czuwa nad należytem ściąganiem grzywien.
§  40.
W przedmiocie ulg w dziale podatków pośrednich i należytości monopolowych izba skarbowa załatwia sprawy:
1)
rozkładania na raty zaległości podatków pośrednich i opłat monopolowych bez względu na łączną kwotę zaległości na okres do 6 miesięcy, zaś do 12 miesięcy, o ile chodzi o zaległości powstałe wskutek podwyższenia podatku pośredniego lub opłaty monopolowej od stwierdzonych zapasów;
2)
zezwalania za zgodą Ministerstwa Skarbu na odroczenie płatności zakredytowanych i należycie zabezpieczonych podatków pośrednich i należności monopolowych;
3)
umorzeń nieściągalnych należności podatkowych lub monopolowych do kwoty 1.000 zł, a należności z tytułu grzywien do kwoty 5.000 zł;
4)
przyznawania w granicach obowiązujących przepisów okresów kredytów wszelkich podatków pośrednich i należności monopolowych ponad 5.000 zł przy ścisłem przestrzeganiu zasad należytego zabezpieczenia interesów Skarbu Państwa; ograniczenie powyższe co do kwoty kredytu nie dotyczy kredytowania podatku od piwa;
5)
udzielania w granicach obowiązujących przepisów zezwoleń na urządzanie loteryj fantowych do kwoty 3.000 zł kapitału gry.

Wydział V opłat skarbowych.

§  41.
Wydział V opłat skarbowych dzieli się na 2 oddziały:
1)
opłat stemplowych,
2)
podatku spadkowego i od darowizn.
§  42.
Naczelnik wydziału V czuwa nad sprawnością akcji wymiarowej i poborowej w zakresie opłat stemplowych oraz podatku spadkowego i od darowizn, dokonywa w tymże zakresie rewizji czynności urzędów skarbowych, poucza podwładny personel o stosowaniu odnośnych przepisów, stara się o należyte jego wyszkolenie oraz odpowiedni dobór przedstawia w tym kierunku wnioski wydziałowi ogólnemu.
§  43.
Oddział opłat stemplowych załatwia:
a)
odwołania od wymiarów opłat stemplowych względnie podwyżek stemplowych i kar dokonanych przez właściwy organ urzędowy oraz odwołania od decyzyj urzędów skarbowych,
b)
przygotowuje dla Ministerstwa Skarbu opinje w sprawie odwołań od własnych decyzyj, wydanych w pierwszej instancji względnie załatwia takież odwołania, o ile są całkowicie uzasadnione,
c)
załatwia wnioski o zwrot opłaty, uiszczonej od podania lub świadectwa, tudzież wnioski o wznowienie postępowania,
d)
przygotowuje orzeczenia w sprawie zwrotu nadpłat, zezwala na wymiar podwyżki stemplowej w kwocie zmniejszonej względnie obniża wymierzone już podwyżki i kary pieniężne,
e)
wydaje zarządzenia w sprawie sprzedaży znaków stemplowych przez dystrybutorów w granicach, określonych osobnemi przepisami,
f)
wydaje zarządzenia w sprawie kontroli stemplowej,
g)
wykonywa nadzór nad urzędami skarbowemi, przeprowadza lustrację tych urzędów w dziale opłat skarbowych, kontroluje dokonane przez urzędy skarbowe wymiary, czuwa nad ściąganiem opłat stemplowych przez te urzędy,
h)
sporządza sprawozdania i wykazy okresowe, określone specjalnemi przepisami (z wyjątkiem rachunkowych, należących do wydziału rachunkowo-kasowego),
i)
zezwala na bezpośrednie uiszczanie opłat stemplowych (art. 25, ustęp trzeci, ustawy o opłatach stemplowych),
j)
przygotowuje orzeczenia w sprawie odraczania względnie rozkładania na raty płatności pojedynczych opłat stemplowych i podwyżek stemplowych, bez względu na wysokość należności, na okres nie dłuższy niż 12 miesięcy, licząc od dnia, w którym opłatę stemplową względnie podwyżkę należy uiścić w myśl art. 20, 21, 28, 30 - 33, 42 i 59 ustawy o opłatach stemplowych, tudzież orzeczenia w sprawie umarzania należności z tytułu bezwzględnej nieściągalności do kwoty 1.000 zł,
k)
wstrzymuje kroki egzekucyjne (na prośbę strony), wdrożone już celem ściągnięcia opłaty stemplowej lub podwyżki na czas nie dłuższy niż 1 miesiąc.
§  44.
Oddział podatku spadkowego i od darowizn załatwia:
a)
sprawy wymiaru podatku spadkowego i od darowizn, o ile obowiązujące przepisy przekazują te czynności izbom skarbowym oraz przedstawia odwołania od takich wymiarów Ministerstwu Skarbu,
b)
rozstrzyga odwołania od wymiarów podatku spadkowego i od darowizn, dokonanych przez urzędy skarbowe, jako też odwołania od decyzyj urzędów skarbowych w sprawach dotyczących tych podatków,
c)
sprawuje nadzór nad przestrzeganiem przepisów o podatku spadkowym i od darowizn oraz przeprowadza kontrolę wymiarów dokonywanych przez urzędy skarbowe,
d)
przygotowuje orzeczenia w sprawie zwrotu nadpłat,
e)
sporządza sprawozdania i wykazy okresowe, określone specjalnemi przepisami (z wyjątkiem rachunkowych, należących do wydziału rachunkowo-kasowego),
f)
przygotowuje orzeczenia w sprawie odraczania względnie rozkładania na raty płatności podatku spadkowego i od darowizn bez względu na wysokość kwoty na okres do lat 10-ciu, tudzież orzeczenia w sprawie darowania grzywien bez względu na ich wysokość, względnie umarzania zaległości z tytułu bezwzględnej nieściągalności do kwoty 1.000 zł,
g)
wstrzymuje kroki egzekucyjne (na prośbę strony), wszczęte już celem ściągnięcia podatku spadkowego lub od darowizn na czas nie dłuższy, niż 2 miesiące.

Wydział VI emerytur i rent.

§  45.
Wydział VI emerytur i rent dzieli się na 2 oddziały:
1)
emerytur,
2)
rent.
§  46.
Naczelnik wydziału VI jest odpowiedzialny za całokształt spraw wydziału, w szczególności za terminowe ich załatwianie oraz za prawidłowe stosowanie ustaw i przepisów.
§  47.
Oddział emerytur załatwia sprawy orzecznictwa, uzgadniania przyznania i wymiaru, statystyki i budżetu w zakresie zaopatrzeń emerytalnych cywilnych funkcjonarjuszów państwowych, osób wojskowych i ich rodzin oraz w zakresie innych wypłacanych ze Skarbu Państwa zaopatrzeń, o ile sprawy te nie są zastrzeżone oddziałowi rent.
§  48.
Oddział rent załatwia sprawy orzecznictwa, statystyki i budżetu w zakresie zaopatrzeń inwalidów wojennych i pozostałych po nich rodzin.
§  49.
Postanowienia §§ 45 - 48 mają odpowiednie zastosowanie do wydziału VI izby skarbowej w Krakowie z tą zmianą, że wydział ten dzieli się na oddziały:
1)
emerytur i rent inwalidzkich,
2)
rent osób pozostałych po inwalidach.

Oddział pierwszy załatwia oprócz spraw, wyszczególnionych w § 47, sprawy orzecznictwa, statystyki i budżetu w zakresie zaopatrzeń inwalidów wojennych, oraz sprawy o charakterze ogólnym, oddział zaś drugi załatwia sprawy orzecznictwa, statystyki i budżetu w zakresie zaopatrzeń rodzin, pozostałych po inwalidach wojennych oraz po poległych i zmarłych wskutek służby wojskowej.

Postanowienia §§ 45 - 47 mają również odpowiednie zastosowanie do wydziału VI izby skarbowej I we Lwowie, z tą zmianą, że wydział ten nie załatwia spraw, wchodzących w zakres zaopatrzeń inwalidów wojennych i pozostałych po nich rodzin, dzieli się natomiast na dwa oddziały emerytur, z których jeden załatwia sprawy orzecznictwa, uzgadniania przyznania i wymiaru, statystyki i budżetu w zakresie zaopatrzeń emerytalnych funkcjonarjuszów państwowych resortów: skarbowego, administracji ogólnej, sądowego oraz szkolnictwa powszechnego i średniego (z wyjątkiem zawodowego), oddział zaś drugi załatwia te same sprawy pozostałych resortów.

Wydział VII bilansowy. 7

§  49a
Wydział VII bilansowy dzieli się na dwa oddziały:
1)
wymiarowy 1,
2)
wymiarowy 2.

Zakres działania oddziału wymiarowego 1 i 2 określi dyrektor izby skarbowej.

§  49b
Naczelnik wydziału VII jest odpowiedzialny za całokształt spraw wydziału, czuwa nad prawidłowym wymiarem i sprawnością poboru wymierzanych podatków.
§  49c
Wydział bilansowy załatwia w pierwszej instancji sprawy wymiaru podatków, których wymiar obowiązujące przepisy zlecają izbie skarbowej, sprawy wymiaru grzywien w zakresie tych podatków, przeprowadza badanie ksiąg handlowych płatników dla których dokonywa wymiaru podatków, opiniuje odwołania od tych wymiarów i grzywien, czuwa nad sprawnością poboru wymierzanych podatków, załatwia sprawy ulg podatkowych i prowadzi statystykę podatkową.

Urzędy skarbowe.

§  50.
Do urzędu skarbowego należy:
1)
wymiar podatków bezpośrednich i opłat skarbowych przy współudziale komisyj szacunkowych, o ile odnośne ustawy to przewidują, tudzież kontrola oraz przymusowe ściąganie podatków i opłat;
2)
nadzór nad podatkami i opłatami obliczanemi i uiszczanemi przez osoby lub urzędy do tego powołane;
3)
czuwanie nad przestrzeganiem ustaw podatkowych i stemplowych i wymierzanie kar i grzywien za ich przekroczenia, o ile karanie nie należy do władz sądowych;
4)
prowadzenie czynności rachunkowych i kasowych.
§  51. 8
W poszczególnych działach do urzędów skarbowych należą następujące czynności:

A.

W dziale podatków bezpośrednich:

1)
współdziałanie w tworzeniu komisyj szacunkowych;
2)
prowadzenie ewidencji płatników podatków;
3)
zbieranie informacyj podatkowych, badanie zeznań, składanych przez podatników, przy pomocy materjałów, zebranych przez urzędy, oraz drogą kontroli ksiąg;
4)
nakładanie grzywien i kar na płatników względnie na instytucje i przedsiębiorstwa za niestosowanie się do przepisów podatkowych;
5)
opracowywanie wniosków wymiarowych;
6)
zwoływanie komisyj szacunkowych i prowadzenie prac wymiarowych w tych komisjach;
7)
sporządzanie rejestrów szacunkowych i nakazów płatniczych, tudzież terminowe doręczanie tychże;
8)
rozpatrywanie odwołań przeciw wymiarom podatków we własnym zakresie działania, o ile na to pozwalają poszczególne ustawy podatkowe, oraz opinjowanie i przesyłanie odwołań do decyzji komisji odwoławczej względnie do izby skarbowej;
9)
udzielanie ulg podatkowych i utrzymywanie ewidencji w tym przedmiocie;
10)
opinjowanie wniosków, dotyczących zwrotu nadpłat w gotówce w podatkach bezpośrednich;
11)
czuwanie nad terminowem uiszczaniem podatków i zarządzanie egzekucji z tytułu zaległości podatkowych;
12)
prowadzenie statystyki podatkowej;
13)
czuwanie nad akcją wymiarową i poborową, uskutecznianą w danym okręgu wymiarowym przez ustawowo do tego powołane władze samorządowe;
14)
udzielanie informacyj względnie opinjowanie próśb, wnoszonych do innych urzędów i władz- w myśl obowiązujących w tym przedmiocie przepisów.

B.

W dziale opłat stemplowych:

1)
wymiary doraźne opłat stemplowych (art. 23, punkt b) oraz art. 24 punkt b) ustawy o opłatach stemplowych);
2)
ewidencja opłat, których wysokość ustala się w miarę wykonywania zobowiązań;
3)
wymierzanie opłat stemplowych, podwyżek i kar pieniężnych zapomocą nakazu płatniczego;
4)
wydawanie zaświadczeń o uiszczeniu lub nienależności opłaty oraz o odroczeniu płatności;
5)
wykonywanie nadzoru nad sprzedażą znaków stemplowych przez dystrybutorów w sposób, określony osobnemi przepisami;
6)
wykonywanie nadzoru nad przestrzeganiem przepisów w dziedzinie opłat stemplowych przez przeprowadzanie kontroli stemplowej w urzędach i u osób, podlegających kontroli, w granicach, określonych osobnemi przepisami;
7)
czuwanie nad terminowem uiszczaniem opłat stemplowych i zarządzanie egzekucji z tytułu zaległości w tychże opłatach;
8)
załatwianie środków odwoławczych w granicach, określonych osobnemi przepisami;
9)
prowadzenie ksiąg oraz sporządzanie sprawozdań i wykazów okresowych, określonych osobnemi przepisami.

C.

W dziale podatku spadkowego i od darowizn:

1)
przyjmowanie i zbieranie danych, potrzebnych do wymiaru podatku spadkowego i od darowizn;
2)
wymiar tego podatku w granicach, określonych specjalnemi przepisami, względnie przedkładanie izbie skarbowej spraw, tyczących się tego podatku, a nie należących do kompetencji urzędu skarbowego;
3)
przedkładanie izbie skarbowej odwołań od wymiarów podatku spadkowego i od darowizn, dokonanych przez urzędy skarbowe, jako też wszelkich podań, których załatwianie należy do kompetencji izby skarbowej oraz środków prawnych, skierowanych przeciw decyzjom urzędu skarbowego;
4)
czuwanie nad terminowem uiszczaniem podatku spadkowego i od darowizn oraz zarządzanie egzekucji z tytułu zaległości w tych podatkach;
5)
prowadzenie ksiąg oraz sporządzanie sprawozdań i wykazów, określonych osobnemi przepisami.

D.

W dziale rachunkowo-kasowym:

1)
prowadzenie rachunkowości w zakresie danin publicznych;
2)
pobieranie i przechowywanie pieniędzy i innych walorów na rachunek Skarbu Państwa, związków samorządowych i innych korporacyj prawa publicznego;
3)
dokonywanie wypłat na rachunek Państwa, związków samorządowych i innych korporacyj prawa publicznego;
4)
przyjmowanie, przechowywanie i wydanie na rachunek władz i urzędów państwowych przedmiotów wartościowych;
5)
zaopatrywanie dystrybutorów w znaki wartościowe i sprzedaż odręczna tych znaków;
6)
przyjmowanie i wypłacanie sum depozytowych, komunalnych i funduszów specjalnych oraz innych funduszów;
7)
prowadzenie rachunków bieżących;
8)
sprzedawanie i skupywanie państwowych papierów wartościowych, konwersja tych papierów, opłacanie kuponów, wylosowanych premij i inne związane z tem operacje;
9)
pobieranie wpływów na rachunek innych kas państwowych oraz dokonywanie wypłat na rachunek tych kas na zasadzie osobnych rozporządzeń;
10)
prowadzenie przepisanych ksiąg rachunkowych i kasowych, sporządzanie wykazów, sprawozdań i zamknięć, przesyłanie zawiadomień, oraz udzielanie wszelkich wyjaśnień w zakresie wpłat i wypłat;
11)
dokonywanie przerachowań na poczet należności w zakresie podatków bezpośrednich, opłat stemplowych oraz podatku spadkowego i od darowizn tudzież sporządzanie wniosków, dotyczących zwrotu nadpłat w podatkach bezpośrednich oraz opłatach stemplowych i daninach pokrewnych;
12)
sporządzanie i dostarczanie działowi egzekucyjnemu urzędu tytułów wykonawczych na nieuiszczone w terminie daniny publiczne;
13)
czuwanie nad terminowem uiszczaniem rozłożonych na raty zaległości w podatkach bezpośrednich i opłatach;
14)
kontrola rachunkowo-kasowa wpłat, dokonywanych przez poborców skarbowych;
15)
wykonywanie obrotów za pośrednictwem Pocztowej Kasy Oszczędności i Banku Polskiego a także niektórych czynności bankowych na zasadzie osobnych rozporządzeń.

W miejscowościach, w których istnieją specjalne urzędy opłat stemplowych, czynności wyszczególnione wyżej pod B, C i D spełniają te urzędy.

§  52.
Dział rachunkowo-kasowy urzędu skarbowego, stanowiący część składową odnośnego urzędu, nosi nazwę: "Kasa Urzędu Skarbowego w ....". Do działu rachunkowo-kasowego mają być wyznaczeni przynajmniej dwaj urzędnicy, z których jeden prowadzi rachunkowość (księgowy), a drugi spełnia czynności kasjerskie (skarbnik). Obydwaj ci urzędnicy są solidarnie odpowiedzialni za całość agend kasowych, oraz funduszów skarbowych i innych walorów, za prawidłowe i zgodne z instrukcją kasową przechowywanie pieniędzy i innych walorów, tudzież kluczy od skarbca i szaf opancerzonych, podpisują wspólnie dzienniki kasowe, sprawozdania, zawiadomienia, wszelkie wykazy i dowody, uczestniczą przy rewizjach kasy i opakowywaniu przesyłek wartościowych, oraz otwierają przesyłki wartościowe w obecności funkcjonarjusza, który podjął odnośną przesyłkę.

Korespondencję, skierowaną pod adresem kasy, otwiera księgowy.

§  53.
W tych miejscowościach, gdzie jest tylko jeden urząd skarbowy, kasa tegoż urzędu, poza przyjmowaniem wpłat i dokonywaniem wypłat w zakresie poruczonym danemu urzędowi, będzie wykonywała funkcje kasy skarbowej poborowo-płatniczej w odniesieniu do wszystkich władz i urzędów państwowych, związków samorządowych i innych korporacyj prawa publicznego (typ A).

W tych zaś miejscowościach, gdzie jest więcej niż jeden urząd skarbowy - kasa typu A będzie utworzona przy jednym z tych urzędów, a przy pozostałych urzędach będą utworzone kasy o mniejszym zakresie czynności (typ B).

W zależności od stosunków miejscowych może być utworzona za zgodą Ministerstwa Skarbu jedna kasa typu B dla dwóch lub więcej urzędów skarbowych tej samej miejscowości.

Nadto może być utworzona kasa typu B przy każdym urzędzie opłat stemplowych.

Zaszeregowanie kas do jednego z dwóch typów, jak również ścisłe ustalenie zakresu czynności każdej kasy nastąpi w drodze osobnego rozporządzenia.

§  54.
W przedmiocie ulg podatkowych do urzędu skarbowego należy:
a)
zezwalanie na ratalną spłatę wszelkich zaległości w podatkach bezpośrednich (z wyjątkiem zaliczek miesięcznych i kwartalnych na podatek przemysłowy oraz przedpłat za podatek dochodowy) na okres czasu nieprzekraczający 12 miesięcy do kwoty 20.000 zł. dla poszczególnych płatników w ciągu roku budżetowego, nie licząc dodatków samorządowych, kar za zwłokę i kosztów egzekucyjnych;
b)
odraczanie spłaty wymienionych pod a) zaległości na przeciąg 2 miesięcy do kwoty 5.000 zł dla poszczególnych płatników w ciągu roku budżetowego;
c)
odraczanie płatności pojedynczych opłat stemplowych, nie przewyższających 50 zł, względnie podwyżek stemplowych, nie przewyższających 200 zł, na czas nie dłuższy niż 3 miesiące;
d)
obniżanie kar za zwłokę, licząc od ustawowego terminu płatności, do wysokości określonej w art. 3 ustawy z dnia 31 lipca 1924 r. o pobieraniu od zaległości w podatkach bezpośrednich oraz w należytościach stemplowych kar za zwłokę, odsetek za odroczenie, tudzież kosztów egzekucyjnych (Dz. U. R. P. Nr. 73, poz. 721) co do zaległości rozkładanych na raty względnie odraczanych.
§  55.
Na czele urzędu skarbowego stoi inspektor skarbowy względnie inny urzędnik, wyznaczony przez Ministerstwo Skarbu jako kierownik urzędu.

Kierownik urzędu skarbowego pod względem osobowym i służbowym podlega prezesowi izby skarbowej.

Kierownik urzędu skarbowego jest odpowiedzialny za prawidłowy bieg wszelkich spraw należących do zakresu działania urzędu a przedewszystkiem za terminowy i prawidłowy wymiar podatków i opłat skarbowych, za sprawne ściąganie zaległości, za terminowe oraz zgodne z przepisami prowadzenie rachunkowości i składanie sprawozdań.

W szczególności do kierownika urzędu skarbowego należy:

a)
decyzja we wszystkich sprawach i kontrola podwładnego personelu, załatwianie spraw ogólnych, tajnych i osobowych;
b)
równomierny podział czynności pomiędzy funkcjonarjuszów urzędu, zaznajamianie ich z nowemi przepisami i instrukcjami;
c)
czuwanie nad terminowem wysyłaniem do izby skarbowej wszelkich wykazów i sprawozdań;
d)
kontrola ksiąg i zapisków prowadzonych w urzędzie;
e)
inicjatywa w tworzeniu komisyj szacunkowych, kierowanie ich czynnościami i wykonywanie uchwał komisyj;
f)
lustracja przedsiębiorstw przemysłowych i handlowych;
g)
nadzór nad prawidłowem funkcjonowaniem działu rachunkowo-kasowego oraz należytem bezpieczeństwem skarbca i przechowywaniem mienia państwowego, czuwanie nad terminowem oraz zgodnem z przepisami prowadzeniem czynności kasy, nad zaopatrzeniem kasy w odpowiedni zapas gotówki, znaków wartościowych, ksiąg, druków i t. p.;
h)
donoszenie prezesowi izby skarbowej o wszelkich nadzwyczajnych wypadkach, zaszłych w urzędowaniu;
i)
nakładanie kar za wykroczenia przeciw przepisom ustaw podatkowych i stemplowych w granicach określonych przez ustawy.
§  56.
Kierownikowi urzędu skarbowego przysługuje prawo udzielania urlopów podwładnym funkcjonarjuszom w następującym zakresie:
a)
urlopów w celu załatwiania spraw osobistych, rodzinnych i majątkowych w wymiarze, nieprzenoszącym trzech dni jednorazowo, łącznie zaś 15 dni w ciągu roku kalendarzowego;
b)
urlopów wypoczynkowych w pełnym wymiarze ustawowym.
§  57. 9
Czynności urzędów skarbowych należy, o ile możności, grupować w odrębnych działach:
1)
podatku przemysłowego,
2)
dochodowego, wojskowego i majątkowego oraz od kapitałów i rent,
3)
podatków realnych,
4)
opłat stemplowych oraz podatku spadkowego i od darowizn,
5)
egzekucyjnym,
6)
rachunkowo-kasowym.
§  58.
Przepisy § 50 - 56 mają w zakresie opłat stemplowych oraz podatku spadkowego i od darowizn odpowiednie zastosowanie do utworzonych w większych miastach odrębnych urzędów opłat stemplowych.

Urzędy skarbowe akcyz i monopolów państwowych.

§  59.
Urzędy skarbowe akcyz i monopolów państwowych wykonywują przez swych urzędników i organa kontrolne nadzór nad przedsiębiorstwami przemysłowemi produkującemi artykuły akcyzowo-monopolowe oraz nad zakładami, sprzedającemi te artykuły, tudzież orzekają w sprawach dotyczących podatków pośrednich od wina, piwa, drożdży, kwasu octowego, cukru, olejów mineralnych, tudzież monopolów: spirytusowego, tytoniowego, solnego, zapałczanego i loterji państwowej w myśl obowiązujących ustaw i rozporządzeń.

Pozatem do zakresu działania urzędu skarbowego akcyz i monopolów państwowych należy:

1)
wymiar, a w razie potrzeby zabezpieczenie i przymusowe ściąganie podatków pośrednich i należytości monopolowych, których wymiar zlecono im obowiązującemi przepisami, oraz we wszystkich wypadkach, gdy wskutek czynu lub zaniechania sprzecznego z postanowieniami prawnemi wymiar podatku nie mógł nastąpić;
2)
rozkładanie na raty do 6 miesięcy zaległości podatkowych, powstałych wskutek podwyższenia akcyzy lub opłaty monopolowej od stwierdzonych zapasów, o ile przeprowadzona egzekucja byłaby połączona ze szkodą płatnika, a nie zachodzi niebezpieczeństwo nieściągalności;
3)
umarzanie tych samych zaległości, które stały się dowodnie nieściągalnemi, o ile zaległość nie przekracza kwoty 50 zł;
4)
załatwianie spraw karnych w ramach, przewidzianych ustawą karną skarbową;
5)
nadawanie pod nadzorem izby skarbowej koncesyj na detaliczną sprzedaż wyrobów monopolu tytoniowego, tymczasowe nadawanie z wolnej ręki zezwoleń na hurtową sprzedaż wyrobów monopolu tytoniowego aż do przeprowadzenia przepisanego postępowania i decyzji władzy wyższej, o ile utrzymanie opróżnionego chwilowo miejsca sprzedaży leży w interesie monopolu i konsumentów a kandydat posiada wszelkie, wymagane przepisami warunki. O każdem opróżnieniu hurtowej sprzedaży wyrobów monopolu tytoniowego i o ewentualnem tymczasowem nadaniu winien urząd zawiadomić niezwłocznie przełożoną izbę skarbową;
6)
przeprowadzanie dochodzeń oraz przepisanego postępowania w sprawie stałego nadania koncesyj na hurtową sprzedaż monopolu tytoniowego oraz wszelkich sprzedaży wyrobów alkoholowych a następnie przedkładanie spraw tych do decyzji właściwej izbie skarbowej;
7)
poza normalną kontrolą i nadzorem nad przedsiębiorstwami, znajdującemi się w okręgu - przyjmowanie wszelkich przepisanych zgłoszeń o zamierzonem uruchomieniu przedsiębiorstw, wytwarzających przedmioty podlegające podatkom pośrednim lub opłatom monopolowym, przeprowadzanie lub zarządzanie urzędowych sprawdzań, zatwierdzanie protokółów sprawdzań wszelkich przedsiębiorstw już istniejących, o ile urządzenie tych przedsiębiorstw odpowiada obowiązującym przepisom;
8)
utrzymanie ewidencji:
a)
przedsiębiorstw, wytwarzających lub przetwarzających przedmioty, podlegające podatkom pośrednim lub opłatom monopolowym;
b)
przedsiębiorstw korzystających z ulg w spłacie podatków pośrednich lub opłat monopolowych;
c)
detalicznych i hurtowych sprzedaży wyrobów monopolowych oraz wyrobów alkoholowych.
9)
zwalnianie oleju mineralnego od podatku w całości lub w części w wypadkach niezastrzeżonych wyraźnie decyzji wyższej instancji;
10)
przyznawanie za przepisanem zabezpieczeniem, w ramach ustawowych okresów, kredytów w zakresie podatków pośrednich z wyjątkiem podatku od piwa, oraz przyznawanie kredytów w zakresie należności monopolowych do wysokości 5.000 zł;
11)
udzielanie zezwoleń na loterję fantową do kwoty 1.000 zł kapitału gry przy zastosowaniu do obowiązujących w tej mierze przepisów;
12)
wydawanie zezwoleń na zakup spirytusu nieskażonego, całkowicie opłaconego, to jest spirytusu, którego cena mieści w sobie pełną opłatę skarbową, tudzież zezwoleń na zakup spirytusu skażonego środkiem ogólnym;
13)
zatwierdzanie zastępców w koncesjonowanych przedsiębiorstwach sprzedaży wyrobów monopolowych oraz kierowników we wszystkich przedsiębiorstwach podlegających kontroli skarbowej;
14)
wykonywanie z własnej inicjatywy lub też na zlecenie władzy przełożonej poza wymienionemi wypadkami także innych czynności w zakresie podatków pośrednich i monopolów państwowych oraz w innym zakresie (cło) celem zabezpieczenia interesów Skarbu Państwa; wszelkie nadzwyczajne czynności, powzięte z własnej inicjatywy, powinny być podawane do wiadomości izby skarbowej;
15)
wydawanie zezwoleń na pobór soli przemysłowej.
§  60.
Do kierownika urzędu skarbowego akcyz i monopolów państwowych należy:
a)
decyzja w sprawach należących do właściwości urzędów i kontrola podwładnego personelu tak urzędu jak i kontroli skarbowej;
b)
osobista rewizja i kontrola wszystkich przedsiębiorstw, wytwarzających artykuły podlegające akcyzie, względnie stanowiące przedmiot monopolu państwowego oraz większych zakładów handlowych, prywatnych, tudzież wszystkich zakładów monopolowych;
c)
weryfikacja przedsiębiorstw stosownie do obowiązujących w tym przedmiocie przepisów;
d)
załatwianie tajnych spraw ogólnych i osobistych;
e)
prowadzenie ważniejszych dochodzeń karnych skarbowych i dyscyplinarnych;
f)
ustawianie, tarowanie i kontrola działalności aparatów kontrolno - mierniczych w przedsiębiorstwach;
g)
kontrolowanie czynności podwładnych organów kontroli skarbowej w wytwórniach i zakładach handlowych osobiście oraz zapomocą sprawdzania dzienników służbowych;
h)
pouczanie podwładnego personelu;
i)
wydawanie zarządzeń celem rychłego i prawidłowego biegu urzędowania;
j)
kontrolowanie wszystkich ksiąg i zapisków, prowadzonych w urzędzie;
k)
lustracja czynności kancelaryjnej urzędników kontroli skarbowej w terminach i w sposób wskazanych w odnośnych instrukcjach.

Kierownikowi urzędu skarbowego akcyz i monopolów państwowych przysługuje prawo udzielania urlopów podwładnym funkcjonarjuszom w zakresie, wyszczególnionym w § 56 niniejszego rozporządzenia.

§  61.
Czynności urzędu skarbowego akcyz i monopolów państwowych należy, o ile możności, grupować w następujących 3 działach:
1)
administracyjnym,
2)
akcyzowo-monopolowym,
3)
karnym.

Przepisy przejściowe i końcowe.

§  62.
Istniejące dotychczas na obszarze Rzeczypospolitej "Urzędy skarbowe podatków i opłat skarbowych" otrzymują nazwę: "Urząd Skarbowy".
§  63.
Czynności istniejących na obszarze Rzeczypospolitej kas skarbowych przekazuje się właściwym terytorjalnie urzędom skarbowym (§ 62).
§  64.
Terytorjalny zakres działania władz i urzędów skarbowych, określony dotychczas obowiązujacemi przepisami, pozostaje w mocy.
§  65. 10
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem 1 września 1931 r.:
a)
w okręgu administracyjnym izby skarbowej okręgowej w Warszawie - w całości,
b)
na pozostałym obszarze Rzeczypospolitej - z wyjątkiem §§ 50 p. 4), 51 część D), 52, 53, 55 p. g), 57 p, 5) i 63, które wchodzą w życie w całości z dniem 1 stycznia 1932 r.

Jednocześnie traci moc obowiązującą rozporządzenie Ministra Skarbu z dnia 20 czerwca 1927 r. (Dz. U. R. P. Nr. 66, poz. 588):

a)
w okręgu administracyjnym izby skarbowej okręgowej w Warszawie - w całości,
b)
na pozostałym obszarze Rzeczypospolitej - z wyjątkiem przepisów, dotyczących przedmiotów, unormowanych wyżej podanemi §§ 50 p. 4), 51 część D), 52, 53, 55 p. g), 57 p. 5) i 63, które to przepisy tracą moc obowiązującą w całości z dniem 31 grudnia 1931 r.
1 § 8 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 11 maja 1937 r. (Dz.U.37.41.324) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 czerwca 1937 r.
2 § 19 pkt 5 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 11 maja 1937 r. (Dz.U.37.41.324) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 czerwca 1937 r.
3 § 28 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 4 lipca 1936 r. (Dz.U.36.55.401) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 1936 r.
4 § 29 lit. c) zmieniona przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 4 lipca 1936 r. (Dz.U.36.55.401) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 1936 r.
5 § 30 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 4 lipca 1936 r. (Dz.U.36.55.401) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 1936 r.
6 § 34 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 4 lipca 1936 r. (Dz.U.36.55.401) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 1936 r.
7 Rozdział (Wydział VII) dodany przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 11 maja 1937 r. (Dz.U.37.41.324) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 czerwca 1937 r.
8 § 51 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 4 lipca 1936 r. (Dz.U.36.55.401) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 1936 r.
9 § 57 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 18 lipca 1932 r. (Dz.U.32.62.585) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 sierpnia 1932 r.
10 § 65 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 28 listopada 1931 r. (Dz.U.31.107.834) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 grudnia 1931 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1931.77.613

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Organizacja i zakres działania izb i urzędów skarbowych.
Data aktu: 13/08/1931
Data ogłoszenia: 29/08/1931
Data wejścia w życie: 01/01/1932, 01/09/1931