Dezynsekcja hoteli, pokojów umeblowanych i pensjonatów.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH, I NADZWYCZAJNEGO NACZELNEGO KOMISARZA DO SPRAW WALKI Z EPIDEMJAMI
z dnia 13 marca 1926 r.
w sprawie dezynsekcji hoteli, pokojów umeblowanych i pensjonatów.

Na podstawie punktu "c" art. 3 ustawy z dnia 14 lipca 1920 r. o utworzeniu urzędu Naczelnego Nadzwyczajnego Komisarza do walki z epidemjami, grożącemi Państwu klęską powszechną (Dz. U. R. P. № 61, poz. 388), § 1 rozporządzania Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1925 r. o powołaniu urzędu Naczelnego Nadzwyczajnego Komisarza do walki z epidemjami (Dz. U. R. P. z 1926 r. № 3, poz. 17), punktów 1 i 10 art. 2 zasadniczej ustawy sanitarnej z dnia 19 lipca 1919 r. (Dz. P. P. P. № 63, poz. 371) oraz § 1 rozporządzania Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 18 stycznia 1924 r. w przedmiocie rozdziału kompetencji Ministra Zdrowia Publicznego (Dz. U. R. P. № 9, poz. 86) zarządza się co następuje:
§  1.
Hotele, pokoje umeblowane, pensjonaty, w razie stwierdzenia przez właściwe władze sanitarne w zakładach tych robactwa (pluskwy, wszy i t. d.), podlegają obowiązkowemu oczyszczeniu (dezynsekcji) jednorazowemu lub wielokrotnemu aż do czasu zupełnego zniszczenia owadów i ich zarodków.

Po raz pierwszy zakłady te mają być poddane oczyszczeniu (dezynsekcji) wprzeciągu trzech miesięcy od dnia ogłoszenia niniejszego rozporządzenia.

§  2.
Koszty oczyszczenia (dezynsekcji), wykonywanego odpowiednim sposobem (gazowym, mechanicznym i t. p.), zaleconym przez władze sanitarne, ponosi właściciel zakładu lub dzierżawca.
§  3.
Jeżeli właściciel zakładu lub jego dzierżawca nie przeprowadza w wyznaczonym mu przez władzę administracyjną I instancji terminie oczyszczenia (dezynsekcji), przeprowadzają ją organa sanitarne miejscowych władz samorządowych, a w razie ich braku, władze administracyjne I instancji przez własne organa lub trzecie osoby na koszt właściciela, względnie dzierżawcy zakładu, i ściągają koszty w drodze egzekucji administracyjnej.
§  4.
O dokonanem oczyszczeniu (dezynsekcji) hotelu, pokojów umeblowanych, pensjonatu, o ile ono było przeprowadzone przez prywatne osoby lub firmy na skutek wydanego zaradzenia władz sanitarnych, obowiązany jest właściciel zakładu lub jego dzierżawca niezwłocznie zawiadomić miejscowe organa sanitarne samorządowe, a w ich braku właściwe władze sanitarne I instancji.
§  5.
Organa sanitarne samorządowe, względnie władze sanitarne I instancji, po otrzymaniu tego zawiadomienia, niezwłocznie przeprowadzą kontrolę co do skuteczności oczyszczenia i wydadzą zarządowi zakładu "zaświadczenie" o dodatnim wyniku oczyszczenia (dezynsekcji), względnie zarządzą w myśl § 1 dezynsekcje ponowne.
§  6.
Zakłady, w których nawet pomimo wielokrotnego oczyszczania stale stwierdza się obecność robactwa na skutek nieodpowiedniego utrzymywania zakładu, podlegają zamknięciu aż do czasu bezwarunkowego usunięcia okoliczności, sprzyjających rozwojowi robactwa.
§  7.
Właściciele hotelu, pokojów umeblowanych, pensjonatów, względnie dzierżawcy zakładu, winni przekroczenia przepisów niniejszego rozporządzenia, ulegną karze w myśl art. 25 ustawy z dnia 25 lipca 1919 r. w przedmiocie zwalczania chorób zakaźnych oraz innych chorób, występujących nagminnie (Dz. U. R. P. № 67, poz. 402).

Karze tej również ulegną mieszkańcy hotelu, pokojów umeblowanych, pensjonatów, winni niestosowania się do postanowień niniejszego rozporządzenia.

§  8.
Przepisy niniejszego rozporządzenia są uzupełnieniem § 13 rozporządzenia Ministra Zdrowia Publicznego z dnia 23 stycznia 1922 r. wydanego w porozumieniu z Ministrem Spraw Wewnętrznych w przedmiocie przepisów sanitarnych dla hoteli, pokojów umeblowanych i pensjonatów (Dz. U. R. P. № 10 poz. 78).
§  9.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1926.27.165

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Dezynsekcja hoteli, pokojów umeblowanych i pensjonatów.
Data aktu: 13/03/1926
Data ogłoszenia: 22/03/1926
Data wejścia w życie: 22/03/1926