Ustanowienie rządowego programu wspierania rodziny "Asystent rodziny w 2024 r.".

UCHWAŁA NR 245
RADY MINISTRÓW
z dnia 8 grudnia 2023 r.
w sprawie ustanowienia rządowego programu wspierania rodziny "Asystent rodziny w 2024 r."

Mając na uwadze, że zgodnie z art. 187 ust. 1 pkt 5 oraz art. 197 ust. 1 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2023 r. poz. 1426 i 1429) do zadań ministra właściwego do spraw rodziny należy opracowanie i finansowanie rządowych programów wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej, Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1. 
Ustanawia się rządowy program wspierania rodziny "Asystent rodziny w 2024 r.", zwany dalej "Programem", stanowiący załącznik do uchwały.
§  2. 
1. 
Realizatorami Programu są minister właściwy do spraw rodziny oraz wojewoda, a beneficjentami gminy, zgodnie z zakresem wskazanym w Programie.
2. 
Program jest realizowany od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2024 r.
§  3. 
1. 
Źródłem finansowania Programu są środki Funduszu Pracy ujęte w planie finansowym Funduszu Pracy na 2024 r., na podstawie art. 9 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 4 listopada 2016 r. o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin "Za życiem" (Dz. U. z 2023 r. poz. 1923).
2. 
Na finansowanie Programu przeznacza się kwotę nieprzekraczającą 70 000 000 zł.
§  4. 
Uchwała wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

Rządowy program wspierania rodziny "Asystent rodziny w 2024 r."

1. Ramy prawne

Rządowy program wspierania rodziny "Asystent rodziny w 2024 r.", zwany dalej "Programem", został opracowany w oparciu o art. 187 ust. 1 pkt 5 oraz art. 197 ust. 1 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2023 r. poz. 1426, z późn. zm.) w związku z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 4 listopada 2016 r. o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin "Za życiem" (Dz. U. z 2023 r. poz. 1923).

2. Cel Programu

Celem Programu jest pomoc w realizacji zadań wykonywanych przez asystentów rodziny, w tym również zadań, o których mowa w art. 8 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 4 listopada 2016 r. o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin "Za życiem".

W ramach Programu zostaną dofinansowane:

* dodatki do wynagrodzenia asystentów rodziny przez przyznanie asystentowi dodatku do wynagrodzenia w wysokości do 2400 zł, podzielonego na 12 części odpowiadających miesiącom zatrudnienia, w wysokości do 200 zł za każdy przepracowany miesiąc, proporcjonalnie do wymiaru etatu 1 ;

* koszty zatrudnienia asystentów rodziny - w wysokości nieprzekraczającej 30% (wynagrodzenie wraz z pochodnymi od wynagrodzeń) ponoszone od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2024 r.

3. Adresaci Programu

Dofinansowanie dodatków do wynagrodzenia oraz kosztów zatrudnienia asystentów rodziny w ramach Programu jest adresowane do gmin, których obowiązkiem jest realizacja zadań z obszaru wspierania rodziny, w tym również wynikających z ustawy z dnia 4 listopada 2016 r. o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin "Za życiem". W ramach Programu ze środków finansowych mogą korzystać za pośrednictwem gmin również podmioty niepubliczne, które zgodnie z art. 190 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej realizują zadanie pracy z rodziną na zlecenie samorządu.

4. Zakres realizacji Programu

Dofinansowanie dodatków do wynagrodzenia oraz kosztów zatrudnienia asystentów rodziny nastąpią na podstawie zapotrzebowania gminy, składanego dwa razy w roku do wojewody. Dofinansowanie dodatków do wynagrodzenia obejmie asystentów rodziny, którzy przepracowali co najmniej 120 godzin (w odniesieniu do pełnego wymiaru czasu pracy - proporcjonalnie mniej godzin przy zatrudnieniu na niepełny etat) w miesiącu 2 , za który przyznany jest dodatek.

Dofinansowanie kosztów zatrudnienia asystentów rodziny dotyczy kwoty wydatkowanej przez gminę na wynagrodzenia asystentów rodziny (wraz z pochodnymi od wynagrodzeń) przysługujące za okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2024 r.

Gmina będąca beneficjentem Programu może korzystać z całego zakresu Programu lub jednego elementu Programu (dofinansowanie dodatków do wynagrodzeń, dofinansowanie kosztów zatrudnienia).

5. Finansowanie

Źródłem finansowania Programu są środki Funduszu Pracy ujęte w planie finansowym Funduszu Pracy na 2024 r.

Na realizację Programu w roku 2024 w planie finansowym Funduszu Pracy zaplanowano środki w wysokości nieprzekraczającej 70 mln zł.

Środki pozyskane z Funduszu Pracy mogą być przeznaczone jedynie na pokrycie wydatków kwalifikowalnych dotyczących dofinansowania dodatków do wynagrodzenia asystentów rodziny oraz dofinansowania kosztów zatrudnienia asystentów rodziny, stanowiąc dochód gminy w rozumieniu ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2022 r. poz. 2267, z późn. zm.).

6. Czas realizacji zadania

Zadanie będzie realizowane od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2024 r.

7. Warunki dofinansowania w ramach Programu

1. Dofinansowanie dodatków do wynagrodzenia asystentów rodziny

Dofinansowanie przyznane zostanie w wysokości do 2400 zł na asystenta rodziny zatrudnionego w gminie w 2024 r. (podstawą zatrudnienia może być zarówno umowa o pracę, jak i umowa zlecenie). Dofinansowanie to będzie podzielone na 12 części odpowiadających miesiącom zatrudnienia - dofinansowanie dodatku do wynagrodzenia za jeden miesiąc może zostać przyznane w wysokości do 200 zł, proporcjonalnie do wymiaru etatu w danym miesiącu. Dofinansowanie dodatku do wynagrodzenia za dany miesiąc może być przyznane asystentowi rodziny, który spełnia wszystkie poniższe warunki:

* jest zatrudniony w gminie na stanowisku asystenta rodziny w dniu złożenia zapotrzebowania przez gminę lub realizuje zadania asystenta rodziny na podstawie obowiązującej w tym dniu umowy zlecenia;

* przepracował w miesiącu, za który przyznany jest dodatek, co najmniej 120 godzin (co stanowi równowartość 15 dni w 8 godzinnym dniu pracy) w odniesieniu do zatrudnienia w pełnym wymiarze czasu pracy - w przypadku zatrudnienia w niepełnym wymiarze proporcjonalnie mniej 3 .

Dofinansowanie dodatków do wynagrodzeń nie może zostać przeznaczone na dofinansowanie wynagrodzeń, dodatków i nagród otrzymywanych przez asystenta rodziny na podstawie umów, o których mowa w art. 17 ust. 2 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. Dofinansowanie powinno stanowić maksymalnie do 80% kosztów dodatku (beneficjent, tj. gmina, powinna zabezpieczyć udział własny w wysokości minimum 20%).

2. Dofinansowanie kosztów zatrudnienia asystentów rodziny

Dofinansowanie kosztów zatrudnienia asystentów rodziny - przyznane zostanie w wysokości do 30% kosztów poniesionych przez gminę (wynagrodzenie wraz z pochodnymi od wynagrodzeń) za okres styczeń-grudzień 2024 r. na zatrudnienie asystentów rodziny. Z kosztów są wyłączone:

* środki na dodatki do wynagrodzenia dofinansowane ze środków Funduszu Pracy w ramach Programu oraz wymagany wkład własny;

* wszystkie dodatkowe świadczenia wypłacone asystentom, inne niż wynagrodzenie zasadnicze i dodatek za wieloletnią pracę.

8. Realizatorzy i beneficjenci Programu oraz ich działania

I. Szczebel centralny - minister właściwy do spraw rodziny

1. Podział kwoty zaplanowanej na dofinansowanie dodatków oraz dofinansowanie kosztów zatrudnienia asystentów rodziny dla gmin w ramach środków Funduszu Pracy, w oparciu o zapotrzebowania przekazane przez wojewodę.

2. Wskazanie wojewodzie kwoty, w ramach dokonanego podziału środków, o którą może wnioskować w ramach Programu, na każdy z okresów rozliczeniowych.

3. Przekazanie środków Funduszu Pracy w ramach programu wojewodom.

4. Analiza sprawozdań wojewódzkich z realizacji Programu.

5. Sporządzenie sprawozdania zbiorczego z realizacji Programu.

6. Ocena realizacji zadań finansowanych z Programu na podstawie sprawozdań wojewódzkich.

7. Monitorowanie realizacji zadania wynikającego z Programu.

II. Szczebel wojewódzki - wojewoda

1. Przekazanie do urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw rodziny scalonych zestawień z gmin w dwóch okresach rozliczeniowych.

2. Udzielanie informacji o zasadach Programu, a także interpretacja postanowień Programu.

3. Przygotowanie dokumentacji dla gmin, w tym umowy sporządzonej na podstawie opracowanych przez urząd obsługujący ministra właściwego do spraw rodziny wytycznych do umowy z gminą określonych w załączniku nr 1 do Programu i wzoru sprawozdania gminy z realizacji Programu, określonego w załączniku nr 2 do Programu.

4. Zawieranie umów z gminami.

5. Występowanie do ministra właściwego do spraw rodziny z wnioskami o środki Funduszu Pracy - 2 razy w roku.

6. Przekazywanie środków gminom.

7. Analiza przekazanych przez gminy sprawozdań z realizacji Programu.

8. Rozliczenie środków Funduszu Pracy.

9. Przekazanie do urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw rodziny sprawozdania wojewódzkiego z realizacji Programu, według wzoru stanowiącego załącznik nr 3 do Programu - po zakończeniu pierwszego okresu rozliczeniowego oraz na zakończenie realizacji Programu.

III. Szczebel lokalny - gmina:

1. Składanie do wojewodów zapotrzebowania gminy dwa razy w roku w terminach określonych Rozdziale 9.

2. Realizacja zadań zgodnie z podpisanymi umowami.

3. Rozliczenie środków Funduszu Pracy.

4. Przekazanie do wojewody sprawozdania gminy z realizacji Programu, według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do Programu - po zakończeniu pierwszego okresu rozliczeniowego oraz na zakończenie realizacji Programu.

9. Zasady składania ofert

1. Wojewoda terminach:

a) do dnia 30 czerwca 2024 r.- w odniesieniu do dofinansowania za pierwszy okres rozliczeniowy, tj. od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 30 czerwca 2024 r.,

b) do dnia 31 października 2024 r. - w odniesieniu do dofinansowania za drugi okres rozliczeniowy, tj. od dnia 1 lipca 2024 r. do dnia 31 grudnia 2024 r.

zbierze od gmin zapotrzebowanie zawierające informacje o liczbie etatów zatrudnionych (lub realizujących zadania na podstawie umowy zlecenia) asystentów rodziny w miesiącach objętych wnioskiem, którzy spełniają warunki uzyskania dodatku do wynagrodzenia, oraz o kwocie na realizację wynagrodzeń asystentów rodziny przysługujących za okres objęty zapotrzebowaniem (zgodnie z okresami wskazanymi w lit. a i b).

2. Wojewoda, w terminach do 10 dni, licząc od terminów wskazanych w pkt 1, zatwierdzi zestawienia gminne, tj. jednorazowe sprawozdania opublikowane w Centralnej Aplikacji Statystycznej (CAS), i przekaże wygenerowany z CAS plik .xls do ministerstwa obsługującego ministra właściwego do spraw rodziny za pośrednictwem platformy ePUAP.

3. Minister właściwy do spraw rodziny w terminie do 10 dni od dnia przesłania przez ostatniego z wojewodów zestawienia zbiorczego za dany okres rozliczeniowy zatwierdzi i ogłosi listę gmin z określeniem wysokości dofinansowania za dany okres.

4. Gminy w ciągu 5 dni od dnia ukazania się ogłoszenia listy, o której mowa w pkt 3, przesyłają do właściwego miejscowo urzędu wojewódzkiego oświadczenie o przyjęciu lub nieprzyjęciu środków Funduszu Pracy.

5. Wojewoda oraz gmina będąca beneficjentem Programu zobowiązani są do podpisania umowy w sprawie przekazania dofinansowania, niezwłocznie po przekazaniu przez gminę oświadczenia o przyjęciu środków w odniesieniu do pierwszego okresu rozliczeniowego. Umowa zawierana jest do końca 2024 r., na dwa okresy rozliczeniowe.

6. W przypadku rezygnacji z udziału w Programie, gmina będąca beneficjentem Programu jest zobowiązana do niezwłocznego wypowiedzenia umowy zawartej z wojewodą (wraz z przesłaniem oświadczenia o nieprzyjęciu środków za drugi okres rozliczeniowy).

10. Zasady i tryb rozpatrywania ofert

1. Wyniki, z podaniem listy gmin otrzymujących dofinansowanie wraz z kwotami dofinansowania, zostaną ogłoszone na stronie internetowej ministerstwa obsługującego ministra właściwego do spraw rodziny. Lista będzie publikowana dwa razy w roku, na każdy z okresów rozliczeniowych.

2. Na rozstrzygnięcie w sprawie udzielenia dofinansowania nie przysługuje odwołanie.

Załączniki:

1. Załącznik nr 1 - Wytyczne do umowy na dofinansowanie ze środków Funduszu Pracy realizacji zadania publicznego w ramach rządowego Programu wspierania rodziny "Asystent rodziny w 2024 r."

2. Załącznik nr 2 - Wzór sprawozdania gminy z realizacji rządowego Programu wspierania rodziny "Asystent rodziny w 2024 r."

3. Załącznik nr 3 - Wzór wojewódzkiego sprawozdania z realizacji rządowego Programu wspierania rodziny "Asystent rodziny w 2024 r."

Załącznik Nr  1

WYTYCZNE do umowy na dofinansowanie ze środków Funduszu Pracy realizacji zadania publicznego w ramach rządowego Programu wspierania rodziny "Asystent rodziny w 2024 r."

zawieranej między wojewodą a gminą będącą beneficjentem Programu

1. Przedmiotem umowy ma być realizacja zadania określonego w Rządowym programie wspierania rodziny "Asystent rodziny w 2024 r.", którego szczegóły zawiera zapotrzebowanie złożone przez gminę.

2. Umowa określa w szczególności:

1) szczegółowy opis zadania, w tym cel, na jaki dofinansowanie zostało przyznane, i termin jego wykonania;

2) maksymalną wysokość udzielanego dofinansowania - na podstawie zapotrzebowania złożonego w ramach pierwszego okresu rozliczeniowego oraz prognozowanego zapotrzebowania na drugi okres rozliczeniowy;

3) termin wykorzystania dofinansowania - do dnia 31 grudnia 2024 r.;

4) termin i sposób rozliczenia udzielonego dofinansowania;

5) termin zwrotu niewykorzystanej części dofinansowania, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 15 dni od określonego w umowie dnia wykonania zadania;

6) tryb kontroli wykonania zadania.

3. Termin realizacji zadania to okres 1 stycznia 2024 r. - 31 grudnia 2024 r.

4. Przyznane środki finansowe powinny być przekazane na rachunek gminy, będącej beneficjentem Programu, w dwóch częściach odpowiadającym kwocie przyznanej na podstawie zapotrzebowań składanych za okres 1 stycznia - 30 czerwca, oraz 1 lipca - 31 grudnia 2024 r. Środki zostaną przekazane niezwłocznie od daty zawarcia umowy w odniesieniu do okresu pierwszego oraz niezwłocznie od wpłynięcia środków na rachunek wojewody w odniesieniu do okresu drugiego.

5. Procentowy udział otrzymanych środków Funduszu Pracy, w całkowitych kosztach zadania winien być zgodny z zasadami określonymi w Programie.

6. Gmina jest zobowiązana poddać się kontroli realizacji zadania publicznego, w tym udokumentowania wydatkowania przyznanych środków, zgodnie z ich przeznaczeniem.

7. Gmina jest zobowiązana sporządzić sprawozdanie z realizacji zadania według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do Programu po zakończeniu pierwszego okresu rozliczeniowego oraz po zakończeniu realizacji zadania i dostarczyć je wojewodzie do zaakceptowania w terminie 30 dni od: uzyskania środków na realizację dofinansowania w ramach Programu za pierwszy okres rozliczeniowy oraz od końcowego terminu realizacji zadania.

8. Środki z Funduszu Pracy w ramach Programu przyznane zostaną na zasadach i w trybie określonym w Programie "Asystent rodziny w 2024 r.".

9. Przekazane środki finansowe ze środków Funduszu Pracy gmina jest zobowiązana wykorzystać do dnia 31 grudnia 2024 r. (obowiązuje zasada kasowości). Kwotę środków Funduszu Pracy niewykorzystaną w terminie gmina jest zobowiązana zwrócić do wojewody. Należy mieć na uwadze, iż Program przewiduje również, że ze środków finansowych mogą korzystać za pośrednictwem gmin również podmioty niepubliczne, które zgodnie z art. 190 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2023 r. poz. 1426, z późn. zm.) realizują zadanie pracy z rodziną na zlecenie samorządu.

10. Umowa powinna być wypowiedziana przez wojewodę ze skutkiem natychmiastowym w przypadku:

1) wykorzystywania środków Funduszu Pracy niezgodnie z przeznaczeniem;

2) nieterminowego oraz nienależytego wykonywania umowy;

3) nieprzedłożenia przez gminę sprawozdania gminy z realizacji Programu w terminie i na zasadach określonych w umowie;

4) odmowy poddania się przez gminę kontroli.

11. Umowa powinna zapewniać zgodność wydatkowania i dysponowania środkami publicznymi z przepisami obowiązującego prawa, w szczególności ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270, z późn. zm.) oraz zgodność z przepisami ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1781) i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1, z późn. zm.).

12. Umowa powinna zobowiązywać gminę do przestrzegania wytycznych w zakresie wypełniania obowiązków informacyjnych, o których mowa w art. 35a ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

13. Gmina jest zobowiązania do wdrożenia wytycznych w umowach z podmiotami niepublicznymi, o których mowa w ust. 9 wytycznych.

Załącznik Nr  2

Sprawozdanie gminy z realizacji rządowego Programu wspierania rodziny "Asystent rodziny w 2024 r."

Załącznik Nr  3

wzór

1 W przypadku umowy - zlecenia wymiar etatu określa się jako stosunek przepracowanych godzin na podstawie umowy - zlecenia do liczby godzin przypadających na etat w danym miesiącu.
2 W przypadku umowy zlecenia odpowiednio w przeliczeniu na etat.
3 W przypadku umowy zlecenia odpowiednio w przeliczeniu na etat.

Zmiany w prawie

Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2023.1462

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Ustanowienie rządowego programu wspierania rodziny "Asystent rodziny w 2024 r.".
Data aktu: 08/12/2023
Data ogłoszenia: 22/12/2023
Data wejścia w życie: 23/12/2023