Przerachowanie zobowiązań związków samorządowych oraz obligacyj opartych na takich zobowiązaniach.

ROZPORZĄDZENIA
PREZYDENTA RZECZYPOSPOLITEJ
z dnia 27 grudnia 1924 r.
o przerachowaniu zobowiązań związków samorządowych oraz obligacyj opartych na takich zobowiązaniach.

Na zasadzie art. 1 lit. F punkt 1 i art. 2 ustawy z dnia 31 lipca 1924 r. o naprawie Skarbu Państwa i poprawie gospodarstwa społecznego (Dz. U. R. P. № 71, poz. 687) oraz zgodnie ż uchwałą Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 1924 r. stanowią co następuje:

Postanowienia wstępne.

§  1.
Zobowiązania terytorjalnych związków samorządowych oraz obligacje oparte na takich zobowiązaniach, określone w §§ 1 i 42 ust. 2 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 14 maja 1924 r. o przerachowaniu zobowiązań prywatno-prawnych, ulegają przerachowaniu w sposób podany w niniejszem rozporządzeniu.

Obligacje emitowane przez terytorialne związki samorządowe.

§  2.
1)
Emitowane przez terytorjalne związki samorządowe obligacje (częściowe zapisy długu) zarówno zabezpieczone jak niezabezpieczona hipotecznie będą przerachowane według miary, przewidzianej w § 5 ust. 1 rozporządzania Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 14 maja 1924 r. o przerachowaniu zobowiązań prywatnoprawnych, przyczem będzie stosowana miara przerachowania obowiązującą w miejscu, gdzie ma siedzibą zarząd związku, który emitował obligacje.
2)
Należność przypadająca za kupony zarówno Zaległe, jak i te, których płatność nastąpi przed terminem, od którego biec będzie oprocentowanie prze-rachowanego długu, nie będzie dochodzona, jako uwzględniona w mierze przerachowania długu głównego (kapitalnego).
3)
Obligacje wylosowane do r. 1913 włącznie wraz z kuponami będą przerachowane według relacji wskazanej w § 41 powołanego wyżej rozporządzenia z dnia 14 maja 1924 r. Obligacje wylosowane po roku 1913, lecz nie przedstawione do zapłaty będą traktowane narówni z niewylosowanemi.
§  3.
1) 1
Do wysokości przerachowanej sumy, obliczonej dla każdej emisji obligacyj oddzielnie, terytorjalny związek samorządowy wypuści nowe obligacje konwersyjne; może być jednak zarządzona jedna emisja obligacyj konwersyjnych dla kilku emisyj obligacyj dawnych o analogicznych warunkach pożyczkowych. Emisja obligacyj konwersyjnych terytorialnego związku samorządowego może być zastąpiona przez emisję obligacyj konwersyjnych instytucji kredytu długoterminowego na podstawie zobowiązań dłużnych terytorjalnego związku samorządowego. Oprocentowanie obligacyj konwersyjnych winno odpowiadać oprocentowaniu obligacyj dawnych, zaś ich okres umorzenia nie może być dłuższy niż lat 50. Termin, od którego biec będzie oprocentowanie oraz okres umorzenia obligacyj konwersyjnych, oznaczony będzie w planie konwersji, nie może być jednak późniejszy, niż dzień 1 lipca 1925 r.
2)
Przy konwersji, o jakiej mowa w poprzednim ustępie, stosowany będzie odpowiednio § 12 ust. 2 powołanego wyżej rozporządzenia.
3) 2
Podstawą przerachowania poszczególnych emisyj będzie ich wartość w urzędowo podanej dacie zamknięcia subskrypcji, a w przypadkach, gdy publiczna subskrypcja nie była ogłoszoną, w dacie ogłoszenia o emisji obligacji. W wypadku, gdy nie było ogłoszenia o emisji obligacyj ani urzędowego zamknięcia subskrypcji lub gdy zastosowanie powyższych dat sprzeciwiałoby się względom słuszności, Minister Skarbu oznaczy inną datę jako podstawę dla przerachowania, odpowiadającą okolicznościom faktycznym zaciągnięcia danej pożyczki.
§  4. 3
Plan konwersji winien być przedstawiony do zatwierdzenia Ministrowi Skarbu lub wyznaczonemu przez niego komisarzowi. Minister Skarbu mocen jest wydać szczegółowe postanowienia co do wykonania konwersji i nadzoru nad nią.

W razie niezastosowania się terytorialnego związku samorządowego do powyższych postanowień szczegółowych plan konwersji będzie ustalony przez Ministra Skarbu w porozumieniu z Ministrami: Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych i kwoty, wynikające z planu konwersji na oprocentowanie i umorzenie pożyczki, jak również na pokrycie kosztów konwersji, wstawione będą z urzędu do budżetu danego związku samorządowego przez właściwą władzę nadzorczą, przyczem władza nadzorcza w miarę potrzeby uprawniona jest do wydania niezbędnych zarządzeń, zabezpieczających należyte wykonanie tej części budżetu.

Obligacja emitowana na podstawia zobowiązań związków samorządowych.

§  5.
1)
Pożyczki zaciągnięte przez związki samorządowe w instytucjach kredytowych i będące podkładem emitowanych przez te instytucje obligacyj będą przerachowane-bez względu na to, czy są zabezpieczone hipotecznie, czy też nie-według miary przewidzianej w § 5 ust. 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 14 maja 1924 r. o przerachowaniu zobowiązań prywatno - prawnych, przyczem. będzie stosowana miara przerachowania obowiązującą w miejscu, gdzie ma siedzibę zarząd związku, który zaciągnął pożyczkę.
2).
Odsetki zaległe, a nie przedawnione za czas aż do terminu, od którego biec będzie oprocentowanie przerachowanego ciągu, dolicza się do kapitału i przerachowuje się z nim razem.
§  6.
Przepisy § 7 ust. 1, 3 i 4 oraz § 8 powołanego wyżej rozporządzenia z dnia 14 maja 1924 r. stosuje się odpowiednio do pożyczek, o których mowa w § 5.
§  7.
Przerachowanie obligacyj, ciążących na powyższych pożyczkach względnie zabezpieczających je hipotekach, nastąpi odpowiednio do postanowień §§ 12-15 powołanego wyżej rozporządzenia z dnia 14 maja 1924 r.-bez względu na to, czy są, czynie są gwarantowane przez Skarb Państwa.

Wzajemność i odwet.

§  8.
Obligacje, o których mowa w niniejszem rozporządzeniu, ostemplowane stemplem zagranicznym, stwierdzającym ich należność do obywateli państw obcych, których dotyczą postanowienia § 43 rozporządzenia, z dnia 14 maja 1924 r., będą przerachowane w takim stosunku, jaki wynika z zastosowania tych postanowień.

Inne zobowiązania terytorialnych związków samorządowych.

§  9.
Inne zobowiązania terytorjalnych związków samorządowych, nie wyłączając zobowiązań, wynikających z operacyj kredytowych, będą przerachowane według ogólnych zasad rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 14 maja 1924 r. z szczególnem uwzględnieniem przepisu § 36.

Postanowienia końcowe.

§  10.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
§  11.
Wykonanie niniejszego rozporządzenia powierza się Ministrowi Skarbu, Ministrowi Sprawiewiedliwoścl i Ministrowi Spraw Wewnętrznych.
1 § 3 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozp. z mocą ustawy z dnia 6 marca 1928 r. (Dz.U.28.29.270) zmieniającej nin. rozporządzenie z dniem 14 marca 1928 r.
2 § 3 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozp. z mocą ustawy z dnia 6 marca 1928 r. (Dz.U.28.29.270) zmieniającej nin. rozporządzenie z dniem 14 marca 1928 r.
3 § 4 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozp. z mocą ustawy z dnia 6 marca 1928 r. (Dz.U.28.29.270) zmieniającej nin. rozporządzenie z dniem 14 marca 1928 r.

Zmiany w prawie

Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1924.115.1026

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Przerachowanie zobowiązań związków samorządowych oraz obligacyj opartych na takich zobowiązaniach.
Data aktu: 27/12/1924
Data ogłoszenia: 31/12/1924
Data wejścia w życie: 31/12/1924