Czy kandydat na stanowisko BHP w samorządzie musi koniecznie posiadać obywatelstwo polskie?

Odpowiedź

Kandydat na stanowisko pracownika służby bhp w samorządzie nie musi posiadać obywatelstwa polskiego, pod warunkiem że:
posiada obywatelstwo kraju Unii Europejskiej lub innego państwa, z którym to obywatelstwem na podstawie umów międzynarodowych lub przepisów prawa wspólnotowego przysługuje prawo do podjęcia zatrudnienia na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
kierownik danego urzędu (jednostki), upowszechniając informacje o wolnym stanowisku urzędniczym (w tym przypadku pracownika służby bhp) poinformuje, że poza obywatelami polskimi może się o to stanowisko ubiegać obywatel jednego z ww. państw,
posiada znajomość języka polskiego potwierdzoną jednym z poniższych dokumentów:
certyfikatem znajomości języka polskiego poświadczającym zdany egzamin z języka polskiego na poziomie średnim ogólnym lub zaawansowanym, wydanym przez Państwową Komisję Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego;
dokumentem potwierdzającym ukończenie studiów wyższych prowadzonych w języku polskim;
świadectwem dojrzałości uzyskanym w polskim systemie oświaty;
świadectwem nabycia uprawnień do wykonywania zawodu tłumacza przysięgłego wydanym przez Ministra Sprawiedliwości.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o pracownikach samorządowych pracownikiem samorządowym może być osoba, która:
- jest obywatelem polskim, z zastrzeżeniem art. 11 ust. 2 i 3;
- ma pełną zdolność do czynności prawnych oraz korzysta z pełni praw publicznych;
- posiada kwalifikacje zawodowe wymagane do wykonywania pracy na określonym stanowisku.

Zgodnie z art. 11 ust. 2 ustawy o pracownikach samorządowych , kierownik jednostki:
- urzędu marszałkowskiego oraz wojewódzkich samorządowych jednostkach organizacyjnych;
- starostwa powiatowego oraz powiatowych jednostkach organizacyjnych;
- urzędu gminy, jednostek pomocniczych gmin, gminnych jednostkach budżetowych i samorządowych zakładach budżetowych;
- biura (ich odpowiednika) związków jednostek samorządu terytorialnego oraz samorządowych zakładów budżetowych utworzonych przez te związki;
- biura (jego odpowiednika) jednostki administracyjnej jednostki samorządu terytorialnego,
upowszechniając informacje o wolnych stanowiskach urzędniczych, w tym kierowniczych stanowiskach urzędniczych, wskazuje stanowiska, o jakie – poza obywatelami polskimi – mogą ubiegać się obywatele Unii Europejskiej oraz obywatele innych państw, którym na podstawie umów międzynarodowych lub przepisów prawa wspólnotowego przysługuje prawo do podjęcia zatrudnienia na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Ponadto, zgodnie z art. 11 ust. 3 ustawy o pracownikach samorządowych , osoba nieposiadająca obywatelstwa polskiego może zostać zatrudniona na stanowisku, na którym wykonywana praca nie polega na bezpośrednim lub pośrednim udziale w wykonywaniu władzy publicznej i funkcji mających na celu ochronę generalnych interesów państwa, jeżeli posiada znajomość języka polskiego potwierdzoną dokumentem określonym w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie rodzajów dokumentów potwierdzających znajomość języka polskiego przez osoby nieposiadające obywatelstwa polskiego, ubiegające się o zatrudnienie w służbie cywilnej (Dz. U. z 2009 r. Nr 64, poz. 539) - dalej r.d.p.j.p . Stosownie do postanowień § 1 r.d.p.j.p . dokumentami potwierdzającymi znajomość języka polskiego przez osoby nieposiadające obywatelstwa polskiego, ubiegające się o zatrudnienie w służbie cywilnej, są:
- certyfikat znajomości języka polskiego poświadczający zdany egzamin z języka polskiego na poziomie średnim ogólnym lub zaawansowanym, wydany przez Państwową Komisję Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego;
- dokument potwierdzający ukończenie studiów wyższych prowadzonych w języku polskim;
- świadectwo dojrzałości uzyskane w polskim systemie oświaty;
- świadectwo nabycia uprawnień do wykonywania zawodu tłumacza przysięgłego wydane przez Ministra Sprawiedliwości.

Należy także przypomnieć, że kandydat na stanowisko pracownika służby bhp powinien również spełniać wymagania określone w § 4 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. z 1997 r. Nr 109, poz. 704 z późn. zm.), tj. posiadać zawód technika bezpieczeństwa i higieny pracy, wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy albo studia podyplomowe w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. W zależności od stanowiska, na którym będzie zatrudniony (inspektor, specjalista, starszy specjalista, główny specjalista), powinien też posiadać odpowiedni staż pracy w służbie bhp (od 0 do 5 lat).

Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 223, poz. 1458 ze zm.)
Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie rodzajów dokumentów potwierdzających znajomość języka polskiego przez osoby nieposiadające obywatelstwa polskiego, ubiegające się o zatrudnienie w służbie cywilnej (Dz. U. z 2009 r. Nr 64, poz. 539)