Fundacja prowadzi szkołę niepubliczną gimnazjum i liceum. Do szkoły zgłaszają się uczniowie z całej Polski. Chcielibyśmy otworzyć dla tych osób internat.

Na ten cel chcemy wynająć dom, w którym mieszkałoby do 20. uczniów. W internacie przewidujemy zapewnienie uczniom wyżywienia i opieki. W związku z powyższym:

1. Czy do zorganizowania internatu potrzebna jest zgoda, jeżeli tak to czyja?

2. Czy osoby zajmujące się internatem muszą posiadać odpowiednie kwalifikacje?

Odpowiedź

Według mojej opinii osoba prowadząca szkołę powinna zgłosić zmiany w danych zawartych w zgłoszeniu, powstałe po wpisie do ewidencji oraz powinna dokonać zmian w statucie szkoły. Szczegółową organizację internatu określa statut szkoły. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela-wychowawcy w internatach posiada m.in. osoba, która ma kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły, w której prowadzony jest internat.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 82 ust. 1 i 2 ustawy o systemie oświaty , osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek. Zgłoszenie do ewidencji powinno m.in. zawierać wskazanie miejsca prowadzenia szkoły lub placówki oraz informację o warunkach lokalowych zapewniających realizację innych zadań statutowych oraz statut szkoły lub placówki. Należy jednak zauważyć, że z art. 82 ust. 5 ustawy o systemie oświaty jednoznacznie wynika, że osoba prowadząca szkołę lub placówkę jest obowiązana zgłosić jednostce samorządu terytorialnego, w ciągu 14 dni zmiany w danych zawartych w zgłoszeniu, powstałe po wpisie do ewidencji. Jeżeli zatem dany organ prowadzący chce zorganizować internat, to po pierwsze musi to zgłosić oraz dokonać zmiany w statucie szkoły, gdyż zgodnie z art. 84 ust. 2 pkt 4 ustawy o systemie oświaty statut szkoły niepublicznej musi m.in. określać organizację pracy szkoły. Ponadto szczegółową organizację internatu również powinien określać statut. Według mojej opinii, aby internat mógł funkcjonować w danej lokalizacji organ prowadzący powinien dopełnić takie same formalności, jakie zostały poczynione przy zgłaszaniu lokalizacji szkoły. Odnośnie kwalifikacji osób zatrudnionych w internacie, to uważam, że jeżeli szkoły posiadają uprawnienia szkół publicznych wówczas powinny zatrudnić takie osoby, które posiadają kwalifikacje określone w § 24 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz. U. Nr 50, poz. 400) . Oznacza to, że kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela-wychowawcy w internatach posiada m.in. osoba, która ma kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły, w której prowadzony jest internat.

Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.)
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz. U. Nr 50, poz. 400)