Jeden z radnych zwrócił się do urzędu miasta o udostępnienie informacji publicznej poprzez przesłanie kserokopii delegacji służbowych burmistrza w ciągu ostatnich trzech lat.
Burmistrz poinformował wnioskodawcę, iż przekazanie dokumentów w żądanej formie ma charakter informacji przetworzonej. Z tego względu prawo do jej udostępnienia ograniczone jest do przypadków, w których jest to szczególnie istotne dla interesu publicznego.
Radny wskazał, że wnioskowana informacja jest istotna dla interesu publicznego ponieważ jako radny będzie miał możliwość jej wykorzystania w celu poprawy funkcjonowania organów administracji samorządowej.
Poznaj Linie Orzecznicze Lex >>>
WSA wyjaśnił, iż sam fakt powoływania się przez wnioskodawcę na sprawowanie mandatu radnego nie pozostaje wystarczający dla uzyskania informacji publicznej o charakterze przetworzonym.
Dla jej przetworzenia i udostępnienia wnioskodawcy o statusie radnego konieczne jest jeszcze, aby jej przedmiot miał znaczenie dla funkcjonowania odpowiedniego szczebla samorządu terytorialnego, przedmiot informacji miał związek z pełnioną przez wnioskodawcę funkcją radnego oraz by mogła być ona realnie wykorzystana przy wykonywaniu mandatu radnego przez wnioskodawcę.
Sąd zwrócił uwagę, iż obowiązek obiektywnej weryfikacji istnienia szczególnie istotnego interesu publicznego po stronie wnioskodawcy spoczywa na organie administracji publicznej jako adresacie wniosku.
Na podstawie:
Wyrok WSA w Gorzowie Wielkopolskim z 16 listopada 2016 r., sygn. akt II SA/Go 748/16, nieprawomocny