Nowe rozporządzenie powiela przepisy obowiązującego dotychczas rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 9 grudnia 2009 r. w sprawie opłaty ewidencyjnej (Dz. U. Nr 210, poz. 1626) , uzupełniając je o regulację dotyczącą opłaty ewidencyjnej za wydanie zaświadczenia ADR lub jego wtórnika.
Zgodnie z rozporządzeniem opłatę ewidencyjną zobowiązany powinien uiścić w kasie lub na konto organu lub podmiotu, którego przepisy ustawowe zobowiązują do jej pobrania. Organem właściwym do pobrania opłaty ewidencyjnej za wydanie zaświadczenie ADR jest marszałek województwa. W innych przypadkach organem pobierającym opłatę ewidencyjną jest m.in. starosta (opłata za wydanie dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego, zalegalizowanych tablic rejestracyjnych, nalepki kontrolnej, karty pojazdu oraz dokumentu stwierdzającego uprawnienie do kierowania pojazdem) oraz wojewoda (opłata za wpis do rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodek doskonalenia techniki jazdy oraz do rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodek szkolenia).
Na organie pobierającym opłaty ewidencyjne ciąży obowiązek ich odnotowania w ewidencji prowadzonej w formie elektronicznej. Ponadto do 10. dnia każdego miesiąca obowiązany jest on do przekazania opłat pobranych w miesiącu poprzedzającym na rachunek bankowy Funduszu - Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców. W tym samym terminie powinien również dokonać rozliczenia opłat ewidencyjnych pobranych i przekazanych lub uiszczonych na rachunek Funduszu w poprzednim miesiącu oraz przekazać ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych sprawozdanie z tych opłat, według wzoru sprawozdania stanowiącego załącznik do rozporządzenia.
Przydatne materiały:
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 16 kwietnia 2012 r. w sprawie opłaty ewidencyjnej (Dz. U. z 2012 r., poz. 447)
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 9 grudnia 2009 r. w sprawie opłaty ewidencyjnej (Dz. U. Nr 210, poz. 1626)