13 maja br. została uchwalona ustawa nowelizująca. Następnie przekazano ją pod obrady Senatu RP. W wyniku posiedzenia Senatu w dniach 8-9 czerwca br. uchwałą z 9 czerwca Senat RP zgłosił 120 poprawek do uchwalonej ustawy. Część z nich to poprawki jedynie redakcyjne lub usuwające niejednoznaczności dostrzeżone przez Senat. Są jednak i takie, które w razie ich przyjęcia zmienią dotychczasowe instytucje lub wpłyną na obowiązki zamawiających.
Zaproponowano na przykład, w dążeniu do zwiększenia przejrzystości tzw. zamówień in-house, obowiązek podawania przez zamawiających do wiadomości publicznej wiadomości o zamiarze udzielenia zamówienia in-house. Do wiadomości publicznej miałyby też być podawane zasady zawierania takich umów i sposób sprawowania nadzoru nad przestrzeganiem tych zasad.
Dodatkowo, zgodnie z zaproponowanym przez Senat brzmieniem art. 144 b ust. 2 p.z.p., jeżeli organ sprawujący nadzór stwierdzi, że nie zachodzą formalnoprawne przesłanki do udzielenia tego typu zamówienia, zakazuje zawarcia umowy, a jeżeli umowa została zawarta, zwraca się do zamawiającego o wypowiedzenie umowy lub odstąpienie od umowy, w wyznaczonym przez ten organ terminie.
Zgłoszone poprawki były rozpatrywane przez Sejm na posiedzeniu, które odbyło się w dniach 21-23 czerwca br.
Prezes Urzędu Zamówień Publicznych podczas tegotygodniowej konferencji „Aktualne problemy zamówień i PPP w Polsce” na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach poinformowała, że spodziewa się uchwalenia ustawy do końca czerwca. Projekt ustawy przewiduje 14-dniowy okres vacatio legis.
Można zatem spodziewać się, że nowe przepisy wejdą w życie w połowie lipca.
Autor: Hanna Drynkorn, praktyk infrastruktury, transportu, zamówień publicznych i PPP w kancelarii Wardyński i Wspólnicy
Źródło: Portal Co do zasady prowadzony przez kancelarię Wardyński i Wspólnicy