Najnowsza nowelizacja Prawa zamówień publicznych, która wejdzie w życie 19 października 2014 r. wprowadza solidarną odpowiedzialność wykonawcy z podmiotem trzecim, który zobowiązał się na etapie przetargu do udostępniania swoich zasobów (w tym wiedzy i doświadczenia, zasobów ekonomicznych i finansowych, potencjału osobowego lub technicznego).
W efekcie, podmiot zobowiązany do udostępnienia swojego potencjału będzie odpowiedzialny solidarnie z wykonawcą z mocy prawa za szkodę zamawiającego powstałą wskutek jego nieudostępnienia na etapie realizacji umowy.
Deklaracja użyczenia potencjału w przetargu będzie zobowiązywać>>
Regulacja ta ma na celu ukrócić "pozorne" dysponowanie zasobami podmiotu trzeciego, tylko po to żeby spełnić warunek udziału w przetargu przez wykonawcę. Jest to reakcja na przypadki, w których ocena przez zamawiającego spełnienia warunków udziału w postępowaniu sprowadzała się do formalnej oceny poprawności oświadczenia podmiotu udostępniającego zasoby, bez realnego wpływu na ich rzeczywiste wykorzystanie podczas realizacji umowy.
Jak wskazuje Anna Szymańska, faktem jest, że obecnie odpowiedzialność za nieudostępnienie zasobów, dzięki którym wykonawca zdobył zamówienie, jest rozmyta i trudna do wyegzekwowania. Zamawiający przeważnie, nie ma bezpośredniej relacji z podmiotem trzecim udostępniającym swój potencjał na rzecz wykonawcy. Nawet jeśli oświadczenie podmiotu trzeciego jest składane wobec zamawiającego, to realna doniosłość prawna takiego oświadczenia jest znikoma.
Zamawiający coraz częściej kwestie te regulują we wzorze umowy, jednak i w tym przypadku zobowiązany pozostaje tylko wykonawca.
Nowelizacja p.z.p., zwiększy odpowiedzialność podmiotów udostępniających zasoby. Teraz bowiem, ów podmiot będzie musiał liczyć się z faktem, iż może odpowiadać za szkodę, jeśli taka powstanie. Poza dwoma wyjątkami: udostępniający zasoby nie będzie bowiem odpowiadał za niezawinione nieudostępnienie zasobów (przy czym brak winy musi udowodnić sam), ani, rzecz jasna, za szkody wynikające z niewykonania umowy przez wykonawcę niebędące skutkiem nieudostępnienia potencjału.
W celu uniknięcia ewentualnych sporów między zamawiającym, wykonawcą a podmiotem udostępniającym zasoby, należy pamiętać, iż w każdym wypadku, udostępnienie potencjału powinno być realne a odpowiednia i wczesna interpretacja oświadczenia podmiotu trzeciego zapewne ułatwi prawidłową realizację umowy o zamówienie publiczne.
Powyższy artykuł zawiera fragmenty publikacji autorstwa Anny Szymańskiej, radcy prawnego w zespole zamówień publicznych kancelarii Dentons.
Źródło: www.rp.pl