Z dniem 1 stycznia 2017 r. wejdą w życie trzy rozporządzenia wydane przez Ministra Cyfryzacji, dotyczące danych zgromadzonych w centralnej ewidencji pojazdów (CEP), będącej częścią Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK). Potrzeba wydania rozporządzeń wynikła z wprowadzenia stosownych upoważnień ustawowych do ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 1137, ze zm.) przez ustawę z dnia 24 lipca 2015 r. o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1273, ze zm.).

Celem pierwszego z rozporządzeń - rozporządzenia Ministra Cyfryzacji z dnia 30 marca 2016 r. w sprawie katalogu danych gromadzonych w centralnej ewidencji pojazdów (Dz.U. poz. 430) - jest określenie szczegółowego katalogu danych gromadzonych w CEP, z uwzględnieniem użyteczności oraz proporcjonalności zakresu i rodzaju przetwarzanych danych, a także obowiązku monitorowania i sprawozdawczości w odniesieniu do emisji CO2.

Przepisy rozporządzenia wskazują jakie w CEP gromadzi się dane o: (1) dokumentach pojazdu (dowodzie rejestracyjnym, pozwoleniu czasowym, o pozwoleniu czasowym do wielokrotnego stosowania, o karcie pojazdu lub wtórnikach wskazanych dokumentów), (2) tablicach rejestracyjnych pojazdu, znakach legalizacyjnych oraz nalepkach kontrolnych lub ich wtórnikach, (3) badaniach technicznych pojazdu, (4) szkodach istotnych kwalifikujących pojazd do dodatkowego badania technicznego, (5) nadaniu i wybiciu nowego numeru nadwozia lub podwozia, (6) kradzieży i odnalezieniu pojazdu, (7) zatrzymaniu dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego albo pozwolenia czasowego do wielokrotnego stosowania, (8) demontażu pojazdu lub przyjęciu niekompletnego pojazdu, (9) czasowym wycofaniu i ponownym dopuszczeniu do ruchu pojazdu oraz o jego wyrejestrowaniu, (10) homologacji pojazdu, dopuszczeniu jednostkowym pojazdu albo dopuszczeniu indywidualnym WE pojazdu, (11) zakładzie ubezpieczeń, który zawarł umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów, umowie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów oraz pojeździe, którego dotyczy umowa, (12) pojeździe, na którym ustanowiono zastaw rejestrowy. W rozporządzeniu określono również szczegółowo, jakie w CEP gromadzi się dane techniczne o pojeździe.


W drugim z aktów prawnych - rozporządzeniu Ministra Cyfryzacji z dnia 30 marca 2016 r. w sprawie wyjaśniania niezgodności w danymi zgromadzonymi w centralnej ewidencji pojazdów (Dz.U. poz. 431) - określone zostały warunki, sposób i tryb wyjaśniania niezgodności danych przez podmioty, które te dane przekazują, a także terminy, zakres, sposób, tryb i warunki przekazywania poprawnych danych do CEP. Zgodnie z przepisami rozporządzenia podmiot, który stwierdzi niezgodność danych zgromadzonych w CEP obowiązany jest ją odnotować w systemie. Wyjątek stanowi sytuacja, w której podmiot ten jest właściwy do usunięcia niezgodności i usunie ją bezpośrednio po stwierdzeniu. Podmiot właściwy do usunięcia niezgodności obowiązany jest do jej uprzedniego wyjaśnienia w oparciu przede wszystkim o posiadane bazy danych, rejestry i dokumenty. Przepisy rozporządzenia przewidują różne terminy na wyjaśnienie niezgodności, zależne od rodzaju tych niezgodności (terminy te będą mogły być w określonych sytuacjach skracane lub wydłużane). Wprowadzenie danych wymagało będzie, w przypadku wykrycia niezgodności, uprzedniego wyjaśnienia rozbieżności, jednakże w przypadku, gdy wskazany obowiązek kolidował będzie z ustawowymi terminami na realizację zadań, dopuszczalne będzie przekazanie danych zawierających niezgodności bez wyjaśnienia (umożliwi to administrator ewidencji).

Wyjaśnienie niezgodności polegać będzie na: (1) przekazaniu poprawnych danych do CEP, (2) przekazaniu informacji o poprawności danych w CEP, (3) przekazaniu informacji o nieuzasadnionym wprowadzeniu danych w CEP. W przypadku braku możliwości usunięcia niezgodności w CEP należy wskazać przyczynę, z powodu której niezgodność ta nie została usunięta.

Celem ostatniego z omawianych rozporządzeń - rozporządzenia Ministra Cyfryzacji z dnia 30 marca 2016 r. w sprawie wymagań technicznych i jakościowych w zakresie standardów przesyłanych danych do centralnej ewidencji pojazdów (Dz.U. poz. 433) - jest określenie wymagań technicznych i jakościowych w zakresie standardów przesyłanych danych oraz trybu wprowadzania danych do CEP, przy uwzględnieniu zapewnienia wysokiej jakości przekazywanych danych do ewidencji i jej referencyjnego charakteru. Zgodnie z przepisami rozporządzenia dane powinny być przekazywane do CEP przez podmioty obowiązane zgodnie ze schematem zasilania, udostępnianym przez administratora ewidencji. Przekazywane dane powinny być opatrzone sumą kontrolną (generowaną automatycznie przez system teleinformatyczny obsługujący CEP), potwierdzającą ich aktualność.

Poprawność przekazywanych do CEP danych będzie weryfikowana przez administratora w oparciu o dane zgromadzone w rejestrze PESEL, REGON i TERYT. Ponadto wprowadzanie danych wymagać będzie użycia danych słownikowych udostępnianych przez system teleinformatyczny obsługujący ewidencję. Otrzymanie komunikatu z systemu teleinformatycznego obsługującego CEP, dotyczącego poprawnego wprowadzenia danych, uzależnione zostało od spełnienia określonych w rozporządzeniu wymagań (m.in. wskazania sumy kontrolnej).
 

LEX Samorząd Terytorialny
Artykuł pochodzi z programu LEX Samorząd Terytorialny
Już dziś wypróbuj funkcjonalności programu. Analizy, komentarze, akty prawne z interpretacjami