Pytanie:
Czy dyrektorzy szkół zobowiązani są do składania oświadczeń majątkowych? Nadmieniam również, że dyrektor nie wydaje decyzji o charakterze administracyjnym w imieniu wójta, burmistrza, starosty lub prezydenta miasta. Szkoła nie ma osobowości prawnej, jest jednostką organizacyjną samorządu lokalnego - powiatu.
Odpowiedź:
Dyrektor szkoły, jako kierownik jednostki organizacyjnej powiatu zobowiązany jest do składania oświadczeń majątkowych
Uzasadnienie:
Do zadań samorządu powiatowego należy w szczególności zaspokajanie potrzeb mieszkańców poprzez wykonywanie zadań użyteczności publicznej. W tym celu samorząd świadczy usługi publiczne, obejmujące usługi komunalne i usługi społeczne.
Usługi komunalne dzielą się na:
- usługi wodociągowe i kanalizacyjne,
- gospodarowanie odpadami i utrzymanie czystości i porządku,
- usługi transportu zbiorowego,
- utrzymanie dróg,
- utrzymanie zieleni publicznej,
- usługi z zakresu mieszkalnictwa.
Usługi społeczne zaspokajają potrzeby wspólnoty w zakresie:
- edukacji,
- ochrony zdrowia,
- rozwijania kultury i kultury fizycznej,
- opieki społecznej,
- zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego.
W celu wykonywania tych zadań samorząd może tworzyć jednostki organizacyjne w formie jednostek budżetowych lub zakładów budżetowych oraz osoby prawne w formie samorządowych instytucji kultury, spółek prawa handlowego, zakładów opieki zdrowotnej i przedsiębiorstw komunalnych.
Obowiązek składania przez kierowników powiatowych jednostek organizacyjnych oświadczeń majątkowych wynika z ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne oraz ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym - dalej u.s.p.
Zgodnie z art. 25c u.p.s. zobowiązani do złożenia oświadczenia majątkowego są:
- radni,
- członkowie zarządu powiatu,
- sekretarz powiatu,
- skarbnik powiatu,
- kierownicy jednostek organizacyjnych powiatu,
- osoba zarządzająca i członek organu zarządzającego powiatową osobą prawną
- osoba wydająca decyzje administracyjne w imieniu starosty.
Oświadczenie majątkowe dotyczy ich majątku odrębnego oraz majątku objętego małżeńską wspólnością majątkową.
Oświadczenie majątkowe zawiera informacje o:
1) zasobach pieniężnych, nieruchomościach, udziałach i akcjach w spółkach handlowych oraz o nabyciu od Skarbu Państwa, innej państwowej osoby prawnej, jednostek samorządu terytorialnego, ich związków lub od komunalnej osoby prawnej mienia, które podlegało zbyciu w drodze przetargu, a także dane o prowadzeniu działalności gospodarczej oraz dotyczące zajmowania stanowisk w spółkach handlowych,
2) dochodach osiąganych z tytułu zatrudnienia lub innej działalności zarobkowej lub zajęć, z podaniem kwot uzyskiwanych z każdego tytułu,
3) mieniu ruchomym o wartości powyżej 10.000 złotych,
4) zobowiązaniach pieniężnych o wartości powyżej 10.000 złotych, w tym zaciągniętych kredytach i pożyczkach oraz warunkach, na jakich zostały udzielone.
Jak wynika z wyżej przedstawionego przepisu, dyrektor szkoły, jako kierownik powiatowej jednostki organizacyjnej zobowiązany jest do składania oświadczeń majątkowych.
Dyrektor szkoły jest zobowiązany do składania oświadczeń majątkowych
Dyrektor szkoły, jako kierownik jednostki organizacyjnej powiatu zobowiązany jest do składania oświadczeń majątkowych. Obowiązek składania oświadczeń majątkowych wynika z ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne oraz ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym.