Pytanie:
Czy dyrektorzy szkół zobowiązani są do składania oświadczeń majątkowych? Nadmieniam również, że dyrektor nie wydaje decyzji o charakterze administracyjnym w imieniu wójta, burmistrza, starosty lub prezydenta miasta. Szkoła nie ma osobowości prawnej, jest jednostką organizacyjną samorządu lokalnego - powiatu.

Odpowiedź:
Dyrektor szkoły, jako kierownik jednostki organizacyjnej powiatu zobowiązany jest do składania oświadczeń majątkowych

Uzasadnienie:
Do zadań samorządu powiatowego należy w szczególności zaspokajanie potrzeb mieszkańców poprzez wykonywanie zadań użyteczności publicznej. W tym celu samorząd świadczy usługi publiczne, obejmujące usługi komunalne i usługi społeczne.

Usługi komunalne dzielą się na:
- usługi wodociągowe i kanalizacyjne,
- gospodarowanie odpadami i utrzymanie czystości i porządku,
- usługi transportu zbiorowego,
- utrzymanie dróg,
- utrzymanie zieleni publicznej,
- usługi z zakresu mieszkalnictwa.
Usługi społeczne zaspokajają potrzeby wspólnoty w zakresie:
- edukacji,
- ochrony zdrowia,
- rozwijania kultury i kultury fizycznej,
- opieki społecznej,
- zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego.

W celu wykonywania tych zadań samorząd może tworzyć jednostki organizacyjne w formie jednostek budżetowych lub zakładów budżetowych oraz osoby prawne w formie samorządowych instytucji kultury, spółek prawa handlowego, zakładów opieki zdrowotnej i przedsiębiorstw komunalnych.

Obowiązek składania przez kierowników powiatowych jednostek organizacyjnych oświadczeń majątkowych wynika z ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne oraz ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym - dalej u.s.p.

Zgodnie z art. 25c u.p.s. zobowiązani do złożenia oświadczenia majątkowego są:
- radni,
- członkowie zarządu powiatu,
- sekretarz powiatu,
- skarbnik powiatu,
- kierownicy jednostek organizacyjnych powiatu,
- osoba zarządzająca i członek organu zarządzającego powiatową osobą prawną
- osoba wydająca decyzje administracyjne w imieniu starosty.
Oświadczenie majątkowe dotyczy ich majątku odrębnego oraz majątku objętego małżeńską wspólnością majątkową.

Oświadczenie majątkowe zawiera informacje o:
1) zasobach pieniężnych, nieruchomościach, udziałach i akcjach w spółkach handlowych oraz o nabyciu od Skarbu Państwa, innej państwowej osoby prawnej, jednostek samorządu terytorialnego, ich związków lub od komunalnej osoby prawnej mienia, które podlegało zbyciu w drodze przetargu, a także dane o prowadzeniu działalności gospodarczej oraz dotyczące zajmowania stanowisk w spółkach handlowych,
2) dochodach osiąganych z tytułu zatrudnienia lub innej działalności zarobkowej lub zajęć, z podaniem kwot uzyskiwanych z każdego tytułu,
3) mieniu ruchomym o wartości powyżej 10.000 złotych,
4) zobowiązaniach pieniężnych o wartości powyżej 10.000 złotych, w tym zaciągniętych kredytach i pożyczkach oraz warunkach, na jakich zostały udzielone.

Jak wynika z wyżej przedstawionego przepisu, dyrektor szkoły, jako kierownik powiatowej jednostki organizacyjnej zobowiązany jest do składania oświadczeń majątkowych. 

LEX Prawo Oświatowe
Artykuł pochodzi z programu LEX Prawo Oświatowe
Już dziś wypróbuj funkcjonalności programu. Analizy, komentarze, akty prawne z interpretacjami