Jak powiedział na konferencji prasowej we Wrocławiu pełnomocnik zarządu PKP PLK Marcin Mochocki, w nowej perspektywie finansowania na lata 2014-20 możliwe będzie zainwestowanie przez spółkę na Dolnym Śląsku nawet kwoty ok. 4 mld zł.
- Na inwestycje o wartości 2,5 mld zł mamy już zapewnione finansowanie, ale możliwe będzie jeszcze pozyskanie dodatkowo 1,5 mld zł. Zmieniają się zasady m.in. pojawia się nowy mechanizm finansowania o nazwie "Łącząc Europę", w którym Komisja Europejska będzie promować projekty o znaczeniu transgranicznym - podkreślił Mochocki.
Jak dodał, w ramach tego mechanizmu finansowania planowana jest np. elektryfikacja magistrali z Węglińca do Zgorzelca. Trwają również rozmowy z niemiecką stroną, by sieć trakcyjna powstała dalej za granicą Polski.
Innymi ważnymi inwestycjami w nadchodzących latach będą trasy: Opole/Groszowice – Jelcz- Wrocław/Brochów oraz Kluczbork – Oleśnica – Wrocław/Mikołajów. Ponad miliard zł przeznaczone zostanie na modernizację tzw. Nadodrzanki, czyli na dolnośląski fragment tej magistrali z Wrocławia do Głogowa. Te zadania będą sfinansowane z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Przygotowywane jest studium wykonalności dla linii Legnica-Rudna-Gwizdanów. W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego nastąpi elektryfikacja trasy z Jeleniej Góry do Zgorzelca. W dalszych planach są również inwestycje na magistralach Wrocław-Międzylesie oraz Wrocław-Jarocin-Września.
Jak poinformowano, na siedem realizowanych już w regionie dużych projektów w 2015 r. zostanie wydanych 316 mln zł. Największym zadaniem jest modernizacja 116 km trasy E 59 z Wrocławia do Poznania. W jej ramach przebudowano m.in. 5 stacji, 7 przystanków i 20 peronów, a wrocławianie zyskają nowy ważny na północy miasta przystanek Wrocław-Różanka. Cała inwestycja kosztuje 1,3 mld zł, z czego 792 mln zł to unijne fundusze.
- W grudniu 2015 r. po zakończeniu prac na dolnośląskim odcinku trasy przejazd do Rawicza pociągiem dalekobieżnym potrwa 35 minut. Za dwa lata, gdy zakończy się cała inwestycja podróż z Wrocławia do Poznania potrwa 80 minut i nawet po wybudowaniu drogi S5 będzie to czas krótszy niż przejazd samochodem - powiedział Mochocki.
Pytany przez, Mochocki potwierdził, że dolnośląska część infrastruktury kolejowej ma szanse być zmodernizowana najszybciej w kraju. - Większe magistrale są już tutaj praktycznie zmodernizowane. Sieć w tym regionie jest tak duża, że nakłady również siłą rzeczy są relatywnie większe - dodał.
Obecnie realizowane inwestycje to modernizacje następujących linii: Wrocław - Jelenia Góra-Szklarska Poręba, która obejmuje tak kluczowe węzły jak m.in. Wałbrzych Miasto; Wrocław - Zgorzelec; Bielawa Dolna - Horka, w ramach której powstanie most na Nysie Łużyckiej o długości 5 km; Duszniki Zdrój – Kudowa Zdrój. Na Dolny Śląsku wdrażany jest również najnowocześniejszy system sterowania ruchem. W tym regionie PKP PLK eksploatuje 1763 km linii kolejowych, co stanowi ok. 10 proc. wszystkich linii zarządzanych przez tę spółkę. (PAP)