Sołtys złożył wniosek w sprawie przeprowadzenia zmian w regulaminie rady gminy. Domagał się w nim umożliwienie zgłaszania sołtysom interpelacji oraz zapytań na zasadach przewidzianych dla radnych.
W odpowiedzi przewodniczący rady wyjaśnił, że sołtysi mają możliwość zgłaszania interpelacji i wniosków w różnych sprawach, które są rozpatrywane na takich samych zasadach jak wnioski radnych.
Sołtys nie zgodził się ze stanowiskiem przewodniczącego rady zawartym w odpowiedzi na jego pismo. W związku z tym wniósł skargę do sądu administracyjnego na bezczynność rady.
Zdaniem WSA przedmiot skargi nie jest objęty kognicją sądu administracyjnego, lecz skargą powszechną.
Poznaj Linie Orzecznicze Lex >>>
Przedmiotem skargi powszechnej, mogą być zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw.
Postępowanie takie cechuje się tym, że nie ma w nim stron postępowania, nie wydaje się rozstrzygnięć adresowanych do skarżącego, lecz jedynie zawiadamia się go o czynnościach wewnętrznych zmierzających do wyjaśnienia okoliczności podniesionych w skardze.
Zakończenie postępowania skargowego przybiera formę zawiadomienia o sposobie załatwienia skargi. Zawiadomienie kończące postępowanie skargowe nie dotyczy zatem stwierdzenia, czy też uznania uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa – wyjaśnił sąd.
Na podstawie:
Postanowienie WSA w Gliwicach z 8 listopada 2016 r., sygn. akt IV SAB/Gl 130/16, nieprawomocne