Pracownica zatrudniona była przez 2 lata na stanowisku nieurzędnicznym - pomocy administracyjnej. W tym okresie ukończyła studia z zakresu administracji.
Czy można ją awansować na stanowisko referenta bez przeprowadzania naboru?
Odpowiedź
Bezpośredni awans na stanowisko urzędnicze bez naboru w świetle przepisów ustawy o pracownikach samorządowych wydaje się dopuszczalny, jednak w piśmiennictwie pojawiają się poglądy przeciwne.
Zgodnie z art. 20 ustawy o pracownikach samorządowych pracownik samorządowy, który wykazuje inicjatywę w pracy i sumiennie wykonuje swoje obowiązki, może zostać przeniesiony na wyższe stanowisko (awans wewnętrzny). Jeżeli więc pracownik wskazany w pytaniu nadal jest zatrudniony w urzędzie, ale obecnie na stanowisku nieurzędniczym, a także wcześniej już zajmował stanowisko urzędnicze, to trzeba uznać, że nie ma przeszkód w awansowaniu takiej osoby na stanowisko urzędnicze. Jednakże należy mieć na uwadze, że w piśmiennictwie pojawiają się poglądy przeciwne, w myśl których problem - czy możliwe jest przenoszenie na stanowiska urzędnicze również osób zatrudnionych dotychczas na stanowiskach doradców lub asystentów, albo na stanowiskach pomocniczych lub obsługi - należy oceniać w szerszej perspektywie, przyjmując, że w założeniu ustawodawcy przesunięcia wewnętrzne mogą dotyczyć jedynie poszczególnych kategorii pracowników samorządowych, w tym przypadku pracowników zatrudnionych na stanowiskach urzędniczych. Dlatego też należy przyjąć, że porozumienie stron lub awans wewnętrzny prowadzący do powierzenia stanowiska urzędniczego pracownikowi zatrudnionemu dotychczas w ramach innej grupy stanowisk bez przeprowadzenia naboru są niedopuszczalne (tak Ł. Pisarczyk "Nowa ustawa o pracownikach samorządowych" PiZS. z 2009 r., z. 3, poz. 19). Jednakże pogląd ten moim zdaniem nie ma oparcia w przepisach ustawowych, a wykładnia, wykluczająca możliwość awansowania osób zatrudnionych na stanowiskach nieurzędniczych jest zbyt daleko idąca. Ustawodawca nie ograniczył w art. 20 ustawy o pracownikach samorządowych możliwości awansu wewnętrznego tylko do kategorii stanowisk urzędniczych. Mowa jest tu o pracownikach samorządowych w ogóle, a nie o jednej kategorii.
Dopuszczalność takiego awansu uznała zresztą częściowo Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, która w piśmie Departamentu Prawnego KPRM z lipca 2009 r. (Wspólnota nr 21/2009) wskazała m.in., że nie można wykluczyć incydentalnych przypadków dokonania takiego awansu, ale decyzja w takich jednostkowych przypadkach należy bezpośrednio do kierownika jednostki. Istotne jest również to, aby pracownik przenoszony w drodze awansu wewnętrznego na podstawie art. 20 ustawy o pracownikach samorządowych spełniał wymagania kwalifikacyjne obowiązujące na nowym stanowisku pracy.
Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 223, poz. 1458 ze zm.)
Awans na stanowisko referenta, pracownika zatrudnionego bez przeprowadzania naboru
Czy można awansować na stanowisko referenta pracownika, który był zatrudniony na stanowisku nieurzędniczym bez przeprowadzania naboru?