ODPOWIEDŹ

Organ powinien wydać decyzję o odmowie przyznania zasiłku powodziowego.

UZASADNIENIE

W art. 2 ustawy z 16.09.2011 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi – dalej u.u.s.p., ustawodawca zdefiniował pojęcie "poszkodowanego", oznaczające osobę fizyczną, osobę prawną i jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, które na skutek powodzi doznały szkód majątkowych lub utraciły, chociażby czasowo, możliwość korzystania z posiadanej nieruchomości lub lokalu.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 u.u.s.p., rodzina lub osoba samotnie gospodarująca, w rozumieniu ustawy z 12.03.2004 r. o pomocy społecznej – dalej u.p.s., poszkodowana w wyniku wystąpienia powodzi, w celu zaspokojenia niezbędnej potrzeby bytowej może otrzymać jednorazowy zasiłek powodziowy w kwocie do 2 tys. zł, zwany dalej "zasiłkiem".

W myśl art. 5 ust. 3 u.u.s.p., zasiłek jest przyznawany na wniosek rodziny lub osoby samotnie gospodarującej, w rozumieniu u.p.s., złożony w terminie określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 1 ust. 2 u.u.s.p., do wójta (burmistrza, prezydenta miasta) gminy, na terenie której wnioskodawca poniósł szkodę w wyniku powodzi, albo gminy sąsiadującej, na terenie której przebywa w wyniku przeprowadzenia ewakuacji albo konieczności opuszczenia zagrożonego miejsca zamieszkania. Z powołanego przepisu wprost wynika, że przyznanie zasiłku powodziowego odbywa się na wniosek rodziny lub osoby samotnie gospodarującej i ma ścisły związek z poniesieniem szkody w wyniku powodzi ogłoszonej w gminie lub miejscowości w drodze rozporządzenia Rady Ministrów.

Rozstrzygnięcie w przedmiocie przyznania zasiłku powodziowego ma formę decyzji administracyjnej wydanej na podstawie art. 5 ust. 4 u.u.s.p. stanowiącego, że decyzję o przyznaniu zasiłku wydaje wójt (burmistrz, prezydent miasta), o którym mowa w ust. 3, niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 2 dni od dnia wpłynięcia wniosku do organu.

Treść art. 5 ust. 3 u.u.s.p., odwołuje się do przepisów wydanych na podstawie art. 1 ust. 2 u.u.s.p., którymi są m.in.: rozporządzenia Rady Ministrów określające wykaz gmin lub miejscowości poszkodowanych w wyniku wystąpienia powodzi, na terenie których stosuje się szczególne rozwiązania określone w u.u.s.p. (art. 1 ust. 2 pkt 1 u.u.s.p.).

W niniejszej sytuacji wnioskodawca ubiegający się o zasiłek powodziowy nie spełnia warunków do uznania za osobę poszkodowaną w rozumieniu art. 2 u.u.s.p., w wyniku wystąpienia powodzi w gminie lub miejscowości uwzględnionej w wykazie zawartym w rozporządzeniu Rady Ministrów, określającym wykaz gmin lub miejscowości poszkodowanych w wyniku wystąpienia powodzi, na terenie których stosuje się szczególne rozwiązania określone w u.u.s.p., więc zasiłek powodziowy mu nie przysługuje.

Konsekwencją stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w sprawie jest niemożność wydania decyzji o przyznaniu zasiłku powodziowego, ponieważ są spełnione warunki do wydania decyzji o odmowie przyznania ww. świadczenia.

Ustawa z 14.06.1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego – dalej k.p.a., normuje postępowanie przed organami administracji publicznej w należących do właściwości tych organów sprawach indywidualnych rozstrzyganych w drodze decyzji administracyjnych (art. 1 pkt 1 k.p.a.).

Organ administracji publicznej załatwia sprawę przez wydanie decyzji, chyba że przepisy kodeksu stanowią inaczej (art. 104 par. 1 k.p.a.). Decyzje rozstrzygają sprawę, co do jej istoty w całości lub w części albo w inny sposób kończą sprawę w danej instancji (art. 104 par. 2 k.p.a.).

W świetle powyższych regulacji, postępowanie administracyjne zainicjowane na wniosek strony o przyznanie zasiłku powodziowego kończy się wydaniem decyzji administracyjnej, która w opisanej sytuacji powinna być decyzją o odmowie przyznania zasiłku powodziowego.

W myśl art. 61 par. 1 k.p.a., postępowanie administracyjne wszczyna się na żądanie strony lub z urzędu, co zapewnia możliwość wszczęcia postępowania na dwa sposoby, bądź na żądanie strony, bądź przez organ administracji z urzędu. O wszczęciu postępowania z urzędu lub na żądanie jednej ze stron należy zawiadomić wszystkie osoby będące stronami w sprawie (art. 61 par. 4 k.p.a.).

W sytuacji opisanej w pytaniu nie ma podstaw do zawiadomienia strony o wszczęciu postępowania administracyjnego o zasiłek powodziowy, ponieważ postępowanie w tym przedmiocie zostało już wszczęte na wniosek strony. Ponadto obowiązujące przepisy prawa nie dopuszczają możliwości wszczęcia postępowania o zasiłek powodziowy z urzędu. Wobec powyższego, organ nie powinien wydać "postanowienia o odmowie wszczęcia postępowania na zasiłek powodziowy".

Na zakończenie przypominam, że przed wydaniem decyzji o odmowie przyznania zasiłku powodziowego organ winien dopełnić obowiązków określonych w art. 10 par. 1 k.p.a., oraz art. 79a k.p.a. Zgodnie z art. 10 par. 1 k.p.a., organ ma obowiązek zapewnienia wszystkim stronom czynnego udziału w każdym stadium postępowania, a po zebraniu dowodów zawiadomić je o zakończeniu postępowania i umożliwić wypowiedzenie się, co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań (art. 79a k.p.a.) Brak zapewnienia stronie czynnego udziału w prowadzonym postępowaniu administracyjnym może spowodować, że na podstawie art. 138 par. 2 k.p.a., organ odwoławczy (tj. SKO) może uchylić zaskarżoną decyzję w całości i przekazać sprawę do ponownego rozpatrzenia organowi pierwszej instancji w przypadku, gdy rozstrzygnięcie organu pierwszej instancji zostało wydane z naruszeniem przepisów postępowania, a konieczny do wyjaśnienia zakres sprawy ma istotny wpływ na jej rozstrzygnięcie.

 


Więcej na ten temat w LEX:

https://sip.lex.pl/#/question-and-answer/623380317

Więcej pytań i odpowiedzi znajdziesz w LEX: