Z perspektywy praktyki, właśnie z uwagi na skuteczność

tego środka, zupełnie naturalna jest wyraźnie obserwowalna tendencja

do wykorzystywania go w sposób możliwie szeroki. Podobnie naturalne jest

jednak dążenie osób poddanych konsekwencjom wynikającym z zastosowania

tego instrumentu do poszukiwania w regulacjach ustawowych podstaw ograniczających

zakres ingerencji w konstytucyjnie chronioną wolność na etapie, który

poprzedza wydanie orzeczenia rozstrzygającego zagadnienie odpowiedzialności

karnej.(...)


Na płaszczyźnie stanowienia prawa oraz jego doktrynalnej wykładni,

skrajne ujęcia - właściwe dla podmiotów uwikłanych w wykorzystywanie tej instytucji

procesowej w praktyce, co zawsze wiąże się z kolizją interesów, których

rozstrzygnięcie oznacza poświęcenie jednej z kolidujących wartości na rzecz

ochrony drugiej - zastępowane są podejściem zobiektywizowanym, uwzględniającym

wszystkie aspekty i wartości. Podejście to jest nakierowane na poszukiwanie

takiej formuły kształtowania regulacji ustawowej oraz jej wykładni, która

będzie najskuteczniej służyć realizacji celów procesowych związanych ze stosowaniem

tego środka zapobiegawczego, zachowując jednocześnie na właściwym

poziomie zestaw elementów gwarancyjnych. Służą one ochronie konstytucyjnej

wolności człowieka przed nadmierną i nieuzasadnioną ingerencją ze strony organów

państwa, a także gwarantują zakreślenie racjonalnych ram wykorzystywania

omawianego tu nadzwyczajnego instrumentu prawnego.(...)

Nie ma wątpliwości, że na płaszczyźnie stanowienia prawa ukształtowanie

regulacji odnoszącej się do przesłanek i zasad stosowania tymczasowego

aresztowania wymaga szczególnego rozważenia pozostających w kolizji wartości:

wolności jednostki oraz dobra wymiaru sprawiedliwości. W demokratycznym

państwie prawnym przesłanki stosowania tej instytucji muszą być kształtowane

w taki sposób, aby stwarzać podstawy do racjonalnego rozwiązywania konfliktu

między wolnością jednostki a dobrem postępowania karnego, w każdym jednostkowym

wypadku. W tym też sensie przesłanki tymczasowego aresztowania tworzą ustawowy model (wzór) rozwiązywania kolizji dóbr, wyznaczający zarówno

sekwencję czynności podejmowanych przez organ uprawniony do rozstrzygania

w tych sprawach, jak i preferowaną przez ustawodawcę aksjologię. Kształt tego

modelu z pewnością jest silnie uwarunkowany założeniami aksjologicznymi systemu

prawa oraz kontekstem konstytucyjnym i kryminalnopolitycznym.(...)

Nie powinno przeto dziwić, że po transformacji systemowej niezbędne

stało się zmodyfikowanie ustawowej regulacji odnoszącej się do tymczasowego

aresztowania. Owa zmiana miała na celu nie tylko odmienne ukształtowanie

przesłanek stosowania tego środka, lecz także zmianę paradygmatu wykładniczego

i praktyki stosowania prawa. Właściwemu ukształtowaniu ustawowych

zasad stosowania tymczasowego aresztowania służą w pierwszej kolejności dwie

grupy przesłanek: pozytywne, których wystąpienie w realiach konkretnego stanu

faktycznego stanowi warunek konieczny stosowania tego środka zapobiegawczego,

oraz negatywne, określające elementy, których aktualizacja uniemożliwia

stosowanie tymczasowego aresztowania.(...)


W tym kontekście można, jak się wydaje, bez ryzyka popełnienia większego błędu

konstatować, że o ile udało się skutecznie dokonać modyfikacji regulacji ustawowej w

sposób odpowiadający standardom demokratycznego państwa prawnego, to nie doszło

do zmiany wykorzystywanego przez sądy paradygmatu wykładniczego.

Cały artykuł w numerze 1/2010 miesięcznika "Państwo i Prawo".