Warto odnotować, że liczba spraw zakończonych w ubiegłym roku dla obu sądów pozostała zbliżona do liczby spraw wnoszonych: 1.594, przy podobnych jak w poprzednich latach wynikach wydajności osiągniętych przez Trybunał Sprawiedliwości i znacznym skróceniu czasu trwania postępowania przez Sąd UE.
Trybunał Sprawiedliwości
Pierwszym istotnym elementem w statystykach za 2017 r. jest liczba nowych spraw, które wpłynęły do TS: Trybunał zarejestrował w ubiegłym roku 739 spraw, przez co został ustanowiony nowy historyczny rekord, a poprzedni, z 2015 r. (713) – pobity. Tę rekordową liczbę TS zawdzięczamy w szczególności wzrostowi liczby wniosków o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym (533, czyli + 13 % w stosunku do poprzedniego rekordu z 2016 r.), który bierze się w znacznej mierze z tego, że wpłynęła cała seria podobnych spraw (43), dotyczących wykładni rozporządzenia nr 261/2004 w sprawie odszkodowań dla pasażerów linii lotniczych. Jednocześnie widoczne jest utrwalenie się wzrostowej tendencji liczby skarg o stwierdzenie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego (41 w 2017 r., w porównaniu z 31 w 2016 r.). Z kolei liczba odwołań wniesionych do TS w 2017 r. (141) spadła w stosunku do dwóch poprzednich lat (206 w 2015 r. i 168 w 2016 r.).
Inna istotna zeszłoroczna statystyka dotyczy ogólnej liczby zamykanych przez TS spraw: 699 zakończonych spraw świadczy o tym, że w 2017 r. Trybunał Sprawiedliwości wykazał się poziomem wydajności praktycznie równoważnym z poprzednim rokiem (704). Pomijając te czterdzieści kilka wspomnianych spraw dotyczących praw pasażerów lotniczych, dotyczących w istocie tego samego zagadnienia, bilans 2017 r. jest więc zrównoważony.
W odniesieniu do przeciętnego czasu trwania postępowania przed Trybunałem Sprawiedliwości czas rozpatrywania spraw prejudycjalnych, mimo że lekko wydłużył się w porównaniu z 2016 r. (z 15 miesięcy, co stanowiło najkrótszy czas w historii), wciąż wynosi mniej niż 16 miesięcy (15,7 miesiąca), co stanowi bardzo dobry wynik, zważywszy na złożony charakter niektórych uregulowań, o których wykładnię wnoszono ostatnio do Trybunału Sprawiedliwości. W przypadku odwołań czas trwania postępowania bardziej się wydłużył (do 17,1 miesiąca w porównaniu z 12,9 miesiąca w 2016 r.), co należy przypisywać w znacznej mierze zakończeniu w trakcie zeszłego roku skomplikowanych spraw z zakresu konkurencji.
Sąd UE
Rok 2017 można uznać za pierwszy pełny rok, w którym Sąd UE testował swą nową organizację, która miała mu pozwolić na jak najlepsze spełnianie jego roli poprzez jednoczesną realizację szeregu ambitnych celów: prędkości, jakości, spójności i, ostatecznie, autorytetu jego orzecznictwa. Zważywszy na wyzwanie, jakim była integracja znacznej liczby nowych sędziów, bilans tego pierwszego roku faktycznego wdrożenia reformy można uznać za bardzo satysfakcjonujący.
Stan równowagi między liczbą nowych spraw i spraw rozstrzygniętych został prawie osiągnięty (917 nowych spraw, 895 spraw rozstrzygniętych), i to pomimo wniesienia wyjątkowo dużego pakietu spraw powiązanych z dziedziny bankowości i finansów (około setki spraw). W szczególności wydajność Sądu UE znacznie na powrót wzrosła (+140 spraw rozstrzygniętych w porównaniu z 2016 r., czyli +18,5 %), po nieuchronnym spadku, który nastąpił w związku z przypadającym co trzy lata odnowieniem składu Sądu i wewnętrzną reorganizacją związaną z reformą. Zanosi się na to, że wydajność jeszcze wzrośnie w 2018 r., w którym tempo pracy Sądu powinno zbliżyć się do optymalnego poziomu.
Zwłaszcza czas trwania postępowania – kluczowy wskaźnik sprawnego działania – po raz kolejny szczególnie mocno się obniżył i wynosił przeciętnie 16,3 miesiąca dla spraw rozstrzygniętych w drodze wyroku lub postanowienia (czyli –13 % w porównaniu z 2016 r.). Dostrzegalna od pięciu lat tendencja (–40 % od 2013 r.) wzmogła się więc znacząco i we wszystkich dziedzinach sporów.
Należy wreszcie podkreślić, że liczba spraw przekazywanych do powiększonego składu pięciu sędziów znacznie wzrosła (84 przekazane sprawy, 29 w 2016 r.), co stanowi jeden z przejawów organizacji i sposobu funkcjonowania obranych przez Sąd w dążeniu do realizacji celu utrzymania jakości, który postawił on sobie w ramach wdrażania reformy. Tym samym udział spraw przekazanych do powiększonego składu (pięciu sędziów) wynosił około 10 % w 2017 r., co stanowi kontrast z przeciętną liczbą przekazanych w ten sposób spraw w okresie poprzedzającym reformę struktury sądowniczej Unii (2010-2015), która była rzędu 1 %.
Źródło: curia.europa.eu