Zastrzeżenie budzi fakt, że w projekcie brak jest jakichkolwiek uregulowań, które dawałyby PARP nowe narzędzia oceny realizacji zobowiązań, które wynikają z podpisanych wcześniej umów o dofinansowanie projektów z funduszy przedakcesyjnych i strukturalnych Unii Europejskiej. Umowy te określały niekiedy wskaźniki i cele (takie jak wzrost zatrudnienia, obrotów, zysku), których osiągnięcie przez przedsiębiorstwa stało się nierealne w warunkach niespodziewanego pogorszenia sytuacji gospodarczej.

Niespełnienie założonych celów, co w sensie prawnym nie jest efektem działania siły wyższej, grozi wielu podmiotom sektora MSP koniecznością zwrotu uzyskanych dotacji wraz z karnymi odsetkami. W obecnych realiach gospodarczych może się okazać, że przeszła pomoc stanie się istotnym problemem w przyszłych działaniach firm. Ta sytuacja wymaga pilnego uregulowania. Skoro więc PARP, dysponent środków, publicznie deklaruje na stronie internetowej, iż "…w ramach swoich kompetencji włącza się do działań realizowanych przez rząd, których celem jest łagodzenie negatywnych skutków światowego kryzysu finansowego", to należy to traktować jako zobowiązanie, które powinno zostać wypełnione treścią.

W tym kontekście obecny projekt nie spełnia aktualnego zapotrzebowania. BCC zdaje sobie sprawę z konieczności uzyskania akceptacji Komisji Europejskiej dla uregulowań prawnych zmieniających lub łagodzących kryteria oceny wypełnienia zobowiązań przez dofinansowane podmioty gospodarcze, jednakże uważa, że podjęcie tego trudu staje się pilną koniecznością. Zdajemy też sobie sprawę z faktu, że dobre uregulowanie prawne takich zmian jest trudne do zapisania, ponieważ organizacja tego finansowania nie była jednorodna w czasie, co rodzi określone komplikacje prawne i organizacyjne.

BCC pozytywnie ocenia te elementy obecnego projektu, które dają PARP prawo wsparcia finansowego zagrożonych kryzysem przedsiębiorstw. Nie jest jednak jasne, jak będzie w praktyce interpretowany tekst projektowanej zmiany w art.6. ust.1 pkt.10 i dodanie podpunktu h, określającego możliwość uzyskania pomocy finansowej na dostosowanie się przedsiębiorcy do zmieniających się warunków rynkowych, w szczególności wywołanych kryzysem gospodarczym i finansowym. Należy więc doprecyzować przepisy, by nie było problemów z ich interpretacją.

Pozytywnie oceniamy zmiany porządkujące prawo, takie jak doprecyzowanie treści art.6b ust.3 pkt.2 i zrównanie sytuacji prawnej spółek osobowych i kapitałowych, ubiegających się o pożyczkę z Agencji. Wzorem ustawy Prawo zamówień publicznych, kontrolą niekaralności będą objęci jedynie członkowie zarządów, a nie udziałowcy spółek z ograniczoną odpowiedzialnością.

 

dr Wojciech Warski
przewodniczący Konwentu BCC