Wiceminister Jacek Kapica podkreśla, że nie oznacza to zwolnień urzędników, tylko ich przesunięcie do obsługi podatników i innych zadań. Reorganizacja to element przygotowań do wdrożenia programu e-Podatki. Jego pierwsze efekty będą widoczne już w wakacje.
– Sfinalizowaliśmy prace z Rządowym Centrum Legislacji nad zmianą ustawy, która zmierza do koncentracji zadań w obszarze procesów pomocniczych, obsługi urzędów, spraw kadrowych, finansowo-księgowych, rozliczenia podatków, by były one realizowane na poziomie izby skarbowej – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Jacek Kapica, wiceminister finansów.
Dziś każdy urząd skarbowy ma swoją obsługę kadrową, finansowo-księgową i rachunków podatkowych. Po zmianach obsługa urzędów ma być wspólna. Ministerstwo Finansów chce, by ustawa weszła w życie z końcem roku, więc nowe zasady mogłyby zacząć obowiązywać od początku 2015 roku.
Wiceminister zapewnia, że zmiana przyniesie oszczędności kadrowe w administracji podatkowej. Resort nie przewiduje jednak zwolnień.
– Zakładamy raczej lepsze wykorzystywanie ludzi, którzy przejdą z wewnętrznej obsługi do podstawowej obsługi podatnika, do kontroli i egzekucji. Musimy mieć świadomość innych priorytetów i nowych zadań, co wymaga zaangażowania urzędników, i tam zostaną skierowane te zasoby – tłumaczy Jacek Kapica.
Wyjaśnia, że jest to etap przygotowania administracji do pracy z nowym wdrażanym systemem e-podatki, w którym część zautomatyzowanych procesów również będzie realizowana na poziomie izb skarbowych.
– Pierwsze produkty programu e-podatki będą już w wakacje tego roku. To jest uruchomienie portalu podatkowego i możliwości obsługi przez program e-podatki deklaracji od spadków i darowizn bądź deklaracji podatku od czynności cywilno-prawnych – informuje wiceminister finansów.
Natomiast z początkiem przyszłego roku, dzięki portalowi podatkowemu, będzie można odebrać wstępnie wypełnione zeznanie, modyfikować je – przy korzystaniu z ulg czy przekazywaniu 1 procentu podatku na organizację użytku publicznego, oraz wysłać do urzędu skarbowego.
– Na portalu będzie można uzyskać podstawowe informacje o realizacji swoich obowiązków podatkowych, o rozliczeniach podatkowych, a jednocześnie dokonać płatności elektronicznej, komunikując się ze swoim bankiem – przekonuje wiceminister finansów.
Planowane jest również stworzenie centrów obsługi podatnika – miejsc w urzędzie, gdzie podatnicy, którzy nie mają w domu dostępu do internetu, będą mogli skorzystać z dostępu do portalu podatkowego.
Wprowadzenie programu wymusi prawdopodobnie dalsze zmiany w organizacji pracy urzędów skarbowych. Od tego roku tworzone są sukcesywnie komórki wierzycielskie, które zarządzają długiem podatników. Pozwala to na przypominanie dłużnikowi o zaległościach, zamiast zajmowania jego rachunku bankowego.
– Podatnik najpierw jest uprzedzany i w związku z tym mobilizuje się do zapłaty podatku, zanim zaskoczy go fakt, że urząd skarbowy wszedł mu na rachunek, co również podważa wiarygodność podatnika wobec banku. To przynosi pozytywne efekty, stąd wiedzieliśmy, że warto tego typu model zastosować w całej administracji. Każdy z nas łatwiej i szybciej reaguje na przypomnienie, uprzejmy telefon niż kiedy od razu jest zaskoczony zajęciem rachunku – przekonuje Jacek Kapica.