Jesteśmy szkołą niepubliczną o uprawnieniach szkoły publicznej. Prowadzimy liceum ogólnokształcące dla młodzieży, liceum ogólnokształcące dla dorosłych oraz studium policealne.
W jaki sposób należy dostosować wewnątrzszkolny system oceniania i przedmiotowy system oceniania do ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw – dalej u.z.u.s.o., a także do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych?
Jakie obowiązki ciążą na organie prowadzącym oraz na dyrektorze szkoły?

W związku z tym, że statuty poszczególnych szkół napisane są na różnym stopniu szczegółowości, trudno doradzić, jak w konkretnej szkole dostosować ocenianie wewnątrzszkolne do nowych przepisów.
 

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 12 u.z.u.s.o., w roku szkolnym 2014/2015 realizowało się zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów, które były ustalone w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych – dalej r.w.s.o.

Do września trzeba zaktualizować statut szkoły>>

W kontekście zadanego pytania proszę zauważyć, że cele i co obejmuje ocenianie wewnątrzszkolne, było zawarte w § 3 r.w.s.o. Jak wynika z § 23 ust. 1 r.w.s.o., przepis ten dotyczył również słuchaczy szkół dla dorosłych. Natomiast od 1 września 2015 r. cele i co obejmuje ocenianie wewnątrzszkolne, zostało zawarte w art. 44b ust. 5 i 6 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty – dalej u.s.o. Wprawdzie w art. 32 u.z.u.s.o. zostało określone, że szkoły są zobowiązane do dostosowania swoich statutów do nowych przepisów w terminie do dnia 1 września 2015 r., to proszę jednak zwrócić uwagę, że cele i co obejmuje ocenianie wewnątrzszkolne, które były zawarte w r.w.s.o. są praktycznie takie same, jak te, które zostały zawarte w u.s.o. Jedyna zmiana polega jedynie na tym, że został dopisany kolejny cel, a mianowicie udzielanie uczniowi pomocy w nauce poprzez przekazanie uczniowi informacji o tym, co zrobił dobrze i jak powinien się dalej uczyć.
W związku z tym, że statuty poszczególnych szkół napisane są na różnym stopniu szczegółowości, trudno doradzić, jak w konkretnej szkole dostosować ocenianie wewnątrzszkolne do nowych przepisów. W mojej ocenie taki projekt zmiany statutu powinna przygotować rada pedagogiczna, a dyrektor szkoły będzie jedynie zobowiązany do przestrzegania jego zapisów po jego zatwierdzeniu przez radę szkoły, a jeżeli nie została powołana w szkole - przez radę pedagogiczną, a w przypadku szkoły niepublicznej - przez osobę prowadzącą.

Statut na kolejny rok szkolny już według nowych zasad>>

Komentarz pochodzi z serwisu Prawo Oświatowe/ABC>>

Dyrektor szkoły - moderator, facylitator, coach Dyrektor szkoły - moderator, facylitator, coach>>