Ministerstwo Edukacji Narodowej wraz z Centrum Nauki Kopernik zaprezentowali na konferencji prasowej nowy projekt pod nazwą "Przewrót kopernikański", którego głównym celem będzie podniesienie umiejętności i kompetencji nauczycieli przedmiotów przyrodniczych w zakresie prowadzenia lekcji z wykorzystaniem metody badawczej.
"W nowoczesnej szkole dzieci uczą się myślenia, analizowania i wyciągania wniosków. Taka szkoła wykorzystuje do tego doświadczenia, bo jeśli dziecko samodzielnie zaprojektuje i przeprowadzi doświadczenie i wyciągnie z niego wnioski, zdobytą w ten sposób wiedzę na pewno zapamięta" - powiedziała Krystyna Szumilas otwierając czwartkowe spotkanie.
Nowym projektem objętych zostanie 1300 nauczycieli z całej Polski. Jak zapowiada CNK, w trakcie 30 warsztatów poznają oni metodę nauczania opartego na samodzielnym dochodzeniu do wiedzy oraz metodę badawczą (stawianie hipotez oraz otwartych pytań, przeprowadzanie doświadczeń, obserwacje, wyciąganie wniosków). Nauczyciele wezmą też udział w 80 warsztatach w czterech specjalistycznych laboratoriach (biologicznym, chemicznym, fizycznym i robotycznym) w Centrum Nauki Kopernik.
"Przewrót kopernikański" współfinansowany ze środków Unii Europejskiej potrwa do czerwca 2015 roku i obejmie pięć działań angażujących edukatorów z całej Polski: Nowa pracownia przyrody, Kopernik w pudełku, Kopernik w terenie, Nauczyciel odkrywcą oraz konferencję "Pokazać - Przekazać".
Opracowanie: Agnieszka Winiarska, RPE WKP
Źródło: www.men.gov.pl, stan z dnia 20 września 2013 r.