Organ prowadzący zatwierdził projekt organizacji szkoły dla 6 uczniów (1 oddział) od 1 września 2015 r., który będzie prowadził jeden nauczyciel – pełniąc jednocześnie funkcję dyrektora szkoły. Istnieje ryzyko, że ilość może się zmienić przez okres wakacji i od przyszłego roku szkolnego, tj. od 1 września, będzie zaledwie 4 uczniów lub mniej.
Jeżeli organ prowadzący uzna, że nie będzie prowadził szkoły i zlikwiduje szkołę, to co wówczas z dyrektorem zatrudnionym na podstawie mianowania?
Czy organ może wypowiedzieć stosunek pracy z art. 20 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela – dalej KN?
Czy dyrektor będzie mógł przejść na emeryturę z art. 88 KN?
Czy jest jakieś inne wyjście?


Odpowiedź
Szkoła będzie mogła zostać zlikwidowana dopiero z dniem 31 sierpnia 2016 r.

Uzasadnienie

Na podstawie art. 59 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty szkoła publiczna może być zlikwidowana z końcem roku szkolnego przez organ prowadzący szkołę, po zapewnieniu przez ten organ uczniom możliwości kontynuowania nauki w innej szkole publicznej tego samego typu, a także kształcącej w tym samym lub zbliżonym zawodzie. Organ prowadzący jest obowiązany, co najmniej na 6 miesięcy przed terminem likwidacji, zawiadomić o zamiarze likwidacji szkoły: rodziców uczniów, właściwego kuratora oświaty oraz organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego właściwej do prowadzenia szkół danego typu. Szkoła publiczna prowadzona przez jednostkę samorządu terytorialnego może zostać zlikwidowana po zasięgnięciu opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny. Więcej w Serwisie Samorządowym LEX>>

NSA: sąd nie może decydować o słuszności likwidacji szkoły>>