Jakie kwalifikacje powinni posiadać nauczyciele prowadzący nauczanie indywidualne z uczniem z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym?
Dziecko jest uczniem gimnazjum ogólnodostępnego.
Według mojej opinii nauczyciel prowadzący nauczanie indywidualne w gimnazjum z uczniem z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym powinien legitymować się dyplomem ukończenia studiów magisterskich lub studiów wyższych zawodowych na kierunku pedagogika lub pedagogika specjalna w zakresie oligofrenopedagogiki, lub posiadać kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w gimnazjum i ponadto ukończyć studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny w zakresu oligofrenopedagogiki, lub legitymować się dyplomem ukończenia zakładu kształcenia nauczycieli w specjalności nadającej kwalifikacje do pracy z dziećmi i młodzieżą z upośledzeniem umysłowym.
Zgodnie z art. 71b ust. 1a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) indywidualnym nauczaniem obejmuje się dzieci i młodzież, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły. Zasady organizowania indywidualnego nauczania określają odrębne przepisy. Obecnie obowiązującym aktem prawnym regulującym zasady organizowania indywidualnego nauczania jest rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 stycznia 2003 r. w sprawie sposobu i trybu organizowania indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz. U. z 2003 r. Nr 23, poz. 193). Indywidualne nauczanie prowadzone jest przez jednego lub kilku nauczycieli szkoły, którym dyrektor szkoły powierzy prowadzenie zajęć indywidualnego nauczania, w zakresie, miejscu i czasie określonym przez dyrektora szkoły. Należy jednak pamiętać, że prowadzenie zajęć indywidualnego nauczania uczniów klas I-III szkoły podstawowej powierza się jednemu nauczycielowi. W uzasadnionych przypadkach dyrektor szkoły może powierzyć prowadzenie indywidualnego nauczania ucznia nauczycielowi zatrudnionemu w innej szkole lub placówce. Nauczyciele uczący dziecko zakwalifikowane do indywidualnego nauczania powinni posiadać takie same kwalifikacje, jakie są wymagane do pracy w danym typie szkoły. Byłoby wskazane, gdyby nauczyciele prowadzący nauczanie indywidualne posiadali przygotowanie z zakresu pedagogiki leczniczej. W realizacji zajęć z uczniami ze starszych klas, gdzie liczba przedmiotów jest duża, wskazane jest łączenie treści przedmiotów humanistycznych i matematyczno-przyrodniczych, tak aby ograniczyć liczbę nauczycieli pracujących z uczniem. Nauczanie dziecka chorego a równocześnie niepełnosprawnego powinien prowadzić nauczyciel z przygotowaniem z zakresu właściwego działu pedagogiki specjalnej (oligofrenopedagogiki, surdopedagogiki, tyflopedagogiki). W przypadku, gdy w szkole nie ma odpowiednio przygotowanego nauczyciela z zakresu pedagogiki specjalnej, który poprowadziłby nauczanie indywidualne dziecka zakwalifikowanego jednocześnie do kształcenia specjalnego należy wyczerpać wszystkie możliwości, aby takiego nauczyciela pozyskać. W takiej sytuacji dyrektor szkoły może, np. zawrzeć umowę z nauczycielem z pobliskiej szkoły specjalnej. Jednak według mojej opinii w przypadku organizowania nauczania indywidualnego dla ucznia upośledzonego w stopniu umiarkowanym lub znacznym zatrudnienie nauczyciela specjalisty jest konieczne. Oznacza to, że taki nauczyciel powinien posiadać kwalifikacje określone dla nauczycieli szkół specjalnych.
Szczegółowe kwalifikacje wymagane od nauczycieli zostały określone w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 10 września 2002 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz. U. z 2002 r. Nr 155, poz. 1288 z późn. zm.). Przepis § 5 ust. 1 tego rozporządzenia określa kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w szkołach specjalnych, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych i specjalnych ośrodkach wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym.
Jak zatem wynika, nauczyciel prowadzący nauczanie indywidualne w gimnazjum z uczniem z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym powinien legitymować się dyplomem ukończenia studiów magisterskich lub studiów wyższych zawodowych na kierunku pedagogika lub pedagogika specjalna w zakresie oligofrenopedagogiki, lub posiadać kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w gimnazjum i ponadto ukończyć studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny w zakresu oligofrenopedagogiki, lub legitymować się dyplomem ukończenia zakładu kształcenia nauczycieli w specjalności nadającej kwalifikacje do pracy z dziećmi i młodzieżą z upośledzeniem umysłowym.
Dziecko jest uczniem gimnazjum ogólnodostępnego.
Według mojej opinii nauczyciel prowadzący nauczanie indywidualne w gimnazjum z uczniem z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym powinien legitymować się dyplomem ukończenia studiów magisterskich lub studiów wyższych zawodowych na kierunku pedagogika lub pedagogika specjalna w zakresie oligofrenopedagogiki, lub posiadać kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w gimnazjum i ponadto ukończyć studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny w zakresu oligofrenopedagogiki, lub legitymować się dyplomem ukończenia zakładu kształcenia nauczycieli w specjalności nadającej kwalifikacje do pracy z dziećmi i młodzieżą z upośledzeniem umysłowym.
Zgodnie z art. 71b ust. 1a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) indywidualnym nauczaniem obejmuje się dzieci i młodzież, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły. Zasady organizowania indywidualnego nauczania określają odrębne przepisy. Obecnie obowiązującym aktem prawnym regulującym zasady organizowania indywidualnego nauczania jest rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 stycznia 2003 r. w sprawie sposobu i trybu organizowania indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz. U. z 2003 r. Nr 23, poz. 193). Indywidualne nauczanie prowadzone jest przez jednego lub kilku nauczycieli szkoły, którym dyrektor szkoły powierzy prowadzenie zajęć indywidualnego nauczania, w zakresie, miejscu i czasie określonym przez dyrektora szkoły. Należy jednak pamiętać, że prowadzenie zajęć indywidualnego nauczania uczniów klas I-III szkoły podstawowej powierza się jednemu nauczycielowi. W uzasadnionych przypadkach dyrektor szkoły może powierzyć prowadzenie indywidualnego nauczania ucznia nauczycielowi zatrudnionemu w innej szkole lub placówce. Nauczyciele uczący dziecko zakwalifikowane do indywidualnego nauczania powinni posiadać takie same kwalifikacje, jakie są wymagane do pracy w danym typie szkoły. Byłoby wskazane, gdyby nauczyciele prowadzący nauczanie indywidualne posiadali przygotowanie z zakresu pedagogiki leczniczej. W realizacji zajęć z uczniami ze starszych klas, gdzie liczba przedmiotów jest duża, wskazane jest łączenie treści przedmiotów humanistycznych i matematyczno-przyrodniczych, tak aby ograniczyć liczbę nauczycieli pracujących z uczniem. Nauczanie dziecka chorego a równocześnie niepełnosprawnego powinien prowadzić nauczyciel z przygotowaniem z zakresu właściwego działu pedagogiki specjalnej (oligofrenopedagogiki, surdopedagogiki, tyflopedagogiki). W przypadku, gdy w szkole nie ma odpowiednio przygotowanego nauczyciela z zakresu pedagogiki specjalnej, który poprowadziłby nauczanie indywidualne dziecka zakwalifikowanego jednocześnie do kształcenia specjalnego należy wyczerpać wszystkie możliwości, aby takiego nauczyciela pozyskać. W takiej sytuacji dyrektor szkoły może, np. zawrzeć umowę z nauczycielem z pobliskiej szkoły specjalnej. Jednak według mojej opinii w przypadku organizowania nauczania indywidualnego dla ucznia upośledzonego w stopniu umiarkowanym lub znacznym zatrudnienie nauczyciela specjalisty jest konieczne. Oznacza to, że taki nauczyciel powinien posiadać kwalifikacje określone dla nauczycieli szkół specjalnych.
Szczegółowe kwalifikacje wymagane od nauczycieli zostały określone w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 10 września 2002 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz. U. z 2002 r. Nr 155, poz. 1288 z późn. zm.). Przepis § 5 ust. 1 tego rozporządzenia określa kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w szkołach specjalnych, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych i specjalnych ośrodkach wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym.
Jak zatem wynika, nauczyciel prowadzący nauczanie indywidualne w gimnazjum z uczniem z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym powinien legitymować się dyplomem ukończenia studiów magisterskich lub studiów wyższych zawodowych na kierunku pedagogika lub pedagogika specjalna w zakresie oligofrenopedagogiki, lub posiadać kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w gimnazjum i ponadto ukończyć studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny w zakresu oligofrenopedagogiki, lub legitymować się dyplomem ukończenia zakładu kształcenia nauczycieli w specjalności nadającej kwalifikacje do pracy z dziećmi i młodzieżą z upośledzeniem umysłowym.