1. Definicja wypadku
Za wypadek przy pracy zgodnie z ustawą z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2009 r. Nr 167, poz. 1322 z późn. zm.) – dalej u.u.s.w.p. uważa się:
• zdarzenie nagłe;
• wywołane przyczyną zewnętrzną;
• powodujące uraz lub śmierć;
• które nastąpiło w okresie ubezpieczenia wypadkowego podczas wykonywania umowy zlecenia.
2. Zgłoszenie
Poszkodowany zgłasza wypadek odpowiednim podmiotom, w zależności od statusu zatrudnienia. Ustalenia okoliczności i przyczyn wypadków dokonują
• podmiot, na którego rzecz wykonywana jest praca na podstawie umowy zlecenia, lub
• pracodawca, w stosunku do osób wykonujących pracę na podstawie umowy zlecenia, jeżeli umowa taka została przez niego zawarta z osobami pozostającymi w stosunku pracy.
3. Postępowanie powypadkowe
Niezwłocznie po otrzymaniu wiadomości o wypadku podmiot, na rzecz którego wykonywana jest praca na podstawie umowy zlecenia zobowiązani są do ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku.
Dochodzenie powypadkowe odbywa się na podstawie rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie trybu uznawania zdarzenia powstałego w okresie ubezpieczenia wypadkowego za wypadek przy pracy, kwalifikacji prawnej zdarzenia, wzoru karty wypadku i terminu jej sporządzenia (Dz. U. Nr 236, poz. 1992)
Ustalenie okoliczności i przyczyn wypadku następuje w szczególności przez:
• zabezpieczenie miejsca wypadku w sposób pozwalający odtworzyć jego okoliczności;
• dokonanie oględzin miejsca wypadku, stanu technicznego maszyn i innych urządzeń technicznych, stanu urządzeń ochronnych oraz zbadanie warunków wykonywania pracy i innych okoliczności, które mogły mieć wpływ na powstanie wypadku;
• przesłuchanie poszkodowanego, jeżeli stan jego zdrowia na to pozwala;
• przesłuchanie świadków wypadku;
• zebranie innych dowodów dotyczących wypadku, uznanych za niezbędne;
• dokonanie kwalifikacji prawnej zdarzenia.
4. Sporządzenie karty wypadku
Po ustaleniu okoliczności oraz przyczyn wypadku, jednak nie później niż w terminie 14 dni od dnia uzyskania informacji o wypadku, prowadzący dochodzenie sporządza kartę wypadku.
Poszkodowany lub członek jego rodziny może zgłosić uwagi i zastrzeżenia do ustaleń zawartych w karcie wypadku, o czym zostają pouczeni przez podmiot sporządzający kartę lub pracodawcę .
5. Dokumenty związane z wypadkiem
• akta wypadku (strona tytułowa);
• zawiadomienie o wypadku składane przez poszkodowanego odpowiedniemu podmiotowi lub pracodawcy;
• informacje uzyskane od świadka (świadków) wypadku;
• wyjaśnienia poszkodowanego (udokumentowane przesłuchanie poszkodowanego);
• dokumentacja medyczna, potwierdzająca powstanie urazu lub śmierci pracownika wskutek zaistniałego zdarzenia;
• karta wypadku;
• statystyczna karta wypadku sporządzona po uznaniu zdarzenia za wypadek;
• rejestr wypadku (dla celów kontrolnych);
• dodatkowo: zlecone w razie potrzeby przeprowadzone ekspertyzy.
6. Świadczenia
Ubezpieczonemu, który uległ wypadkowi przy pracy, z tytułu ubezpieczenia przysługują następujące świadczenia wynikające z art. 6 u.u.s.w.p.:
• zasiłek chorobowy;
• świadczenie rehabilitacyjne;
• zasiłek wyrównawczy;
• jednorazowe odszkodowanie dla ubezpieczonego , który doznał stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu;
• jednorazowe odszkodowanie dla członków rodziny zmarłego ubezpieczonego;
• renta z tytułu niezdolności do pracy;
• renta szkoleniowa;
• renta rodzinna;
• dodatek do renty rodzinnej dla sieroty zupełnej;
• dodatek pielęgnacyjny;
• pokrycie kosztów leczenia z zakresu stomatologii i szczepień ochronnych oraz zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne w zakresie określonym ustawą.
Zleceniobiorca może zostać poszkodowany w wypadku przy pracy
Niezwłocznie po otrzymaniu wiadomości o wypadku podmiot, na rzecz którego wykonywana jest praca na podstawie umowy zlecenia zobowiązani są do ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku, któremu uległ zleceniobiorca.