Czy podział odpadów komunalnych na frakcję "mokra" i "sucha" można uznać za spełnienie warunków selektywnej zbiórki odpadów? Jeśli tak, to jak się to ma do art. 3 ust. 3 pkt 15a ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243) - dalej u.o. oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie odpadów oraz uchylającej niektóre dyrektywy (Dz. U. UE L 312 z dnia 22 listopada 2008 r., s. 3) – dalej dyrektywa 2008/98/WE (zgodnie z art. 3 pkt 11 "selektywna zbiórka" oznacza zbiórkę, w ramach której dany strumień odpadów obejmuje jedynie odpady jednego rodzaju i o tym samym charakterze w celu ułatwienia specyficznego przetwarzania)?


Odpowiedź:

Możliwość dualnego systemu zbierania odpadów komunalnych z podziałem na frakcję suchą i frakcję mokrą nie stoi ani w sprzeczności z u.o., ani dyrektywą 2008/98/WE.


Zbieranie odpadów komunalnych w podziale na mokre i suche jest selektywnym zbieraniem w myśl definicji zawartej w art. 3 ust. 3 pkt 15a u.o. Zbiórka z podziałem na frakcję suchą i mokrą jest również dopuszczalna w świetle ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r. poz. 391) – dalej u.u.c.p.g., pod warunkiem, że zostaną osiągnięte określone w u.u.c.p.g. oraz przepisach wykonawczych do tej ustawy cele środowiskowe (poziomy recyklingu, przygotowania do ponownego użycia oraz odzysku innymi metodami oraz poziomy ograniczenia odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych do składowania). Jeżeli gmina ma możliwość do sortowania tak zebranych odpadów bez nadmiernych kosztów.

Uzasadnienie:

W świetle u.u.c.p.g., dualny system zbierania odpadów komunalnych jest zgodny z prawem i umożliwia osiąganie wymaganych poziomów recyklingu i ponownego użycia odpadów oraz ograniczania składowania odpadów biodegradowalnych.

W regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie gminy można w sposób szczegółowy opisać sposób zbierania odpadów komunalnych (u źródła, czyli u wytwórców odpadów – właścicieli nieruchomości). Należy szczegółowo wyjaśnić czym są odpady mokre – czyste, wydzielone z pozostałej masy (są to odpady ulegające biodegradacji - przeznaczone do kompostowania tj.: odpady kuchenne, resztki i obierki z owoców i warzyw, skoszona trawa i zgrabione liście, drewno o gabarytach umożliwiających umieszczenie w pojemniku lub worku, fusy z kawy i herbaty, skorupki jajek, mokry papier lub karton (karton i papier bez dodatków innych materiałów np. folii) oraz czym są odpady suche (reszta odpadów pozostałych po wyselekcjonowaniu części odpadów ulegających biodegradacji tj.: papier, tektura, szkło, tworzywa sztuczne, folia, puszki, opakowania wielomateriałowe (np. kartoniki po mleku lub sokach), tekstylia, opisać pojemniki przeznaczone na gromadzenie odpadów oraz częstotliwość odbioru odpadów.

Odpady mokre przeznaczone są do kompostowania, zaś suche do segregacji i dalszego zagospodarowania. Przy dualnym systemie zbierania frakcje odpadów powinny być transportowane przez różne samochody.

Uwagi:
W jednej z interpretacji Ministerstwa Środowiska wskazano, iż przez ustanowienie selektywnej zbiórki odpadów komunalnych należy rozumieć zorganizowanie, stworzenie warunków do selektywnego zbierania tych odpadów przez właścicieli nieruchomości.

Wynika to również z definicji 'selektywnego zbierania' zawartej w art. 3 ust. 3 pkt 15a u.o. Selektywne zbieranie odpadów polega na więc oddzielnym (a więc selektywnym) zbieraniu takich frakcji odpadów, które są jednolite (takie same) pod względem właściwości i charakteru "składających się" na nie odpadów. Ma to ułatwić dalsze przetwarzanie owych frakcji. Tylko oddzielnie zbieranie odpadów wymienionych w art. 3 ust. 2 pkt 5 u.u.c.p.g. spełnia takie kryteria.