Jak powinno przebiegać postępowanie o wydanie pozwolenia na budowę, jeśli decyzję o warunkach zabudowy wygasła z powodu uchwalenia planu miejscowego?
Obecnie postępowanie toczy się w oparciu o wygaszoną decyzję.
Jeżeli decyzja o warunkach zabudowy wygasła w związku z uchwaleniem planu miejscowego, którego ustalenia są inne niż w wydanej decyzji, wówczas w toczącym się postępowaniu w sprawie pozwolenia na budowę właściwy organ powinien brać pod uwagę ustalenia nowego planu miejscowego, a nie decyzji, która wygasła.
Zgodnie z brzmieniem art. 59 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 z późn. zm.) – dalej u.p.z.p., zmiana zagospodarowania terenu w przypadku braku planu miejscowego, polegająca na budowie obiektu budowlanego lub wykonaniu innych robót budowlanych, wymaga ustalenia, w drodze decyzji, warunków zabudowy.
Stosownie do treści art. 65 ust. 1 pkt 2 u.p.z.p. organ, który wydał decyzję o warunkach zabudowy stwierdza jej wygaśnięcie, jeżeli dla tego terenu uchwalono plan miejscowy, którego ustalenia są inne niż w wydanej decyzji. W art. 65 ust. 2 u.p.z.p. zastrzeżono natomiast, że przepisu powyższego nie stosuje się, jeżeli została wydana ostateczna decyzja o pozwoleniu na budowę. Z omawianego przepisu wynika, że jeżeli inwestor złożył na podstawie decyzji o warunkach zabudowy wniosek o pozwolenie na budowę i pozwolenie to zdążył uzyskać, to wówczas – pomimo określenia w planie miejscowym warunków zabudowy w sposób odbiegający od ustaleń zawartych w decyzji – ma on prawo zrealizować swoją inwestycję zgodnie z uzyskanym pozwoleniem na budowę. Natomiast w przypadku, gdy postępowanie w sprawie wydania pozwolenia na budowę nie zostało jeszcze zakończone ostateczną decyzją, a uchwalony zostanie plan miejscowy, wówczas decyzja o warunkach zabudowy wygasa.
Powyższa regulacja sprzyja pewności obrotu prawnego i gwarantuje inwestorowi możliwość zrealizowania uprawnienia wynikającego z nabytego ostateczną decyzją prawa do wybudowania zamierzonego obiektu budowlanego. Zatem postępowanie w sprawie pozwolenia na budowę powinno się toczyć nadal, tyle że merytoryczna decyzja powinna zapaść przy uwzględnieniu ustaleń przyjętych w planie miejscowym. Takie rozwiązanie jest zasadne w świetle art. 35 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.) - dalej pr. bud., zgodnie z którym przed wydaniem decyzji o pozwoleniu na budowę lub odrębnej decyzji o zatwierdzeniu projektu budowlanego właściwy organ sprawdza zgodność projektu budowlanego z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego albo decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku braku miejscowego planu.
Uwagi
W sytuacji, o której mowa w niniejszym pytaniu, właściwy organ nie powinien natomiast umarzać postępowania w sprawie pozwolenia na budowę. Jak bowiem wynika z art. 105 k.p.a., postępowanie administracyjne umarza się albo wówczas, gdy stało się ono z jakiejkolwiek przyczyny bezprzedmiotowe, albo gdy z wnioskiem takim wystąpi strona, na której żądanie postępowanie wszczęto, a nie sprzeciwiają się temu inne strony oraz gdy nie jest to sprzeczne z interesem społecznym. Jeżeli żadna z tych przesłanek umorzenia postępowania nie zachodzi, wówczas postępowanie w sprawie pozwolenia na budowę powinno się nadal toczyć, tyle że wydana w sprawie decyzja powinna uwzględniać ustalenia nowego planu, nie zaś nieobowiązującej już decyzji o warunkach zabudowy.
Anna Kamińska
Obecnie postępowanie toczy się w oparciu o wygaszoną decyzję.
Jeżeli decyzja o warunkach zabudowy wygasła w związku z uchwaleniem planu miejscowego, którego ustalenia są inne niż w wydanej decyzji, wówczas w toczącym się postępowaniu w sprawie pozwolenia na budowę właściwy organ powinien brać pod uwagę ustalenia nowego planu miejscowego, a nie decyzji, która wygasła.
Zgodnie z brzmieniem art. 59 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 z późn. zm.) – dalej u.p.z.p., zmiana zagospodarowania terenu w przypadku braku planu miejscowego, polegająca na budowie obiektu budowlanego lub wykonaniu innych robót budowlanych, wymaga ustalenia, w drodze decyzji, warunków zabudowy.
Stosownie do treści art. 65 ust. 1 pkt 2 u.p.z.p. organ, który wydał decyzję o warunkach zabudowy stwierdza jej wygaśnięcie, jeżeli dla tego terenu uchwalono plan miejscowy, którego ustalenia są inne niż w wydanej decyzji. W art. 65 ust. 2 u.p.z.p. zastrzeżono natomiast, że przepisu powyższego nie stosuje się, jeżeli została wydana ostateczna decyzja o pozwoleniu na budowę. Z omawianego przepisu wynika, że jeżeli inwestor złożył na podstawie decyzji o warunkach zabudowy wniosek o pozwolenie na budowę i pozwolenie to zdążył uzyskać, to wówczas – pomimo określenia w planie miejscowym warunków zabudowy w sposób odbiegający od ustaleń zawartych w decyzji – ma on prawo zrealizować swoją inwestycję zgodnie z uzyskanym pozwoleniem na budowę. Natomiast w przypadku, gdy postępowanie w sprawie wydania pozwolenia na budowę nie zostało jeszcze zakończone ostateczną decyzją, a uchwalony zostanie plan miejscowy, wówczas decyzja o warunkach zabudowy wygasa.
Powyższa regulacja sprzyja pewności obrotu prawnego i gwarantuje inwestorowi możliwość zrealizowania uprawnienia wynikającego z nabytego ostateczną decyzją prawa do wybudowania zamierzonego obiektu budowlanego. Zatem postępowanie w sprawie pozwolenia na budowę powinno się toczyć nadal, tyle że merytoryczna decyzja powinna zapaść przy uwzględnieniu ustaleń przyjętych w planie miejscowym. Takie rozwiązanie jest zasadne w świetle art. 35 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.) - dalej pr. bud., zgodnie z którym przed wydaniem decyzji o pozwoleniu na budowę lub odrębnej decyzji o zatwierdzeniu projektu budowlanego właściwy organ sprawdza zgodność projektu budowlanego z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego albo decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku braku miejscowego planu.
Uwagi
W sytuacji, o której mowa w niniejszym pytaniu, właściwy organ nie powinien natomiast umarzać postępowania w sprawie pozwolenia na budowę. Jak bowiem wynika z art. 105 k.p.a., postępowanie administracyjne umarza się albo wówczas, gdy stało się ono z jakiejkolwiek przyczyny bezprzedmiotowe, albo gdy z wnioskiem takim wystąpi strona, na której żądanie postępowanie wszczęto, a nie sprzeciwiają się temu inne strony oraz gdy nie jest to sprzeczne z interesem społecznym. Jeżeli żadna z tych przesłanek umorzenia postępowania nie zachodzi, wówczas postępowanie w sprawie pozwolenia na budowę powinno się nadal toczyć, tyle że wydana w sprawie decyzja powinna uwzględniać ustalenia nowego planu, nie zaś nieobowiązującej już decyzji o warunkach zabudowy.
Anna Kamińska