Zatwierdzenie Programu rzeczowo-finansowego wykorzystania środków Funduszu Kolejowego w 2009 r.

UCHWAŁA Nr 40
RADY MINISTRÓW
z dnia 1 kwietnia 2009 r.
w sprawie zatwierdzenia Programu rzeczowo-finansowego wykorzystania środków Funduszu Kolejowego w 2009 r.

Na podstawie art. 9 ust. 3 ustawy z dnia 16 grudnia 2005 r. o Funduszu Kolejowym (Dz. U. z 2006 r. Nr 12, poz. 61) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
Zatwierdza się Program rzeczowo-finansowy wykorzystania środków Funduszu Kolejowego w 2009 r., stanowiący załącznik do uchwały.
§  2.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK  1

PROGRAM RZECZOWO-FINANSOWY WYKORZYSTANIA ŚRODKÓW FUNDUSZU KOLEJOWEGO W 2009 R.

Część A - Limit środków Funduszu Kolejowego na przygotowanie oraz realizację zadań inwestycyjnych w 2009 r.

tabela nr 1

Lp. Beneficjent Funduszu Kolejowego Nr linii Nazwa linii Nazwa odcinka Nazwa i zakres rzeczowy zadania Wielkość Okres realizacji Wartość kosztorysowa

(tys. zł)

Źródła finansowania ogółem w 2009 roku

(tys. zł)

Środki Funduszu Kolejowego

(tys. zł)

Środki własne Spółki

(tys. zł)

Środki z budżetu państwa

(tys. zł)

Środki Funduszu TEN-T w 2009 roku

(tys. zł)

Środki z do kapitalizowania PKP PLK S.A. w 2009 roku

(tys. zł)

Środki Funduszu Spójności

(tys. zł)

Kredyt EBI

(tys. zł)

Środki z dokapitalizowania PKP SKM przez miasto Sopot w 2009 roku
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18
1. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. 274 Wrocław - Zgorzelec Wałbrzych Miasto - Wałbrzych Fabryczny modernizacja nawierzchni na typ UIC60 km 72,580-74,130 wraz z niezbędną renowacją odwodnienia i związaną z nią modernizacją przejazdów kolejowych i obiektów inżynieryjnych wraz z towarzyszącymi robotami elektroenergetycznymi i sterowania ruchem kolejowym (tor nr 1) 1,6 km torów 2008 - 2009 3.544,30 1.074,30 966,90 107,40 - - - - - -
2. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. 274 Wrocław - Zgorzelec Wałbrzych Miasto - Wałbrzych Fabryczny modernizacja nawierzchni na typ UIC60 km 72,570-74,100 wraz z niezbędną renowacją odwodnienia i związaną z nią modernizacją przejazdów kolejowych i obiektów inżynieryjnych wraz z towarzyszącymi robotami elektroenergetycznymi i sterowania ruchem kolejowym (tor nr 2) 1,5 km torów 2008 - 2009 3.497,60 1.027,60 924,80 102,80 - - - - - -
3. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. 274 Wrocław - Zgorzelec Wałbrzych Fabryczny - Boguszów - Gorce, stacja Wałbrzych Główny, Boguszów Gorce Wsch. Boguszów Gorce modernizacja nawierzchni na typ UIC60 km 74,900-81,075, km 82,710-85,820 wraz z niezbędną renowacją odwodnienia i związaną z nią modernizacją przejazdów kolejowych i obiektów inżynieryjnych wraz z towarzyszącymi robotami elektroenergetycznymi i sterowania ruchem kolejowym (tor nr 2) oraz modernizacja torów na stacji Wałbrzych Główny (tory nr 5,17,17a) 10,9 km torów 2008 - 2009 27.890,20 8.973,20 8.075,90 897,30 - - - - - -
4. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. E59 - Poznań - Szczecin - Świnoujście przygotowanie projektu modernizacji linii kolejowej E 59 na odcinku Poznań - Szczecin - Świnoujście

2004-PL-92602-S

- 2005 - 2010 12.817,50 5.621,30 1.799,00 - 1.624,00** 2.198,30 - - - -
5. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. E65 Warszawa - Gdynia Warszawa - Gdynia modernizacja linii kolejowej E 65, odcinek Warszawa - Gdynia, etap II *(1) 151 km 2007 - 2010 4.460.316,10 1.492.514,80 236.250,00 609,30 194.964,00 - 10.000,00 612.879,50 437.812,00 -
6. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. 131 Chorzów Batory - Tczew Nowa Wieś Wielka - Trzciniec modernizacja linii kolejowej nr 131 Chorzów Batory - Tczew w km 344,719 - 362,385 *(2) 14 przejazdów,

17,9 km torów,

18 rozjazdów

2008 - 2009 49.182,90 33.784,60 30.406,10 3.378,50 - - - - - -
7. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. 202 Gdańsk - Stargard Szczeciński Białogard - Cieszyno Łobeskie modernizacja nawierzchni linii kolejowej nr 202 Gdańsk - Stargard Szczeciński na odcinku Białogard - Cieszyno Łobeskie w km 265,400 - 289,100 *(3) 23,7 km torów, 5 przejazdów, 5 rozjazdów, 1 peron - przebudowa krawędzi 2009 39.395,60 39.395,60 35.456,00 3.939,60 - - - - - -
8. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. 272 Kluczbork - Poznań Główny Kluczbork - Poznań Główny, stacja Witaszyce wymiana nawierzchni wraz z robotami towarzyszącymi na linii nr 272 Kluczbork - Poznań (tor nr 1) wraz z przebudową stacji Witaszyce 24,431 km torów 2008 - 2009 67.494,40 29.494,40 26.545,00 2.949,40 - - - - - -
9. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. 204 Malbork - Braniewo - Granica Państwa Malbork - Braniewo - Granica Państwa poprawa dostępu do kolejowego przejścia granicznego z Federacją Rosyjską w rejonie stacji Braniewo na liniach kolejowych nr 204 Malbork - Braniewo - Granica Państwa i nr 217 Wielkie Wierzno - Braniewo(SZ) - Granica Państwa 42,3 km torów,

29 rozjazdów,

6 obiektów inżynieryjnych,

1 przejazd,

1 rampa,

odwodnienie 1 stacji

2008 - 2009 39.850,00 31.555,00 28.399,50 3.155,50 - - - - - -
217 Wielkie Wierzno - Braniewo (SZ) - Granica Państwa Wielkie Wierzno - Braniewo (SZ) - Granica Państwa
10. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. 19 Warszawa Główna Towarowa - Józefinów Warszawa Główna Towarowa - Józefinów modernizacja układu torowego dla prowadzenia ruchu pociągów pasażerskich w ciągu linii kolejowych:

1. Nr 19 Warszawa Główna Towarowa - Józefinów w km 1,094 - 6,255,

2. Nr 507 Warszawa Główna Towarowa - Gołąbki w km 0,965 - 2,523,

3. Nr 509 Warszawa Główna Towarowa - Warszawa Gdańska w km 1,250 - 7,925

27,3 km torów,

45 rozjazdów,

7 przejazdów

2008 - 2009 127.465,00 116.812,70 49.087,60 8.205,10 3.020,00 - 56.500,00 - - -
507 Warszawa Główna Towarowa - Gołąbki Warszawa Główna Towarowa - Gołąbki
509 Warszawa Główna Towarowa - Warszawa Gdańska Warszawa Główna Towarowa - Warszawa Gdańska
11. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. 271 Wrocław - Poznań Wrocław - Poznań odbudowa elementów estakady kolejowej i wiaduktów w ciągu linii:

1. nr 271 Wrocław - Poznań,

2. nr 273 Wrocław - Szczecin wraz z robotami towarzyszącymi

5 wiaduktów stalowych,

1 wiadukt masywny (0,182 km torów,

4 rozjazdy)

2008 - 2009 25.750,60 18.379,10 16.541,20 1.837,90 - - - - - -
273 Wrocław - Szczecin Wrocław - Szczecin
12. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. 274 Wrocław Świebodzki - Zgorzelec stacje: Wałbrzych Szczawienko, Wałbrzych Główny, Wałbrzych Fabryczny modernizacja toru i rozjazdu wraz z robotami towarzyszącymi na stacji Wałbrzych Szczawienko w torze nr 1 w km 65,388 - 66,346;

wymiana szyn i rozjazdów wraz z robotami towarzyszącymi na stacji Wałbrzych Szczawienko w torze nr 2 w km 64,900 - 66,530;

modernizacja nawierzchni oraz wymiana szyn wraz z robotami towarzyszącymi na stacji Wałbrzych Główny w torze nr 25 w km 78,488 - 78,968;

modernizacja toru i rozjazdów wraz z robotami towarzyszącymi na stacji Wałbrzych Fabryczny w torze nr 2 w km 74,092 - 74,192

1,328 km torów 1.890 m.b. szyn,

5 rozjazdów

2009 4.660,00 4.660,00 4.194,00 466,00 - - - - - -
13. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. 273 Wrocław Główny - Szczecin Główny Zielona Góra - Czerwieńsk modernizacja linii nr 273 w torze nr 1 w km 154,990 - 165,740 wraz z robotami towarzyszącymi i modernizacją przejazdów kolejowych w km 158,431; 159,511; 160,279; 160,933; 164,517 10,750 km torów 5 przejazdów 2009 24.357,00 24.357,00 21.921,30 2.435,70 - - - - - -
14. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. 525 525 Czachówek Południowy - Czachówek Wschodni Czachówek Południowy - Czachówek Wschodni modernizacja linii nr 525 Czachówek Południowy - Czachówek Wschodni w torze nr 1 km 0,018 - 1,644 1,626 km torów 2009 2.744,40 2.744,40 2.470,00 274,40 - - - - - -
PKP PLK S.A. RAZEM 4.888.965,60 1.810.394,00 463.037,30 28.358,90 199.608,00 2.198,30 66.500,00 612.879,50 437.812,00 0,00
15. PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z o.o. 250 Gdańsk-Rumia Sopot Budowa Dyspozytorskiego Centrum Sterowania Ruchem (DCS) - Etap III - stacja Sopot 1 DCS 2007 - 2009 5.900,00 5.900,00 2.655,00 295,00 - - - 2.950,00 - -
16. PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z o.o. 250 Gdańsk-Rumia Gdańsk Oliwa Budowa Dyspozytorskiego Centrum Sterowania Ruchem (DCS) - Etap IV - stacja Gdańsk Oliwa 1 DCS 2007 - 2009 3.500,00 3.500,00 1.575,00 175,00 - - - 1.750,00 - -
17. PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z o.o. 250 Gdańsk-Rumia stacja Sopot Modernizacja stacji Sopot wraz z przebudową układu torowego, wraz z budową dźwigu osobowego do przewożenia osób z ograniczoną możliwością poruszania się 1 stacja 2009 - 2010 12.500,00 7.500,00 3.835,00 165,00 - - - 3.500,00 - -
18. PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z o.o. 250 Gdańsk-Rumia przystanek Sopot Wyścigi Modernizacja przystanku Sopot Wyścigi 1 przystanek 2009 7.000,00 7.000,00 1.960,00 350,00 - - - 3.500,00 - 1.190,00
19. PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z o.o. 250 Gdańsk-Rumia przystanek Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana Sporządzenie dokumentacji technicznej na modernizację przystanku Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana 1 komplet dokumentacji 2009 200,00 200,00 90,00 10,00 - - - 100,00 - -
20. PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z o.o. 250 Gdańsk-Rumia przystanek Gdańsk Politechnika Modernizacja przystanku Gdańsk Politechnika, etap I utworzenie ciągu komunikacyjnego dla osób niepełnosprawnych 1 przystanek 2009 800,00 800,00 360,00 40,00 - - - 400,00 - -
21. PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z o.o 250 Gdańsk-Rumia przystanek Gdańsk Politechnika Sporządzenie dokumentacji technicznej na modernizację przystanku Gdańsk Politechnika dla etapów I i II 1 komplet dokumentacji 2009 80,00 80,00 36,00 4,00 - - - 40,00 - -
PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z o.o. RAZEM 29.980,00 24.980,00 10.511,00 1.039,00 0,00 0,00 0,00 12.240,00 0,00 1.190,00
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście sp. z o.o. RAZEM 4.918.945,60 1.835.374,00 473.548,30 29.397,90 199.608,00 2.198,30 66.500,00 625.119,50 437.812,00 1.190,00

*(1)Zadanie nr 5 - modernizacja linii kolejowej E65 Warszawa-Gdynia, etap II dotyczy:

1) LCS (Lokalne Centrum Sterowania) Tczew km 287,7 do km 315,7

a) Szlak Szymankowo-Lisewo, zakres prac: modernizacja szlaku Szymankowo-Lisewo, budowa drogi równoległej od km 287,300 do 288,900 wraz z przepustami, budowa drogi równoległej od km 287,100 do 287,700 wraz z przepustami, budowa odcinka LPN (linii potrzeb nietrakcyjnych) na całym szlaku i przebudowa obiektów inżynieryjnych (przepustów)

b) Most na Wiśle (roboty w torze nr 1 w zakresie wymaganego wyłączenia ruchu)

c) Stacja Tczew, zakres prac: modernizacja 6 torów stacyjnych i 22 rozjazdów, budowa nowego budynku Lokalnego Centrum Sterowania (LCS)

d) Szlak Tczew-Pszczółki, zakres prac: budowa wiaduktu kolejowego w km 302,668 wraz z drogami dojazdowymi, przebudowa toru nr 4Z Zajączkowo-Pszczółki wraz z przepustami w km 301,688; 302,9 i 303,4 oraz przebudowa toru nr 3Z Zajączkowo-Pszczółki wraz z przepustami w km 301,156; 301,688; 302,9 i 303,4

e) Stacja Pszczółki, zakres prac: budowa wiaduktu kolejowego w km 306,342 w lokalizacji istniejącego przejazdu, przebudowa 3 torów stacyjnych oraz budowa nowego budynku nastawni

f) Szlak Pszczółki-Pruszcz Gdański, zakres prac: budowa wiaduktów drogowych (w km 310,773 wraz z dojazdami w miejscowości Różyny, w km 313,148 wraz z dojazdami w miejscowości Łęgowo i w km 314,077 wraz z dojazdami w miejscowości Cieplewo);

2) LCS (Lokalne Centrum Sterowania) Nasielsk

a) szlak Legionowo-Nowy Dwór Mazowiecki od km 26,900 do km 38,500, zakres prac: modernizacja 3 obiektów inżynieryjnych, budowa tunelu w Choszczówce, przebudowa przejazdu w km 34,036; budowa i likwidacja tymczasowego przejazdu w km 29,207

b) stacja Nasielsk zakres prac: modernizacja układu torowego, budowa nastawni, tunelu i strażnicy.

*(2)Zadanie nr 6 dotyczy wykonania robót w branży torowej, wraz z robotami towarzyszącymi w branżach: automatyki i telekomunikacji, elektroenergetycznej, prace rozbiórkowe

*(3)Zadanie nr 7 dotyczy wykonania robót w branżach: torowej, elektroenergetycznej, automatyki i telekomunikacji oraz modernizacja peronu na st. Łobez.

** Środki planowane do pozyskania przez PKP PLK S.A. z rezerwy celowej budżetu państwa na 2009 rok.

Część B - Limit środków Funduszu Kolejowego do wydatkowania na zadania w zakresie remontów i utrzymania w 2009 r.

tabela nr 2

Lp. Beneficjent Funduszu Kolejowego Nr linii Nazwa linii Nazwa odcinka Nazwa i zakres rzeczowy zadania Wielkość Okres realizacji Wartość kosztorysowa

(tys. zł)

Źródła finansowania ogółem w 2009 roku

(tys. zł)

Środki Funduszu Kolejowego

(tys. zł)

Środki własne Spółki

(tys. zł)

Środki z budżetu państwa

(tys. zł)

Środki Funduszu TEN-T w 2009 roku

(tys. zł)

Środki z do kapitalizowania PKP PLK S.A. w 2009 roku

(tys. zł)

Środki Funduszu Spójności

(tys. zł)

Kredyt EBI

(tys. zł)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
1. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. 11 Skierniewice - Łowicz Główny Skierniewice - Łowicz Główny remont tras objazdowych dla pociągów pasażerskich i towarowych w okresie prowadzenia robót na linii Warszawa - Łódź na odcinku Warszawa Zachodnia - Skierniewice na wybranych liniach:

1. linia nr 11 Skierniewice - Łowicz tor nr 1 oraz tor nr 2, naprawa przepustu w torze nr 1 i nr 2 w km 18,144

2. linia nr 15 Bednary - Łódź Kaliska tor nr 1, naprawa przepustu w km 2,224, naprawa mostu stalowego w km 4,027

3. linia nr 12 Skierniewice - Łuków tor nr 1 oraz remont stacji Mszczonów,

4. łącznica nr 526 Czachówek Zachodni - Czachówek Południowy tor nr 1,

5. łącznica nr 533 Arkadia - Placencja tor nr 1,

6. łącznica nr 530 Skierniewice Park - Skierniewka tor nr 1 i 2

naprawa główna 25,0 km torów, utrzymanie 103,0 km torów,

47 rozjazdów,

2 przepusty,

1 most

2009 24.094,40 24.094,40 21.684,70 2.409,70 - - - - -
15 Bednary - Łódź Kaliska Bednary - Łódź Kaliska
12 Skierniewice - Łuków stacja Mszczonów
526 Czachówek Zachodni - Czachówek Południowy Czachówek Zachodni - Czachówek Południowy
533 Arkadia - Placencja Arkadia - Placencja
530 Skierniewice Park - Skierniewka Skierniewice Park - Skierniewka
2. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. 151 Kędzierzyn Koźle - Chałupki stacja Krzyżanowice naprawa główna przejazdu w km 45,058 łącznie z wymianą torów nr 1, 2, 4 i 6 wraz z robotami towarzyszącymi i wymianą 2 doborów podrozjazdnic w rozjeździe nr 10 i 11 1 przejazd,

0,669 km torów,

2 dobory podrozjazdnic

2009 2.500,00 2.500,00 2.250,00 250,00 - - - - -
3. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. 132 Bytom - Wrocław Główny stacja Toszek dokumentacja, naprawa główna przejazdu w km 50,220 z wymianą torów nr 1 i 2 wraz z robotami towarzyszącymi 1 przejazd,

0,464 km torów

2009 2.300,00 2.300,00 2.070,00 230,00 - - - - -
4. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. 7 Warszawa Wschodnia Osobowa - Dorohusk Warszawa Gocławek - Warszawa Wawer, stacja Celesty-nów naprawa główna toru nr 11 i 22 w km 11,169 - 13,246 wraz z wymianą 6 szt. rozjazdów na stacji Warszawa Wawer i Warszawa Gocławek oraz wymiana nawierzchni w torze nr 1 st. Celestynów w km 38,440 - 38,940; dokumentacja 4,607 km torów, 6 szt. rozjazdów 2009 12.914,20 12.914,20 11.622,80 1.291,40 - - - - -
5. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. 131 Chorzów Batory - Tczew Bydgoszcz Główna - Maksymilianowo wymiana szyn "OC" w torze nr 1 w km 370,950 - 377,752 6,802 km torów 2009 2.750,00 2.750,00 2.475,00 275,00 - - - - -
6. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. 132 Bytom - Wrocław Główny Błotnica Strzelecka - Strzelce Opolskie wymiana szyn "OC" w torze nr 2 w km 62,660 - 65,000 1,890 km torów 2009 1.028,00 1.028,00 925,20 102,80 - - - - -
7. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. 272 Kluczbork - Poznań Główny Byczyna - Kostów wymiana szyn "OC" w torze nr 2 w km 18,000 - 19,200 1,050 km torów 2009 572,00 572,00 514,80 57,20 - - - - -
8. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. 274 Wrocław Świebodzki - Zgorzelec p.o. Mietków, stacja Wałbrzych Miasto, stacja Wałbrzych Główny wymiana 3 szt. rozjazdów wraz z wymianą toru nr 2 w km 28,647 - 28,820 na p.o. Mietków; wymiana toru nr 2 na długości 0,550 km torów wraz z oczyszczeniem podsypki i podbiciem toru w km 69,072 - 69,832 na stacji Wałbrzych Miasto;

wymiana podwójnego połączenia torów nr 1 i 2 w km 78,388 - 78,442 poprzez wymianę 4 szt. rozjazdów i 1 skrzyżowania torów na stacji Wałbrzych Główny

7 szt. rozjazdów, 1 skrzyżowanie, 0,640 km torów 2009 3.800,00 3.800,00 3.420,00 380,00 - - - - -
RAZEM 49.958,60 49.958,60 44.962,50 4.996,10 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00

Część C - Limit środków Funduszu Kolejowego do wydatkowania na zadania w zakresie zakupu, modernizacji oraz napraw pojazdów kolejowych przeznaczonych do przewozów pasażerskich wykonywanych na podstawie umowy o świadczenie usług publicznych, o której mowa w art. 4 pkt 19 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 16, poz. 94, z późn. zm.)

Lp. Beneficjent Funduszu Kolejowego Okres realizacji Wartość kosztorysowa

(tys. zł)

Źródła finansowania ogółem w 2009 rok

(tys. zł)

Środki Funduszu Kolejowego

(tys. zł)

1 2 3 4 5 6
1 dolnośląskie 2009 rok 12.500,00 12.500,00 12.500,00
2 kujawsko-pomorskie 2009 rok 12.500,00 12.500,00 12.500,00
3 lubelskie 2009 rok 12.500,00 12.500,00 12.500,00
4 lubuskie 2009 rok 12.500,00 12.500,00 12.500,00
5 łódzkie 2009 rok 12.500,00 12.500,00 12.500,00
6 małopolskie 2009 rok 12.500,00 12.500,00 12.500,00
7 mazowieckie 2009 rok 12.500,00 12.500,00 12.500,00
8 opolskie 2009 rok 12.500,00 12.500,00 12.500,00
9 podkarpackie 2009 rok 12.500,00 12.500,00 12.500,00
10 podlaskie 2009 rok 12.500,00 12.500,00 12.500,00
11 pomorskie 2009 rok 12.500,00 12.500,00 12.500,00
12 śląskie 2009 rok 12.500,00 12.500,00 12.500,00
13 świętokrzyskie 2009 rok 12.500,00 12.500,00 12.500,00
14 warmińsko-mazurskie 2009 rok 12.500,00 12.500,00 12.500,00
15 wielkopolskie 2009 rok 12.500,00 12.500,00 12.500,00
16 zachodniopomorskie 2009 rok 12.500,00 12.500,00 12.500,00
RAZEM WOJEWÓDZTWA 200.000,00 200.000,00
1 Załącznik zmieniony przez § 1 uchwały nr 182 z dnia 9 października 2009 r. (M.P.09.68.878) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 26 października 2009 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2009.22.289

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Zatwierdzenie Programu rzeczowo-finansowego wykorzystania środków Funduszu Kolejowego w 2009 r.
Data aktu: 01/04/2009
Data ogłoszenia: 14/04/2009
Data wejścia w życie: 14/04/2009