Wstępne prace związane z przygotowaniem inwestycji na 1971 r.

ZARZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO KOMISJI PLANOWANIA PRZY RADZIE MINISTRÓW
z dnia 26 maja 1970 r.
w sprawie wstępnych prac związanych z przygotowaniem inwestycji na 1971 r.

W celu prawidłowego przygotowania inwestycji na 1971 r., zapewnienia dla nich niezbędnych środków realizacji w bilansach budownictwa oraz maszyn i urządzeń, podjęcia w porę odpowiednich działań na 1971 r. - na podstawie § 1 pkt 7 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 czerwca 1969 r. w sprawie szczegółowego zakresu i trybu działania Komisji Planowania przy Radzie Ministrów (Dz. U. Nr 20, poz. 149) oraz § 1 uchwały nr 115 Rady Ministrów z dnia 30 czerwca 1969 r. w sprawie współpracy naczelnych i centralnych organów administracji państwowej w sprawach planistycznych (Monitor Polski Nr 30, poz. 225) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Ministrowie i prezydia wojewódzkich rad narodowych (WRN) nadzorujący inwestorów, wykonawców robót budowlano-montażowych oraz dostawców maszyn i urządzeń krajowych i z importu polecą niezwłocznie podległym jednostkom organizacyjnym podjęcie prac nad kompleksowym przygotowaniem warunków do sprawnej realizacji inwestycji kontynuowanych, zwłaszcza przewidzianych do oddania do użytku w latach 1971 i 1972, a także przeprowadzenie prac analitycznych i programowych, poprzedzających wybór nowych zadań zamierzonych do realizacji w 1971 r.
2.
W toku prac wymienionych w ust. 1 szczególną uwagę należy zwrócić na:
1)
koncentrację środków wykonawczych i nakładów inwestycyjnych przede wszystkim na zadaniach kontynuowanych w celu zapewnienia ich realizacji zgodnie z obowiązującymi cyklami budowy, ograniczenia zamrożenia i maksymalnego zwiększenia zakresu oddawanych do eksploatacji środków trwałych i zdolności produkcyjnych,
2)
osiągnięcie racjonalnego poziomu zaangażowania inwestycyjnego na koniec 1971 r., dostosowanego do realnych możliwości zaopatrzeniowych i wykonawczych przyszłych okresów,
3)
kompleksowe przygotowanie warunków do sprawnego i terminowego uruchomienia eksploatacji w oddawanych do użytku zakładach i obiektach przemysłowych, zgodnie z dyrektywnymi cyklami osiągania projektowanych zdolności produkcyjnych, wynikającymi z uchwały nr 132 Rady Ministrów z dnia 24 lipca 1969 r. w sprawie osiągania projektowanych zdolności produkcyjnych w zakładach i obiektach przemysłowych oddanych do użytku (Monitor Polski Nr 34, poz. 250),
4)
wszechstronne przeanalizowanie możliwości uzyskania dalszych efektów produkcyjnych i eksploatacyjnych w drodze bezinwestycyjnej, środkami techniczno-organizacyjnymi, zapewniającymi zintensyfikowanie wykorzystania istniejących zdolności produkcyjnych i środków trwałych oraz podwyższenie produktywności czynnego majątku trwałego,
5)
uprzywilejowanie - przy wyborze nowych inwestycji zamierzonych na 1971 r. - modernizacji i dozbrojenia technicznego istniejących zakładów w nowoczesne maszyny i urządzenia, przy ograniczonym udziale robót budowlanych,
6)
przestrzeganie zasad rachunku ekonomicznego oraz wybór wniosków przedsiębiorstw w sprawie nowych inwestycji według zasad i kryteriów klasyfikacji efektywnościowej inwestycji, określonych uchwałą nr 103 Rady Ministrów z dnia 7 czerwca 1969 r. w sprawie metod oceny i klasyfikowania nowo rozpoczynanych inwestycji przemysłowych w latach 1971-1975 (Monitor Polski Nr 24, poz. 186), z zastosowaniem metody dyskonta przy planowaniu kompleksów produkcyjno-inwestycyjnych; metoda dyskonta pozwala ujmować skutki gospodarcze wynikające z rozkładu w czasie nakładów i efektów przewidzianych dla danego wariantu inwestycyjnego; metoda ta polega na sprowadzeniu za pomocą stopy dyskontowej nominalnej wartości przyszłych nakładów i efektów do wartości kalkulacyjnych, aktualnych dla określonego roku wyjściowego - przy planowaniu przedsięwzięć - zadań mających istotny wpływ na bilans płatniczy; zasady te są określone w odrębnych wskazówkach metodycznych,
7)
skoordynowanie realizacji inwestycji towarzyszących, związanych z zakładami będącymi w budowie pod względem zakresu rzeczowego i terminów, w szczególności budownictwa mieszkaniowego, urządzeń komunalnych oraz socjalnych, nieodzownych przy uruchamianiu nowych zakładów i obiektów przemysłowych, zwłaszcza o kluczowym znaczeniu dla gospodarki narodowej.
§  2.
1.
Prace związane z prawidłowym przygotowaniem projektu planu inwestycyjnego na 1971 r. powinny być prowadzone w 2 etapach:
1)
w I etapie inwestorzy (bezpośredni) przeprowadzą inwentaryzację zadań kontynuowanych i ustalą program realizacji oraz wielkość niezbędnych nakładów na 1971 r., a także wielkość zaangażowania na lata dalsze,
2)
w II etapie zjednoczenia (jednostki równorzędne) oraz ministerstwa (prezydia WRN) dokonają wyboru wniosków w zakresie zadań nowo rozpoczynanych w 1971 r., opierając się na przesłankach ekonomicznych (na podstawie założeń techniczno-ekonomicznych), możliwościach importowych, obowiązujących (skróconych) cyklach budowy oraz hierarchii pilności gospodarczej.
2.
W pracach, o których mowa w ust. 1, należy stosować ceny obowiązujące w dniu 1 stycznia 1970 r. Zasady i tryb przeliczenia planu inwestycji na nowe ceny, obowiązujące od dnia 1 stycznia 1971 r., zostaną określone odrębnie.
3.
Przez inwestycje kontynuowane rozumie się zadania będące w toku realizacji i przewidziane do rozpoczęcia w 1970 r. na podstawie zawartych umów kredytowych, a polegające na:
1)
budownictwie inwestycyjnym,
2)
zakupach gotowych dóbr inwestycyjnych (wraz z ich montażem), objętych wieloletnim programem realizacji.

Jako inwestycje kontynuowane należy traktować również zadania rozpoczęte przed dniem 1 stycznia 1971 r. w zakresie prac przygotowawczych, przyjmując do obliczenia zaangażowania pełną ich wartość kosztorysową.

4.
Przygotowanie warunków do realizacji zadań kontynuowanych, o których mowa w § 1, powinno polegać na:
1)
przygotowaniu wymaganej dokumentacji techniczno-roboczej w terminach dostosowanych do harmonogramu realizacji robót budowlanych i montażowych, uzgodnionego z generalnym wykonawcą (generalnym realizatorem),
2)
uzgodnieniu z dostawcami i zagwarantowaniu w drodze potwierdzenia zamówień dostaw maszyn i urządzeń krajowych i z importu w dostosowaniu do dyrektywnych harmonogramów realizacji inwestycji oraz terminów ich zakończenia,
3)
dokonaniu oceny dotychczasowego przebiegu realizacji i przewidywanego stanu zaawansowania na dzień 31 grudnia 1970 r. całości zadania inwestycyjnego (oraz poszczególnych obiektów wchodzących w jego skład) w zakresie robót budowlano-montażowych oraz wyposażenia w maszyny i urządzenia i ustaleniu - na tej podstawie - zakresu rzeczowego robót i dostaw oraz nakładów przypadających do realizacji w 1971 r. i w dalszych 2 latach 1972 i 1973,
4)
uściśleniu na podstawie tych prac terminów oddawania zadań inwestycyjnych do eksploatacji, a w szczególności określeniu kwartału i miesiąca oddania do użytku zadań inwestycyjnych w 1971 r.,
5)
sprawdzeniu w zakresie zadań przewidzianych do oddania do użytku w 1971 r., czy zostały zapewnione niezbędne warunki sprawnego i terminowego uruchomienia eksploatacji obiektów i zakładów, zwłaszcza w zakresie przygotowania i przeszkolenia kadr wykwalifikowanych w dostosowaniu do technologii produkcji, zapewnienia kooperacji i dostaw materiałów oraz innych warunków, szczególnie w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony powietrza i wód,
6)
ustaleniu w odniesieniu do zadań nie oddawanych do użytku w 1971 r.:
a)
zakresu niezbędnych nakładów inwestycyjnych na 1971 r. z ich podziałem strukturalnym na roboty budowlano-montażowe oraz na zakupy maszyn i urządzeń,
b)
stanu ich zaawansowania na koniec 1971 r.,
c)
rozmiarów zaangażowania na koniec 1971 r. z wydzieleniem zaangażowania w robotach budowlano-montażowych oraz w imporcie dóbr inwestycyjnych z krajów socjalistycznych i kapitalistycznych, z uwzględnieniem jego kształtowania się według lat ponoszenia nakładów - zgodnie z cyklami dyrektywnymi - w celu zapewnienia ciągłości realizacji inwestycji.
5.
W toku prac, o których mowa w ust. 4, należy ostatecznie uściślić zakres rzeczowy zadań kontynuowanych, przewlekle realizowanych, na podstawie weryfikacji dokonanej na zasadach zawartych w zarządzeniu nr 69 Prezesa Rady Ministrów z dnia 5 sierpnia 1969 r. w sprawie rozliczania zadań inwestycyjnych przewlekle realizowanych oraz urealnienia zaangażowania nakładów inwestycyjnych na koniec 1969 r. w terminie ustalonym w ust. 10 rozdziału 7 "Inwestycje i kapitalne remonty" uchwały nr 217 Rady Ministrów z dnia 9 grudnia 1969 r. o narodowym planie gospodarczym na 1970 r. Do projektu planu na 1971 r. oraz do bilansu robót i zamówień na maszyny i urządzenia mogą być włączone tylko te zadania, które uzyskają indywidualną decyzję właściwego ministra lub prezydium WRN co do dalszej ich realizacji i oddania do eksploatacji po dniu 1 stycznia 1971 r. Decyzje te powinny być podjęte do dnia 30 czerwca 1970 r. dla zobiektywizowania zaangażowania, ograniczenia zamrożenia i określenia niezbędnych nakładów na 1971 r.
§  3.
1.
Dla zadań inwestycyjnych, polegających na budowie, rozbudowie i modernizacji obiektów przemysłowych, zwłaszcza przewidzianych do zakończenia i oddania do użytku w 1971 r., obowiązuje posiadanie opracowanego planu przygotowania uruchomienia produkcji w celu stworzenia optymalnych warunków osiągania projektowanych zdolności produkcyjnych w dyrektywnych cyklach.
2.
Plan, o którym mowa w ust. 1, powinien opierać się na ustaleniach zawartych w założeniach techniczno-ekonomicznych, zgodnie z przepisami § 5 uchwały nr 132 Rady Ministrów z dnia 24 lipca 1969 r. w sprawie osiągania projektowanych zdolności produkcyjnych w zakładach i obiektach przemysłowych oddanych do użytku.
3.
Dla zadań inwestycyjnych, realizowanych na podstawie dokumentacji opracowanej według zasad obowiązujących przed wejściem w życie uchwały nr 110 Rady Ministrów z dnia 23 czerwca 1969 r. w sprawie projektowania inwestycji (Monitor Polski Nr 28, poz. 220) oraz uchwały nr 132 Rady Ministrów z dnia 24 lipca 1969 r., wymienionej w ust. 2, należy uzupełnić posiadaną dokumentację wyodrębnionym planem przygotowania uruchomienia produkcji, opracowanym zgodnie z zasadami podanymi w uchwale nr 132 Rady Ministrów z dnia 24 lipca 1969 r.
4.
Plan, o którym mowa w ust. 1-3, powinien w szczególności przewidywać niezbędne zadania i środki w zakresie:
1)
organizacji przyszłego procesu produkcyjnego,
2)
przeszkolenia robotników i personelu inżynieryjno-technicznego,
3)
zapewnienia w drodze odpowiednich umów i porozumień dostaw surowców, półproduktów i elementów kooperacyjnych oraz niezbędnego oprzyrządowania,
4)
zapewnienia niezbędnych warunków do rekrutacji robotników i personelu inżynieryjno-technicznego, w tym również niezbędnej, minimalnej liczby mieszkań,
5)
wytypowania placówek naukowo-badawczych oraz opracowania zasad współpracy z nimi przy opanowywaniu technologii i organizacji produkcji w projektowanym zakładzie,
6)
innych warunków eksploatacyjnych zapewniających sprawne i terminowe osiągnięcie projektowanej zdolności produkcyjnej zgodnie z wymaganiami i wskaźnikami techniczno-ekonomicznymi, zawartymi w założeniach techniczno-ekonomicznych inwestycji.
§  4.
1.
Inwestorzy zastępczy realizujący kontynuowane (przechodzące z 1970 r.) inwestycje wspólne i towarzyszące powinni uwzględnić w projekcie planu inwestycyjnego na 1971 r. nakłady inwestycyjne w pełnym zakresie, wynikającym z harmonogramów realizacji tych inwestycji, uzgodnionych z wykonawcami robót w trybie określonym w § 5 (tj. z uwzględnieniem zarówno nakładów własnych, jak i nakładów z udziałów obcych). W rachunku zaangażowania na koniec 1971 r. oraz w projekcie planu oddawania inwestycji do użytku inwestorzy zastępczy uwzględnią wielkości wynikające z inwestycji wspólnych i towarzyszących w sposób analogiczny jak dla inwestycji własnych.
2.
W zakresie wspólnych inwestycji kontynuowanych inwestorzy obowiązani są dokonać w terminie do dnia 25 czerwca 1970 r. w porozumieniu z inwestorami zastępczymi dwustronnych uzgodnień co do wysokości udziałów przekazywanych i przejmowanych w 1971 r. na inwestycje wspólne stosownie do zawartych umów, z równoczesnym uwzględnieniem przewidywanego wykonania w 1970 r. oraz zakresu robót uzgodnionego z wykonawcą na 1971 r. Uzgodnienie takie należy traktować jako równoczesne przekazanie i przejęcie udziału. Projekty planów na 1971 r. inwestorów-udziałowców powinny być pomniejszone o wielkość przekazanych udziałów, a projekty planów inwestycji wspólnych inwestorów zastępczych - powiększone o wielkość przejętych udziałów.
3.
Przy określaniu wielkości nakładów inwestycyjnych planowanych do poniesienia w 1971 r. z udziałów inwestorzy zastępczy wspólnie z inwestorami, z którymi zostały zawarte umowy o realizację inwestycji wspólnej (bądź na podstawie decyzji koordynacyjnej w zakresie inwestycji towarzyszących), sporządzą informację według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do zarządzenia. Odpisy tych informacji powinny być przekazane jednostkom nadrzędnym obydwu inwestorów. Ewentualne sporne sprawy podlegają rozstrzygnięciu przez prezydia WRN zgodnie z ustaleniami uchwały nr 118 Rady Ministrów z dnia 4 lipca 1969 r. w sprawie terenowej koordynacji inwestycji oraz realizacji inwestycji towarzyszących i wspólnych (Monitor Polski Nr 31, poz. 227) nie później niż do dnia 10 lipca 1970 r.
4.
Inwestorzy zastępczy opracują według wzoru, stanowiącego załącznik nr 3 do zarządzenia, informację o wielkości nakładów pochodzących z udziałów przekazanych na inwestycje wspólne i towarzyszące i prześlą ją do jednostek nadrzędnych. Na tej podstawie ministerstwa i prezydia WRN nadzorujące inwestorów zastępczych przedstawią Komisji Planowania przy Radzie Ministrów analogiczne zestawienie zbiorcze wraz z projektem planu inwestycji kontynuowanych na 1971 r. Odpisy tych zestawień ministerstwa przesyłają do właściwej centrali banku, a prezydia WRN do wojewódzkich oddziałów banku.
5.
Jednostki nadrzędne nadzorujące inwestorów-udziałowców przekażą informacyjnie ministerstwom i prezydiom WRN nadzorującym inwestorów zastępczych zestawienie przekazanych nakładów na udziały w kontynuowanych inwestycjach wspólnych i towarzyszących. Dane w tym zakresie powinny być opracowane według wzoru stanowiącego załącznik nr 3 do zarządzenia, a odpisy zestawień należy równocześnie przesłać - w zakresie planu centralnego - do właściwej centrali banku, natomiast w zakresie planu terenowego - do wojewódzkich oddziałów banku.
6.
Jeśli faktyczne wykonanie zadań rzeczowych i nakładów w zakresie inwestycji wspólnych i towarzyszących na koniec 1970 r. okaże się niższe od przewidywanego wykonania, określonego w toku prac nad projektem planu, wówczas zakres rzeczowy nie wykonany w 1970 r., a przechodzący do wykonania w 1971 r., powinien być pokryty z nakładów inwestora zastępczego lub z rezerwy resortu (prezydium WRN) nadzorującego inwestora zastępczego.
§  5.
1.
Prace, o których mowa w §§ 2 i 4, powinny być przeprowadzone bezpośrednio przez inwestorów przy udziale generalnych projektantów, wykonawców robót (a w razie potrzeby z udziałem ważniejszych podwykonawców robót specjalizowanych), generalnych dostawców (a przy dostawach bezpośrednich z udziałem przedstawicieli podstawowych dostawców maszyn i urządzeń) oraz przedstawicieli oddziałów banku finansującego. W zakresie importu inwestorzy powinni przeprowadzić odpowiednie uzgodnienia z centralami handlu zagranicznego co do przewidywanych terminów dostaw maszyn i urządzeń.
2.
W celu zwiększenia dyscypliny planowania i odpowiedzialności za prawidłowe przygotowanie inwestycji do realizacji w 1971 r. wyniki prac, o których mowa w §§ 2 i 4, powinny być ujęte w formę protokołów, w których należy określić jednoznaczne obowiązki poszczególnych uczestników procesu inwestycyjnego. Protokoły te powinny być podpisane przez upoważnionych przedstawicieli stron jako podstawa do opracowania na 1971 r. bilansów oraz projektów planów jednostek organizacyjnych, uczestniczących w realizacji poszczególnych zadań inwestycyjnych. Protokoły te na żądanie jednostek zwierzchnich i kontrolnych powinny być im udostępnione.
3.
Uzgodnienia, o których mowa w ust. 1 i 2, nie powinny naruszać zawartych umów oraz ustalonych w nich terminów realizacji zobowiązań. Jeśli powstałe opóźnienia w realizacji są niemożliwe już do nadrobienia w czasie, przyjęcie w protokołach, o których mowa w ust. 2, nowych terminów realizacji robót i dostaw nie zwalnia stron od odpowiedzialności umownej za niewywiązanie się z przyjętych zobowiązań.
§  6.
Opierając się na wynikach prac, poprzedzających przygotowanie projektu planu na 1971 r.:
1)
inwestorzy (bezpośredni) zapewnią prawidłowe opracowanie i przedstawią jednostkom nadrzędnym (zjednoczeniom i im równorzędnym) oraz oddziałom banków finansujących zweryfikowane projekty planów w zakresie zadań kontynuowanych, zawierające informacje ujęte załącznikami nr 1-4 do zarządzenia,
2)
kierownicy przedsiębiorstw budowlano-montażowych - wykonawcy robót w zakresie zadań kontynuowanych uwzględnią w swoich projektach planów na 1971 r. program robót budowlano-montażowych oraz uzgodnione terminy oddawania do użytku; ustalenia dotyczące rozmiarów robót budowlano-montażowych dla zadań kontynuowanych powinny być przesłane przez wykonawców do ich jednostek nadrzędnych w celu określenia zaangażowania na 1971 r. wiążącego ich moc wykonawczą,
3)
generalni dostawcy oraz bezpośredni dostawcy maszyn i urządzeń krajowych i importowanych zapewnią w swych planach środki realizacyjne niezbędne do wykonania w ustalonych terminach dostaw dla zadań kontynuowanych, a zwłaszcza dla zadań kończonych i oddawanych do użytku w 1971 r.
§  7.
1.
Jednostki nadrzędne inwestorów, biur projektów, wykonawców, dostawców i importerów (zjednoczenia, ministerstwa, prezydia WRN) zobowiązane są do uwzględnienia w swoich projektach planów na 1971 r. w pierwszej kolejności środków realizacyjnych dla zadań kontynuowanych, po sprawdzeniu prawidłowości koncentracji środków realizacji i nakładów inwestycyjnych, przy założeniu skracania cykli budowy oraz równomiernego oddawania zadań (kompleksów) do użytku w ciągu całego roku.
2.
Dostawy maszyn i urządzeń z importu dla zadań kontynuowanych, w szczególności oddawanych do eksploatacji w 1971 r., powinny być zapewnione w pierwszej kolejności przez właściwe ministerstwa w ramach przyznanych im limitów dewizowych na ten okres.
3.
Problemy sporne, powstałe w toku prac, o których mowa w §§ 2-6, powinny być ostatecznie rozstrzygnięte między jednostkami nadrzędnymi nadzorującymi inwestorów, wykonawców i dostawców najpóźniej do dnia 10 lipca 1970 r.
4.
Na podstawie zinwentaryzowania zapotrzebowania na środki realizacji inwestycji kontynuowanych w 1971 r. ministerstwa i prezydia WRN nadzorujące przedsiębiorstwa wykonawcze określą - według swoich założeń - nie zaangażowaną zdolność produkcyjną w zakresie wykonawstwa robót budowlanych i specjalistycznych, pozostającą na nowo rozpoczynane zadania inwestycyjne, mając na uwadze potrzebę posiadania rezerwy mocy wykonawczej, o której mowa w ust. 5, na ewentualne roboty poślizgowe.
5.
Ministerstwa i prezydia WRN nadzorujące inwestorów oraz wykonawców robót upoważnione są do zarezerwowania nakładów ogółem i nakładów na roboty budowlano-montażowe w wysokości do 3% na pokrycie ewentualnej różnicy w szacunku przewidywanego wykonania planu na 1970 r. pomiędzy oceną dokonaną w toku prac przygotowawczych do planu na 1971 r. a stanem faktycznym na dzień 31 grudnia 1970 r. oraz analogicznej rezerwy w zdolnościach wykonawczych przedsiębiorstw budowlano-montażowych.
6.
Jednostka, o których mowa w ust. 1-5, położą szczególny nacisk na gruntowne rozpoznanie warunków realizacji i zawczasu podejmą niezbędne przedsięwzięcia organizacyjne dla prawidłowego przebiegu procesu inwestycyjnego w 1971 r. oraz osiągnięcia planowanych efektów.
§  8.
1.
Ustala się następujący terminarz opracowania dokumentów uwzględniających wyniki przeprowadzonych prac, o których mowa w niniejszym zarządzeniu:
1)
w terminie do dnia 30 czerwca 1970 r. inwestorzy (bezpośredni) przedstawią jednostkom nadrzędnym i oddziałom banków finansujących inwestycje projekty planów w zakresie zadań kontynuowanych, opracowane zgodnie z § 6 pkt 1,
2)
w terminie do dnia 10 lipca 1970 r. zjednoczenia (wydziały prezydiów WRN) nadzorujące inwestorów na podstawie projektów planów, o których mowa w pkt 1, przedstawią ministerstwom (prezydiom WRN) oraz właściwym jednostkom organizacyjnym banków zestawienia zbiorcze, opracowane według wzorów stanowiących załączniki nr 1, 3 i 4 do zarządzenia,
3)
w terminie do dnia 31 lipca 1970 r. ministerstwa przedstawią właściwej centrali banku swoje stanowisko co do projektów planów zjednoczeń w celu wzajemnego uzgodnienia stanowisk; w tym terminie prezydia WRN uzgodnią z wojewódzkimi oddziałami banku stanowisko co do projektów planów terenowych,
4)
w terminie do dnia 10 sierpnia 1970 r. ministerstwa i prezydia WRN przedstawią Komisji Planowania przy Radzie Ministrów - po uwzględnieniu opinii właściwej centrali banku - projekt planu inwestycji kontynuowanych wraz z planem oddawania do użytku ważniejszych zadań w 1971 r., opracowany według wzorów stanowiących załączniki nr 1, nr 3 i nr 4 do zarządzenia, ze wskazaniem ewentualnych rozbieżności stanowisk z właściwą centralą banku,
5)
w terminie do dnia 15 sierpnia 1970 r. centrala Narodowego Banku Polskiego, opierając się na informacjach i ocenach własnych, jak i otrzymanych z central pozostałych banków, przedstawi Komisji Planowania przy Radzie Ministrów i Ministerstwu Finansów zbiorczą ocenę i stanowisko wobec całości projektu planu na 1971 r. w zakresie inwestycji kontynuowanych oraz wobec projektów poszczególnych resortów i wojewódzkich rad narodowych z załączeniem spisu ważniejszych zadań kontynuowanych (określonych w załączniku nr 12 do uchwały nr 217 Rady Ministrów z dnia 9 grudnia 1969 r. o narodowym planie gospodarczym wraz z późniejszymi zmianami).
2.
Ministerstwa - na żądanie Komisji Planowania przy Radzie Ministrów - przedstawią do wglądu indywidualne karty ważniejszych kontynuowanych inwestycji branżowych.
3.
Ministerstwo Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych w porozumieniu z ministerstwami nadzorującymi przedsiębiorstwa budowlano-montażowe przedstawi Komisji Planowania przy Radzie Ministrów w terminie do dnia 10 sierpnia 1970 r. ocenę i stanowisko w sprawie zapewnienia mocy wykonawczej dla zadań kontynuowanych w układzie resortowym (i prezydiów WRN) oraz określi wielkość produkcji budowlano-montażowej w układzie terytorialnym, pozostającej do dyspozycji dla inwestycji nowo rozpoczynanych w 1971 r.
§  9.
1.
Inwestorzy (bezpośredni) planu centralnego nadzorowani przez:
1)
Ministra Górnictwa i Energetyki,
2)
Ministra Przemysłu Ciężkiego,
3)
Ministra Przemysłu Maszynowego,
4)
Ministra Przemysłu Chemicznego,
5)
Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych,
6)
Ministra Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego (tylko pion przemysłu),
7)
Ministra Przemysłu Lekkiego,
8)
Ministra Przemysłu Spożywczego i Skupu,
9)
Ministra Komunikacji,
10)
Ministra Żeglugi,
11)
Ministra Łączności,
12)
Centralny Urząd Gospodarki Wodnej

niezależnie od opracowania projektu planu inwestycji kontynuowanych w zakresie podanym w § 6 pkt 1 sporządzą i przedstawią jednostkom nadrzędnym oraz oddziałom banków finansujących w terminie określonym w § 8 ust. 1 pkt 1 indywidualne karty zadań kontynuowanych, polegających na budownictwie inwestycyjnym, a zaliczanych do inwestycji branżowych lub do inwestycji jednostek i zakładów budżetowych.

2.
Prezes Narodowego Banku Polskiego ustali zakres i zasady sporządzania karty zadania kontynuowanego, przystosowanej do elektronicznego przetwarzania danych, i zapewni zaopatrzenie inwestorów przez właściwe oddziały banków w odpowiednie formularze wraz z objaśnieniami co do ich wypełniania.
§  10.
1.
W ramach wstępnych prac w zakresie zadań nowo rozpoczynanych ministerstwa (prezydia WRN) i zjednoczenia (jednostki równorzędne) przeprowadzą analizę:
1)
stopnia wykorzystania posiadanych zdolności produkcyjnych i środków trwałych w poszczególnych branżach i zakładach produkcyjnych, zapewniając w pierwszej kolejności nakłady niezbędne na intensyfikację produkcji w czynnych zakładach,
2)
potrzeb remontowych na 1971 r. dla utrzymania majątku trwałego w sprawności technicznej i eksploatacyjnej, przy uwzględnieniu możliwości zastąpienia nieopłacalnych remontów kapitalnych wymianą nowymi urządzeniami zapewniającymi postęp techniczny i wzrost wydajności pracy, jeśli przeprowadzony rachunek ekonomiczny wykaże efektywność i opłacalność takiej substytucji,
3)
prawidłowego uwzględnienia w planach nadzorowanych przedsiębiorstw intensywnych czynników rozwoju produkcji, zwłaszcza w drodze podnoszenia kwalifikacji załogi, zwiększenia wydajności pracy, podniesienia wskaźnika zmianowości pracy, rozwinięcia kooperacji i specjalizacji produkcji oraz innych przedsięwzięć techniczno-organizacyjnych wpływających na efektywny wzrost produktywności majątku trwałego,
4)
programu nowych inwestycji (zadań - przedsięwzięć) wnioskowanych przez zjednoczenie na tle uprzedniego zbadania wykorzystania możliwości aktywizacji rezerw oraz na podstawie kompleksowej analizy ekonomicznej efektywności wnioskowanych inwestycji, uwzględniając ich strukturę wewnętrzną, a w szczególności ich wpływ na poprawę bilansu płatniczego (możliwości wzrostu eksportu lub ograniczenia uciążliwego importu) oraz na rachunek zaangażowania.
2.
Nowe zadania inwestycyjne mogą być planowane na 1971 r. w układzie resortów i prezydiów WRN tylko w granicach nie zaangażowanych nakładów i wolnej mocy przerobowej przedsiębiorstw budowlano-montażowych przy pełnym zapewnieniu warunków realizacji inwestycji kontynuowanych oraz przy relatywnym nieprzekroczeniu na koniec 1971 r. poziomu zaangażowania według stanu przewidzianego na koniec 1970 r. (tj. po uwzględnieniu wzrostu zaangażowania wynikającego z ogólnego wzrostu nakładów danego resortu, lecz nie wyżej niż 10%).
3.
Zadania planowane do rozpoczęcia w 1971 r. powinny posiadać założenia techniczno-ekonomiczne zatwierdzone do dnia 31 lipca 1970 r. Przy projektowaniu nowych zadań należy dążyć do stosowania przede wszystkim projektów powtarzalnych i dokumentacji uproszczonej szczególnie dla zadań polegających na modernizacji czynnych obiektów - zakładów. W zakresie zadań nowo rozpoczynanych, dla których dokumentacja (projekty wstępne) została opracowana i zatwierdzona na zasadach ustalonych w zarządzeniu Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów oraz Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych z dnia 30 lipca 1965 r. w sprawie projektowania inwestycji (Monitor Polski z 1965 r. Nr 45, poz. 253 i z 1967 r. Nr 58, poz. 279), aktualizacja dokumentacji i dostosowanie jej do wymagań uchwały nr 110 Rady Ministrów z dnia 23 czerwca 1969 r. w sprawie projektowania inwestycji (Monitor Polski Nr 28, poz. 220) powinny być dokonane najpóźniej do dnia 30 września 1970 r., z tym jednak że dla zadań produkcyjnych część tej dokumentacji dotycząca wartości kosztorysowej i ekonomicznej efektywności inwestycji, stanowiąca podstawę oceny i wyboru, powinna być zaktualizowana najpóźniej do dnia 31 lipca 1970 r.
4.
Zjednoczenia (jednostki równorzędne) przy współudziale banków finansujących dokonają wyboru nowo rozpoczynanych zadań z punktu widzenia ich celowości, efektywności ekonomicznej i pilności gospodarczej. Stanowisko banków w sprawie nowych inwestycji powinno być oparte na przedstawionych przez inwestorów założeniach techniczno-ekonomicznych i potwierdzone pisemnie w ciągu 14 dni od przedstawienia wniosków. Zadania, które nie uzyskały pozytywnej opinii banku, nie mogą być włączane do projektu planu i nie mogą być zlecane przedsiębiorstwom wykonawczym. Sprawy sporne powinny być rozstrzygnięte przez zainteresowane ministerstwa i prezydia WRN w uzgodnieniu z centralą banku finansującego (Narodowego Banku Polskiego, Banku Rolnego, Banku Handlowego) przed opracowaniem projektów planów na 1971 r.
5.
W okresie prac, o których mowa w §§ 2-6, kierownicy przedsiębiorstw - inwestorów i przedsiębiorstw wykonawczych nie mogą zlecać - przyjmować zleceń na nowo rozpoczynane zadania w 1971 r.
6.
Przyjmowanie zleceń na nowo rozpoczynane zadania w 1971 r. może nastąpić dopiero po 31 lipca 1970 r. na podstawie upoważnienia Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych udzielonego dyrektorom właściwych zjednoczeń, po uprzednim stwierdzeniu zapewnienia wykonawstwa zadań kontynuowanych.
7.
Zasady oraz tryb bilansowania i rozdziału robót budowlano-montażowych na 1971 r. reguluje odrębne zarządzenie.
§  11.
Wyniki wstępnych prac, o których mowa w niniejszym zarządzeniu, powinny być wykorzystane przez ministerstwa i prezydia WRN do opracowania zbiorczych projektów planów inwestycyjnych na 1971 r., zgodnie z ustaleniami zawartymi w instrukcji Komisji Planowania przy Radzie Ministrów o sporządzaniu projektu narodowego planu gospodarczego na 1971 r.
§  12.
1.
Zaleca się przeprowadzenie prac wstępnych związanych z przygotowaniem inwestycji na 1971 r. na zasadach niniejszego zarządzenia również przez organizacje spółdzielcze.
2.
W zakresie resortowego budownictwa mieszkaniowego realizowanego zastępczo przez spółdzielczość mieszkaniową obowiązek ustalenia i uzgodnienia zakresu nakładów i robót na 1971 r. w odniesieniu do zadań kontynuowanych, zgodnie z zasadami niniejszego zarządzenia, spoczywa na inwestorach zastępczych (oddziałach wojewódzkich Centralnego Związku Spółdzielni Budownictwa Mieszkaniowego). Inwestorzy zastępczy powiadamiają zainteresowanych inwestorów planu centralnego o wielkościach nakładów na kontynuowane zadania resortowego budownictwa mieszkaniowego w tym samym trybie i według tych samych zasad jak dla inwestycji wspólnych i towarzyszących (§ 4).
§  13.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr 1

Ministerstwo ........................

Zjednoczenie ........................

Prezydium Wojewódzkiej Rady Narodowej

.....................................

Wydział .............................

ZESTAWIENIE INWESTYCJI KONTYNUOWANYCH W 1971 R. ORAZ INWESTYCJI ZWIĄZANYCH Z INTENSYFIKACJĄ PRODUKCJI

Wyszczególnienie Ogółem w tym:
1971 r. roboty budowlane

montażowe

system zleceniowy maszyny i urządzenia w tym (z rubryki 5) import ogółem

z krajów kapitalistycznych

1 2 3 4 5 6
I. Inwestycje kontynuowane.
1. Wartość kosztorysowa zadań nie zakończonych do

dnia 31 grudnia 1970 r.

X X X X
w tym:
polegających na budownictwie inwestycyjnym X X X
z tego:
1.1. przewidywany stan poniesionych nakładów

do dnia 31 grudnia 1970 r.

X X X
w tym: w 1970 r. X X X
1.2. zaangażowanie na dzień 31 grudnia 1970

r.:

a) według planu (wskaźnik dyrektywny) X X X X
b) według przewidywanego wykonania X
2. Wymagane nakłady na 1971 r. na zadania

kontynuowane (zgodnie z ustaleniami

przedsiębiorstw i zjednoczeń)

z tego na:
1) inwestycje branżowe
w tym na:
a) polegające na budownictwie

inwestycyjnym

b) polegające na wieloletnich zakupach

inwestycyjnych

c) polegające na wieloletnich robotach

geologiczno-poszukiwawczych

X X
2) Inwestycje jednostek budżetowych (oraz

organizacji społeczno-politycznych i

zawodowych)*)

3) budownictwo mieszkaniowe*) X X
4) inwestycje przedsiębiorstw*)
5) 3% rezerwa na różnice w szacunku

przewidywanego wykonania

X X X
3. Oddawanie do użytku w 1971 r. zadań

kontynuowanych (według wartości kosztorysowej)

ogółem

X X X
w tym: w kwartałach:
I X X X
II X X X
III X X X
IV X X X
4. Przewidywane zaangażowanie zadań kontynuowanych

z 1970 r. nie oddawanych do użytku na koniec

1971 r. ogółem

w tym:
polegających na budownictwie inwestycyjnym
z tego:
nakłady do poniesienia w latach:
1972
1973
po roku 1973
II. Plan nakładów i efektów inwestycyjnych w 1971 r. w zakresie intensyfikacji zdolności produkcyjnych w przemyśle**)
1. Nakłady ogółem
w tym na:
1.1. dozbrojenie istniejących przedsiębiorstw

-zakładów w maszyny i urządzenia

1.2. budownictwo mieszkaniowe związane ze

zwiększeniem zmianowości pracy w

przemyśle-usługach

X X
2. Efekty wyrażone wartością przyrostu rocznej

produkcji (w cenach zbytu) w wyniku optymalnego

wykorzystania zdolności produkcyjnych w

przemyśle-usługach

X X X X

_________

*) Podać tylko nakłady na zadania polegające na budownictwie inwestycyjnym.

**) Według programu intensyfikacji zdolności produkcyjnych na lata 1970-1973.

Uwaga: Wzór należy opracować bez udziałów przekazywanych, ale z udziałami otrzymywanymi na inwestycje wspólne i towarzyszące.

ZAŁĄCZNIK Nr 2

....................................

....................................

(nazwa i siedziba inwestora zastępczego,

nazwa jednostki nadrzędnej oraz resortu

lub wojewódzkiej rady narodowej)

INFORMACJA O KONTYNUOWANEJ INWESTYCJI WSPÓLNEJ (TOWARZYSZĄCEJ) REALIZOWANEJ Z UDZIAŁÓW W 1971 R.

w tys. zł
Nazwa zadania Nazwa i siedziba inwestora zobowiązanego do Nakłady uzgodnione z wykonawcą, przewidziane do realizacji w 1971 r.
inwestycyjnego przekazania udziału w 1971

r., nazwa jednostki

nadrzędnej oraz resortu lub

wojewódzkiej rady narodowej

ogółem w tym roboty budowlano- przypadające na inwestora wymienionego w kolumnie 2
montażowe ogółem w tym roboty budowlano-montażowe
1 2 3 4 5 6

Data uzgodnienia ...............................

Pieczęcie i podpisy przedstawicieli inwestorów.

Informację wysłano do ..........................

(wymienić nazwy i siedziby jednostek nadrzędnych inwestora zastępczego i inwestora zobowiązanego do przekazania udziału).

ZAŁĄCZNIK Nr 3

Ministerstwo (zjednoczenie) .........

Prezydium Wojewódzkiej Rady Narodowej

w ...................................

Wydział .............................

INFORMACJA O INWESTYCJACH KONTYNUOWANYCH (PRZECHODZĄCYCH Z 1970 R.), REALIZOWANYCH W 1971 R. Z UDZIAŁÓW OTRZYMYWANYCH*)

w tys. zł
Wyszczególnienie Inwestycje wspólne i towarzyszące
nakłady ogółem

na 1971 r.

w tym: roboty budowlano-montażowe
1 2 3
Ogółem nakłady na inwestycje realizowane z

udziałów

w tym: z udziałów otrzymywanych*) od:
I. jednostek państwowych planu centralnego

(a w tym także z rezerw resortowych)

z tego:
Ministerstwa Górnictwa i Energetyki
Ministerstwa Przemysłu Ciężkiego
Ministerstwa ....................
II. jednostek spółdzielczych planu centralnego
z tego:
....................
III. rad narodowych
z tego:
Prezydium Rady Narodowej m. st. Warszawy
Prezydium Rady Narodowej m. Krakowa
....................
IV. jednostek spółdzielczych planu terenowego
z tego:
....................

_________

*) Inwestorzy udziałowcy i ich jednostki nadrzędne przekazują ministerstwom i prezydiom wojewódzkich rad narodowych dane o uzgodnionych przekazanych udziałach na powyższym formularzu, zastępując wyrazy: "otrzymywanych od" wyrazami "przekazywanych do":

W poz. "ogółem" podają łączną kwotę udziałów przekazywanych innym jednostkom.

ZAŁĄCZNIK Nr 4

Ministerstwo ........................

Zjednoczenie ........................

Prezydium Wojewódzkiej Rady Narodowej

.....................................

Wydział .............................

PLAN ODDAWANIA DO UŻYTKU WAŻNIEJSZYCH ZADAŃ BRANŻOWYCH W 1971 R.

Lp. Inwestor, nazwa zadania Rodzaj efektu, jednostka miary Efekty (zdolności produkcyjne lub Kwartał oddania do użytku Cykl budowy w miesiącach Generalny realizator inwestycji
usługowe) miesiąc dyrektywny rzeczywisty
1 2 3 4 5 6 7 8

(wymienić imiennie ważniejsze zadania branżowe oddawane do użytku)*)

*) W zakresie planu terenowego zamiast poszczególnych zadań oddawanych do użytku należy podać ważniejsze efekty według kierunków inwestowania lub jednorodnych grup obiektów, tj.:

szkoły podstawowe liczba budynków (izb lekcyjnych), miejsca
szpitale liczba budynków (łóżek)
sieć wodociągowa km
sieć kanalizacyjna, kolektory itp. km

Przy zgrupowanych obiektach jednorodnych w rubryce 5 należy podać efekty według kwartałów w ujęciu pionowym, tj. kwartał

I

II

III

IV

natomiast nie należy wypełniać rubryk 6-8.

W zakresie rolnictwa grupowanie obiektów i efektów oraz ich mierniki określi Ministerstwo Rolnictwa w porozumieniu z Komisją Planowania przy Radzie Ministrów (Zespół Rolnictwa).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1970.17.137

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Wstępne prace związane z przygotowaniem inwestycji na 1971 r.
Data aktu: 26/05/1970
Data ogłoszenia: 08/06/1970
Data wejścia w życie: 08/06/1970